Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe verwijder ik programma's die niet te vinden zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:38
Beste Tweakers,

Al jaren lang ben ik een mac gebruiken en ik zie mezelf dus niet als beginner hierin, maar blijkbaar heb ik nog steeds moeite met zoiets triviaals als het verwijderen van een programma.

Wat ik meestal doe is rechtermuisknop op de programma's en dan verwijderen. (Door naar programma's te gaan in finder.)

Nu gebruik ik regelmatig Atom en Brackets voor wat programmeer werk en viel me iets op. Brackets vroeg namelijk om te updaten dus ik deed dat netjes, maar vervolgens had ik blijkbaar 2 versies naast elkaar. Een html bestand kan ik namelijk openen (via rechtemruisknop) en dan staan beiden versies er. Het vreemde is echter dat ze ook nog allebei werkten...

Oke fijn...Tijd voor een schoonmaak dus. Ik verwijder Brackets wel gewoon helemaal. Ik naar programma's, Brackets, verwijder oke. Klaar is kees. Maar nee hoor. Nu staat er bij programma's dus geen Brackets meer, maar als ik rechtermuisknop op een file doe staat er wel Brackets 1.2 en die werkt ook nog gewoon...

Uiteindelijk dus maar twee programma's geprobeerd: Appcleaner en CCleaner, maar beiden vinden het niet.
Al met la erg vervelend dus. Iemand nog enig idee?

Alle reacties

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14-11 18:26
Staat die toevallig in je home > Applications?
Finder -> Go -> Home -> Applications

Verder kan je nog in
1. /Library/Preferences/
2. /Library/Application Support/
3. /Library/Caches/
kijken voor geassocieerde bestanden. Daar kan nog wel eens wat blijven hangen.

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:38
eric.1 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:31:
Staat die toevallig in je home > Applications?
Finder -> Go -> Home -> Applications

Verder kan je nog in
1. /Library/Preferences/
2. /Library/Application Support/
3. /Library/Caches/
kijken voor geassocieerde bestanden. Daar kan nog wel eens wat blijven hangen.
Brackets heb ik uiteindelijk kunnen verwijderen. Op de 1 of andere manier stond deze geïnstalleerd in een map van Autodesk. Nu blijf ik alleen nog zitten met Atoms. In application support staat wel die map, maar als ik die verwijderen gaat het programma niet weg. Die maakt die map gewoon weer opnieuw aan. In de andere mappen staat niks. Ik heb Atoms dus even geopend en daarna naar het proces gegaan om te kijken welke bestanden werden gebruik. Dit was een waslijst aan vage dingen, maar dit lijkt de app:

/var/folders/3j/fw6s75j12bd28ywf39_4nybc0000gn/T/AppTranslocation/47042257-694B-4903

Echter kan ik hier niks verwijderen en gaat dit weg als ik de app afsluit. Schijnbaar is dit iets van een gatekeeper beveiliging. Ik denk dat ik er maar mee moet leren leven en als ik een keer tijd heb een schone installatie moet doen. Ik krijg het gewoon niet weg.

edit: ik heb het dus gevonden. Al die programma's om dingen te verwijderen zijn dus gewoon waardeloos. 'verkeerd geïnstalleerde' programmas worden binnen een beveiligde locatie uitgevoerd. 'AppTranslocation'. Vandaar dat ik deze dus niet kon verwijderen. Echter als je naar systeem informatie gaat en dan beheren doet, staan ze wel tussen de programma lijst en kun je ze gewoon verwijderen...

zynex wijzigde deze reactie 11-01-2019 23:42 (13%)

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:00
Als een programma meerdere keren voorkomt in de lijst met programma's, bij rechts klikken, dan wil dat niet zeggen dat het programma ook daadwerkelijk meerdere keren op je Mac aanwezig is.
Het programma komt dan meerdere keren voor in de LaunchServices database.
Dat kan je corrigeren door de LaunchServices database opnieuw op te bouwen.
Zie Rebuild LaunchServices to Fix Duplicate Entries in OS X's 'Open With' Menu
(Ik geloof dat de database ook automatisch hersteld wordt, maar de frequentie hiervan is mij niet bekend)

• tricksel
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 13:07
Nog een kleine toevoeging; als je een programma in je dock hebt staan, kun je zien waar deze staat door te cmd-klikken. Dan wordt de bovenliggende map geopend, en het programma geselecteerd.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True