Beste Tweakers,
ik ga proberen de situatie zo beknopt mogelijk uit te leggen.
2 jaar geleden een PC gebouwd.
MSI KRAIT Z170A GAMING
I7 6700K
EVGA GTX 1070 FTW
Crucial Ballistix Sport 16GB RAM
Crucial MX300 750GB SSD
Seagate BarraCuda 4TB HDD
EVGA SuperNOVA 550 G2 550W
Sinds een aantal maanden viel de PC op willekeurige momenten uit (tijdens gamen maar ook in de BIOS...).
Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat de PSU niet meer naar behoren werkte.
Het duurde helaas even voordat ik een nieuwe kon aanschaffen ivm verhuizen/einde van vorige relatie/niet bij PC kunnen etc etc.
Een tijdje was het rustig maar het probleem trad afgelopen weekend weer veelvoudig op.
Daarom toch besloten een nieuwe PSU aan te schaffen (Seasonic Focus Plus Gold 650W).
Woensdag de PSU verwisseld, druk op de aan knop, PC gaat halve seconde aan, en meteen weer uit.
Na een hele avond zoeken vind ik dat de SATA stroomkabels niet helemaal leken te kloppen.
Deze opnieuw aangesloten, alles 3x gecontroleerd, PC weer aangezet, LEVEN!
Maar alleen in de BIOS.
Schijven worden beide niet herkend.
Op een andere PC aangesloten en wordt ook daar niet herkend.
Alles wijst dus op 2 compleet dode schijven + alle data waarschijnlijk weg?
Kan dit door een kortsluiting of iets dergelijks zijn gekomen? En hoe los ik dit het beste op?
Garantie voor de EVGA PSU is nog 9 dagen geldig en de 2 schijven zijn in november 2016 gekocht, maar de SSD heeft 60 maanden garantie en de HDD 24 maanden (die is dus pech hebben denk ik?).
Alvast bij voorbaat dank iedereen!
ik ga proberen de situatie zo beknopt mogelijk uit te leggen.
2 jaar geleden een PC gebouwd.
MSI KRAIT Z170A GAMING
I7 6700K
EVGA GTX 1070 FTW
Crucial Ballistix Sport 16GB RAM
Crucial MX300 750GB SSD
Seagate BarraCuda 4TB HDD
EVGA SuperNOVA 550 G2 550W
Sinds een aantal maanden viel de PC op willekeurige momenten uit (tijdens gamen maar ook in de BIOS...).
Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat de PSU niet meer naar behoren werkte.
Het duurde helaas even voordat ik een nieuwe kon aanschaffen ivm verhuizen/einde van vorige relatie/niet bij PC kunnen etc etc.
Een tijdje was het rustig maar het probleem trad afgelopen weekend weer veelvoudig op.
Daarom toch besloten een nieuwe PSU aan te schaffen (Seasonic Focus Plus Gold 650W).
Woensdag de PSU verwisseld, druk op de aan knop, PC gaat halve seconde aan, en meteen weer uit.
Na een hele avond zoeken vind ik dat de SATA stroomkabels niet helemaal leken te kloppen.
Deze opnieuw aangesloten, alles 3x gecontroleerd, PC weer aangezet, LEVEN!
Maar alleen in de BIOS.
Schijven worden beide niet herkend.
Op een andere PC aangesloten en wordt ook daar niet herkend.
Alles wijst dus op 2 compleet dode schijven + alle data waarschijnlijk weg?
Kan dit door een kortsluiting of iets dergelijks zijn gekomen? En hoe los ik dit het beste op?
Garantie voor de EVGA PSU is nog 9 dagen geldig en de 2 schijven zijn in november 2016 gekocht, maar de SSD heeft 60 maanden garantie en de HDD 24 maanden (die is dus pech hebben denk ik?).
Alvast bij voorbaat dank iedereen!