Van de regen in de drup - 2 defecte schijven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 14:43
Beste Tweakers,

ik ga proberen de situatie zo beknopt mogelijk uit te leggen.
2 jaar geleden een PC gebouwd.

MSI KRAIT Z170A GAMING
I7 6700K
EVGA GTX 1070 FTW
Crucial Ballistix Sport 16GB RAM
Crucial MX300 750GB SSD
Seagate BarraCuda 4TB HDD
EVGA SuperNOVA 550 G2 550W

Sinds een aantal maanden viel de PC op willekeurige momenten uit (tijdens gamen maar ook in de BIOS...).
Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat de PSU niet meer naar behoren werkte.
Het duurde helaas even voordat ik een nieuwe kon aanschaffen ivm verhuizen/einde van vorige relatie/niet bij PC kunnen etc etc.

Een tijdje was het rustig maar het probleem trad afgelopen weekend weer veelvoudig op.
Daarom toch besloten een nieuwe PSU aan te schaffen (Seasonic Focus Plus Gold 650W).

Woensdag de PSU verwisseld, druk op de aan knop, PC gaat halve seconde aan, en meteen weer uit.
Na een hele avond zoeken vind ik dat de SATA stroomkabels niet helemaal leken te kloppen.
Deze opnieuw aangesloten, alles 3x gecontroleerd, PC weer aangezet, LEVEN!

Maar alleen in de BIOS.
Schijven worden beide niet herkend.
Op een andere PC aangesloten en wordt ook daar niet herkend.
Alles wijst dus op 2 compleet dode schijven + alle data waarschijnlijk weg?
Kan dit door een kortsluiting of iets dergelijks zijn gekomen? En hoe los ik dit het beste op?
Garantie voor de EVGA PSU is nog 9 dagen geldig en de 2 schijven zijn in november 2016 gekocht, maar de SSD heeft 60 maanden garantie en de HDD 24 maanden (die is dus pech hebben denk ik?).

Alvast bij voorbaat dank iedereen!

Alle reacties

• Renault
  • Laatst online: 30-12 21:19
Heb je nog een oude harddisk liggen? Sluit die dan aan en installeer er Windows op.
Als Windows eenmaal loopt, sluit je pas de eigenlijke SSD en harddisk aan: je kunt dan zowel in de BIOS als in Windows de eigenllijke harddisk en SSD bekijken/testen zonder dat ze gevaar lopen.
Je hebt dan meteen de overige componenten getest of die nog goed zijn (PSU e.d.).

• G-Fox1990
Renault schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:44:
Je hebt dan meteen de overige componenten getest of die nog goed zijn (PSU e.d.).
Met de oude PSU deden alle componenten het nog prima. Het is sinds ik die nieuwe PSU er in heb zitten dat de 2 schijven niet meer te lezen zijn op de PC (meerdere PC's).
Ik heb nu wel een andere SSD om daar Windows op te zetten en de schijven te testen, maar heb er niet veel vertrouwen in.

Is het mogelijk dat er met de spanningskabel iets mis is gegaan?
Want het is misschien mogelijk dat er een kabel van mijn oude PSU aan de nieuwe PSU is gekoppeld tijdens het overzetten. Heb namelijk wel eens gelezen dat bijvoorbeeld een Corsair kabel op een Cooler Master PSU echt dodelijk kan zijn voor componenten.

De NZXT Ledstrip doet het overigens wel gewoon, en die connectoren zijn volgens mij 3x niks waard dus lijkt me dat die eerder door een kortsluiting de geest zou moeten geven.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
G-Fox1990 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:32:
Na een hele avond zoeken vind ik dat de SATA stroomkabels niet helemaal leken te kloppen.
Wat bedoel je daarmee? Wat klopte er niet?
G-Fox1990 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:39:
Want het is misschien mogelijk dat er een kabel van mijn oude PSU aan de nieuwe PSU is gekoppeld tijdens het overzetten. Heb namelijk wel eens gelezen dat bijvoorbeeld een Corsair kabel op een Cooler Master PSU echt dodelijk kan zijn voor componenten.
En wat bedoel je hier? Hebben de 2 PSUs aan elkaar gezeten? Of heb je modulaire kabels van de ene PSU op de andere gebruikt? Want dat zijn vaak proprietary kabels, die niet gegarandeerd uitwisselbaar zijn.

[ Voor 85% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-01-2019 22:54 ]

• G-Fox1990
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:20:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Wat klopte er niet?

[...]

En wat bedoel je hier? Hebben de 2 PSUs aan elkaar gezeten? Of heb je modulaire kabels van de ene PSU op de andere gebruikt? Want dat zijn vaak proprietary kabels, die niet gegarandeerd uitwisselbaar zijn.
Ik bedoelde hiermee dat ik dacht alle kabels te hebben vervangen, maar de stroomkabel voor SATA niet. Oftewel de SATA stroomkabel van de EVGA heb ik in de SEASONIC geplugged.
Ik heb het een beetje gehaast omgewisseld waardoor ik dus de SATA stroomkabels door elkaar heb gehaald. De kabels voor de MOBO, CPU & GPU waren namelijk duidelijk anders gelabeld en de SATA kabels niet.

Momenteel bezig om op een andere SSD Windows te zetten zodat de PC wel aan kan, en dan testen of de andere schijven nog leven in zich hebben.

• Cpt.Morgan
G-Fox1990 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:56:
[...]
Ik bedoelde hiermee dat ik dacht alle kabels te hebben vervangen, maar de stroomkabel voor SATA niet. Oftewel de SATA stroomkabel van de EVGA heb ik in de SEASONIC geplugged.
Dan heb je inderdaad kans dat er electronica beschadigd is, zie hier een beschrijving van de incompatibiliteit van deze kabels, waarbij ook EVGA specifiek genoemd wordt: https://www.gamersnexus.n...lar-psu-cables-dont-do-it

• G-Fox1990
Cpt.Morgan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:10:
[...]

Dan heb je inderdaad kans dat er electronica beschadigd is, zie hier een beschrijving van de incompatibiliteit van deze kabels, waarbij ook EVGA specifiek genoemd wordt: https://www.gamersnexus.n...lar-psu-cables-dont-do-it
Viel me inderdaad op dat er een klein verschil in de connectoren zat. Mooi klote dan in ieder geval. Ook heel dom van mezelf, maar dacht dat het niet zo kwaad kon aangezien je ook losse ''color sleeved cables'' kan kopen. Maar nu ik op Cablemod kijk zie ik dat EVGA inderdaad een andere kabel serie heeft dan Seasonic... Moet ik er eigenlijk maar gewoon van uit gaan dat deze 2 schijven gewoon bij het grofvuil kunnen?

• Cpt.Morgan
G-Fox1990 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:18:
[...]
Moet ik er eigenlijk maar gewoon van uit gaan dat deze 2 schijven gewoon bij het grofvuil kunnen?
Ik zou eerst even goed testen of het zeker de schijven zijn (andere schijf in je PC testen, waar je nu mee bezig bent; de schijven eens ergens anders aankoppelen), maar het risico dat de printplaten op de schijven kapot zijn is wel aanzienlijk in mijn ogen.

Edit: oh wacht dat had je al geprobeerd... dan vrees ik inderdaad dat ze overleden zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 13-01-2019 18:20 ]

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-12 17:44
Als er belangrijke data op de schijf staat en geen backup hebt kun je ook proberen een zelfde HDD te kopen en de printplaat vervangen. Heeft mij eens geholpen toen ik een schijf probeerde te hotswappen die daar niet geschikt voor was.

Maar inderdaad eerst even testen in een andere pc.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

• G-Fox1990
WouterKvG schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:26:
Als er belangrijke data op de schijf staat en geen backup hebt kun je ook proberen een zelfde HDD te kopen en de printplaat vervangen. Heeft mij eens geholpen toen ik een schijf probeerde te hotswappen die daar niet geschikt voor was.

Maar inderdaad eerst even testen in een andere pc.
In een andere PC heb ik al getest en geen leven. De printplaat moet dan wel van precies dezelfde schijf zijn neem ik aan? Oftewel gewoon precies dezelfde weer bestellen?
De SSD heeft wel nog 2 jaar garantie maar of ze dat accepteren vraag ik me af? En dan zou ik sowieso de kapotte schijf + data moeten opsturen lijkt me?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-12 20:32
Dit valt niet onder garantie, wat bedoeld word: Je schaft een gelijk type hardeschijf aan en gebruikt dat pcb.
SSD is rijp voor de stort vrees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 13-01-2019 18:33 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans dat gewoon de fuses op de PCB door gebrand zijn..

Bas z'n knutselblog

dat kan je meten... en indien daar het probleem ligt zou je natuurlijk ze kunnen bypassen... schijf leegtrekken en weggooien...

PCB swap is ook geen enkele garantie meer

404 Signature not found

Pagina: 1