Data uit STACK gebruiken voor boekhoudprogramma Snelstart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudji
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-02 19:56

Oudji

Reduce, Reuse, Refurbish

Topicstarter
Hallo Allen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met onderstaande vraag, ivm dat Transip support hierbij niet kan helpen.

Voor een kantoor gebruiken we STACK van Transip voor de opslag van alle data inclusief data voor administratie die gebruikt wordt in het boekhoudprogramma SNELSTART. We hebben de STACK schijf als netwerkschijf toegevoegd op alle desktops en het benaderen van de netwerkschijf via de desktop gaat over het algemeen goed. Echter als we de netwerkschijf proberen te benaderen vanuit Snelstart om te werken aan de administratie krijgen we onderstaande foutmelding te zien. Nu hebben we al met Snelstart support gesproken en zij vertelde ons dat waarschijnlijk er in STACK bepaalde rechten moeten worden vrijgegeven voor Snelstart om bij de bestanden te kunnen op STACK. Transip support reageert hierop dat dit inderdaad mogelijk het geval is, maar dat zij hier niet bij kunnen helpen en wellicht is het helemaal niet mogelijk om die rechten aan Snelstart toe te kennen in STACK.

Nu weet ik niet zeker of dit te maken heeft met Snelstart instellingen of met Stack, heeft iemand hier meer ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/d06AGvX

Gobytes.nl - Refurbished IT Hardware

Beste antwoord (via Oudji op 12-01-2019 18:09)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48
Daar heeft snelstart een handleiding voor als het goed is. Heb ik voor een vriend ook gedaan, hij heeft 200+ administraties en was ook continu heen en weer aan het kopiëren, usb sticks, externe schijven, noem het maar op. Met als logisch gevolg: fouten en mensen die elkaars werk overschreven. Servertje neergezet, alles in Sql Server en nu kan iedereen altijd overal bij en heeft altijd de laatste versie. d:)b
Edit: gevonden: https://kennisplein.snels...ie-SQL-server-installeren

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 12-01-2019 15:57 ]

Roomba E5 te koop

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor rechten dan?
Welk OS draai je?
Hoe is die Stack-drive gemount?
Ondersteunt Snelstart wel Webdav-drives?
Is Snelstart trouwens lokale software of draait het in de cloud?

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 11-01-2019 12:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:27
Zonder al te veel kennis van netwerken en cloud-werken te hebben lijkt het mij dat de IT mensen van Snelstart dit moeten onderzoeken, of ten minste moeten vertellen hoe je in hun software bepaalde instellingen moet doen om via een netwerkschijf te kunnen werken.

Om de Stackdrive als netwerkschijf te mounten moet je zoals bekend inloggen met user/pasword en dan heb je een webdav protocol verbinding met de Stack drive. Nadeel is de traagheid van dit type verbinding, wat misschien ook een dingetje kan zijn in jullie geval met Snelstart...
Veel Stack gebruikers lopen tegen dit webdav protocol aan en hopen dat dit ooit veranderd in een betere manier zoals Dropbox dit perfect doet.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:15
Room42 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:21:
Ondersteunt Snelstart wel Webdav-drives?
Ik zou die vraag bij Snelstart neerleggen, dat is duidelijker en concreter dan "het werkt niet met STACK".

Het is inderdaad aannemelijk dat Snelstart attributen probeert te zetten of uit te lezen, die wel bestaan op NTFS, maar niet op een WebDAV mapping.

Als TS verder wil inzoomen op de oorzaak dan zou procmon handig kunnen zijn om de foutmelding van Windows zelf te achterhalen. Maar dat zou het werk van Snelstart moeten zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 11-01-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudji

Oudji

Reduce, Reuse, Refurbish

Topicstarter
Hoi Allen,

Bedankt voor jullie reactie.

Wat voor rechten Snelstart moet hebben is nou precies mijn vraag.

Bedoel je de OS waarop Snelstart draait? Snelstart draait lokaal op de Desktop zelf, dus in dit geval op Windows 10 Pro 64 bit.

Stack drive is gemount als netwerk schijf in eerste instantie, maar ook hebben we de applicatie van Transip geïnstalleerd waarmee die dus de schijf synct met een lokale map. Maar daar kan Snelstart helemaal al niet mee werken, hij herkent heel die map niet.

@Theo74, zou Dropbox voor business dit wel ondersteunen? We waren namelijk aan twijfelen of we die niet moesten afsluiten aangezien dit per maand maar 2 of 3 euro scheelt met Stack en je 3TB krijgt, alleen het is dan niet gegarandeerd dat data in NL opgeslagen is.

Ik zal Snelstart even contacteren, maar ik denk niet dat ze zullen ondersteunen, omdat we ook nog eens Snelstart 11 gebruiken welke sowieso niet meer ondersteund/geupdate wordt. (Ja ik weet het ik heb de eigenaar al vaker benadrukt met al z'n administratie over te stappen naar Snelstart 12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Oudji schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:40:
ook hebben we de applicatie van Transip geïnstalleerd waarmee die dus de schijf synct met een lokale map. Maar daar kan Snelstart helemaal al niet mee werken, hij herkent heel die map niet.
Als je software geen toegang heeft tot bepaalde lokale mappen, zullen ook andere cloud storage oplossingen waarschijnlijk niet goed werken. Klinkt alsof dit redelijk brakke, legacy software is, daarin zie je wel vaker dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudji

Oudji

Reduce, Reuse, Refurbish

Topicstarter
Ik heb net Snelstart 12 ook geprobeerd nieuwste versie, maar daar zelfde probleem. Met snelstart helpdesk gebeld maar zij geven aan onwaarschijnlijk dat dit aangepast zal worden zij raden MS Azure aan omdat dit "voldoet aan hun veiligheidseisen". Maar ik ga Snelstart verder mailen in hoop technishe helpdesk te bereiken zodat ze hopelijk hier een oplossing voor kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Oudji schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:28:
Zij raden MS Azure aan omdat dit "voldoet aan hun veiligheidseisen".
Dit heeft inderdaad niets met het probleem te maken. Waarom kun je eigenlijk een lokaal gesynchroniseerde map van STACK niet benaderen? Wat gaat er dan precies mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:27
Oudji schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:40:
@Theo74, zou Dropbox voor business dit wel ondersteunen? We waren namelijk aan twijfelen of we die niet moesten afsluiten aangezien dit per maand maar 2 of 3 euro scheelt met Stack en je 3TB krijgt, alleen het is dan niet gegarandeerd dat data in NL opgeslagen is.
Ook dit zal de support desk van Snelstart moeten bevestigen, inclusief een tutorial how-to.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Even terug naar de bron: waarom zou je dit willen? Als het is om op twee plaatsen tegelijk te werken: slecht idee, syncproblemen bijna gegarandeerd. Als makkelijke backup: slecht idee, risico op syncproblemen is levensgroot en sowieso is 1 backup geen backup. Werk lokaal en zorg dat je voldoende vaak backups maakt. Of stap over naar een SaaS-oplossing en laat de provider de backups en restores maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

rdejongjr

Gnome

Je kan snelstart ook via sql laten werken, die intern neerzetten zodat je gegarandeerd met meerdere mensen in het programma kan werken en de back-up steeds naar de stack wegschrijven?

Sommige programma's werken nou eenmaal niet met vertraagde verbindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudji

Oudji

Reduce, Reuse, Refurbish

Topicstarter
@F_J_K De reden dat we dit willen, is omdat het een boekhoudkantoor is met meer dan 80 administraties om bij te houden en veel andere data, die op meerdere desktops en laptops overal te bereiken moet zijn. Hiervoor werkte we daarom ook met een NAS, maar zijn we juist overgestapt naar een cloudoplossing van STACK om veiligheid te kunnen waarborgen (serverside encrypted) en STACK wordt 5 dagen gebackupt. Wat we nu telkens doen is de backup van een administratie waar iemand aan werkt lokaal kopieren en als je klaar bent weer terug zetten naar STACK. Een goede SaaS oplossing voor Accountants van Snelstart is er nog niet, ze hebben naar mijn weten nog voornamelijk alleen SaaS oplossingen voor eindgebruikers/onze klanten.

We werken overigens niet met meerdere tegelijk aan dezelfde administratie, maar wel tegelijk aan meerdere administraties.

@rdejongjr Dit lijkt me inderdaad een goede alternatief, alleen gaat dit mijn kennis te boven. Heb je wellicht meer informatie hierover waar ik verder kan inlezen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Daar heeft snelstart een handleiding voor als het goed is. Heb ik voor een vriend ook gedaan, hij heeft 200+ administraties en was ook continu heen en weer aan het kopiëren, usb sticks, externe schijven, noem het maar op. Met als logisch gevolg: fouten en mensen die elkaars werk overschreven. Servertje neergezet, alles in Sql Server en nu kan iedereen altijd overal bij en heeft altijd de laatste versie. d:)b
Edit: gevonden: https://kennisplein.snels...ie-SQL-server-installeren

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 12-01-2019 15:57 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oudji schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:48:
Wat we nu telkens doen is de backup van een administratie waar iemand aan werkt lokaal kopieren en als je klaar bent weer terug zetten naar STACK.
Ik zou toch adviseren dat te blijven doen. (En zeker weten dat er niemand parallel bezig is). En in dit geval is de Stack dan geen backup: backup moet je los hiervan inregelen.

SQL Server: https://kennisplein.snels...ie-SQL-server-installeren maar SQL Server express 2014 is geen optie meer, die is end of lfe: https://support.microsoft...ha=SQL%20server%20express Edit: :X zie @sig69. SQL Server Express dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 12-01-2019 16:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
F_J_K schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:58:
[...] maar SQL Server express 2014 is geen optie meer, die is end of lfe: https://support.microsoft...ha=SQL%20server%20express
Als je de service packs installeert niet, met SP3 heeft zelfs Sql Express 2012 support tot 2020. Men verwacht een SP4 die tot 2025 gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 12-01-2019 16:03 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudji

Oudji

Reduce, Reuse, Refurbish

Topicstarter
Yes thanks @sig69 & @F_J_K . Ik ga met de handleiding aan de slag, genoeg huiswerk voor mij in ieder geval, geweldige hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:38

br00ky

Moderator Harde Waren
In de tussentijd een schopje naar CSA, want dit is vooral software gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
SQL Server is inderdaad 'the way to go' als je het zelf wilt regelen.
In SnelStart 12 is ook voor accountantskantoren de SaaS-oplossing beschikbaar, in de zin van administraties online (dat is technisch in Azure) en de software gewoon lokaal. Voordeel van die oplossing is dat je het beheer uitbesteed (eigenlijk dezelfde argumenten als waarom er al voor STACK is gekozen, maar dan specifiek voor de klantadministraties).
Pagina: 1