clonen complete ssd i.v.m. reparatie

Pagina: 1
Acties:

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-12 11:18
De enige Win10 laptop in huis heeft een kapot keyboard en moet (onder garantie) voor reparatie naar Coolblue. Ze hebben aangegeven alle gegevensdragers te wissen i.v.m. privacy gevoelige data.
Geen idee hoe ik hem terug krijg. Verder is het ding hardwarematig in orde.
De SSD is 128 GB

Nu wil ik de SSD copleet clonen en later compleet terug zetten omdat er software op staat die ik niet zo makkelijk kan herinstalleren (lang verhaal).

Ik had het volgende bedacht.

external keyboard er aan
opstarten met linux live cd, kali ofzo

dd /dev/sda bs=512 conv=sync,noerror | gzip -c > /mnt/sdd1/images/win10.image.gz

(/mnt/sdd1 is een in de livecd gemounte USB disk met ruim voldoende ruimte)

en terug zetten met:
gunzip -c /mnt/sdd1/images/win10.image.gz | dd of=/dev/sda

Heeft iemand ervaring hiermee en werkt dit met UEFI etc?
Tips, trucs, dingen waar ik op moet letten?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Heeft mij al ettelijke keren prima geholpen met dit soort acties :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pak gewoon Clonezilla; omzeil je ook je noerror-switch en je hebt nog enige "feedback" anders dan een corrupt image (wat dus een kans is met dd en je switches).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-11 12:44

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik zou ddrescue gebruiken, die heeft ook de optie om een hele schijf naar een image te schrijven, en houdt bij welke sectoren wel/niet gelukt zijn. Vervolgens kun je met dezelfde tool de image terugzetten naar een nieuwe schijf.

Let wel op dat je misschien problemen krijgt in je partitietabel en uefi als de nieuwe schijf teveel verschilt van de oude (in grootte of sectorsize). Ik heb een keer gehad dat ik op een geclonede hdd geen partities meer kon vinden. Hoewel dat destijds waarschijnlijk aan een brakke usb->sata adapter lag.

[ Voor 7% gewijzigd door Egocentrix op 11-01-2019 14:23 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12 15:35
Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar volgens mij wil hij een soort image maken in plaats van naar een 2e SSD klonen en dat gaat (dacht ik) niet met Minitool Partition Wizard.

@divvid ik zou zoals gezegd Clonezilla gebruiken of zo. Of desnoods Parted Magic waar clonezilla in zit (heb je er meteen een partition manager bij).

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Wat @MAX3400 ook zegt. Clonezilla. Even kijken hoe en wat, maar dat is de meest handige oplossing. Externe schijf eraan en idd toetsenbord en gaan. Heb zo ook regelmatig backups gemaakt.

@PROnline Ze willen vaak graag de laptop hebben met alles wat er bij zat.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 11-01-2019 14:29 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 12:59
opsturen zonder SSD geen optie?

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Ik heb ooit zo een backup gemaakt en gerestored (ging destijds van hdd naar ssd)
backup:
dd if=/dev/sda conv=sync,noerror bs=64K |gzip -c > image.bin.gz

de bs=64K is gedaan omwille van de snelheid én omdat het een veelvoud is van de nu gebruikelijke 4K sectoren.
conv=sync,noerror --> als het niet een perfect veelvoud is van 64K, dan schrijf een paar extra nullen.
restore:
dd if=image.bin.gz | gzip -c -d | dd of=/dev/sda conv=sparse,noerror,sync

conv=sparse, slaat zero blocks over bij het schrijven. Dat mag je dus alleen maar doen als de schijf echt helemaal gezero'ed is vooraf. Er vanuit gaande dat je je ssd vooraf gaand aan de restore helemaal schoonmaakt (met een tooltje van de fabrikant), dan heeft je SSD ook weer z'n available sector bookkeeping op orde. Zou je de zero blocks tijdens de restore gewoon schrijven, dan denkt de SSD dat die ruimte in gebruik is, en gaat je write amplification omhoog, de wear levelling achteruit, en ook de levensduur achteruit. Mocht er in de eerste stap een paar te veel zero-sectors zijn toegevoegd, dan krijg je op het eind een "No space left on device" melding. Wat ook klopt.

Ik garandeer niks. Bij mij werkte het. Bij jou misschien niet. Zowieso: maak ook gewoon een file-based backup van alle belangrijke documenten etc. Kan je altijd nog een gewone herinstall doen. Soms zowieso niet verkeerd. Ruimte lekker op :+

• divvid
Clonezilla lijkt mij inderdaad een optie. Ik wil een methode die onafhankelijk is van de software die al dan niet op de pc staat.

Voor de volledigheid, de SSD blijft gelijk, helaas kan ik hem niet opsturen zonder ssd

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12 15:46
divvid schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:11:
Clonezilla lijkt mij inderdaad een optie. Ik wil een methode die onafhankelijk is van de software die al dan niet op de pc staat.
Gewoon gzip/lz4/whatever, niets meer, niets minder. dd voegt niets toe.

gzip -c /dev/sda > /mnt/sdd1/images/win10.image.gz

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 17:24
Voor mij klinkt het alsof je een backup wilt maken. Dat doe ik meestal met Veeam Agent for Windows. Gratis voor een enkele machine en werkt intuïtief en betrouwbaar.

while (! ( succeed = try ()));

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een backup is geen clone ;)
Hij wil gewoon alles bewaren. Niet alleen just in case, maar ook gewoon om naar die status terug te kunnen. Bit for bit kopie dus --> Clonezilla.
En wat je doet: maak in eerste instantie een gewone backup van al je bestanden (foto's etc). Zodat je die altijd veilig hebt. Maar vervolgens een image, en schrijf dat nog voor je hem ter reparatie stuurt terug over je bestaande HDD heen. En test het. Weet je ook zeker dat je image goed is en dat je goed kunt terugzetten.

Hebzelf ook eens een dergelijk akkefietje gehad, met Dell in dit geval. Logisch dat ze een HDD of SSD vereisen, ze moeten de reparatie kunnen testen met een werkend image (van hun kant).. Standaardprocedure en dus geven ze ook geen garantie op databehoud.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• divvid
The egale Eagle heeft helemaal gelijk.

Inmiddels heeft clonezilla z'n werk gedaan. Ook nog maar een image met ddrescue getrokken. Was nog best lastig, niemand in de buurt had nog een USB keyboard. zonder geladen drivers kom je niet ver met een Bluetooth ding. Uiteindelijk eentje gehaald bij de kringloop voor een hele euro.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
divvid schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:06:
The egale heeft helemaal gelijk.
...
:+ (no offence ...)

• divvid
Fijn hè die auto correctie

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dit dus. Als er geen Bitlocker op staat zou ik hem sowieso al niet versturen. Of is de SSD vastgesoldeerd? In dat geval zou ik er wel eerst een wipe overheen gooien. Dataverlies is namelijk niet te verzekeren.

• divvid
Don't worry, Image is getest--> werkt. Daarna gewiped en factory install terug gezet. Blijft wel een dingetje voor de gewone man natuurlijk.
(doet oude Dell koesteren die zelf je als lego in en uit elkaar kan slopen)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ist mir fast egal :+

Procedure werkt overigens ook prima om te testen of een windows upgrade niks sloopt :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:17

Wildfire

Joy to the world!

Voor anderen die dit nog lezen, Macrium Reflect werkt ook prima hoor.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1