Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisserver voor ESXi met SATA raid support

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 10:24
Hoi medetweakers!

Momenteel ben ik in het bezit van een HP DL380g6 server waarop ik voor de hobby een aantal vm's heb draaien. De server is voorzien van een raid controller met 16 stuks 300gb sas schijven. Qua performance voldoet deze machine helemaal maar het is wel wat aan de lawaaierige kant. daarnaast is het stroomverbruik natuurlijk niet optimaal, vandaar dat ik opzoek ben naar een stiller en zuiniger alternatief.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil ESX(i) draaien zodat ik mijn bestaande VM's weer gewoon kan starten, ik voel er niet zoveel voor om alles weer opnieuw te installeren. Het gaat hier om gevisualiseerde Windows en Linux machines.

één is géén en daarom wil ik in ieder geval de storage in een raidconfiguratie draaien. Mijn huidige HP heeft natuurlijk mooie hotswappable 10K schijven maar dit is geen vereiste. ik vind het niet erg om afscheid te nemen van hotswap en als de throughput wat omlaag gaat kan ik daar mee leven. Ik denk zelf aan twee 4TB sata schijven in raid 1.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik reken er op dat systeem me ongeveer 1000 euro gaat kosten waarvan ik een deel van de kosten 'terug verdien' op het stroomverbruik (mn huidige server gebruikt nominaal ongeveer 180 watt)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil helemaal nieuw bouwen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- enkelvoudige voeding is voldoende
- 4TB opslag met redundantie (betrouwbaarheid gaat boven performance)
- minimaal 1x gigabit ethernet
- 32gb ram
- processor qua prijs/kwaliteit neig ik naar een intel i5-8400

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet persé voorkeuren. Ik ben alvast wat aan het zoeken geweest en kwam uit op een barebone van Shuttle. probleem hierbij is alleen dat ik niet goed helder heb hoe ik mijn raidconfiguratie dan moet doen. het bordje wat daar in zit heeft intel rapid storage voor software raid maar voor zover ik nu heb kunnen ontdekken ondersteund vmware dat niet. wellicht moet er een losse raid controller in?

Een voorbeeldje wat ik ongeveer op het oog heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 199,90€ 199,90
2Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 139,97€ 279,94
1Shuttle XPS cube SH370R6€ 269,-€ 269,-
1G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS€ 200,-€ 200,-
1Shuttle PHD3€ 9,95€ 9,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 958,79

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
moet een flink stukje stiller zijn dan de huidige Proliant maar dat zal niet al te moeilijk zijn. De machine moet wel 24/7 kunnen draaien.

Ga je overklokken?
Nee, ik overklokken is niet van toepassing

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag hoor ik van jullie tips en advies voor bovengenoemde machine, en dan met name over het storage gedeelte!

Alle reacties

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35
Is Proxmox met ZFS geen optie?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
het bordje wat daar in zit heeft intel rapid storage voor software raid maar voor zover ik nu heb kunnen ontdekken ondersteund vmware dat niet. wellicht moet er een losse raid controller in?
Je kunt ook Hyper-V proberen, is er ook in een gratis versie.

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 10:24
Thanks voor het meedenken allebei. Ik wil eigenlijk op esx blijven draaien zodat ik niet alle vm's opnieuw hoef te installeren en volgens mij is er geen manier om deze images te converteren naar hyperv of proxmox?

EDIT: Ik ben ondertussen nog wat verder aan het puzzelen. Wellicht kan ik een NAS bouwen waar RAID1 in zit en deze vervolgens via iSCSI koppelen aan de vmware host; zoals als dit:
https://www.synology.com/...s_VMware_server_datastore

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 44% gewijzigd door Jaap81 op 14-01-2019 13:33 ]