Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

230V schakelbedrading via samengesteld ster/conventioneel

Pagina: 1
Acties:

• Herbiek616
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:47
Ik heb mijn huis op het moment nog voorzien van een conventioneel bedradingsschema waarbij de VD draden vanuit de meterkast naar een centraaldoos lopen en vandaar uit naar andere centraaldozen in dezelfde groep en naar WCD/Schakelaars.

Vanuit elke centraaldoos loopt er echter ook een loze buis naar mijn domoticakast in aanbouw.

Mijn idee is dat ik alleen maar schakeldraden vanuit de domoticakast naar een centraaldoos hoef te trekken om lampen en WCD's die via die betreffende centraaldoos lopen aan te sturen. De N (nul) en RA (randaard) heb ik er al namelijk liggen.
Waar ik goed voor moet oppassen is dat ik deze alleen maar voed vanuit dezelfde groep (dus ik moet alle lichtgroepen beschikbaar maken in mijn domotica kast)

Mag dit? Of moeten de L1 (fase) en N (nul) altijd via dezelfde weg lopen (heen en retour)

Het scheelt mij nogal wat extra draden en ik kan op die manier tot 5 items schakelen, uitgaande van 5 x 1,5 mm2 VD draad door de PVC buis richting centraaldoos. Ook het afmonteren scheelt geld omdat ik ook minder (meer -etage) rijgklemmen nodig heb?

Zou ik ook een soepele kabel met meerdere aders van minimaal 1,5 mm2 mogen gebruiken om door die PVC buis te trekken? Dan kan ik in de centraaldoos eventueel weer overgaan naar standaard VD ?

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True