Monitor gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Darwin4Ever
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-08-2023
Ter vervanging van mijn 10 jaar oude Asus VW266H monitor (met startprobleem) ben ik op zoek naar een nieuwe monitor.

Niet evident, vraag niet waarom maar ik heb absoluut de VGA-aansluiting nodig met daarop 1920x1200 (WUXGA) zoals mijn oude Asus ook had. Liefst ook met ingebouwde LS en USB

Nu dacht ik met de Philips 272B8QJEB/00 gevonden te hebben wat ik zoek totdat ik gelukkig nog de handleiding nakeek en zag dat op VGA maximaal 1920x1080 ondersteund wordt, waardoor hij niet geschikt blijkt

Weet er soms iemand welke monitoren hieraan voldoen, of een site waar ik kan zoeken op VGA + 1920x1200 (en dus niet alleen op de maximale resolutie op de digitale poorten)

Alvast bedankt

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Met die eisen weet je in ieder geval dat je een oude zooi monitor gaat kopen.

1920x1200 is 16:10 en monitoren in die verhouding zijn er nauwelijks meer, behalve idd de 1920x1200 (en wat oude 2560x1600-monitoren).

Dan wil je die ook nog eens aansturen met een standaard van meer dan 20 jaar oud.

En blijkbaar op een groter scherm dan 24”, gezien de Asus en de gevonden Phillips.

Flink lastige eisen dus, maar naar het waarom mag niet eens gevraagd worden?

En dan kom je zelf met een 27” 16:9 monitor met een resolutie van 2560x1440?

Dat betekent dat je beeld dus altijd onscherp is en een deel van je scherm ook nog eens niet gebruikt wordt (tenzij je van uitgetrokken tekst en plaatjes houdt).

Dikke kans dat de fabrikant zelfs als maximum voor vga 1920x1080 aangeeft omdat dat de verhouding van de monitor is. Hij wil liever geen klanten die 16:10 full-screen gaan instellen en dan gaan klagen dat de cirkels niet rond maar ovaal zijn.

Begin dan in ieder geval bij de 1920x1200-monitoren te zoeken. En ik zal je zeggen dat die er niet zijn met vga op een groter formaat dan 24”.

Als je zelf al niet weet waar je naar moet zoeken en je sluit bij voorbaat al alle andere mogelijkheden uit, wens ik je veel succes, maar de kans op een goede oplossing is dan niet zo groot.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 12-01-2019 18:40 ]

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:49
wquatan schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:32:
Ter vervanging van mijn 10 jaar oude Asus VW266H monitor (met startprobleem) ben ik op zoek naar een nieuwe monitor.

Niet evident, vraag niet waarom maar ik heb absoluut de VGA-aansluiting nodig met daarop 1920x1200 (WUXGA) zoals mijn oude Asus ook had. Liefst ook met ingebouwde LS en USB

Nu dacht ik met de Philips 272B8QJEB/00 gevonden te hebben wat ik zoek totdat ik gelukkig nog de handleiding nakeek en zag dat op VGA maximaal 1920x1080 ondersteund wordt, waardoor hij niet geschikt blijkt

Weet er soms iemand welke monitoren hieraan voldoen, of een site waar ik kan zoeken op VGA + 1920x1200 (en dus niet alleen op de maximale resolutie op de digitale poorten)

Alvast bedankt
Die site is hier, op tweakers en heet de pricewatch.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 07:19

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarom wil je VGA?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• Darwin4Ever
@White Feather : Bedankt voor de info, jammer van de verwijtende denigrerende niet terzake doende ondertoon
@johnkeates : ik gebruik de monitor via een KVM voor heel erg oude apparatuur (en dan bedoel ik jaren 70/80) waar geen andere opties voor zijn.

Voor mij is 16/9 (die er alleen gekomen is om films correct weer te geven) absoluut niet nodig.

"Oude zooi" monitor is dus meer dan goed genoeg.

Ik denk er stilaan aan om mijn Asus te laten herstellen. Uiteindelijk zijn het slechts een aantal condensatoren die aan vervanging toe zijn, ik moet alleen op zoek naar iemand met een vaste hand.

• Darwin4Ever
@br00ky : Terwijl ik mijn antwoord hierboven aan het schrijven ben, krijg ik het uwe binnen. Wist ik niet en eigenlijk zag ik ik mijn vraag geen graten. Door de toon van de antwoorden heb ik er al spijt van dat ik op Tweakers een vraag stelde : gooi het topic er maar af.

Grtz

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik gebruik deze al jaren tot volle tevredenheid. Al 7 jaar in gebruik. Degelijke monitor wat mij betreft.

pricewatch: Dell UltraSharp U2412M Zwart

Heeft VGA die gewoon 1920×1200 doet.

Dell Ultrasharp serie zijn monitoren met een prima reputatie. Juist omdat dit model al wat ouder is heeft ie die VGA (maar helaas geen HDMI - is met een goedkope adapter te overkomen) en is de prijs flink gezakt sinds de introductie.

Of evt. deze?

pricewatch: HP Z27i (met DP en VGA-kabel) Zwart

[ Voor 14% gewijzigd door CaptJackSparrow op 12-01-2019 20:14 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
wquatan schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:55:
@White Feather : Bedankt voor de info, jammer van de verwijtende denigrerende niet terzake doende ondertoon
@johnkeates : ik gebruik de monitor via een KVM voor heel erg oude apparatuur (en dan bedoel ik jaren 70/80) waar geen andere opties voor zijn.

Voor mij is 16/9 (die er alleen gekomen is om films correct weer te geven) absoluut niet nodig.

"Oude zooi" monitor is dus meer dan goed genoeg.

Ik denk er stilaan aan om mijn Asus te laten herstellen. Uiteindelijk zijn het slechts een aantal condensatoren die aan vervanging toe zijn, ik moet alleen op zoek naar iemand met een vaste hand.
Je vraagt om hulp, maar je geeft allemaal halve info, toont weinig initiatief wat er dan wel werkt en wat je dan echt zoekt, geeft gelijk aan dat er niet om info gevraagd moet worden. Wat verwacht je dan? Je had toch prima er bij kunnen zetten dat je oude apparatuur aanspreekt en niet in de trand van “gaat je niets aan”?

De reactie: "ik heb absoluut dit of dat nodig", kom je hier op het forum vele malen per dag tegen. Na 15 postings blijkt dan dat dit toch niet het geval is en ben je nog geen stap verder.
Juist het out-of-the-box denken levert vaak goede resultaten op.

En uit mijn antwoord blijkt dus dat je hoogstwaarschijnlijk iedere 1920x1200 (of hogere resolutie) monitor die vga heeft ook zo kunt aansturen, dat 1920x1200 er onscherp of onscherp èn onvolledig uit gaat zien op een monitor die die resolutie niet native heeft en dat er geen monitoren zijn groter dan 24 met die native resolutie.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Darwin4Ever schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:55:
Dat raad ik je af. Het ding is 10 jaar oud en dus al over z'n verwachte technologische levensduur. Nu zijn het een paar caps, maar straks sneuvelt de backlight en even later het main board of wat anders. Je kan het natuurlijk altijd proberen mits je zeker weet wat het issue is, maar ik weet dus niet of dit het waard is.

Misschien is een niet al te oud tweedehands schermpje op de kop tikken een leuke optie?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1