Reparatie van Lithium Ion accu ivm vermoedelijke kabelbreuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanburk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 15:07
Beste tweakers,

al enkele jaren ben ik een zeer tevreden gebruiker van mijn Sigma Powerled Evo lamp die ik gebruik voor het fietsen op mijn racefiets in het donker.

Onlangs is echter de accu -een Sigma Iion XL (met dubbel i)- defect geraakt door een vermoedelijke interne kabelbreuk op het punt waar de verbindingskabel het accuhuis ingaat. De accu laadt niet meer op en de accu levert geen voeding aan de lamp.

Link naar plaatje: https://drive.google.com/...-9eujw4J/view?usp=sharing

Is het mogelijk deze accu (die verder prima in orde is) te laten repareren? Het is immers alleen de kabel die defect is. Hebben jullie hier suggesties voor? Of anders de aanschaf van een andere lithium ion accu die hierop aan te sluiten zou kunnen zijn? Ik kan zo geen specificaties vinden van de accu, want die staan niet
vermeld op de accu zelf en ook niet in de gebruiksaanwijzing.
Link naar artikel op Sigma website:
https://www.sigmasport.co...owerleuchten/power/iionxl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18

dragonhaertt

@_'.'

Ja hoor, elke tweaker die een beetje handig is met solderen zou je hier wel mee kunnen helpen om te reageren. Misschien even in de V&A of MME fora posten?
Het ligt er vooral even aan hoe goed de behuizing dicht zit. Als deze gesealed is kan het een uitdaging zijn om deze netjes open te maken.
Een kabel met connector vervangen is geen probleem over het algemeen. De connector die er op zit is een standaard maat en een stukje draad+buigontlasting kan je zo op internet kopen (of zoals ik, uit je voorraad pakken).

Als je een V&A aanmaakt met je locatie is er vast iemand in de buurt die er wel even voor je naar wil kijken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:05
Lijkt me wel een uitdaging om te doen. Als je in de regio Midden Nederland *specifiek in de buurt van het Nationaal Park de Utrechtse Heuvelrug* woont wil ik wel een uurtje voor je vrijmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:19
Niet waar de wet voor bedoeld is, maar kan je niet gewoon nieuwe set kopen en met die accu proberen? Om te bevestigen of het probleem daar ligt en dan het nieuwe artikel weer retourneren?

Dan weet je in ieder geval zeker waar het wel of niet aan ligt?

De wet 'koop op afstand' is hier niet voor bedoeld, maar wel makkelijk toepasbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhvanburk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 15:07
Dank allen!

@dragonhaertt Vanmiddag even contact gehad met een medewerker van Sigma. De accu is inderdaad geseald, dus dat zal uitdagend kunnen zijn om netjes open te krijgen.
@President Reden dat ik denk aan kabelbreuk bij accuhuis, is dat de oplader soms 'contact' maakt wanneer ik rond die plek met de draad heen en weer beweeg.
@Marber dat zou heel tof zijn! Komende maandagavond moet ik in Amerongen zijn, dus dat is heel dichtbij de Heuvelrug. Ik stuur je nog even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepvanstraaten
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-12-2021
@Marber .. kun je ook de bekabeling/lamp-unit openmaken en repareren? in mijn geval is de accu nog in orde maar lamp/kabel defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-02-2022
Ik zit met hetzelfde probleem. Accu is nog in perfecte staat maar de bekabeling in de behuizing van de lamp zit los waardoor de lamp steeds uitvalt. Kan je de lamp (langs achter) openmaken?
Pagina: 1