Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• stijnrulez
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16-02 10:10
TL;DR Ventilator draait wel, maar ik krijg geen piepjes wanneer alleen PSU, CPU en moederbord zijn aangesloten (of beeld wanneer ik mijn TV toevoeg). Is mijn CPU of mijn Moederbord stuk?

Ik hoop trouwens dat ik dit in het goeie forum gooi! Sorry als dat niet het geval is.
Het is een heeeeeeeeel verhaal, Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.

Ik heb onlangs een nieuwe pc in elkaar geschroefd (Eerste build) met onder andere een ASRock B450M pro4 en een AMD Ryzen 3 2200G. Ik had een tijdje last ervan dat mijn besturingssysteem (eerst Mint Cinnamon 19.1, daarna Ubuntu 18.10) bleef hangen. Op compleet random momenten, soms zelfs tijdens het afsluiten.

Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik kernel 19 moest installeren om het GPU gedeelte van AMD APU te kunnen gebruiken.
Toen ik Ubuntu (die met kernel 18 komt, die mijn APU/CPU wel ondersteund) installeerde, bleef ik deze problemen houden.

Daarop besloot ik memtest86+ (v5.01 (of zo, die ene die standaard bij ubuntu zit)) te draaien (er zit 2x8 GB Team Group Vulcan3000 MHz). De eerste ging helemaal leipo, binnen een paar minuten allemaal fouten en zo (niet heel exact bijgehouden hoeveel). Toen heb ik memtest opnieuw aangezet en deze keer gaf hij op pass 3 van 14, 8 fouten.
Volgens het internet, moest ik vervolgens memtest voor de aparte ram modules lopen.
Module 1 kwam met vlag en wimpel door de test (0 fouten na 4 passes) (leuk eigenaardigheidje, in zijn eentje leek de module er ongeveer een half uur over de eerste test te doen, en opvolgende duurde steeds langer. Toen de modules er allebei in stonden ging het veeeeeel trager (2.5 uur per test gemiddeld)).

Vervolgens verving ik module 1 met module 2, en kreeg ik geen POST meer. De chassis en CPU-fan draaien nog wel, maar verder helemaal niks. Ook als ik module 1 er weer inzet doet ie niks.

Ondertussen heb ik alles al afgehaakt behalve de PSU (be quiet! Pure Power 11 400W), CPU (+ventilator), aan/uitknop en moederbordluidsprekertje. En behalve de ventilator gebeurt er helemaal niks. (Ook niet als ik het hele verhaal 'breadbord' i.e. op een kartonnen doos buiten het chassis probeer).
Ik heb een andere PSU (350W) aangesloten, maar dat mocht ook niet baten.

Voor beeld verbind ik mijn pc met een DVI --> HDMI aan mijn TV. Ik heb helaas geen gewone monitor/VGAkabel liggen :|

Verder doet ie ook een beetje gek. Als ik de aan/uitknop lang in houd om hem uit te zetten gaat ie (sinds alles los is) plots weer even aan, als ik hem dan de 2e keer uit zet blijft ie uit.
Ik heb ook de ventilator/koelblok van de cpu afgehaald. Als ik hem nu aanzet dan gaat ie vanzelf weer uit en direct weer aan. (De CPU wordt op dit moment niet warm (?).)
Ik was vergeten de onderste 2 'standoff screws' (afstandsschroeven?) onder het moederbord te plaatsen... Ondertussen zitten die er wel in.
Of misschien had ik het RAM er te hard ingeduwd en daarmee iets gemold op het moederbord?
Ik had 4 harde schijven (waarvan 1 ssd, de andere magnetische bakbeesten, waarvan ik er 2 uit hun externehardeschijfbehuizing had gesloopt) aangesloten.

Ik ram als een malle op F2 om in mijn BIOS te komen, want dan geeft ie altijd een leuk piepje, maar dat is natuurlijk tevergeefs als ik niet voorbij POST kom.
Ik heb de CMOS batterij er uit gehad voor een minuut. Ik heb ook de CMOS reset jumpers verbonden met elkaar.

Ik heb niet toevallig een extra random CPU of moederbord over waarop ik kan proberen of het de een of de ander is... Dus mijn vraag aan jullie, herkennen jullie deze symptomen? Is het de CPU of het moederbord, of vergeet ik iets?

Bij voorbaat dank :)!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

draait het ram al op 2933, of nog op 2133 ?(ik weet niet eens of dat ram ondersteund wordt op ravenridge met dit moederbord) BIOS al laatste update, al met 1 module geprobeerd (in A2)?
Note1: The O.C. mode is not guaranteed. It depends on whole system configuration and other parameters.
Note2: When running XMP at DDR4 2667MHz or higher, the system’s stability depends on the CPU’s capabilities.
Note3: For system stability, use more efficient memory cooling system to support a full memory load (4 DIMMs) when overclocking.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• stijnrulez
Volgens mij draait het Ram niet op 2933, maar een stuk lager, al weet ik niet meer hoe laag :S
Bios heb ik geupdate.
Allebij de modules in A2 gehad, kwam nog steeds niet bij POST

• Hackus
  • Niet online

Hackus

A2 is 1 bankje, de 2e naast de CPU

• stijnrulez
Sorry ik was wat onduidelijk.
Ik heb allebij de modules getest, door er 1 in het A2 slot te plaatsen, de pc aan te zetten.
vervolgens de pc uit te zetten (want ik kreeg helemaal geen beeld of iets) de 1e module te verwijderen en de andere module in A2 te plaatsen (waarna ik wederom geen beeld kreeg).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

stel alles eens op buiten de kast, en test het zo

• stijnrulez
Heb ik al gedaan

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• stijnrulez
Voor alle volledigheid: Hoogstwaarschijnlijk was het dat ik 2 spacers was vergeten tussen het moederbord en de kast… Het systeem lijkt nu stabiel te draaien… Toch bedankt voor alle hulp :)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

stijnrulez schreef op zondag 20 januari 2019 @ 07:39:
Voor alle volledigheid: Hoogstwaarschijnlijk was het dat ik 2 spacers was vergeten tussen het moederbord en de kast… Het systeem lijkt nu stabiel te draaien… Toch bedankt voor alle hulp :)
Je bord veroorzaakt sluiting als er inderdaad meer afstandsbusjes tussen kast en bord zitten dan er plek is voor een schroef in het bord. Het is een wonder dat het überhaupt gewerkt heeft.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True