Uitbreiding zolder/vliering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• privatair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 11:27
Hallo allen,

Situatie is al volgt:
In ons huis is onze zolder/vliering verdeelt in 2 ruimtes gescheiden door een muur. (waarom... geen idee)
Echter is er maar 1 gedeelte bereikbaar d.m.v. vlizotrap

Witte gedeelte is bereikbaar en grijze gedeelte niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zdKV9NH.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WihlbUx.jpg

Nu is het idee om in de muur een doorgang te maken om zodoende mijn opslag op de vliering te verdubbelen.
Het plan is om in rij 1 een betonlatei te maken en hieronder een doorgang van 80/100cm te maken.)

De rode lijntjes (Foto 1) zijn de houten balken/plafondhangers.
In het witte gedeelte lagen bij aankoop van het huis al houten platen op, zodat het kon worden gebruikt voor opslag.

Nu vraag ik mijzelf af of de houten balken/plafondhangers in het grijze gedeelte wel geschikt zijn om hier ook platen op te leggen en te gebruiken voor opslag.

Het witte gedeelte is op deze wijze al jaren zo in gebruik als opslag, echter de ruimte in het grijze gedeelte is groter, dus langere balken.

Wie kan ons iets mee opweg helpen met dingen als ... hoeveel kg normaliter deze balken/plafonddragers kunnen dragen.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Ik vermoed dat de muur een constructieve functie heeft voor het dragen van je dak (de balken zullen de lengte niet in 1 keer kunnen overbruggen). Je kunt er dus een gat in maken zolang de constructie tijdens en na die werkzaamheden maar ondersteund blijft. Zorg dus dat je de nokbalk ondersteund voordat je de muur (deels) gaat afbreken.

Betreft de aantal Kg, dat ligt aan de HoH, lengte en afmetingen van de balken. De lengte hebben we, nu de andere 2 nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
werd (wordt?) in de verhuur sector ook nog vaak gedaan.. omdat je officieel dan te weinig vluchtwegen hebt.. en ze dus willen voorkomen dat mensen daar een slaapkamer maken en de slaapkamer op de begane grond voor wat anders gaan gebruiken..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Deja vu... kwam er niet vorige week een topic voorbij waarin iemand exact hetzelfde had op zolder en ook van de onbenutte ruimte gebruik wilde maken?

Anyhow... Hoe dik zijn de balken? En zitten er nog dragende muren onder? De opmerking van @_Piwi_ hoef je verder niets mee te doen. Dat muurtje op zolder heeft geen dragende functie en dat is op de foto duidelijk te zien.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Harrie_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:51:
Deja vu... kwam er niet vorige week een topic voorbij waarin iemand exact hetzelfde had op zolder en ook van de onbenutte ruimte gebruik wilde maken?

Anyhow... Hoe dik zijn de balken? En zitten er nog dragende muren onder? De opmerking van @_Piwi_ hoef je verder niets mee te doen. Dat muurtje op zolder heeft geen dragende functie en dat is op de foto duidelijk te zien.
Ik stem toch voor @_Piwi_ en geef het advies om van Harrie niets aan te trekken, de dakbalken hebben geen overspanning van 6,3 meter in deze afmetingen: de tussenwand is dragend voor zowel het dak als de vliering. De balken zijn wel degelijk ondersteund.

[ Voor 3% gewijzigd door DrogeR op 12-01-2019 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:30
Kort samengevat:
- Dat muurtje draagt, dus de gording van het dak zul je op moeten vangen.
- De vloer achter het muurtje zal niet geschikt zijn voor opslag. Daar zitten geen of hele dunne balkjes. Je zult dus ook balken van 3,5 m de zolder op moeten krijgen. Kan binnen door met die beperkte hoogte ook wel een uitdaging zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Let er op dat de latei van het zelfdragende type is. Er zijn lateien, die alleen trek opnemen en de bovenliggende muur nodig hebben voor de druk. Daarvoor is te weinig metselwerk boven de latei.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Weet de vorige eigenaar niet waarom dat muurtje er staat? Het lijkt me wel belangrijk de reden te weten, misschien is het inderdaad iets met wetgeving dat die ruimte niet groter dan x m3 mocht zijn.

Wat bedoel je met houten platen? De vloer? Dus het grijze gedeelte heeft geen vloer?

Hebben die rode lijnen en twee schuine lijnen rechts van het grijze vak nog een betekenis?

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 12-01-2019 15:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:09
De rode lijnen geven de richting van de balken en de gordingen aan. Met de schuine lijnen geeft hij aan dat er een schuin dak op zijn woning ligt.

Zolang het bergruimte blijft zal er volgens de wetgeving weinig problemen opleveren. Zodra je er een slaapkamer van gaat maken komt de lengte van de vluchtweg om de hoek kijken. Ik zou me eerder zorgen maken over de draagkracht van de houten balken in het grijze gedeelte. Het kan zomaar dusdanig berekend zijn dat de balken in het witte gedeelte genoeg draagkracht hebben om als opslagruimte te fungeren, terwijl ze met de zelfde hoogte en breedte afmetingen in het grijze gedeelte alleen maar als plafondhangers fungeren. Daar kunnen ze eventueel alleen maar het gewicht van het plafond dragen en geen extra gewicht van oude spullen en zelfs personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Zal allemaal wel meevallen met die gording en sowieso moeten er ook spanten zitten, maar die zien we niet op de foto. Als het muurtje eruit is kun je altijd nog een juk tussen de gording en de vloer zetten. Maar de amateur-bouwkundigen in dit topic zullen het wel weer betwisten... }:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrogeR
Harrie_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:00:
Zal allemaal wel meevallen met die gording en sowieso moeten er ook spanten zitten, maar die zien we niet op de foto. Als het muurtje eruit is kun je altijd nog een juk tussen de gording en de vloer zetten. Maar de amateur-bouwkundigen in dit topic zullen het wel weer betwisten... }:|
Waarschijnlijk doet de wand wat jij van het spant verwacht, maar waarom zouden wij (ik) amateurs zijn. Het is lastig om dat op het net te kunnen beoordelen, maar je kruipt nu wel raar in je hoekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Geen zorgen @DrogeR ik zeg al niets meer. TS succes met je zolderverbouwing d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DrogeR schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Waarschijnlijk doet de wand wat jij van het spant verwacht, maar waarom zouden wij (ik) amateurs zijn. Het is lastig om dat op het net te kunnen beoordelen, maar je kruipt nu wel raar in je hoekje.
Misschien dat jij de expert bent, maar de meesten die hier reageren zullen toch amateurs of hooguit hobbyisten zijn als het komt op het bouwen van een extra verdieping op een huis (want daar komt dit wel een beetje op neer).

Zelf wil ik nog wel een verlaagd plafond in mijn garage bouwen zodat ik daar kerstspullen enzo op kan gooien maar dat is dan toch wel van een ander niveau dan een volwaardige zolderverdieping waarvan nu zelfs onduidelijk is of het dak het kan dragen als dat muurtje weg is en of de vloer (en balken) sterk genoeg is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privatair
Wow bedankt allemaal voor de vele reacties.

Wel zo handig om inderdaad de balkmaten erbij te zetten

Op de bouwtekening staat vermeld:
Plafondhangers 63 x 125 h.o.h. 60cm

De ruimt is 150cm hoog en is echt enkel voor opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
privatair schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:12:
Wow bedankt allemaal voor de vele reacties.

Wel zo handig om inderdaad de balkmaten erbij te zetten

Op de bouwtekening staat vermeld:
Plafondhangers 63 x 125 h.o.h. 60cm

De ruimt is 150cm hoog en is echt enkel voor opslag.
Nou dan is het meteen duidelijk waarom dat muurtje er staat, (naast dat het de gordingen draagt)
125 hoh 60 is echt te weinig om 3,5 meter te overspannen voor een vloer
Even uit het hoofd zou je iets van 60 x 200 moeten hebben bij 600 mm hoh

edit
Voor de duidelijkheid, je zal er waarschijnlijk niet doorheen zakken, echter is de vervorming (doorbuiging) door het er zijn en plaatsen van spullen(en maken van een vloer) de vervorming dusdanig, dat je dit zal zien aan je plafond (bv scheurvorming) en het loopt alsof je loopt op een waterbed.
Ik zou zeggen verzwaren of vanaf blijven.

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 12-01-2019 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
Als het plafondhangers zijn dan gaat het geen twain4me beschrijft gebeuren. De balken zullen niet meteen de pijp aan maarten geven en doorbreken, maar als de vloer zwaarder belast wordt kunnen er scheuren in het plafond ontstaan omdat de vloer verder doorbuigt dan waarvoor deze berekend is. Het is ook geen lekker gevoel als je over een deinende vloer moet lopen.

Je kunt nog een balklaag tussen de bestaande aanleggen. De balken komen dan h.o.h. 300mm te liggen. Als je dan balken neemt van dezelfde afmeting kun je er ineens een pak meer gewicht opleggen. Ik ken de situatie verder niet en kan niet beoordelen hoe het metselwerk er aan toe is. Het metselwerk zal het extra gewicht ook weer moeten kunnen dragen.

Heiligt het doel de middelen? Wil je veel geld uitgeven aan opslagruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
Harrie_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:13:
Geen zorgen @DrogeR ik zeg al niets meer. TS succes met je zolderverbouwing d:)b
Met dat laatste zijn wij het eens. En je mag alles zeggen, en ja ik doe het als beroep.
Maar dat kan een ander niet inschatten, net zoals ik niet kan inschatten wat het waarheidsgehalte is van zaken die hier worden neergezet waar ik geen of minder verstand van heb. En dat is het lastige van dit forum, want je hebt geen idee wat waarheid is, ondanks vele (naar waarschijnlijkheid) goede adviezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DrogeR schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:32:
[...]

Met dat laatste zijn wij het eens. En je mag alles zeggen, en ja ik doe het als beroep.
Maar dat kan een ander niet inschatten, net zoals ik niet kan inschatten wat het waarheidsgehalte is van zaken die hier worden neergezet waar ik geen of minder verstand van heb. En dat is het lastige van dit forum, want je hebt geen idee wat waarheid is, ondanks vele (naar waarschijnlijkheid) goede adviezen.
offtopic:

Het lastige van dit forum is vooral dat vakkennis en internetkennis nogal ver uitelkaar kunnen liggen, en omdat van de internetkennis duizenden (vaak te simpele, of zelfs verkeerde) bronnen zijn, en de vakman (begrijpelijk) niet altijd simpel weg komt met "jamaar ik doe dit al jaren" wordt niet alleen zijn goed bedoelde advies de wind in geslagen, maar wordt met een beetje pech de man er ook nog op afgebrand. wat er in heeft geresulteerd dat er massa's echt waardevolle kennis niet meer op dit forum aanwezig is.
Als ik IRL een bouwkundigmenigsverschil heb kom je daar binnen 30 sec uit, Hier op het forum kan je dan een heel boek typen om de internet kennis punt voor punt te ontkrachten, en daar passen de meeste voor.
Er zijn vaak meerdere bouwkundige wegen naar rome , maar dat wil er bij veel amateur bouwkundige hier niet echt in. -O-
/offtopic

Ik deel de mening dat er niet per definitie een spant hoeft te zitten en dat deze muur waarschijnlijk de draagconstructie zal zijn. (dit hoewel de opbouw van de muur en de ondersabeling van de balk geen tien met een griffel verdienen)
Maar mijn misschien nog grotere argument komt uit de 3,5 meter verdeling. 3,3 - 3,5 meter overspanningen zien we wel heel erg vaak terug als dragend tot aan het dak. en dat kan bijna geen toeval zijn.

@Harrie_ :(:) kop op man, we zijn hier niet om je zwart te maken, en ook wij weten het niet met zekerheid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wat ook opvalt is dat er geen enkele moeite gedaan is om het wandje op het dakbeschot aan te laten sluiten, maar dat het wel aan de onderkant van de nokbalk aansluit, en ook aan de andere balken zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Tweede vlizotrap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
Dat de wand niet netjes is afgewerkt en ook niet aan het dakbeschot aansluit komt doordat de ruimte waarin we ons bevinden maar een opslagruimte is die volgens de destijds geldende normen geen verdere afwerking nodig had. Ik heb het vermoeden dat de huidige vlizotrap pas later geplaatst is om extra opslagruimte te kunnen maken.

Ik denk dat de witte wand ook op de begane grond aanwezig is. Het is namelijk een dragende wand. Als het geen dragende wand geweest was dan had men wel een houtenspant getimmerd die de dakbalken ondersteund.

Ik zou eerst een steen wegbikken om eens te kunnen zien wat er zich achter deze wand bevind. Laat de steen niet de verkeerde kant opvallen, dan kun je meteen een tweede vlizotrap plaatsen. Wellicht tref je al meer dan 40 jaar opgestapelde vogeluitwerpselen aan. Is er weinig geks aan de hand, maak dan het gat iets groter zodat je de loze ruimte kunt betreden. Geef de bovenzijde van het gat de vorm van een driehoek zodat de krachten op een natuurlijke manier verdeeld worden. Maak niet meteen het gat tot de onderzijde van de nokbalk.

Hierna kun je eens kijken hoe de balken eruit zien. Zijn ze aangetast door houtworm of andere hout borende insecten. Is dat het geval dan wordt het een sanering die meer gaat kosten dan gewenst. Is alles nog oké dan kun je eens kijken of de balken niet doorzakken als je je eigen gewicht erop zet. etcetera etcetera.

Aangezien deze ruimte een hoogte heeft van 1,5 meter kun je er alleen maar opslagruimte van maken. OSB platen over de bestaande balken plaatsen voldoende schroeven gebruiken en je kunt er gebruik van maken. Leg niet meteen de pallet met dakpannen of bakstenen erop, maar rondom de randen de kerst en vakantie spullen kan geen kwaad.

Denk wel: ik ben niet aansprakelijk voor enige ontstane schade en gevolgschade ;).

[ Voor 0% gewijzigd door SiorcGeal op 13-01-2019 16:52 . Reden: meerdere typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kosten besparing dus :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
Als je het over de slechte afwerking en de minimale afmetingen van de balken hebt, heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privatair
Wederom bedankt voor de antwoorden.

Duidelijk is i.i.g. dat de plafondhanger niet geschikt zijn om van de ''grijze ruimte'' een opslag te maken.
Extra balklaag gooien tussen de huidige balken word te prijzig en is deze extra opslagruimte mij niet waard.
Dit idee van opslagruimte kan ik dus ook maar beter aan mij voorbij laten gaan.

Desondanks zou ik alsnog wel graag toegang hebben tot de ruimte achter deze muur.
Hierdoor kan ik de zoldervloer isoleren en heb ik toegang tot de ruimte in geval van dakonderhoud of lekkage.

Maar waarom een tweede vlizotrap installeren i.p.v. doorgang+latei maken in deze witte muur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
privatair schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:25:
Wederom bedankt voor de antwoorden.

Duidelijk is i.i.g. dat de plafondhanger niet geschikt zijn om van de ''grijze ruimte'' een opslag te maken.
Extra balklaag gooien tussen de huidige balken word te prijzig en is deze extra opslagruimte mij niet waard.
Dit idee van opslagruimte kan ik dus ook maar beter aan mij voorbij laten gaan.

Desondanks zou ik alsnog wel graag toegang hebben tot de ruimte achter deze muur.
Hierdoor kan ik de zoldervloer isoleren en heb ik toegang tot de ruimte in geval van dakonderhoud of lekkage.

Maar waarom een tweede vlizotrap installeren i.p.v. doorgang+latei maken in deze witte muur ?
Je kunt zoals eerder aangegeven voorzichtig de stenen onderaan weghalen. Ik zou toch wel dringend adviseren om de balken te ondersteunen. Dit kun je simpel doen met een hout balk die je tussen onderkant gording / nokbalk en vloer klemt (zo hebben wij tijdens de verbouwing het hele dak gestut om een spant te kunnen vervangen). Als het dak wordt opgevangen kun je het gat groter maken en een zelfdragende latei plaatsen en alles vastzetten. Maak je gat gewoon niet groter dan hoeft, zo verzwak je die muur niet teveel (better safe than sorry ;))

Vanaf dan heb je toegang :)

Tweede vlizotrap kun je doen als je niet aan het muurtje wilt komen. Lijkt mij alleen een ietwat duurdere oplossing en gezien je toch niets met die ruimte kunt is het weggegooid geld imo.
Pagina: 1