HDD formatteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sieftu
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-07-2022
Van een vriend van mij heb ik een HDD overgenomen, er stond hier nog windows en wat andere data op. Hij moet compleet geformattteerd worden voor gebruik.

Het gaat om de SAMSUNG HD502HJ. Daarnaast gebruik ik Windows 10.

Toen ik hem voor het eerst in de PC heb gezet bleef mijn PC laden op het boot scherm van mijn moederbord. Ik kreeg hem uiteindelijk aan door de SATA data kabel in te pluggen nadat mijn computer aan stond(Zonder Hot plug ingeschakeld). Ik heb hem toen geformatteerd met de standaard Windows 10 tool. Daarna heb ik mijn PC gewoon uit gezet. Daarna is de HDD nooit meer door mijn PC herkend door zowel de BIOS als windows. De schijf ging aan als ik luisterde naar de PC tijdens het opstarten. Nu heb ik vandaag mijn Windows geüpdate en was de schijf er ineens weer. Ik wil de PC niet uitzetten voordat hij weer verdwijnt. Nu is mijn vraag met welke software kan ik het best de schijf opnieuw formatteren? Want ik heb begrepen dat hij grondiger kan worden geformatteerd dan Windows zelf doet.

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:46
Sieftu schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:37:
Van een vriend van mij heb ik een HDD overgenomen, er stond hier nog windows en wat andere data op. Hij moet compleet geformattteerd worden voor gebruik.

Het gaat om de SAMSUNG HD502HJ. Daarnaast gebruik ik Windows 10.

Toen ik hem voor het eerst in de PC heb gezet bleef mijn PC laden op het boot scherm van mijn moederbord. Ik kreeg hem uiteindelijk aan door de SATA data kabel in te pluggen nadat mijn computer aan stond(Zonder Hot plug ingeschakeld). Ik heb hem toen geformatteerd met de standaard Windows 10 tool. Daarna heb ik mijn PC gewoon uit gezet. Daarna is de HDD nooit meer door mijn PC herkend door zowel de BIOS als windows. De schijf ging aan als ik luisterde naar de PC tijdens het opstarten. Nu heb ik vandaag mijn Windows geüpdate en was de schijf er ineens weer. Ik wil de PC niet uitzetten voordat hij weer verdwijnt. Nu is mijn vraag met welke software kan ik het best de schijf opnieuw formatteren? Want ik heb begrepen dat hij grondiger kan worden geformatteerd dan Windows zelf doet.
Maak een USB stick met https://www.hiren.info/pages/bootcd erop en pak 1 van de Hard Disk Tools om de disk te formamateren. Ik weet alleen wel zeker dat als je hem met Windows hebt geformatteerd hij gewoon zichtbaar moet zijn (Device manager misschien zonder drive letter) dus je extra form actie heeft denk ik niet de oplossing die jij zoekt.

Cloud ☁️

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12 17:54

r44

Klik met rechts op start?Windows icoon.
Kies Windows Powershell (admin)
Type nu in dat wsherm Diskpart en druk op enter
Type list disk
Kijk of de bewuste disk in de lijst voorkomt
Indien ja type dan select disk XX (xx is het nummer van de schijf) en druk op enter

Type nu clean

Als dit gelukt is type exit en exit om het scherm te sluiten.

Ga daarna na naar naar schijfbeheer om de schijf te formateren.

44

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Door te booten van een vreemde hd, dan heb je nu al kans op een virus.
Ik zou leren om te booten vanaf een usb stick, en van daaruit de hd leeg maken.

Met bijv een linux livecd(bootable usb stick), kun je dit gemakkelijk doen.
Wel natuurlijk even oefenen, maar daarna is het gemakkelijk en je beschermt je windows tegen virussen.
Met de linux starten, dan gparted starten,
dan hd kiezen(rechtsboven),
dan boven in pulldown menu staat mbr vernieuwen, dit is dus wissen van de mbr(en je schijf).
dan kun je formatteren.
dat is alles.

Dit kun je ook met de bootable windows usb stick doen,
gparted heeft ook een bootable cd
etc
etc.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 12-01-2019 19:21 ]

• Sieftu
Bedankt voor jullie reacties. Helaas heeft het niet geholpen. De bios herkent de HDD niet meer en ook in Windows is hij weer verdwenen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12 09:59

SeatRider

Hips don't lie

Het kan ook dat je vriend je een defecte schijf heeft verkocht natuurlijk.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Sieftu
Tja dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Maar het vreemde is dat de keren dat hij wel verscheen ik hem gewoon kon gebruiken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
-Je kunt testen door een reboot(warme boot), is de hd zichtbaar?
-Pc uitzetten, stroom loskoppelen, dan pc start knop 5 seconde vasthouden, dan pc starten, zie je nu wel de hd.
Vroeger had ik een hd die door een firmware fout niet goed werkte, of het de hd of pc was weet ik niet meer,
door de handeling van boven werd de hd wel zichtbaar.

Test in een externe hd adapter.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Als de harddisk niet in de BIOS verschijnt, kan Windows er meestal ook niets mee.
Ik zou gewoon de harddisk teruggeven en de deal terugdraaien.
Waarom?
Wat wil je nog met een interne harddisk die zich niet betrouwbaar gedraagt in jouw hardware? Dat kost je verder alleen maar tijd en geld.

• Sieftu
Ik ga hem er inderdaad uit halen ondanks nog wat pogingen geen resultaat.
Pagina: 1