Raspberry en routering (eth0 LAN wlan0 WAN)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe stel ik onze Raspberry Pi 3B+ tijdelijk zo in dat hij als router fungeert. Onze router is dood en we krijgen een nieuwe toegestuurd. Ik heb onze pc's nu met wat Wi-Fi singles aan het WiFi van de buren gehangen, maar het zou handiger zijn als de Raspberry als gateway zou fungeren. Dus het LAN via de UTP, en de WAN via de WiFi van de buren. Ik verwacht dat het puur een stukje routering van binnenkomend verkeer is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 3B+
Raspbian Stretch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht via Google, maar ik vind alleen guides de andere kant op: maak een AP en doe de WAN via ethernet. Ik verdwaal in de uitgebreide instructies.

Edit: natuurlijk vind ik nu wel wat om te proberen. http://unix.stackexchange.com/questions/265389/ddg#265527

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 12-01-2019 11:28 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:45
Installeer pihole. Die heeft een dhcp servertje aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Laagheim schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:26:
Gek genoeg doet dat stukje het nog wel. Maar regelt pihole ook de routering? Vast wel, ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vraagt om "routering". Daarbij maakt het niet uit welke interfaces ethernet en welke wifi zijn, want het is een laag-3 functie. Dat is een kwestie van de forwarding aanzetten, een kernelfunctie.* Alleen krijg je dan het probleem dat er een subnetje achter jouw router zit waarvan de router van de buren niet weet wat ermee te doen. Dus dan moet je zorgen dat de router van de buren dat wel weet. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Statische routering en RIP zijn er twee.

Een alternatief is dat je network address translation (ook wel masquerading) inzet. Maar dan zit je waarschijnlijk achter dubbele NAT.

Of je moet de twee interfaces bridgen, als het AP van de buren dat toestaat, eventueel met proxy arp.

* Raspbian en openwrt gebruiken allebei de linux kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Laagheim schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:26:
Helaas, zo te zien doet Pihole niet de gateway functionaliteit.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:39:
Je vraagt om "routering". Daarbij maakt het niet uit welke interfaces ethernet en welke wifi zijn, want het is een laag-3 functie. Dat is een kwestie van de forwarding aanzetten, een kernelfunctie.* Alleen krijg je dan het probleem dat er een subnetje achter jouw router zit waarvan de router van de buren niet weet wat ermee te doen. Dus dan moet je zorgen dat de router van de buren dat wel weet. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Statische routering en RIP zijn er twee.

Een alternatief is dat je network address translation (ook wel masquerading) inzet. Maar dan zit je waarschijnlijk achter dubbele NAT.

Of je moet de twee interfaces bridgen, als het AP van de buren dat toestaat, eventueel met proxy arp.

* Raspbian en openwrt gebruiken allebei de linux kernel.
Ik lijk zoiets nodig te hebben: https://github.com/oblique/create_ap. NAT, dhcp en forwarding. Tijdelijk double NAT is niet erg. Het gaat erom dat er basis internet functionaliteit is, bijv. voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wat zoekwerk later, uitgaande van dat de DNS server op de router nog werkt en ik wegens een kabelbreuk o.i.d. via de wifi van de buren internet op wil. Doet die het ook niet, kijk dan naar dnsmasq. Ik zet IPv6 ind de Fritz.box tijdelijk uit om de complexiteit te verminderen, maar als IPv4 werkt, dan is dat makkelijk alsnog toe te voegen.

De Raspberry pi moet forwarden, en NAT regelen.

Enable forwarding
sudo sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1

Enable NAT
sudo iptables -t nat -A POSTROUTING -j MASQUERADE

In de DNS server (Fritz.box) heb ik ingesteld dat de DNS servers zijn (Google en OpenDNS):
8.8.8.8
208.67.222.222

Alleen op mijn eigen machine heb ik in de adapter settings IP, DNS en gateway handmatig ingesteld. Voor nu dus even buiten de Fritz om.

Hiermee heb ik volgens mij geregeld dat:
  • er gerouteerd wordt
  • er geNAT wordt
  • de machines aan de kant van eth0 (intern) weten wat de DNS is.
  • mijn machine weet waar de gateway etc. is
Nog doen:
[list]
• zorgen dat de machines aan de kant van eth0 weten wat de gateway is.
[/list]

Oplossingsrichtingen:
[list]
• In Fritz.box kijken, mogelijk kan die wat op dit gebied
• Windows tijdelijk via de command prompt aanpassen qua gateway
[pre]route print
route delete 0.0.0.0
route change 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 IP_Raspberry_op_LAN[/pre]
• Windows hardcode IP/DNS/gateway geven
[/list]

Deze mooie handleiding werkt helaas nog niet :(. Ik weet alleen nog niet waar het fout gaat. Later verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 13-01-2019 19:38 ]

Pagina: 1