Afzuigkap verlichting en afzuiging gaat niet uit

Pagina: 1
Acties:
  • 14.094 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij zijn een tijd geleden verhuist en kregen al vrij snel het volgende probleem met de afzuigkap die in de keuken zat (de keuken is +-10 jaar oud):
We hebben een Bauknecht afzuigkap van 90 cm en als ik de afzuigkap aan zet (de verlichting en/of de afzuiging op de laagste stand) dan krijg ik dit heel vaak niet uitgezet. Het lijkt aan de knoppen te liggen, soms als ik heel veel wiebel met de knoppen, of ik steek een mesje tussen de knoppen en de ruimte er onder en wip dit een beetje omhoog of omlaag krijg ik na lang proberen de afzuigkap uit. Soms duurt dit wel een kwartier.. Het is erg irritant en hierdoor gebruiken we de afzuigkap eigenlijk nauwelijks nog.

Ik ben eens op internet gaan zoeken, maar kon niets vinden over soortgelijke problemen. Een vergelijkbare afzuigkap van Bauknecht kost nieuw rond de €600,-. Ik heb ook Bauknecht even gebeld. Het enige dat zij kunnen doen is een monteur langs sturen die dan al €120 voorrijkosten rekent, daar zit dan geen materiaal bij 8)7

Is er iemand die enig idee heeft hoe dit op te lossen of? Of kent iemand een bedrijf die dit tegen een iets normalere prijs kan oplossen? Ik acht de kans groot dat er namelijk zo'n Bauknecht monteur langs komt die dan zegt dat hij vervangen moet worden en het me dan €600 + €120 kost, dan had ik beter meteen een nieuwe kunnen kopen natuurlijk.

Foto's (duidelijk te zien dat ik de knoppen al behoorlijk beschadigd heb) (klik op de foto's voor een grote versie):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YBhmkT8/DSC-0006k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jTS420d/DSC-0007.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6N42s3w/DSC-0009k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/n74h14c/DSC-0010k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6gKNfL5/DSC-0011k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2dv80LT/DSC-0012k.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door miicker op 11-01-2019 11:48 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien wat foto's? ;)

Overigens vind ik het heel gedurfd om met een mesje bij schakelaars te gaan lopen porren... Weet jij hoeveel volt erop staat? Ik zou rekenen op 240V :+

Maar als je de kap makkelijk kan demonteren kun je waarschijnlijk de knop wel goed openmaken/vervangen. Misschien is een beetje schoonmaken al voldoende om hem weer goed te laten functioneren. Het kan ook zijn dat het plastic knopje waar je aan zit, losgeschoten is van de knop erachter. Meestal is dat plastic slechts een mooi omhulsel voor de industriële/standaard knop die erachter verborgen zit. Dat kan losgeschoten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 11-01-2019 11:30 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Wat je in ieder geval kan doen is de bovenste kap eraf halen als dat kan, om zo bij de stekker te kunnen om de afzuigkap uit te zetten. Op deze manier kan je hem wel gewoon gebruiken want zonder afzuigkap koken lijkt mij niet heel fris..

Bovenste kap zit meestal met een paar schroefjes vast.

En kan je ook niet de knopjes eruit "wippen" en schoonmaken?

Ik weet niet of ik nu vreemde dingen zeg, maar dit zouden in ieder geval dingen zijn, die ik voor de snelle fix even zou nakijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou de boel eens openmaken, mogelijk zitten de schakelaars niet goed meer gesoldeerd.
Al zou ik dan eerder verwachten dat de boel niet aan wil (er is immers geen contact meer).

Mogelijk kun je de boel even opnieuw solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:40
Kan je eenvoudig de stroom van dat ding afhalen? :)

If so: openmaken en kijken waar het probleem ligt. Falende switches zijn misschien wel helemaal niet zo lastig om te vervangen.

Ik zou in ieder geval niet met objecten van geleidende materialen (zoals een mesje) bij de switches gaan pulken (!!)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:52
Inderdaad openmaken, schoonmaken en dan checken of de schakelaars nog goed zijn. Mocht dat allemaal niet lukken kan je de afzuigkap natuurlijk ook 'aan' laten staan en een schakelaar via het netsnoer doen. Simpel verlengsnoer met schakelaar ingebouwd werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Room42 ik heb wat foto's gemaakt en in de OP gezet.

Iedereen bedankt voor zo ver. Ik heb nog niet geprobeerd de afzuigkap er af te halen. Ik weet niet hoe moeilijk of eenvoudig dit gaat. Waar ik zelf nog aan zat te denken, maar ik weet niet of dat een optie is, is om iets van spray in die knoppen te spuiten, want het lijkt alsof de knoppen niet genoeg terugveren waardoor de afzuigkap niet uit gaat, misschien als ze wat minder stroef zouden zijn dat het helpt. Ik kan er WD40 inspuiten, maar weet niet of dat verstandig is :P Ik heb anders ook siliconenspray, wellicht dat dat beter is.

Edit: oh trouwens ik heb wel eens gezocht naar de stekker van de afzuigkap, maar kon die dus nergens vinden, maar die zit dus misschien in de kap?
De vorige keer toen het me echt niet lukte de kap uit te zetten heb ik de groep van de keuken in de meterkast uitgezet (koelkast en vriezer zitten op een andere groep).

[ Voor 21% gewijzigd door miicker op 11-01-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:50:
[...] Waar ik zelf nog aan zat te denken, maar ik weet niet of dat een optie is, is om iets van spray in die knoppen te spuiten, want het lijkt alsof de knoppen niet genoeg terugveren waardoor de afzuigkap niet uit gaat, misschien als ze wat minder stroef zouden zijn dat het helpt. Ik kan er WD40 inspuiten, maar weet niet of dat verstandig is :P Ik heb anders ook siliconenspray, wellicht dat dat beter is.
Gezien de foto's zou ik hem gewoon goed schoonmaken (even openmaken, frontje eraf en dan goed ontvetten). Zomaar wat sprayen gaat je probleem niet oplossen, in het beste geval enkel uitstellen.
Edit: oh trouwens ik heb wel eens gezocht naar de stekker van de afzuigkap, maar kon die dus nergens vinden, maar die zit dus misschien in de kap?
De vorige keer toen het me echt niet lukte de kap uit te zetten heb ik de groep van de keuken in de meterkast uitgezet (koelkast en vriezer zitten op een andere groep).
Die zit waarschijnlijk netjes weggewerkt in de schacht. Tegen het plafond zitten schroeven. Daar zou ik eens beginnen. Maar misschien kun je een Youtube-video vinden over de (de-)montage van zo'n afzuigkap.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 11-01-2019 11:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Gezien de foto's zou ik hem gewoon goed schoonmaken (even openmaken, frontje eraf en dan goed ontvetten). Zomaar wat sprayen gaat je probleem niet oplossen, in het beste geval enkel uitstellen.

[...]

Die zit waarschijnlijk netjes weggewerkt in de schacht. Tegen het plafond zitten schroeven. Daar zou ik eens beginnen. Maar misschien kun je een Youtube-video vinden over de (de-)montage van zo'n afzuigkap.
Welk deel van de afzuigkap bedoel je precies met frontje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor vrijwel al het wit- & bruingoed zijn her en der de onderdelen verkrijgbaar! En vaak is het kleinste onderdeeltje zelf te vervangen (mits je een handige en verstandige DHZ-er bent).

Begin eerst eens om het precieze typenummer uit te zoeken.
Dan kijken naar instructies hoe je onderdelen vervangt bij dit apparaat.
En dan kom je vaak al snel tegen waar/welk/wat onderdeel zit en/of ieder stukje apart vervangbaar is.

Dan heb je vervolgens talloze (al dan niet goedkope) websites waar je onderdelen kunt bestellen. Of via meer algemene sites zoals amazon en eBay is ook heel veel reparatiemateriaal te vinden.

Maar poeren met mesjes in elektrische schakelcontacten die aan de 230V AC hangen...mwah; niet verstandig. :N

En WD40, noch siliconenspray zijn verstandig om in dit soort apparaten te spuiten. :-(
Hooguit contactspray; maar dat is bijna altijd slechts een tijdelijke oplossing.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Welk deel van de afzuigkap bedoel je precies met frontje?
Het zwarte deel waar de knoppen ook op zitten. Dat moet waarschijnlijk naar binnen toe, dus hij moet denk ik wel goed open. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 11:02

KDL

Is dit een bauknecht 5790?

Of anders, heb je een typenummer voor ons?

@miicker

[ Voor 30% gewijzigd door KDL op 11-01-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

WD40 en zeker siliconenspray lijken me minder geschikt. Met wat contactspray proberen er zoveel mogelijk van langs de knoppen te laten lopen terwijl je die steeds indrukt zul je niet veel kwaad kunnen verwacht ik. Lijkt me nog wel het proberen waard.

Bij elke afzuigkap moet de mogelijkheid zijn om het filter schoon te maken of te vervangen. Als je dat deel openmaakt zou je ook wel eens bij de bevestigingsconstructie aan de muur kunnen komen en/of bij die knoppen en kom je in elk geval meer te weten.

Met een exact typenummer zou je als je mazzel hebt evt. een technisch manual op het internet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Het type heb ik dus al proberen te vinden, ik heb zelfs een handleiding op papier, maar nergens staat een type vermeld :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien zit aan de binnenkant een plaatje dat je ziet als je het filter benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:40:
Misschien zit aan de binnenkant een plaatje dat je ziet als je het filter benadert.
Thanks! Inderdaad gevonden, ik heb een Bauknecht DBR 6790 IN, nu eens kijken of ik iets nuttigs kan vinden op internet over dit ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Als ik dit zo bekijk lijkt het er niet op dat er een normale manier is om bij die knoppen te komen, tenminste het staat niet aangegeven als iets dat uit elkaar te halen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Thanks! Inderdaad gevonden, ik heb een Bauknecht DBR 6790 IN, nu eens kijken of ik iets nuttigs kan vinden op internet over dit ding :)
Ik heb je schakelunit gevonden: Te koop bij Replacedirect en geverifieerd of het de juiste is door te googlen op de fabrikantcode 480122100277 en dan ziet het er wel uit alsof het dezelfde is. Je kan zo te zien de oude losmaken met een paar schroeven en dan zelfs openmaken dmv 2 schroeven. Maar of je er wat aan kan fixen is een tweede. Gezien de nieuwprijs is het wel de moeite waard om het ding open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:59:
Als ik dit zo bekijk lijkt het er niet op dat er een normale manier is om bij die knoppen te komen, tenminste het staat niet aangegeven als iets dat uit elkaar te halen is.
Nee, dat spreekt vanzelf. Dat is normaal garantiewerk. Dat is in jouw geval niet meer van toepassing dus ga je zelf knutselen ;) Je moet een service manual zoeken, geen gebruikershandleiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Mooi. Technische manuals zijn ideaal maar meestal lastig aan te komen. De fabrikant geeft die meestal niet vrij. Alleen reparateurs krijgen die dan.

Ik vind eigenlijk dat in het kader van het grotere streven naar 'duurzaamheid' de klant eigenlijk het wettelijke recht zou moeten hebben op volledige documentatie van een product dat hij heeft gekocht zodat hij het evt. zelf kan repareren en er geen kunstmatig kennisvoordeel voor commerciële reparateurs in stand wordt gehouden t.o.v. de klant die daardoor diep in de buidel moet tasten om producten te laten repareren.

https://nos.nl/artikel/22...maar-nog-niet-genoeg.html

Fabrikanten zouden dus wettelijk gedwongen moeten worden om hun technische manuals beschikbaar te maken aan de consument vind ik. Natuurlijk voorzien van (terechte) waarschuwingen over veiligheid en dat je wel een beetje verstand van zaken moet hebben om bepaalde reparaties zelf te willen uitvoeren. Men mag zich dan natuurlijk vrijwaren van evt. negatieve gevolgen van onoordeelkundig handelen door die consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:59:
Gewoon beginnen met schroeven.. kom je vanzelf wel ergens :o Filters er af evt ook grote kap er af. En kijken of je van onderen de onderste kap er af kan krijgen en dan op zoek naar twee schroeven vlak naast elkaar van het controle paneel. Vermoedelijk zit er nog een dingetje voor, een plaatje electronica oid.

Wel je schroefjes netjes georganiseerd bewaren en de stroom er af :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

analogworm schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Gewoon beginnen met schroeven.. kom je vanzelf wel ergens :o Filters er af evt ook grote kap er af. En kijken of je van onderen de onderste kap er af kan krijgen en dan op zoek naar twee schroeven vlak naast elkaar van het controle paneel. Vermoedelijk zit er nog een dingetje voor, een plaatje electronica oid.

Wel je schroefjes netjes georganiseerd bewaren en de stroom er af :+ .
hij doet zichzelf gewoon veel meer plezier door op de tafel wat handdoeken(tafelbescherming) --> vuilniszakken / folie (tegen vuil) --> krant voor vocht opname --> (oud)tafelkleed en daarop de afzuigkap neerleggen.

Prutsen in vreemde hoeken is gewoon klotuh,

Overgens zou ik eerst de Wibra instormen voor een lading "dasty" dat spul laat het vet magisch verdwijnen :) een schoon ding werkt prettiger .. (uiterraard stroom eraf en niet alles verzuipen)
- zaklamp (licht op de situatie)
- gsm (foto maken scheelt in vreemde bochten te draaien)
- wat verschillende hand schroeven draaiers
- kwastjes (om vuil in kleine hoekjes weg te halen)
- bakjes (om schroefjes in te bewaren)
- vochtige doekjes (om je handen af te doen / iets schoon te maken)

Bij de-monteren houd er gewoon rekening mee dat als het "service-able" onderdeel is altijd wat klipjes of schroefjes heeft .. 10x kijken en heel (HEEL) voorzichtig proberen of het los kan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
vso schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:24:
[...]

hij doet zichzelf gewoon veel meer plezier door op de tafel wat handdoeken(tafelbescherming) --> vuilniszakken / folie (tegen vuil) --> krant voor vocht opname --> (oud)tafelkleed en daarop de afzuigkap neerleggen.

Prutsen in vreemde hoeken is gewoon klotuh,
Kan natuurlijk ook.. Het is maar wat je prettiger vind werken. Mij lijkt de afzuigkap los maken van de muur en buizen meer moeite, maar dat zal @miicker voor zichzelf moeten bepalen.
….

Bij de-monteren houd er gewoon rekening mee dat als het "service-able" onderdeel is altijd wat klipjes of schroefjes heeft .. 10x kijken en heel (HEEL) voorzichtig proberen of het los kan ..
Oei, ja zo vaak dat ik dacht dat de rest nog met een klipje vast zat, maar gewoon een schroefje vergeten was is niet meer op 1 hand te tellen. Andersom ook, eeuwig zoeken naar schroefjes om er achter te komen dat het gewoon met een klipje vast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
WVB >>> WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@analogworm thanks voor het vinden van het onderdeel!
Ik vind het nog belachelijk, die hele afzuigkap kost iets van €649 o.i.d. en de knopjes zijn €114 _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 07:27

Glewellyn

is er ook weer.

Als je de knopjes uit de kap weet te peuteren kan je ook kijken of je ze nog kan repareren. Bij mijn buren heb ik ook hun afzuigkap gerepareed, er zat corrosie op de printplaat en sommige banen waren weg. Door die weer met het solderen van een paar draadjes aan elkaar te verbinden werkte het weer naar behoren.

In jouw geval zouden de microswitches op van de bediening kapot kunnen zijn. Misschien kan je het probleem oplossen door er een paar nieuwe op te solderen. Ben je voor een paar euro klaar.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb net deze afbeelding gevonden, helaas nog geen service handleiding, maar dit helpt ook al iets:
Afbeeldingslocatie: https://www.servis-whirlpool.cz/image/dbr-6790-in-5ab2863d45a89/main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

analogworm schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:32:
[...]
Kan natuurlijk ook.. Het is maar wat je prettiger vind werken. Mij lijkt de afzuigkap los maken van de muur en buizen meer moeite, maar dat zal @miicker voor zichzelf moeten bepalen.
jup, ik ga er ook van uit dat een beetje schoonmaak bij zit die wat achterstand heeft ;)
Oei, ja zo vaak dat ik dacht dat de rest nog met een klipje vast zat, maar gewoon een schroefje vergeten was is niet meer op 1 hand te tellen. Andersom ook, eeuwig zoeken naar schroefjes om er achter te komen dat het gewoon met een klipje vast zat.
Als je het aan de muur laat hangen = haast klus en ben je veel sneller geneigd om de boel te slopen.. naast dat een vuil iets ook net dat 1ne schroefje kan verbergen .. of zodanig uit het zicht dat je eigenlijk moet weten dat het er zit.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:40:
@analogworm thanks voor het vinden van het onderdeel!
Ik vind het nog belachelijk, die hele afzuigkap kost iets van €649 o.i.d. en de knopjes zijn €114 _O-
Ja bizar he.. Hieruit kan je wel grofweg afleiden wat de monteur kost. Uurtje werk á +/- €50,- +€120 voorrijden + €120 onderdeel. Pak 'm beet €300,- 8)7

tenzij in de voorrijdkosten al werktijd inbegrepen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:50:
Ik heb net deze afbeelding gevonden, helaas nog geen service handleiding, maar dit helpt ook al iets:
[Afbeelding]
Owww dat plaatje suggereerd dat je niet via de achterkant maar via de voorkant het hele paneel er uit kan wippen… Dan ff de knopjes losschroeven en bob's your uncle..

(Maar goed, kan natuurlijk ook zijn dat het zwarte frontpaneel netjes vast geschroefd zit... I dunno :P Voorzichtig een beetje friemelen dan maar)

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 11-01-2019 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
analogworm schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Ja bizar he.. Hieruit kan je wel grofweg afleiden wat de monteur kost. Uurtje werk á +/- €50,- +€120 voorrijden + €120 onderdeel. Pak 'm beet €300,- 8)7

tenzij in de voorrijdkosten al werktijd inbegrepen zit?
Volgens mij zat daar iets van werktijd bij, maar dat werd me niet heel duidelijk, maar dan alsnog €240, dan leg ik liever wat bij en koop ik een nieuwe (dan wel van een ander merk) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 07:27

Glewellyn

is er ook weer.

Ik denk er misschien te simpel over, maar zoals het nu is kan het niet blijven en laten repareren kost meer dan de kap waard is.

Trek dat ding van de muur en begin te schroeven, als je de knopjes kan schoonmaken of vervangen met een soldeerbout ben je goedkoop klaar. Lukt het niet kan je overwegen het onderdeel voor 114 euro te bestellen.

Lukt het niet, koop je een nieuwe kap.

Dus gewoon proberen, hij is toch al stuk!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
miicker schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:59:
[...]

Volgens mij zat daar iets van werktijd bij, maar dat werd me niet heel duidelijk, maar dan alsnog €240, dan leg ik liever wat bij en koop ik een nieuwe (dan wel van een ander merk) :P
Ik had ooit iets van hetzelfde bij mijn moeders combimagnetron. Voorrijkosten achterlijk hoog zonder garantie dat er iets gefixt kon worden. Dus ik stelde maar voor 'm een open te maken. Ooit in een ver verleden bij een electronica reparatieshop gewerkt… Bleek een zekering geknapt te zijn. Juiste zekering gevonden et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die schakelaar op een print zit gesoldeerd kan het ook gebeuren dat een pootje van zo'n schakelaar loskomt van het soldeer en door dat kloddertje soldeer kan bewegen en dus niet continu goed contact meer maakt. Daar heb ik ooit een drumcomputer die zijn instellingen steeds verloor door kunnen fiksen (knoopcelhouderpootje).

Ook iets om even naar te kijken als je zover komt. Alle vastgesoldeerde componenten even checken of ze nog vast zitten. Zo niet even hersolderen en... *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Even een schopje geven, misschien dat iemand er nog iets aan heeft, maar na lang twijfelen heb ik besloten er toch wat schiliconenspray in te spuiten. Ik heb er een kleine hoeveelheid ingespoten (bij iedere knop een beetje). Nu werkt hij weer perfect.

Het was of dit of een andere kopen, dus ik ben er zeer blij mee.
Oh ja, mocht je denken: dat ga ik ook doen: ik ben niet verantwoordelijk als het bij jou wel mis gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
miicker schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:33:
Even een schopje geven, misschien dat iemand er nog iets aan heeft, maar na lang twijfelen heb ik besloten er toch wat schiliconenspray in te spuiten. Ik heb er een kleine hoeveelheid ingespoten (bij iedere knop een beetje). Nu werkt hij weer perfect.

Het was of dit of een andere kopen, dus ik ben er zeer blij mee.
Oh ja, mocht je denken: dat ga ik ook doen: ik ben niet verantwoordelijk als het bij jou wel mis gaat :P
Zo simpel kan het leven soms zijn, fijn! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 17:07
Het zou ook een falende microcontroller kunnen zijn (er is niets mis met de knopjes maar de digitale logica er achter is brak).

Ik heb een AEG die sinds kort vergelijkbare problemen heeft. Er zit ook een afstandsbediening bij en die doet het tot op heden wel altijd goed. Gebruik ik de knoppen op de unit dan gaat soms het licht niet aan of uit of de afzuiging gaat aan of harder als ik op de lichtknop druk, raar gedrag. Een uur later kan alles weer normaal werken. Er is geen peil op te trekken.

De knoppen zijn kleine "knik/knak" schakelaars en maken nog een degelijke indruk. Ik geloof eigenlijk niet dat het een contactprobleem is, dan zou ik ook niet dat rare gedrag zien als dat de lichtknop iets met de afzuiging doet. Meestal als het fout gaat doen de knoppen niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 13:06
Martin M schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:55:
Het zou ook een falende microcontroller kunnen zijn (er is niets mis met de knopjes maar de digitale logica er achter is brak).

Ik heb een AEG die sinds kort vergelijkbare problemen heeft. Er zit ook een afstandsbediening bij en die doet het tot op heden wel altijd goed. Gebruik ik de knoppen op de unit dan gaat soms het licht niet aan of uit of de afzuiging gaat aan of harder als ik op de lichtknop druk, raar gedrag. Een uur later kan alles weer normaal werken. Er is geen peil op te trekken.

De knoppen zijn kleine "knik/knak" schakelaars en maken nog een degelijke indruk. Ik geloof eigenlijk niet dat het een contactprobleem is, dan zou ik ook niet dat rare gedrag zien als dat de lichtknop iets met de afzuiging doet. Meestal als het fout gaat doen de knoppen niets.
Met de afstandbediening gaat alles goed en als je de knoppen gebruikt werkt het niet, maar volgens jou ligt het niet aan de knoppen? 8)7

Knoppen eraf halen, openhalen en goed schoonmaken. 9 van de 10 keer is het probleem dan opgelost. Ik heb meerdere afzuigkappen op deze manier van hun problemen verholpen.

Als de afzuigkap warm wordt dan wordt het vet/ vocht in de knoppen weer vloeibaar(der) wat tot de meest waanzinnige storingen kan leiden. Knoppen goed ontvetten, uit elkaar halen, reining met Alcohol en contactspray, goed laten drogen, monteren et voila, als nieuw.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topic uit 2019: volgens mij is dit niet meer relevant voor de TS. Daarom dicht :)

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 11-03-2024 08:58 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.