Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:11
Mijn ex-vriendin en ik gaan uit elkaar en zitten momenteel midden in dit juridische proces. Samen hebben wij een zoontje van bijna 2 jaar oud en wij gaan samen co-ouderschap aan voor ons zoontje met een 50/50 verdeling, dus beiden 3,5 dag per week. Dit overigens allemaal in goed overleg en zonder ruzies of discussies gelukkig.

Nu ben ik voor mezelf bezig met de financiële kant van het verhaal, oa mijn maandelijkse begroting van vaste lasten. Een vraag waar ik tegen aan loop heeft betrekking op de kinderopvangtoeslag. Mijn zoontje zal 4 dagen naar de opvang gaan, waarvan volgens de verdeling 2 dagen als hij bij mij is en 2 dagen als hij bij mijn vriendin is. Nu willen wij alles mbt onze zoon op naam van mijn ex-vriendin zetten, aangezien hij daar wordt ingeschreven. Zij zal kinderbijslag en kindgebonden budget krijgen. Maar voor de kinderopvangtoeslag is het me niet duidelijk of het is toegestaan om de opvang geheel op haar naam te zetten en door haar te laten betalen in het geval van co-ouderschap. De reden hiervoor moge duidelijk zijn: praktisch en financieel is dit het meest aantrekkelijk. Mijn ex krijgt meer kinderopvangtoeslag dan ik zou krijgen.

Wat heb ik zelf al gevonden:
- verschillende fora op internet waarin wordt aangegeven dat de fiscaal gunstigste positie wordt gevolgd, dus vaak ingeschreven bij de minst verdienende (meeste toeslag), wat ook is aangegeven door de belastingtelefoon volgens die mensen, echter is dit allemaal minimaal 2-3 jaar oud;
- belastingdienst en toeslagen geeft het meer aan als een keuze dat bij co-ouderschap de toeslag verdeeld kan worden als je beiden voor opvang betaald: "Als u alleen kinderopvangtoeslag krijgt en uw ex niet, dan hoeft u alleen de normale wijzigingen door te geven.
Betalen u en uw ex beiden een deel van de opvangkosten? Dan hebt u ieder voor uw eigen deel recht op kinderopvangtoeslag.
"
- de belastingdienst hanteert "minimaal 3 dagen" als drempel voor co-ouderschap.

Omdat dit voor mij een onduidelijk en een grijs gebied is vroeg ik mij af of mensen hier ervaring / kennis van hebben. De toeslag KAN gesplitst worden, maar het is me dus nergens duidelijk of dit gesplitst MOET worden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heeft je (ex) vriendin recht op 4 dagen opvang?
Aantal uur toeslag is gebasseerd op het aantal uur van de minst werkende. Weet niet of dat nog impact heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Mijn ex werkt 4x9 dus heeft qua uren recht op 4 dagen. Wel iets om rekening mee te houden inderdaad, maar in dit geval geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
De toeslag moet worden uitgekeerd aan degene die de kosten draagt. Wellicht is het een optie om zowel de opvang als de toeslag op haar naam te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
t_captain schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:05:
De toeslag moet worden uitgekeerd aan degene die de kosten draagt. Wellicht is het een optie om zowel de opvang als de toeslag op haar naam te zetten?
Dat was sowieso al het plan. Vanwege praktische redenen willen we zover mogelijk alles op haar naam/adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:04
Je zou zelf de belasting kunnen bellen met deze vraag.

Wat ik ook lees in jouw text is als jouw ex de toeslag volledig krijgt moet zij ook op alle dagen de opvang betalen.

Sterkte nog met je situatie. Ook voor je zoon

[ Voor 12% gewijzigd door Batavia op 13-01-2019 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 10:28
Wij hebben gewoon de regels gevolgd.

Ik krijg de factuur en de opvangtoeslag voor de dagen dat ze op mijn dagen naar de BSO gaan.

Zij krijgt de factuur en opvangtoeslag voor de dagen dat ze op haar dagen naar de BSO gaan.

Wat er op jouw dagen gebeurt en hoe je jouw opvangdag regelt is jouw verantwoordelijkheid.
Heb jij iets kunnen regelen met je werk waardoor je geen opvang meer nodig hebt? Jouw voordeel. Heb je door omstandigheden, of omdat je meer wilt gaan werken toch meer opvang nodig? Jouw probleem. Idem geldt natuurlijk voor je ex. Je wilt niet voor de extra kosten opdraaien van beslissingen van de ander.

Bovendien kan het zomaar zijn dat je over een pa jaar ineens toeslag terug moet betalen. Want zij weten de dagen in jouw co-ouderschapsregeling, deze moest je immers opgeven bij het aanvragen van co-ouderschap. Ze weten ook bij wie de kinderen inwonend zijn. En zij krijgen de opvangdagen van de BSO binnen. Dus ze kunnen alles controleren of het klopt wat jij opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Mastermind schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:02:
Wij hebben gewoon de regels gevolgd.

Ik krijg de factuur en de opvangtoeslag voor de dagen dat ze op mijn dagen naar de BSO gaan.

Zij krijgt de factuur en opvangtoeslag voor de dagen dat ze op haar dagen naar de BSO gaan.

Wat er op jouw dagen gebeurt en hoe je jouw opvangdag regelt is jouw verantwoordelijkheid.
Heb jij iets kunnen regelen met je werk waardoor je geen opvang meer nodig hebt? Jouw voordeel. Heb je door omstandigheden, of omdat je meer wilt gaan werken toch meer opvang nodig? Jouw probleem. Idem geldt natuurlijk voor je ex. Je wilt niet voor de extra kosten opdraaien van beslissingen van de ander.

Bovendien kan het zomaar zijn dat je over een pa jaar ineens toeslag terug moet betalen. Want zij weten de dagen in jouw co-ouderschapsregeling, deze moest je immers opgeven bij het aanvragen van co-ouderschap. Ze weten ook bij wie de kinderen inwonend zijn. En zij krijgen de opvangdagen van de BSO binnen. Dus ze kunnen alles controleren of het klopt wat jij opgeeft.
Fair enough, mijn intentie is ook zeker om de regelgeving te volgen.

Het punt is dat ik bovenstaande nergens expliciet geschreven kan terugvinden als zoals het gedaan moet worden. Op de site van de belastingdienst en toeslagen wordt dit als mogelijkheid gegeven, niet als zijnde verplicht. Het enige wat daar staat is dat de betaler de toeslag ontvangt.

Overigens weet de belastingdienst de dagen van de co-ouderschap regeling niet lijkt me zolang je geen gebruik maakt van de mogelijkheid om beide apart te betalen en toeslag te ontvangen?

Wij zijn er tot op heden in de hele verdeling vanuit gegaan dat mijn ex deze volledige kosten draagt en ook de volledige toeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
peltco schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:02:
Je zou zelf de belasting kunnen bellen met deze vraag.

Wat ik ook lees in jouw text is als jouw ex de toeslag volledig krijgt moet zij ook op alle dagen de opvang betalen.

Sterkte nog met je situatie. Ook voor je zoon
Ik ga zelf inderdaad ook maar even bellen, al ben ik niet zo’n fan van de belastingtelefoon.

Thanks - gelukkig krijgt zoontje er niet veel van mee tot op heden, maar het is natuurlijk niet zoals je zou willen dat hij opgroeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
Ik quote ff:
"U komt als co-ouder in aanmerking voor kinderopvangtoeslag voor het eigen deel van de kosten. Als co-ouders kunt u samen met uw ex-partner kinderopvangtoeslag voor maximaal 230 uur per kind per maand krijgen. Indien de kinderopvangtoeslag op naam van uw ex-partner staat, dan kunt u voor uw deel van de kosten kinderopvangtoeslag aanvragen. Als deze toeslag op uw naam staat, dan geeft u uw deel van de opvanguren door aan de Belastingdienst."

Verder relevante info voor jou betreft fiscale voordelen met co-ouderschap:
https://raad-daad.nl/fiscale-voordelen-van-co-ouderschap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Mastermind schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:23:
Ik quote ff:
"U komt als co-ouder in aanmerking voor kinderopvangtoeslag voor het eigen deel van de kosten. Als co-ouders kunt u samen met uw ex-partner kinderopvangtoeslag voor maximaal 230 uur per kind per maand krijgen. Indien de kinderopvangtoeslag op naam van uw ex-partner staat, dan kunt u voor uw deel van de kosten kinderopvangtoeslag aanvragen. Als deze toeslag op uw naam staat, dan geeft u uw deel van de opvanguren door aan de Belastingdienst."

Verder relevante info voor jou betreft fiscale voordelen met co-ouderschap:
https://raad-daad.nl/fiscale-voordelen-van-co-ouderschap/
Thanks voor je hulp. Ik denk dat je gelijk hebt, dit zou ook het meest logisch zijn natuurlijk. Echter ook in bovenstaand stukje lees ik het nog steeds als een mogelijkheid en niet direct als een verplichting. Oftewel, wellicht zijn deze mazen niet 100% gedicht.

Ik ga maar eens zoeken of ik zelf de onderliggende wetgeving/regelgeving kan vinden.

Morgen hebben we ook week afspraak met onze advocaat, kan het ook daar eens informeel neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
Graag gedaan.
Even de opsomming van de redenen waarom wij daarvoor gekozen hebben:
- Je bent beiden vrij meer of minder opvang op te vragen op jouw dagen zonder gezeur van de ander
- Geen mogelijk gezeur van de belastingdienst achteraf
- Fiscale voordelen
Of het een verplichting is weet ik inderdaad niet, ik weet alleen dat je met bovenstaande regeling in ieder geval er recht op hebt, omdat het zo op de belastingdienstsite beschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Even zitten rekenen wat dit me zou kosten:

2 dagen opvang: € 728
Toeslag: -/- €243
Combinatiekorting pm: -/- €236

Kosten: €249

Niet onoverkomelijk, maar toch best pittig in nieuwe situatie. Nu wel beetje balen dat ik zo’n dure leaser heb die mijn netto bijtelling en mijn fiscaal inkomen voor toeslagen raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Die teruggaaf lijkt me aan de lage kant. Klopt dat wel?

[ Voor 84% gewijzigd door Mastermind op 14-01-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
We hebben vandaag met onze scheidingsadvocaat gezeten en die gaf aan dat het common practice is dat de persoon waar een kind is ingeschreven ook de opvang betaald en hiervoor de toeslag ontvangt. Indien iemand voor eigen dagen betaald, dan is het mogelijk dat deze persoon toeslag ontvangt.

Dit ligt in lijn met hetgeen ik heb kunnen vinden: je kan beide betalen en toeslag vragen, maar er staat nergens aangegeven dat dit moet.

Ik ga later deze week nog even zelf verder spitten en ook met de belastingtelefoon bellen.
Mastermind schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:04:
Die teruggaaf lijkt me aan de lage kant. Klopt dat wel?
33,33% is het laagste tarief, daar reken ik nu mee. Ik denk dat ik dat net niet haal qua inkomen, maar ik kom wel dicht in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12

Grannd

da Granndest

VidaR-9 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:03:
Dit ligt in lijn met hetgeen ik heb kunnen vinden: je kan beide betalen en toeslag vragen, maar er staat nergens aangegeven dat dit moet.
Zo hebben wij de regels ook geïnerpreteerd en passen we dit toe. Zo optimaal mogelijk regelen al die toeslagen. Wel met de juiste invoerdata aan inkomen en opvanguren en -kosten natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Grannd op 14-01-2019 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Co-ouder hier. Je kunt in dit geval gewoon beide een eigen contract afsluiten met de kinderopvang en hebt beiden recht op kinderopvangtoeslag. Easy. :)
VidaR-9 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:11:
[...]
Wij zijn er tot op heden in de hele verdeling vanuit gegaan dat mijn ex deze volledige kosten draagt en ook de volledige toeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag krijgt.
Waarom? Je hebt co-ouderschap. Ieder zou dus gewoon de kosten moeten dragen die voor de kinderen gemaakt worden in de tijd dat ze bij de betreffende ouder zijn. Aangezien je ex een eigen inkomen heeft ga je ook kinderalimentatie ontvangen voor de tijd dat jullie zoontje bij jou is.

Aangezien jullie besloten hebben dat je ex de kinderbijslag ontvangt, gaat zij ook het kindgebonden budget ontvangen. Let op dat dit voor haar als inkomen meetelt, en ze dus meer draagkracht heeft voor het betalen van kinderalimentatie.

Ervaringstip: scheid je financiën zoveel mogelijk. Heen-en-weer verekenen is leuk en aardig, maar gaat op termijn gewoon gezeik opleveren.

[ Voor 82% gewijzigd door Question Mark op 14-01-2019 11:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Question Mark schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:17:
Co-ouder hier. Je kunt in dit geval gewoon beide een eigen contract afsluiten met de kinderopvang en hebt beiden recht op kinderopvangtoeslag. Easy. :)
Easy yes, maar fiscaal minder voordelig (lees: minder toeslag).
Waarom? Je hebt co-ouderschap. Ieder zou dus gewoon de kosten moeten dragen die voor de kinderen gemaakt worden in de tijd dat ze bij de betreffende ouder zijn. Aangezien je ex een eigen inkomen heeft ga je ook kinderalimentatie ontvangen voor de tijd dat jullie zoontje bij jou is.

Aangezien jullie besloten hebben dat je ex de kinderbijslag ontvangt, gaat zij ook het kindgebonden budget ontvangen. Let op dat dit voor haar als inkomen meetelt, en ze dus meer draagkracht heeft voor het betalen van kinderalimentatie.

Ervaringstip: scheid je financiën zoveel mogelijk. Heen-en-weer verekenen is leuk en aardig, maar gaat op termijn gewoon gezeik opleveren.
Wij maken geen gebruik een pure kinderalimentatierekening, maar verdelen kosten pro rata middels een gezamenlijke rekening. Het feit dat zij de kinderbijslag en kindgebonden budget ontvangt zijn hierin meegenomen.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft gezeik op de lange termijn. Op dit moment is onze relatie nog zeer goed, dus 0,0 discussie, maar je weet nooit hoe dit in de toekomst gaat. Daarom splitten we zeker zoveel mogelijk onze financien en hebben geen ingewikkelde verrekenconstructies. De vraag uit dit topic heeft ook geen verdere impact op verdeling oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Grannd schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Zo hebben wij de regels ook geïnerpreteerd en passen we dit toe. Zo optimaal mogelijk regelen al die toeslagen. Wel met de juiste invoerdata aan inkomen en opvanguren en -kosten natuurlijk.
Je bedoelt dat jullie beiden betalen en ontvangen obv de dagen dat kinderen bij jullie zijn? Of dat 1 van de 2 alles betaald en ook alle toeslagen ontvangt?

Uiteraard met juiste invoerdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

VidaR-9 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:49:
[...]
Niet helemaal correct... Het is voor jou fiscaal minder voordelig. Voor je ex is het alleen maar lastig, en voor haar valt hier geen enkel voordeel uit te halen.
VidaR-9 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:49:
[...]

[...]

Wij maken geen gebruik een pure kinderalimentatierekening, maar verdelen kosten pro rata middels een gezamenlijke rekening. Het feit dat zij de kinderbijslag en kindgebonden budget ontvangt zijn hierin meegenomen.
Dat komt over als een rare regeling. Waarom maak je een partij niet gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn eigen kosten en ga je de kinderalimentatie onderling kruislings betalen?

Je gaat later echt discussies krijgen over kosten. Als zij volgend jaar op stap gaat, en ze huurt een dure oppas in, ga jij dan meebetalen aan die oppas? Dat zijn toch immers kosten die gemaakt worden voor jullie zoontje? ;)
VidaR-9 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Je bedoelt dat jullie beiden betalen en ontvangen obv de dagen dat kinderen bij jullie zijn? Of dat 1 van de 2 alles betaald en ook alle toeslagen ontvangt?

Mijn ex en ik hebben beiden een eigen contract met de opvang. Mijn ex betaald voor de uren die zij afneemt, ik betaal voor mijn afgenomen uren. Kinderopvangtoeslag wordt ook door beiden apart aangevraagd en ontvangen.

Dat scheelt enorm veel gezeik en verekenen achteraf. Ik werk tegenwoordig meer thuis, en mijn kinderen gaan minder vaak naar de opvang. Dat financiele voordeel is dan ook compleet voor mij, wel zo prettig.

[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 14-01-2019 12:00 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik heb inzake een cliënt van ons dit meegemaakt.

Mijn advies in deze is om zo snel mogelijk de kinderbijslag te splitsen.
De kinderopvangtoeslag dan ook te splitsen.

Wel om het volgende:

De inkomensafhankelijke combinatiekorting, die jullie beide kunnen krijgen.
https://www.belastingdien...kelijke_combinatiekorting

Als je het bovenstaande niet doet, heeft een van de partners ook geen recht op deze inkomensafhankelijke combinatiekorting.

/edit: Ik neem aan dat jullie allebei een inkomen hebben i.v.m. de opvang van 2 dagen bij elke partner.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy55 op 14-01-2019 12:05 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Question Mark schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Niet helemaal correct... Het is voor jou fiscaal minder voordelig. Voor je ex is het alleen maar lastig, en voor haar valt hier geen enkel voordeel uit te halen.
Wij hebben afgesproken dat de de kosten voor kinderopvang verdeeld worden volgens onze pro rate verdeelsleutel. De kosten voor kinderopvang zijn: totale kosten -/- toeslag

Dit wilden wij dan laten betalen en ontvangen door mijn ex - en het verschil wordt betaald van onze gezamenlijke rekening voor ons zoontje.

Nu ik jou stuk lees besef ik me des te meer dat dat een ingewikkelde constructie is die op langere termijn wellicht onuitvoerbaar wordt en leidt tot discussie en frictie, dat realiseer ik me. Ik ben het met je eens dat het het makkelijkste en schoonste is om ieder voor de eigen dagen opvang te betalen.

Zal het er eens met mijn ex over hebben. Nadeel is dat het plan al is ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12

Grannd

da Granndest

VidaR-9 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:52:
[...]

In ons geval (het gaat over mijn stiefdochter) is het het meest optimaal dat wij de toeslag volledig krijgen, omdat mijn vrouw relatief weinig verdient met haar part-tme baan.
Het gaat bij ons alleen maar over BSO op de vrijdag waarbij de ene week de ene ouder en de andere week de andere haar ophaalt, maar nooit vanaf 14u al.
De opvangkosten die in principe voor de vader zijn zitten impliciet in de alimentatie die hij betaald, maar dat is allemaal informeel afgesproken.

Ik snap trouwens niet wat de invloed hiervan op de inkomensafhankelijke combinatiekorting is zoals @Speedy55 noemt. Of je wel of niet voor opvangkosten betaald heeft toch geen impact op het recht op de coombnatiekorting? Ik zie het ook nergens in het artikel staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Grannd op 14-01-2019 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Grannd schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:19:
[...]
Ik snap trouwens niet wat de invloed hiervan op de inkomensafhankelijke combinatiekorting is zoals @Speedy55 noemt. Of je wel of niet voor opvangkosten betaald heeft toch geen impact op het recht op de coombnatiekorting? Ik zie het ook nergens in het artikel staan.
Het verdelen zorgt ervoor dat het financieel netter is geregeld is en voorkomt problemen bij het SVB (kinderbijslag) en Belastingdienst(Toeslagen en heffingskorting).

De belastingdienst is daar zelf totaal niet duidelijk over, maar bij het niet splitsen hebben wij als belastingadviesbureau dus meegemaakt dat de Belastingdienst dus geen rekening houdt met co-ouderschap en dat je vervolgens dus bezwaar moet gaan maken etc. en dat je dan moeten hopen dat het allemaal goedkomt. Als je het vooraf wel geregeld hebt, dan is de belastingdienst daar dus al van op de hoogte en zal een verzoek in eigen aangifte voor de heffingskorting voldoende moeten zijn.

Even een linkje van het Nibud:
https://www.nibud.nl/consumenten/co-ouderschap/

Belastingdienst:
https://www.belastingdien...t/toeslagen-co-ouderschap

Advies van de belastingdienst is dit ook te doen. Om problemen te voorkomen. Natuurlijk kan het zijn dat de belastingdienst er inmiddels wat makkelijker mee omgaat, maar ik zou daar niet vanuit gaan.

Als men beide voor de kinderopvang betaald heeft men ook beide recht om kinderopvangtoeslag te krijgen. Als je dit niet regelt, zal er in principe niet zoveel aan de hand zijn, totdat er iets mis gaat.

Dus ja mijn advies is om alles gewoon zoveel mogelijk te splitsen om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Speedy55 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:23:
[...]

Het verdelen zorgt ervoor dat het financieel netter is geregeld is en voorkomt problemen bij het SVB (kinderbijslag) en Belastingdienst(Toeslagen en heffingskorting).

De belastingdienst is daar zelf totaal niet duidelijk over, maar bij het niet splitsen hebben wij als belastingadviesbureau dus meegemaakt dat de Belastingdienst dus geen rekening houdt met co-ouderschap en dat je vervolgens dus bezwaar moet gaan maken etc. en dat je dan moeten hopen dat het allemaal goedkomt. Als je het vooraf wel geregeld hebt, dan is de belastingdienst daar dus al van op de hoogte en zal een verzoek in eigen aangifte voor de heffingskorting voldoende moeten zijn.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Bedoel je met het "niet splitsen" dat als je de toeslag niet splitst, de belastingdienst ook voor de IB geen rekening houdt met co-ouderschap? En vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

VidaR-9 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie.

Bedoel je met het "niet splitsen" dat als je de toeslag niet splitst, de belastingdienst ook voor de IB geen rekening houdt met co-ouderschap? En vice versa.
Nou laat ik het zo zeggen:

Als je bij het SVB aangeeft dat je co-ouderschap hebt, dan geven zij het door aan de belastingdienst.

Dan zou het bij jullie allebei in de aangifte inkomstenbelasting, op het moment dat jullie de inkomensafhankelijke combinatie korting aanvinken (of hoe dat in de software van de belastingdienst zelf ook werkt, wij doen dat met eigen software) er geen weigering moeten plaatsvinden.

Als jullie de toeslagen aanvragen en ze hebben op geen enkele manier doorgekregen dat jullie co-ouderschap hebben, dan weigeren ze de toeslag gewoon en mag je dus alsnog bezwaar gaan maken.

Maar omdat ik las in de link van de belastingdienst (mijn vorige post) dat je het met een brief van te voren aan kan geven dat er sprake is van co-ouderschap, is dat misschien nog wel zo verstandig om te doen. Echter gaat daar wel weer tijd over heen, want ze hebben een aardige achterstand bij de belastingdienst.

Dus ja ik denk dat jullie het ingewikkelder maken als je het niet splitst en de kans bestaat daardoor dat jullie iets mislopen, wat niet nodig was geweest als je het netjes zou gesplitst hebben.

Dit is misschien niet echt een eenduidig antwoord, maar bij de belastingdienst werkt dat vaak ook niet zo, er zijn soms meerdere wegen naar Rome, echter een weg is vaak wel het snelste, maar het neemt niet weg dat het nog steeds fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:41
Question Mark schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:17:

Helemaal mee eens!

Ook ervaring hier, in het begin ook gezamenlijk opvang geregeld en door 1 ouder betaald maar op een gegeven moment is het echt prettig financieel en contractueel eigen afspraken te hebben. Iedere ouder is verantwoordelijk om zijn eigen opvang en financien / toeslagen daarvoor te regelen. Die paar euro voordeel is het gedoe niet waard. Discussie en overleg over zaken die geld kosten (opvang / toeslagen) is niet goed voor de verstandhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 13:38
Speedy55 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:04:
Ik heb inzake een cliënt van ons dit meegemaakt.

Mijn advies in deze is om zo snel mogelijk de kinderbijslag te splitsen.
De kinderopvangtoeslag dan ook te splitsen.

Wel om het volgende:

De inkomensafhankelijke combinatiekorting, die jullie beide kunnen krijgen.
https://www.belastingdien...kelijke_combinatiekorting

Als je het bovenstaande niet doet, heeft een van de partners ook geen recht op deze inkomensafhankelijke combinatiekorting.

/edit: Ik neem aan dat jullie allebei een inkomen hebben i.v.m. de opvang van 2 dagen bij elke partner.
ik wist niet dat je de kinderbijslag ook kon splitsen bij 1 kind. Wij hebben 2 kinderen waardoor we het wel mooi 50/50 konden verdelen door 1 op elk adres in te schrijven
/edit volgens mij lees ik het verkeerd, kan ook niet bij 1 kind

[ Voor 3% gewijzigd door weertenaar op 14-01-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
weertenaar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:12:
[...]

ik wist niet dat je de kinderbijslag ook kon splitsen bij 1 kind. Wij hebben 2 kinderen waardoor we het wel mooi 50/50 konden verdelen door 1 op elk adres in te schrijven
/edit volgens mij lees ik het verkeerd, kan ook niet bij 1 kind
Dit zegt de SVB:
Kinderbijslag
U kiest samen met uw ex-partner wie wij als aanvrager van de kinderbijslag registreren. De betaling van de kinderbijslag kunnen wij op uw verzoek over u beiden verdelen. Geef de verdeling van de kinderbijslag schriftelijk aan ons door.
Kindgebonden budget
De Belastingdienst kan het kindgebonden budget niet over beide ouders verdelen. Wij geven aan de Belastingdienst door wie bij ons geregistreerd is als aanvrager van de kinderbijslag. Alleen de aanvrager van de kinderbijslag kan kindgebonden budget krijgen. De Belastingdienst bekijkt uw inkomen en beslist of u kindgebonden budget krijgt. U krijg een beslissing van de Belastingdienst. De verdeling van het kindgebonden budget regelt u onderling zelf.
Lijkt dus het makkelijkste om kinderbijslag aan 1 ouder toe te kennen als deze ook in aanmerking komt voor kindgebonden budget. Dit is bij ons het geval. Daarnaast wordt de kinderbijslag bij ons ontvangen door de moeder en direct 1-op-1 doorgestort naar de spaarrekening voor onze zoon, dus het heeft sowieso geen toegevoegde waarde om dit te splitsen in ons geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Een scheiding duurt lang, maar toch maar even een update.

Ook wij hebben ervoor gekozen om de toeslag te splitsen naar de dagen dat onze zoon volgens het ouderschapsplan bij ons is. Wat betekent dat ik 2 dagen voor mijn rekening neem en mijn ex 1. Dank voor de antwoorden en ervaringen. Ik denk dat het inderdaad eerlijker en makkelijker is om eigen verantwoordelijkheid voor eigen dagen te nemen en niet in discussies over financiën te belanden op termijn.

Wel wat frustratie: wat is de belastingdienst/toeslagen ontzettend traag en lastig zeg! Besluiten om iets op een manier in te richten is 1, maar zorg dan maar eens dat het juist in het systeem komt. Verhuizing duurt al meer dan een maand om te verwerken.

[ Voor 22% gewijzigd door VidaR-9 op 23-07-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:35
Hier ook een pas gescheiden vader met een 50/50 co ouderschap, in de afrondende fase van de scheiding. Ik verdrink in het woud van regels.

Wij hebben twee kinderen, de oudste wordt bij mij ingeschreven, de jongste bij mijn ex vrouw. Ik ontvang de kinderbijslag en het kindgebonden budget voor de ouders, mijn ex vrouw voor de jongste. Beiden storten we een bedrag naar rato van inkomen op de kinderrekening. Ook de kinderbijslag wordt doorgestort naar de kinderrekening.

Tot zover is het me helder, echter komt dan de kinderopvangtoeslag om de hoek kijken. Ik wil dit graag goed regelen want ik heb een schurfthekel aan terugbetalen.
De jongste maakt nog gebruik van BSO, twee keer per week. We willen dus bij de BSO aangeven dat we allebei een contract willen voor 1 dag BSO. Dan willen we allebei voor 1 dag kinderopvangtoeslag aanvragen.

Mijn vraag is nu: om gezeur met doorstorten te voorkomen, mag de kinderopvangtoeslag van beiden rechtstreeks op de kinderrekening gestort worden? En mag de BSO dan rechtstreeks van de kinderrekening betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Herkenbaar..

Volgens mij heeft/gaat de belastingdienst een voorlichtingscampagne starten voor gescheiden ouders, omdat deze relatief veel fouten maken in aangiftes en toeslagen. Wat ik niet zo vreemd vind, want ik vond het ook niet erg duidelijk.

Helaas geen antwoord op je vraag. Ik zou het lekker laten uitbetalen aan degene die het aanvraagt en ook vanaf die rekening de rekeningen betalen. Dan is het sowieso niet fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:35
Daar zat ik ook aan te denken, alleen strookt dat niet met de afspraken die we gemaakt hebben. Door het van de gezamenlijke kinderrekening te betalen, delen we de kosten ook daadwerkelijk 50/50 zoals besproken. Als we het ieder van onze eigen rekening betalen, betaalt de ene ouder minder en de andere meer. Nou zijn het geen schokkende bedragen, maar toch...

Anders toch maar eens wat tijd uittrekken om met de belastingtelefoon te gaan bellen...

[ Voor 11% gewijzigd door draayertje op 27-08-2019 16:40 ]

Pagina: 1