Platenspeler klinkt voor geen meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:58

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Hallo allen!

Ik heb recent een (schijnbaar gereviseerde) Lenco L833 DD (oude direct-drive draaitafel) aangeschaft ter vervanging van mijn pioneer pl 560 (oude belt-drive draaitafel, let op: crappy tweede generatie).
De Pioneer had ondanks het vervangen van de aandrijfriem last van Wow/flutter wat erg aanwezig was met pianomuziek. Bovendien is het een vrij goedkoop aanvoelende lichte draaitafel.

Ik heb de lenco voorzien van een Ortofon 2M RED element. Met een protractor netjes aligned , met een naalddrukweger de VTF afgesteld op 1,8 gram en met de draaischijf op de draaitafel de anti-skating afgesteld met de handleiding erbij.

De draaitafel lijkt zijn werk prima te doen, nauwlijks wow/flutter, de auto-stop werkt en er komt geluid uit!
Het probleem is echter dat het geluid mij zwaar tegenvalt. Het klinkt erg....gedempt. Het geheel mist bas en de hoge tonen missen detail. Een groot verschil met de oude pioneer, die een stuk prettiger geluid produceert met een standaard element en oude naald.

Ik heb al geprobeerd om de naalddruk te verhogen en het element een aantal uren in te laten spelen. Het helpt echter niet. Een hoge naalddruk zorgt voor een iets krachtiger laag, maar niet genoeg. Bovendien blijft het geluid plat en levenloos.

Uiteraard heb ik ook een grote verscheidenheid aan Lp's gedraaid. Alle lp's die ik geprobeerd klinken prima op de pioneer.

Ook heb ik de platenspeler direct op de phono-ingang van mijn antieke blaupunkt buizenradio aangesloten. Voor mijn gevoel klonk het iets beter, maar het geluid van het oude barrel is niet optimaal.

Heeft er iemand een suggestie wat ik eventueel kan proberen? Of zou het element wellicht gewoon niet goed zijn?

Alvast bedankt :)

Relevante hardware
  • Lenco L 833 DD
  • Analogis easy phono voorversterker (als verdachte aangemerkt, echter geen klachten met de pioneer)
  • Kenwood versterker KRF-V5300D
  • Ortofon 2M
  • Blaupunkt Verona
...

[ Voor 0% gewijzigd door silverball op 11-01-2019 23:26 . Reden: Lenovo -> lenco ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52
Wat me zo te binnen schiet is, heb je de headshell losgemaakt en of zitten alle kabeltjes tussen headshell en arm op de goede punten goed vast? Vraag anders ook even in het vinyl topic.
Anders kijken of het antwoord te vinden is op https://www.lencoheaven.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Check inderdaad de contactpunten van de headshell, en de kabeltjes. Goed schoonmaken!
Het kan ook zijn dat de kabeltjes verkeerd zijn aangesloten?

Ben je in de mogelijkheid om het element van die vorige speler er even op te zetten? Dan kun je in ieder geval alweer e.e.a. uitsluiten.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 22:21
Even niet gezocht, maar kan het ene element een MM moving magnet en het andere een MC moving coil zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
pman63 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 00:09:
Wat me zo te binnen schiet is, heb je de headshell losgemaakt en of zitten alle kabeltjes tussen headshell en arm op de goede punten goed vast? Vraag anders ook even in het vinyl topic.
Anders kijken of het antwoord te vinden is op https://www.lencoheaven.net/
Alle kleuren zitten op de goede kleuren. Bedankt voor je goede suggesties verder.
Nyarlathotep schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:32:
Check inderdaad de contactpunten van de headshell, en de kabeltjes. Goed schoonmaken!
Het kan ook zijn dat de kabeltjes verkeerd zijn aangesloten?

Ben je in de mogelijkheid om het element van die vorige speler er even op te zetten? Dan kun je in ieder geval alweer e.e.a. uitsluiten.
Ik vrees dat de kabeltjes goed zijn aangesloten, verder ziet niets er vuil uit. De kabeltjes in mijn headshell zien er niet helemaal 100% meer uit maar of dat voor zo'n verschil moet zorgen?

De pioneer heeft een P-mount, dit kan dus helaas niet.
nachtnet schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:40:
Even niet gezocht, maar kan het ene element een MM moving magnet en het andere een MC moving coil zijn?
Beide zijn Moving Magnet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:06

Super_ik

haklust!

Heb je de platenspeler aangesloten op een Phono ingang? Het klinkt alsof je platenspeler niet een genormaliseerd signaal uitstuurt, maar een echt phono signaal. Dit signaal moet voorversterkt worden voordat je het op de aux van een versterker kan aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Super_ik op 12-01-2019 14:29 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Super_ik schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:27:
Heb je de platenspeler aangesloten op een Phono ingang?
Er zit een voorversterker met RIAA correctie tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 22:21
Eventueel het element tussen lenco en pioneer wisselen? (uiteraard indien mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
De pioneer heeft een p-mount. Dat past dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21

Bestla

Kvinne

Met het controleren van de aansluitingen van je element ben je er nog niet wat bekabeling betreft. Je geeft zelf al aan dat de kabeltjes in je headshell er niet best uitzien. Meten is weten.

Meet dan ook eens de verschillen tussen de Pioneer en de Lenco aan uitgaand signaal. Misschien heeft die Lenco wel een kabelbreuk of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverball schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:15:
[...]
Ik vrees dat de kabeltjes goed zijn aangesloten, verder ziet niets er vuil uit. De kabeltjes in mijn headshell zien er niet helemaal 100% meer uit maar of dat voor zo'n verschil moet zorgen?
Zit er misschien een of andere haperende mute-schakeling in de interne bedrading opgenomen die bijgeluiden voorkomt tijdens het in- en afschakelen??

Zou niet voor het eerst zijn. :+

Als je de draaitafel openmaakt, dan moet je dat eenvoudig vast kunnen stellen.
Mocht dat zo zijn, overbrug die mute-schakeling dan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allemaal. Het probleem bleek te liggen in mijn voorversterker. Na het upgraden naar de Pro Ject phonobox verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
silverball schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:11:
Bedankt voor het meedenken allemaal. Het probleem bleek te liggen in mijn voorversterker. Na het upgraden naar de Pro Ject phonobox verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon.
Ha, die heb ik ook, heerlijk voorversterkertje.
zelf een ander type Lenco DD, weet even niet exact welk type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
silverball schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:11:
Donders, die nu dat we dezelfde setup/combi hebben xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Das mooi toeval zeg, hoe bevalt het ?

Pagina: 1