Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC - 1440p - 144Hz- €2000,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The_Illusionist
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 19:50
Beste Tweakers,

Graag zou ik van jullie advies krijgen over de aanschaf van een nieuwe pc.
Mijn huidige pc (6-7 jaar oud) begint kuren te vertonen (traag, zo nu en dan een crash, fans die tikken, memory-slots en usb-aansluitingen die niet meer werken, etc.) en kan nieuwere games niet goed meer aan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het voornaamste doel van mijn nieuwe systeem is gamen op 1440p - 144Hz - 60+fps - high/ultra settings in de meeste games (met de hoop dit een aantal jaar vol te houden). In totaal zullen er 3 monitoren op aangesloten zijn, al zullen de andere 2 maar 1080p - 60Hz zijn. Verder zal het systeem voornamelijk gebruikt worden voor standaard dingen als internetten, films kijken, etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt op zo'n 2000 euro, al is meer of minder ook goed als dat beter aansluit op mijn wensen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een 4TB en een 1TB harde schijf mee. Alle randapparatuur neem ik mee en vervang ik later, daar hoeft dus in dit topic/budget geen rekening mee gehouden te worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard onderdelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In mijn huidige pc zit een AMD FX8150 en daar ben ik niet echt tevreden over (prestaties, hitte en stabiliteit), vandaar een voorkeur voor Intel. Nu heb ik hier op tweakers meerdere malen gelezen dat AMD sterk verbeterd is en gezien de prijs een hele goede optie is. Nu ben ik bereid dat advies aan te nemen, maar mochten jullie echter adviseren om toch voor Intel te gaan, dan zal je zien dat ik dat advies maar al te graag opvolg.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk dat het systeem stil is, het liefst hoor ik helemaal niets en ik ben best bereid daar meer voor te betalen. Verder wil ik een kast met een window en is het mooi mee genomen als het hele setje er leuk uitziet, al is dat niet noodzakelijk en is zeker RGB geen vereiste.

Ga je overklokken?
Ik heb begrepen dat overklokken niet veel toevoegd aan de Ryzen 2700x, klopt dat? Als dit incorrect is, of als ik voor een andere CPU ga, dan ben ik wel van plan te overklokken. Ik zou het sowieso wel fijn om de optie in ieder geval open te houden.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag wat feedback willen op de gekozen onderdelen en willen weten hoe goed deze samengaan met elkaar.
Meer specifiek:
- Voor de kast twijfel ik nog tussen die in mijn lijst en de NZXT H500(i). Adviseren jullie één van deze boven de andere?
- Is een extra CPU Cooler nodig? Ik heb begrepen dat de stock cooler het goed doet.
- Voor de PSU twijfel ik nog tussen die in mijn lijst en de Corsair HX750i, zodat ik wat speling voor in de toekomst zou hebben.
- Is het moederboord een goede keuze? Daar twijfel ik nogal over.
- Klopt het dat ik op dit moederboord ook een m.2 SSD kan plaatsen? (Zou puur zijn om een kabeltje minder te hebben)
- Is het nodig om extra case fans aan te schaffen of kan ik verwachten dat de meegeleverde fans stil en goed genoeg zijn?

Daarnaast vraag ik me af, hoe jullie denken over het wachten op de nieuwe Ryzen serie. Dit zou ook wat tijd geven om de problematiek rond de RTX kaarten nog even aan te kijken.
Het is voor mij niet noodzakelijk om NU een nieuw systeem te kopen, al heb ik het natuurlijk wel graag nu al. En dan zit ik misschien tegen die tijd weer te wachten op het volgende 'nieuwe'.

Mijn opzet:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 324,-€ 324,-
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 134,-€ 134,-
1MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 849,-€ 849,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 86,-€ 86,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 125,01€ 125,01
1be quiet! Straight Power 11 550W€ 97,25€ 97,25
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.749,26

Alternatieve/extra onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT H500 Zwart€ 73,96€ 73,96
1NZXT H500i Zwart€ 104,95€ 104,95
1be quiet! Dark Rock 4€ 57,99€ 57,99
4be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 11,20€ 44,80
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 134,50€ 134,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 618,09

[ Voor 4% gewijzigd door The_Illusionist op 11-01-2019 18:02 ]

Beste antwoord (via The_Illusionist op 12-01-2019 12:41)

• Fordius
  • Laatst online: 23-11 13:34
Ik zal geen Gigabyte moederbord nemen met AMD.

Neem bv een Msi B450 Tomahawk of een B450 Gaming pro carbon.
Zijn opzich stuk betere moederborden dan die Gigabyte.

De standaard koeler is meer dan voldoende als je niet gaat overclocken.
750w is niet nodig en 650 is zelfs teveel met 550w moet je wel rondkomen.

Het verschil tussen de ssd & m.2 is er niet behalve kabeltjes. Prijs verschil is niet groot dus neem wat je prettiger lijkt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Fordius
Ik zal geen Gigabyte moederbord nemen met AMD.

Neem bv een Msi B450 Tomahawk of een B450 Gaming pro carbon.
Zijn opzich stuk betere moederborden dan die Gigabyte.

De standaard koeler is meer dan voldoende als je niet gaat overclocken.
750w is niet nodig en 650 is zelfs teveel met 550w moet je wel rondkomen.

Het verschil tussen de ssd & m.2 is er niet behalve kabeltjes. Prijs verschil is niet groot dus neem wat je prettiger lijkt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees even heeeel goed de handleiding van het moederbord wat je (uiteindelijk) wil gaan kopen.

Niet elk M2 slot accepteert SATA-disks. En sommige M2-sloten deactiveren andere sloten op je moederbord.

Voorzetje: reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019 ;)
Fordius schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:10:

Het verschil tussen de ssd & m.2 is er niet behalve kabeltjes.
Waarschijnlijk bedoel je het goed maar er is een mega-verschil tussen "SSD" & "M2". De eerste is een persistent storage device, de ander is een bus-adapter.

[ Voor 59% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2019 14:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The_Illusionist
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb het moederboord voor nu aangepast naar de MSI B450 Gaming Pro Carbon. Zelf leek mij de Asus PRIME x470-PRO ook een goede optie, of is dat overkill voor mijn doeleinden/geen goede keuze?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,-

Wat betreft de M2 SSD, dat zie ik dan voor nu nog maar even vanaf, het zou sowieso slechts zijn om 1 kabeltje minder te hebben in de kast.

• Fordius
MAX3400 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:14:
Lees even heeeel goed de handleiding van het moederbord wat je (uiteindelijk) wil gaan kopen.

Niet elk M2 slot accepteert SATA-disks. En sommige M2-sloten deactiveren andere sloten op je moederbord.

Voorzetje: reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019 ;)

[...]

Waarschijnlijk bedoel je het goed maar er is een mega-verschil tussen "SSD" & "M2". De eerste is een persistent storage device, de ander is een bus-adapter.
Jah doelde eigenlijk meer in het algemeenheid dat mensen vaak verwachten dat een m.2 verschil maakt op snelheid, want in praktijk niet zoveel verschil maakt ( tenzij je met grote data werkt )

Wou niet te algemeen erop in gaan, maar prijsverschil tussen die 2 was zo klein dat het niet zoveel uitmaakte. Maar toch bedankt.
The_Illusionist schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:20:
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb het moederboord voor nu aangepast naar de MSI B450 Gaming Pro Carbon. Zelf leek mij de Asus PRIME x470-PRO ook een goede optie, of is dat overkill voor mijn doeleinden/geen goede keuze?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 169,-

Wat betreft de M2 SSD, dat zie ik dan voor nu nog maar even vanaf, het zou sowieso slechts zijn om 1 kabeltje minder te hebben in de kast.
Ik zou gaan voor 1 van die 2 MSI moederborden.
Is goedkoper en behoren toch echt wel top moederborden, maar uiteraard zijn er genoeg andere opties.
Misschien voor de looks dat je de Asus mooier vind.
Ik zou persoonlijk voor een MSI gaan, volgens mij is die X470 minder dan een B450 van MSI.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fordius schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Jah doelde eigenlijk meer in het algemeenheid dat mensen vaak verwachten dat een m.2 verschil maakt op snelheid, want in praktijk niet zoveel verschil maakt ( tenzij je met grote data werkt )
Wederom ;) M2 is een connector en maakt niets uit voor de snelheid. Er kan ook 802.11b over M2, maar ook USB1.1.

Jij bedoelt dat het verschil tussen het SATA-protocol en NVME (over PCI-E) voor storage te verwaarlozen is ;)

@The_Illusionist https://nl.hardware.info/...est-snel-wordt-mainstream geeft meer info over "snelle" SSD's; een mooie tussenkeuze zou een Intel 6xx serie zijn met QLC want 2x zo snel als SATA maar goedkoper dan de bekende Samsung EVO 970.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2019 14:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fordius
MAX3400 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:33:
[...]

Wederom ;) M2 is een connector en maakt niets uit voor de snelheid. Er kan ook 802.11b over M2, maar ook USB1.1.

Jij bedoelt dat het verschil tussen het SATA-protocol en NVME (over PCI-E) voor storage te verwaarlozen is ;)

@The_Illusionist https://nl.hardware.info/...est-snel-wordt-mainstream geeft meer info over "snelle" SSD's; een mooie tussenkeuze zou een Intel 6xx serie zijn met QLC want 2x zo snel als SATA maar goedkoper dan de bekende Samsung EVO 970.
Helemaal correct. Ik haal ze idd doorelkaar.
Bedankt voor de duidelijkheid.

• The_Illusionist
Wederom bedankt voor jullie reacties,

Ik houd het voor nu dan bij de MSI B450 Gaming Pro Carbon en bij een 'gewone' SSD. De reden dat ik de SSD met M2 connector overwoog, was puur vanwege het extra kabeltje.

Is er iemand die nog iets kan zeggen over de gekozen kast (ten opzichte van de NZXT H500) en over de behoefte aan vervanging van de meegeleverde fans (met het oog op een stille pc)?

Andere suggesties/tips zijn uiteraard ook welkom!

[ Voor 35% gewijzigd door The_Illusionist op 11-01-2019 15:37 ]

• Fordius
Volgens mij was de airflow voor een H500i wel stukje beter dan een P400s

Uiteraard heb je ook nog de Coolermaster H500p

De h500i en de Coolermaster zijn 1 a 2 tientjes duurder dan de p400s.
Persoonlijk zou ik voor 1 van die 2 gaan tegenover een p400s ( wat verder een mooie en goede kast is ook hoor )

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@The_Illusionist icm de RTX Trio pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W 2700X overclocken heb je weinig aan en gaat snel naar de 200w, wat een nog zwaardere voeding vereist. De meegeleverde koeler is goed, maar Dark Rock 4 is beter.(pro 4 is niet echt nodig)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• The_Illusionist
@Fordius Bedankt voor je hulp! Wetende dat beide kasten goede opties zijn, rest slechts een keuze maken in welke ik mooier vind.

@Hackus Jij ook bedankt voor je hulp! Ik heb de voeding aangepast naar degene die jij hebt geadviseerd. Is het voor mij handig om de 650W versie daarvan te nemen, om wat speling voor in de toekomst te hebben, of is het echt verstandiger om gewoon bij de 550W versie te blijven?
Wat betreft de CPU koeler blijf ik voor nu dan bij de meegeleverde koeler en mocht ik het later nodig vinden, dan zal ik alsnog de Dark Rock 4 aanschaffen.

Wat betreft extra case fans, zal ik dat net als bij de CPU koeler eerst aankijken en dan eventueel later nog aanschaffen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@The_Illusionist Zolang je geen i9,2700x of zo gaat overclocken is dit prima.

Dat is een goede optie qua Casefans etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• The_Illusionist
@Hackus Bedankt, top!

Dan houd ik het bij het lijstje zoals hij er nu staat in mijn openingspost. Alle heel erg bedankt voor jullie hulp/suggesties.

[ Voor 75% gewijzigd door The_Illusionist op 11-01-2019 18:01 ]

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
P400s is fijne kast. Om te zien en om mee te werken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
De P400S ziet er idd goed uit alleen is de koeling erg slecht tov een Meshify C en H500i https://nl.hardware.info/...cten/336108-405773-451915 De P400S vind ik geen goede keuze met deze setup waarbij 350w aan warmte de kast in geslingerd wordt.

• The_Illusionist
@horizon1978 & @Uszka ook jullie bedankt voor jullie input. De onderdelen zijn inmiddels besteld. Ik heb uiteindelijk voor de p400s gekozen. gezien ik heb begrepen dat dit een goede kast is en ik hem zelf het mooist vind. Mocht blijken dat hij, zoals Uszka zegt, niet goed om kan met de warmte, dan zal ik extra case fans toevoegen of eventueel alsnog een andere kast kopen.

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 08:35
The_Illusionist schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:45:
@horizon1978 & @Uszka ook jullie bedankt voor jullie input. De onderdelen zijn inmiddels besteld. Ik heb uiteindelijk voor de p400s gekozen. gezien ik heb begrepen dat dit een goede kast is en ik hem zelf het mooist vind. Mocht blijken dat hij, zoals Uszka zegt, niet goed om kan met de warmte, dan zal ik extra case fans toevoegen of eventueel alsnog een andere kast kopen.
Ik heb de p400s icm een 1600x @3.9 en een GTX1080, is qua koeling geen enkel probleem. Zit ook een fancontroller ingebouwd, zet je die gewoon 1 standje hoger. Of je duwt er een extra fan bij.

• The_Illusionist
@dannzyx Kijk, dat is geruststellend! Bedankt!
@horizon1978 Top! Ook jij bedankt voor de geruststelling. (Ik heb het even via reactie wijzigen gedaan, om mijn topic niet onnodig te bumpen.)

[ Voor 60% gewijzigd door The_Illusionist op 12-01-2019 20:20 ]

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Geen high-end hier (Ryzen 5 1600 + RX580) maar geen enkel moment dat de p400s een moeilijk moment had met de warmte. Ook niet tijdens afgelopen zomer.

En inderdaad is het makkelijk fans bij te plaatsen mocht het toch een probleem worden.
Pagina: 1