Wachtwoord Excel automatisch verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 14.318 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138591

Topicstarter
Goedemorgen,

Bestaat er een mogelijkheid, waarbij een Excel bestand is beveiligd met een wachtwoord, maar wanneer je het bestand opslaat op een andere naam, het wachtwoord komt te vervallen? En zo ja hoe zou ik dit kunnen toepassen?

Ik maak momenteel gebruik van een skelet bestand met diverse functies, dit bestand heb ik beveiligd met een wachtwoord, zodat andere gebruikers niet zomaar aanpassingen kunnen maken... logisch. Nadat ik klaar ben met alle verwerkingen sla ik dit bestand op met een andere naam, echter moet deze toegankelijk zijn voor andere gebruikers. Nu wil ik weten of het mogelijk is dat een wachtwoord komt te vervallen zodra ik het bestand opslaat met een andere naam of blijft dit een handmatige verwerking?

Met vriendelijke groet,

RogierJordi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Nee want een bestandsnaam is niets meer of minder dan zoals de naam zegt, het wachtwoord zit in de werkmap zelf gebakken.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, jammer ik heb zelf het ook nog geprobeerd met een macro, maar verder geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt met ActiveWorkbook.Unprotect de beveiliging weghalen. Nog wel wat code er omheen zetten om het wachtwoord in te voeren natuurlijk. Die in de VBA zetten lijkt me wat tricky. (En liever de VBA niet in het bestand zelf opnemen)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je nu je macro's maakt en opslaat als een .xla, en dat bestand in de XLStart-folder opslaat, dan heb je ten allertijde die macro's bij de hand. Die kan je gewoon met een wachtwoord beveiligen. Dan zijn al je functies altijd beschikbaar.

Dan kan je gewoon je excelbestand opslaan, zonder dat die marco's er in komen.

Niets is zo irritant als van een ander een excelbestand krijgen waar macro's inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-04 13:59

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb behoorlijk wat werk gehad aan een document in Excel 2016.

Vervolgens heb ik dit document voorzien van een wachtwoord, zowel werkblad als werkmap. Dit zodat mensen dit document niet kunnen "mishandelen", en/of kunnen gebruiken (na een paar wijzigingen door te voeren) voor andere bedrijven.

Kortom:
Excel 2016 wachtwoord beveiligd op zowel blad als map niveau. (.xlsx-document)

Wachtwoord was er binnen 2 minuten af...
Via Google spreadsheets....

Ik heb het excel-document op m'n Google-drive gezet, vervolgens geopend vanaf mijn Google-drive in Google Spreadsheets. (Beveiliging is nu al weg en toegang tot mijn geniale formules :+ is weer aanwezig.)
Vervolgens het bestand weer gedownload vanuit Spreadsheets naar Excel.

En klaar is Klara...

Een excel-document zonder wachtwoord.

Ik was mn wachtwoord niet kwijt, maar ik vind het wel vervelend dat het zo eenvoudig is om een wachtwoord te verwijderen van een excel-document. :(

EDIT: Ik gebruik geen VBA oid (simpelweg omdat ik niet weet hoe het werkt) dus weet niet of dit ook invloed heeft.

8)7

[ Voor 5% gewijzigd door X-DJiNn op 27-01-2019 08:45 ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:49
X-DJiNn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:05:

Vervolgens heb ik dit document voorzien van een wachtwoord, zowel werkblad als werkmap. Dit zodat mensen dit document niet kunnen "mishandelen", en/of kunnen gebruiken (na een paar wijzigingen door te voeren) voor andere bedrijven.

Kortom:
Excel 2016 wachtwoord beveiligd op zowel blad als map niveau.

Ik heb het excel-document op m'n Google-drive gezet, vervolgens geopend vanaf mijn Google-drive in Google Spreadsheets. (Beveiliging is nu al weg en toegang tot mijn geniale formules :+ is weer aanwezig.)

En klaar is Klara...

Ik was mn wachtwoord niet kwijt, maar ik vind het wel vervelend dat het zo eenvoudig is om een wachtwoord te verwijderen van een excel-document. :(

8)7
toon volledige bericht
xlsx bestand unzippen en wat van de XML aanpassen is al voldoende hoor om dit te doen. Een Excel wachtwoord is geen echte beveiliging, het is er alleen maar om ongewenste wijzigingen door mensen die niet weten wat zij doen te voorkomen (anders had men bij MS wel encryptie toegepast hiervoor aangezien dat vrij makkelijk te implementeren is met de Windows APIs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:00
X-DJiNn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:05:

Kortom:
Excel 2016 wachtwoord beveiligd op zowel blad als map niveau.

En klaar is Klara...

8)7
toon volledige bericht
Dit kan ik niet reproduceren. XLS.. bestanden zijn eigenlijk archieven (zip bestanden), en de wachtwoorden zijn nodig voor ontsleuteling. Ik denk dat de poster de beveiliging verkeerd ingesteld heeft, want dit werkt normaliter niet. Zonder het wachtwoord kom je er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:03
Als je de mogelijkheid hebt, kun je je document ook openen in Numbers van Apple, of even naar iemand sturen die dat heeft. Als je hem dan weer opslaat is het wachtwoord er ook af. Numbers kan hier niet mee omgaan namelijk.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-04 13:59

X-DJiNn

Knooier !

Wat kan ik dan doen, om dit document wel goed te beveiligen ? Gebruikers moeten het werkblad kunnen gebruiken. Invoercellen bereikbaar, overige cellen geblokkeerd en geen wachtwoord benodigd om het document alleen te openen.

Excuus dat ik hier geen nieuwe topic voor start.
Als dit gewenst is, dan ga ik dit doen.

[ Voor 12% gewijzigd door X-DJiNn op 27-01-2019 09:01 ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

X-DJiNn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:30:
Als dit gewenst is, dan ga ik dit doen.
Idd. Het topic is inmiddels twee maanden oud zonder echte vooruitgang. ;) Hoe beveilig ik? is mischien wel de achterliggende vraag maar een ander onderwerp dan 'hoe verwijder ik een ww?'. Beter een verse start.

[ Voor 24% gewijzigd door Lustucru op 27-01-2019 09:23 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.