Garantieclaim wordt niet afgehandeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batcow
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 15:34
Allen,

TL;DR: 4 jaar geleden matrassen gekocht. Matras ingezakt. Garantie aangesproken. Nieuw matras beloofd gekregen maar Beddenreus levert telkens niet.

Ongeveer 4 jaar geleden heb ik twee matrassen (TopCare 8000 90x220cm) aangeschaft bij Beddenreus voor rond de € 1.500,00 (tweede matras was helft van de prijs). Top matrassen nooit problemen mee gehad. Tot eind oktober 2018 ineens 1 van de 2 matrassen in zakte. Ik heb dit gelijk op 29 oktober 2018 gemeld bij Beddenreus. Er zit standaard 5 jaar garantie op hun TopCare matrassen volgens de voorwaarde (hoewel de verkoopster mij toen der tijd verzekerde dat ik 10 jaar slaapplezier zou hebben). Ik heb via hun online klachtenformulier een service verzoek ingediend. Volgens hun eigen regels zouden zij binnen 7 dagen antwoord geven.

Omdat ik na 7 dagen nog geen reactie had heb ik gebeld met klantenservice en wederom een verzoek ingediend. Er werd gelijk een afspraak ingepland voor 12 november 2018. Maandag 12 november 2018 zou er iemand langskomen om het matras te beoordelen. Er is nooit iemand langs gekomen. Volgens de klantenservice was er iets fout gegaan in de planning. Kan gebeuren en gelijk nieuwe afspraak gemaakt voor 15 november 2018. De volgende dag wordt ik gebeld door iemand van de klachtenafdeling over mijn klacht (serviceverzoek). Mevrouw gaf aan dat zij 23 november 2018 iemand zou langs sturen.

Ik gaf aan dat ik al een afspraak voor 15 november 2018 had gemaakt. Mevrouw gaf aan dat zij niks in het systeem zag staan en dat haar collega wederom een fout had gemaakt (collega was nieuw...). Hier ben ik niet akkoord mee gegaan en na veel discussie heeft zij geregeld dat iemand van een filiaal bij mij in de buurt zou langskomen op 15 november 2018. Die persoon is ook langs geweest en heeft bevestigd dat het matras inderdaad doorgezakt is en dat ik een nieuwe zou krijgen. Ik zou spoedig bericht krijgen wanneer het matras geleverd zou worden.

Dinsdag 20 november 2018 krijg ik een bericht dat ik een levering van Beddenreus krijg op 23 november 2018. Vrijdag 23 november 2018 staat er iemand van Beddenreus voor de deur. Hij komt echter niet een nieuwe matras brengen. Hij kwam mijn matras beoordelen. Gelijk aangegeven dat dit al gebeurd is en dat ik eigenlijk een nieuw matras verwacht. Hij heeft met het filiaal gebeld en die gaven aan dat het matras nog in bestelling stond en dat hij voor niks bij mij was. Hij is boos weggaan (alsof het mijn schuld is). Ik ben uiteraard meteen verhaal gaan halen bij het filiaal. Zij gaven hetzelfde aan. Matras staat in bestelling zodra het binnen is hoor je het.

Aantal weken niks van gehoord. Tot ik 12 december 2018 een telefoontje kreeg dat het matras 20 december 2018 bij mij geleverd ging worden. Donderdag 20 december 2018 kreeg ik een telefoontje dat het matras niet geleverd ging worden want de fabriek in Duitsland was wegens de kerst twee weken dicht. Ik heb direct een ‘Laatste mogelijkheid tot herstel product’ brief verstuurd (aangetekend). Ik heb een reactietermijn van 14 dagen gegeven en hersteltermijn van 30 dagen (wat langer ivm kerst en oud & nieuw). Tot op heden heb ik niks vernomen van Beddenreus. Telefonisch wordt er geen reactie gegeven.

Mijn vraag is nu eigenlijk hoe nu verder? Volgens artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek lid 6 mag ik het herstel door een derde partij laten uitvoeren en de kosten daarvan verhalen op Beddenreus. Is dit ook echt zo? Heeft iemand wellicht ervaring hoe dit in zijn werk gaat? Verder vroeg ik mij ook af of het mogelijk is een vorm van schade vergoeding te eisen. Ik heb ondertussen 4 dagen vrij moeten nemen. Als ZZP-er kost mij dit veel geld. Hier kan zelf weinig over terugvinden.

Bij voorbaat bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:54

LankHoar

Langharig tuig

Heb je niet ook het recht om te ontbinden nu? Vraag is of je dat niet liever hebt. Mocht je dit gefixt krijgen, en je hebt straks weer een issue ben je nogmaals aan deze partij gebonden + de garantieperiode is al bijna verlopen. Indien je ontbind en elders een matras haalt loopt dit hopelijk beter.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
Er zit tussen 24 december en 6 januari een vakantieperiode en grote kans dat jou zaak ergens tussen is beland. Heb je deze week al weer eens contact opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ben je al deze week in het filiaal geweest, en heb je d naam van degene die je het beloofd ?
Alle documentatie bewaren, en ze nog eenmaal de kans geven het binnen 14 dagen te fixen, zo niet mag je de koop ontbinden, omdat het een niet-conform product is, en ze duidelijk weigeren het te repareren/vervangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die opmerking van ZZPer en de tijd dat je er mee bezig bent moet je direct uit je hoofd zetten, al ben je de directeur van SHELL of de koning van abbekuttenveen, helaas die tijd daar kan je niets mee en krijg je nooit vergoed.

Voor de rest zou ik ze nog eens met ren aangetekende brief voor de laatste maal in de gelegenheid stellen om het gebrek binnen 14 dagen te herstellen en duidelijk aangeven dat als zij dit niet doen, dat je eigenhandig de koop eenzijdig ontbindt en dus de gehele aankoopsom terugeist.

Edit: wat Hackus hierboven al aangeeft

[ Voor 4% gewijzigd door Breezers op 11-01-2019 17:22 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik kan zo gauw geen matrasreparateur vinden, en als je bedenkt dat een matras hooguit 200 euro kost om te fabriceren (als het echt een hele luxe is) snap je ook wel waarom repareren niet loont.
Breezers schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:21:
Voor de rest zou ik ze nog eens met ren aangetekende brief voor de laatste maal in de gelegenheid stellen om het gebrek binnen 14 dagen te herstellen en duidelijk aangeven dat als zij dit niet doen, dat je eigenhandig de koop eenzijdig ontbindt en dus de gehele aankoopsom terugeist.
Dat laatste (ontbinden) zou ik nu al doen. Dan heb je recht op de het volledige aankoopbedrag retour (niet als tegoedbon) en kun je ergens anders een matras kopen. Ik zou zeggen dat het aankoopbedrag € 1125 per matras is, al zal de winkel aansturen op € 750 (en voor beide valt wat te zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Batcow Beloofde garantie: verkoper/fabrikant garandeert hiermee dat u een bepaalde periode goed gebruik zou kunnen maken van wat hij aan u heeft geleverd. dan heeft u recht op herstel of vervanging of als dat onmogelijk is, teruggave van de aankoopprijs gedurende de hele garantietermijn. Meer is er niet, geen kosten in mindering door gebruiksperiode of shoptegoed etc. Terugbetaling op de zelfde wijze als koper destijds heeft betaald

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
GlowMouse schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:54:
Ik kan zo gauw geen matrasreparateur vinden, en als je bedenkt dat een matras hooguit 200 euro kost om te fabriceren (als het echt een hele luxe is) snap je ook wel waarom repareren niet loont.

[...]

Dat laatste (ontbinden) zou ik nu al doen. Dan heb je recht op de het volledige aankoopbedrag retour (niet als tegoedbon) en kun je ergens anders een matras kopen. Ik zou zeggen dat het aankoopbedrag € 1125 per matras is, al zal de winkel aansturen op € 750 (en voor beide valt wat te zeggen).
Gezien het ietwat “rommelige” voortraject met bellen, mondelinge afspraken, kerstdagen/jaarwisseling, etc. , klantenservice/hoofdkantoor en de mogelijke verwatering met een “filiaal” en “monteur” zou ik de materie zuiver houden om toch even de stappen opnieuw schriftelijk te bevestigen alvorens direct te ontbinden om de druk op de leverancier te houden voor het vervangen van een identiek matras voor TS , maar goed dat is wellicht mijn visie ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Breezers schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:11:
[...]

Gezien het ietwat “rommelige” voortraject met bellen, mondelinge afspraken, kerstdagen/jaarwisseling, etc. , klantenservice/hoofdkantoor en de mogelijke verwatering met een “filiaal” en “monteur” zou ik de materie zuiver houden om toch even de stappen opnieuw schriftelijk te bevestigen alvorens direct te ontbinden om de druk op de leverancier te houden voor het vervangen van een identiek matras voor TS , maar goed dat is wellicht mijn visie ;)
Ontbinden is zuiver. 'Opnieuw bevestigen' is nooit nodig als het al goed is gedaan. Beddenreus weet sinds 15 november 2018 dat het matras defect is en dat TS hem wil laten repareren. Beddenreus moet dat binnen een redelijke termijn doen. Ook zonder een fatale termijn te stellen is Beddenreus daarom inmiddels in verzuim geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batcow
Bedankt voor alle antwoorden!
Hackus schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:15:
Ben je al deze week in het filiaal geweest, en heb je d naam van degene die je het beloofd ?
Alle documentatie bewaren, en ze nog eenmaal de kans geven het binnen 14 dagen te fixen, zo niet mag je de koop ontbinden, omdat het een niet-conform product is, en ze duidelijk weigeren het te repareren/vervangen.
Ik ben nog niet in het filiaal zelf geweest. Helaas nog geen tijd voor gehad. Ik heb wel telefonisch contact gehad vandaag. De brief is ontvangen maar gaan er verder niet op in. Het matras is in bestelling en ik krijg bericht zodra het binnen is.
Ik heb tot nu toe alle communicatie gedocumenteerd. Uiteraard heb ik hierbij alle namen genoteerd. Ik heb zelfs van degene die toegezegd heeft het matras te vervangen een voicemail bewaard waar in hij dit aangeeft (met voor/achternaam en dat hij van Beddenreus is). Bewijs voldoende lijkt mij.
GlowMouse schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:54:

[...]

Matrasreparateur heb ik zelf ook niet kunnen vinden. De persoon die langs is geweest gaf ook aan dat dit nagenoeg onmogelijk is te repareren.
Ik zou het graag willen ontbinden alleen ik kan nergens terug vinden dat ik dan recht heb op het volledige aankoopbedrag. Heb je hier wellicht een bron van? Als ik namelijk op bijvoorbeeld de website van de consumentbond kijk bij het onderwerp: Een koopovereenkomst ontbinden staat er het volgende:

Wat gebeurt er als ik de koopovereenkomst ontbind?
U moet het product teruggeven. Dan hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd gewoon hebt kunnen gebruiken. Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. U kunt dan zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op.

Gezien ik het matras al ruim 4 jaar gebruik ga ik ervan uit dat ik maar 20% terugkrijg van het aankoop bedrag (5 jaar garantie 4/5). Daar zit ik uiteraard niet op te wachten voor 20% krijg ik geen nieuw matras terug. Wat ook nog een probleem mogelijk is, is dat het een overeenkomst voor 2 matrassen is. Als ik de koop ontbind ben ik het andere matras waarschijnlijk ook kwijt (terwijl deze nog prima ligt).

Nieuw gaan de matrassen momenteel voor € 1.039,00 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Batcow schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:44:
Bedankt voor alle antwoorden!

[...]

Ik zou het graag willen ontbinden alleen ik kan nergens terug vinden dat ik dan recht heb op het volledige aankoopbedrag.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54601015
Het gaat om de waarde destijds. Tot nu toe heb ik daar altijd succes mee, tot een vier jaar oude laptop aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Je hebt 2 keer een verzoek ingediend en dat verklaart volgens mij de vreemde/dubbele acties daarna. Ze worden simpelweg dubbel behandeld omdat ze niet hebben gezien omdat het om dezelfde klant gaat.

Die eis precies in de feestdagen periode vind ik erg onlogisch. Fabrieken gaan dicht en zijn niet simpelweg direct weer 100% actief op 2 januari door onderbezetting.

Het is in behandeling en de fouten lijken mij te komen omdat je het 2 keer hebt gemeld. Schadevergoeding etc. vind ik altijd zo jammer om te zien (onderste uit de kan...) maar dat is de tendens op dit forum. In 1 van de volgende reacties wordt waarschijnlijk geadviseerd om een rechtszaak te beginnen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batcow
GlowMouse schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:42:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54601015
Het gaat om de waarde destijds. Tot nu toe heb ik daar altijd succes mee, tot een vier jaar oude laptop aan toe.
Super dankjewel voor je link! Ga het gelijk even doornemen.
wodkabuikje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:47:
Je hebt 2 keer een verzoek ingediend en dat verklaart volgens mij de vreemde/dubbele acties daarna. Ze worden simpelweg dubbel behandeld omdat ze niet hebben gezien omdat het om dezelfde klant gaat.

Die eis precies in de feestdagen periode vind ik erg onlogisch. Fabrieken gaan dicht en zijn niet simpelweg direct weer 100% actief op 2 januari door onderbezetting.

Het is in behandeling en de fouten lijken mij te komen omdat je het 2 keer hebt gemeld. Schadevergoeding etc. vind ik altijd zo jammer om te zien (onderste uit de kan...) maar dat is de tendens op dit forum. In 1 van de volgende reacties wordt waarschijnlijk geadviseerd om een rechtszaak te beginnen.
Rare reactie dit. Waar lees jij dat ik twee keer een verzoek heb ingediend? Mijn eis tijdens de feestdagen is verre van onlogisch. Het speelt sinds 29 oktober 2018. Ver voor de feestdagen. De fabriek is al op de hoogte sinds 16 november 2018. Ik heb overigens ook niet voor niks in mijn eis 30 dagen hersteltermijn gesteld. Hiermee hield ik sowieso al rekenen met de feestdagen. Verder vindt ik een schadevergoeding ook niet onredelijk gezien dit alles al veel geld heeft gekost en tot op heden heb ik nog niets eens een excuus voor het ongemak het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Tegen wat je zou verwachten in zijn er veel toko's die na een juridische brief ineens niet meer reageren en de ingezette bestelling afwachten. Gewoon omdat er niemand een idee heeft hoe ermee om te gaan, ze niet durven te escaleren, en hopen dat het zoals bedacht alsnog geleverd wordt voor het echt een probleem is.

Je ziet in de topics ook wel een trend in het soort bedrijven met dit soort dingen. Dat betekent ook dat waarschijnlijk niemand met juridische kennis naar je brief gekeken heeft. Als het weer langer duurt kan je een kopie naar het hoofdkantoor sturen mat mededeling dat je ontbindt, kopie vestiging.

Rechtzaak is leuk, maar kost maanden. Niet dat dit soort bedrijven het niet verdient of dat je het recht niet hebt. Er is helaas niet echt een proactieve laagdrempelige weg, dus duwen naar geregeld krijgen wat al geregeld zou worden is waarschijnlijk minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batcow
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:08:
Tegen wat je zou verwachten in zijn er veel toko's die na een juridische brief ineens niet meer reageren en de ingezette bestelling afwachten. Gewoon omdat er niemand een idee heeft hoe ermee om te gaan, ze niet durven te escaleren, en hopen dat het zoals bedacht alsnog geleverd wordt voor het echt een probleem is.

Je ziet in de topics ook wel een trend in het soort bedrijven met dit soort dingen. Dat betekent ook dat waarschijnlijk niemand met juridische kennis naar je brief gekeken heeft. Als het weer langer duurt kan je een kopie naar het hoofdkantoor sturen mat mededeling dat je ontbindt, kopie vestiging.

Rechtzaak is leuk, maar kost maanden. Niet dat dit soort bedrijven het niet verdient of dat je het recht niet hebt. Er is helaas niet echt een proactieve laagdrempelige weg, dus duwen naar geregeld krijgen wat al geregeld zou worden is waarschijnlijk minste weerstand.
Bedankt voor je antwoord. Ik vermoed inderdaad dat je helaas nog wel eens gelijk kunt hebben. Het is akelig stil na de brief. Het heeft ook absoluut mijn voorkeur om het niet via een rechtszaak op te lossen maar gewoon onderling. Ik ga vanmiddag nogmaals langs het filiaal in de hoop eruit te komen. Voor nu bedankt voor de antwoorden ik kan weer even verder. Mocht er een update zijn zal ik jullie informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Batcow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:33:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik vermoed inderdaad dat je helaas nog wel eens gelijk kunt hebben. Het is akelig stil na de brief. Het heeft ook absoluut mijn voorkeur om het niet via een rechtszaak op te lossen maar gewoon onderling. Ik ga vanmiddag nogmaals langs het filiaal in de hoop eruit te komen. Voor nu bedankt voor de antwoorden ik kan weer even verder. Mocht er een update zijn zal ik jullie informeren.
Waarom direct een rechtszaak? Heb je al gekeken of dit bedrijf is aangesloten bij een Geschillencommissie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Batcow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:33:
[...]

CyberMania schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:24:
[...]
Waarom direct een rechtszaak? Heb je al gekeken of dit bedrijf is aangesloten bij een Geschillencommissie?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Uit een ander topic:
GlowMouse schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 01:58:
[...]

De geschillencommissie doet maar wat. Ze passen in ieder geval niet de wet toe en je kunt niet zien wie er in de commissie zitten.
;)

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 20-01-2019 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GlowMouse schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:47:
[...]

Uit een ander topic:

[...]

;)
gaat om waarom hij /zij zegt. Waarom gelijk rechtszaak? antwoord staat in dik gearceerde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55

vhal

ಠ_ಠ

[...]
offtopic:
Even OT maar de geschillencommissie is ook niet zaligmakend als er een "bindend" advies uitkomt. Succes bij de rechter om dat weer recht te trekken. Dan maar een traject van maanden. Been there, still going..in mijn geval met een auto

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batcow
[...]

Zoals aangegeven heeft het uiteraard niet mijn voorkeur om een rechtszaak te beginnen. Ik wil er het liefst onderling uitkomen. Beddenreus is inderdaad aangesloten bij een Geschillencommissie maar daar ben ik geen fan van. Dit kan maanden duren en zo'n bindende uitspraak blijkt vaak helemaal niet bindend en moet je alsnog naar de rechter om je gelijk te halen.

Ik heb overigens ondertussen contact gehad met rayonmanager en hij gaat er alles op alles zetten om dit zo spoedig mogelijk recht te trekken. Er lijkt dus schot in de zaak te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batcow
Het probleem is ondertussen opgelost. Het matras is vervangen en daarmee is voor mij de zaak af. Hartelijk bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1