Pi gebruiken als remonte pc login

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 20:27
Mijn vraag
Ik wil na de verbouwing geen grote pc kast meer in de kamer hebben staan, dus wil de pc zelf in de kelder zetten. Nu zit er tussen pc positie en gebruikers positie zo'n 10 meter. Dit is volgens wat ik heb gevonden te grote afstand voor USB (muis + toetsenbord en misschien USB-STICK) en HDMI voor beeld.

Nu heb ik ook een tip gekregen om een PI te gebruiken om remote in te loggen op de pc en de muis + toetsenbord en scherm p de PI aan te sluiten.

Mijn vraag is:
- is dit een goede optie (vertraging)?
- welke connectie heb ik nodig tussen de twee plekken? (Alleen netwerk kabel tussen de twee punten, of via de router)
- is er een guide hoe de PI te "installeren" en wat te doen op de pc?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows PC
- gebruik voor mulimedia, CAD software en photoshop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb Google en Tweakers afgespeurd naar soortgelijke oplossing. Kan alleen niet een soortgelijke oplossing vinden. Wellicht gebruik ik de verkeerde zoek termen. Ben hier namelijk totaal niet in thuis.

Beste antwoord (via vogels op 13-01-2019 10:37)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vogels schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:31:
[...]

Als het werkt snap ik niet wat er dan minder aan is? kun je dat uitleggen?
is het dan trager of veel slechter beeld
Met langere kabels is het risico op vertraging in de kabels (lees een muisklik heeft tragere reactie dan je nu gewend bent) .. wat met cad/multimedia editing gewoon zwaar irritant kan zijn. met remote desktop is dit eigenlijk helemaal niet te doen.

Alleen ik denk dat langere kabels wel weer beter zijn dan remote desktop.. heb je trouwens al gezocht of er oplossingen zijn in de "cloud" dan ben je helemaal niet van een zware pc afhankelijk ..

maar in min idee blijf je een oplossing zoeken voor een probleem die je zelf aan het maken bent.. (lees houd het lekker simpel)

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:25
Ik heb dit ooit gebruikt thuis en dat werkt best prima. https://winterminal.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:50
Wat wil je erop doen doen? multimedia?

Ik zou gewoon een lange HDMI kabel bestellen en een 5M usb verlengkabel en dan een draadloos keyboard/muis setje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
MaChOmIdGeT schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:18:
Wat wil je erop doen doen? multimedia?

Ik zou gewoon een lange HDMI kabel bestellen en een 5M usb verlengkabel en dan een draadloos keyboard/muis setje nemen.
Dat was ik vergeten in de start post. Gebruik mijn pc voornamelijk voor 3d cad software en photoshop.
Hdmi over 10 meter geen probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja een NUC / kleine pc plak je achter een computer-scherm en "klaar" dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen . of pak een laptop en stop hem in de kast.

Elke andere "tussenoplossing" kost meer geld dan ik denk dat het je waard is

een Rasberry zelf kan je namelijk ook genoeg surven op internet en simple dingen doen (zelfs youtube en netflix) , trekt de raspberry het niet dan zou ik eerder overwegen tussen een laptop/nuc dan met KVM, Remote desktop of "verlengkabels" aan de slag te gaan.

Verleng kabels zetten signaal vaak om naar netwerk kabel en weer terug.. dit is meer als je games doet maar ik adviseer je er niet aan te beginnen
vogels schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:20:
Dat was ik vergeten in de start post. Gebruik mijn pc voornamelijk voor 3d cad software en photoshop.
hdmi (to ethernet) converter googlen .. maar volgens mij kan je het ook in de cloud en heb je geen zware pc meer nodig ?

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 11-01-2019 09:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
vogels schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:20:
[...]

Ik zou zeer zeker geen Pi nemen hiervoor.
Jouw toepassingen zijn hier iets te zwaar voor.
https://www.allekabels.nl...kdqzwh-eRs6AaAkeLEALw_wcB

Dit zal prima werken, gelijk een usb kabel van 5M erbij doen en je kan alles prima bedienen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

vogels schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:11:
Ik wil na de verbouwing geen grote pc kast meer in de kamer hebben staan, dus wil de pc zelf in de kelder zetten. Nu zit er tussen pc positie en gebruikers positie zo'n 10 meter. Dit is volgens wat ik heb gevonden te grote afstand voor USB (muis + toetsenbord en misschien USB-STICK) en HDMI voor beeld.

Nu heb ik ook een tip gekregen om een PI te gebruiken om remote in te loggen op de pc en de muis + toetsenbord en scherm p de PI aan te sluiten.
Ik weet niet of je het weet, maar je "dus" hierboven is helemaal niet logisch.

Maar hoe dan ook:
  • Remote access is een kwestie van toegang aanzetten op de ene PC ("werkblad delen" oid) en client software installeren op de andere ("mstsc", "remmina" of iets dergelijks). Verder werkt het gewoon via een netwerkkabel. Dit heeft dus niets met "modding" te maken.
  • Werken met lange kabels gaat in de praktijk niet altijd goed. Zorg in elk geval dat alle apparatuur geaard is, anders kan het gaan vonken (praktijkervaring).
    Verder zal je elke keer naar de kelder moeten lopen om de PC aan en uit te zetten.
  • Als je geen grote kast in de kamer wilt hebben staan, kan je er natuurlijk wel gewoon een kleine kast neerzetten. De rekenkracht die jij nodig hebt, is gewoon te koop in een kastje dat zo klein is dat je het achterop de monitor kunt vastschroeven. Je invoerapparatuur (digitiser/tekentablet) gebruikt waarschijnlijk meer ruimte dan de PC zelf.
  • Gaat het je niet om de grootte van de PC, maar om het geluid? Er bestaan tegenwoordig genoeg PC-koelers die stiller zijn dan wat vorige eeuw nog normaal was.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Remote werken op de computer gaat geen enkel probleem zijn. Maar als kleurechtheid ook maar een beetje relevant is, raad ik het wel sterk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:35
Is het niet eenvoudiger om een simpele PC te nemen (zo'n terminal/NUC) en dan via een terminal in te loggen. Als je netwerk goed genoeg is, ou dat moeten kunnen werken (al weet ik niet hoe de grafische performance is van een Terminal.

Hiervoor heb je wel windows 10 pro nodig volgens mij

[ Voor 0% gewijzigd door Marber op 11-01-2019 09:55 . Reden: spelling. Mn duitse spellingscontrole is eigenwijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Een pi kan dit prima af, en er zijn opties genoeg die prima werken.

Je kunt gewoon standaard windows RDP gebruiken, teamviewer werkt op een pi prima, VNC ook. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

De meest eenvoudige manier is om RDP aan te zetten op je windows machine:
https://docs.microsoft.co...mote-desktop-allow-access

en dan op je pi met de remote desktop client je PC overnemen:

https://raspberrytips.nl/...overnemen-remote-desktop/

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:50

Soggney

Zeekomkommer

Goh, uiteindelijk zou de steam link hiervoor goed werken.
Die is helaas uit de verkoop, maar men spreekt wel om de software op de Pi te installeren.
Maar dit is wel gelimiteerd tot full HD voor zover ik weet. Misschien zoek jij een hogere resolutie/meer kleurbereik

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
De ene zegt dus dat de PI hier prima voor werkt, de andere zegt van niet.
liever werk ik zonder de PI en direct met kabels, dacht echter dat dit niet lukte.

Maar is dit dan een optie voor de HDMI:
En b.v. deze https://www.allekabels.nl...PcLwrhx3EgasaAq1wEALw_wcB voor de USB aansluitingen:

- Muis (https://tweakers.net/pric...torm-alcor/specificaties/
- Toetsenbord (https://tweakers.net/pric...qwerty-nl)/specificaties/
- 3D Muis (https://tweakers.net/pric...enterprise/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09 10:52
PC verkopen kleiner kast/nuc/laptop kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
vogels schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:52:
De ene zegt dus dat de PI hier prima voor werkt, de andere zegt van niet.
liever werk ik zonder de PI en direct met kabels, dacht echter dat dit niet lukte.

Maar is dit dan een optie voor de HDMI:

[...]

En b.v. deze https://www.allekabels.nl...PcLwrhx3EgasaAq1wEALw_wcB voor de USB aansluitingen:

- Muis (https://tweakers.net/pric...torm-alcor/specificaties/
- Toetsenbord (https://tweakers.net/pric...qwerty-nl)/specificaties/
- 3D Muis (https://tweakers.net/pric...enterprise/specificaties/
Het zou misschien kunnen, maar ik denk dat je er veel minder voor terug krijgt dan dat je gewoon een minimalistische kleine kast neerzet, of een NUC neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
ericvanree schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:41:
[...]

Het zou misschien kunnen, maar ik denk dat je er veel minder voor terug krijgt dan dat je gewoon een minimalistische kleine kast neerzet, of een NUC neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Torac schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:29:
PC verkopen kleiner kast/nuc/laptop kopen?
idd, aangezien de TS toch een scherm heeft, er zijn zat kleine pc's die je achter het scherm kan plakken en niet ziet.

specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vogels schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:31:
[...]

Met langere kabels is het risico op vertraging in de kabels (lees een muisklik heeft tragere reactie dan je nu gewend bent) .. wat met cad/multimedia editing gewoon zwaar irritant kan zijn. met remote desktop is dit eigenlijk helemaal niet te doen.

Alleen ik denk dat langere kabels wel weer beter zijn dan remote desktop.. heb je trouwens al gezocht of er oplossingen zijn in de "cloud" dan ben je helemaal niet van een zware pc afhankelijk ..

maar in min idee blijf je een oplossing zoeken voor een probleem die je zelf aan het maken bent.. (lees houd het lekker simpel)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Bedankt voor de reacties. Ga eens een verlengkabel aanschaffen voor USB en even testen. Werkt het niet mag ik hem terug sturen. Als het niet werkt ga ik kijken naar een compacte pc.

https://www.allekabels.nl...069/usb-verlengkabel.html

[ Voor 11% gewijzigd door vogels op 13-01-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
vso schreef op zondag 13 januari 2019 @ 01:39:
[...]

tragere muisreactie..... 8)7 as if...

of t werkt wel, of t werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Alsof een mens dat gaat merken in een 10 meter kabel die gewoon goed werkt (dus geen slechte kwaliteit half kapotte kabel)...
Zelfde met RDP, als je een goed netwerk hebt merk je het niet maar als je het over drie wifi repeaters en een powerline verbinding gooit ga je heel wat vertraging en storing hebben, dat is dan een gevolg van een slecht netwerk...
Tragere muisklik door langere kabels :+ Kom maar door met die meting hoeveel microsecondes dat scheelt en hoe een mens dat ooit merkt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29

Rmg

Ik gebruik parsec als remote desktop oplossing: https://parsecgaming.com/

Dit is snel genoeg om remote op je eigen pc te kunnen 3d modelleren, in principe zelfs om mee te gamen.
Ze verhuren ook cloud computers, maar je kan ook op je desktop de parsec daemon installeren en dan vervolgens op de raspberry pi de parsec client.
Ze hebben er zelfs een complete guide voor

https://support.parsecgam...On-Raspberry-Pi-Raspbian-

en de setup voor op je desktop https://support.parsecgam...ing-Up-Hosting-On-Windows

Je blijft iets van latency houden, maar het werkt prima voor 3d modeleren of simpele games, fortnite pro ga je er niet mee worden

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 21-01-2019 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Waarom zo moeilijk? Het gaat maar over 10 meter.

De USB van je PC kan je via een USB Balun via een ethernetkabel verlengen naar je bureau.
Dan zet je op de bureau een USB hub en je toetsenbord en muis doen het, En een HDMI-kabel van 10 meter is ook te koop.

Heb je geen gezeur met remote desktop sessies enzovoort.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RGAT schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:56:
Alsof een mens dat gaat merken in een 10 meter kabel die gewoon goed werkt (dus geen slechte kwaliteit half kapotte kabel)...
Zelfde met RDP, als je een goed netwerk hebt merk je het niet maar als je het over drie wifi repeaters en een powerline verbinding gooit ga je heel wat vertraging en storing hebben, dat is dan een gevolg van een slecht netwerk...
Tragere muisklik door langere kabels :+ Kom maar door met die meting hoeveel microsecondes dat scheelt en hoe een mens dat ooit merkt.
& @MaChOmIdGeT
Ik zie jullie beide niet iets aanbieden waar de TS wat aan heeft.. dus volgende keer wat minder plaspillen slikken

En ik zie graag de hoeveelheid euro's uitgegeven aan een werkende oplossing :+ niet pure theorie
Glewellyn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:07:
Waarom zo moeilijk? Het gaat maar over 10 meter.

De USB van je PC kan je via een USB Balun via een ethernetkabel verlengen naar je bureau.
Dan zet je op de bureau een USB hub en je toetsenbord en muis doen het, En een HDMI-kabel van 10 meter is ook te koop.

Heb je geen gezeur met remote desktop sessies enzovoort.
imho de betere oplossing ;)

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 21-01-2019 15:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
vso schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:07:
[...]
& @MaChOmIdGeT
Ik zie jullie beide niet iets aanbieden waar de TS wat aan heeft.. dus volgende keer wat minder plaspillen slikken

En ik zie graag de hoeveelheid euro's uitgegeven aan een werkende oplossing :+ niet pure theorie
Volgens mij maken ze een goed punt. 10m kabel gaat geen merkbare vertraging geven. Opzich gaat het signaal door de kabel met een snelheid in de orde grote van lichtsnelheid. Ga je een remote desktop app draaien, zeker op een tragere client als een rPi, dan kan je wel lag verwachten. Maar met een HDMI + USB verlengkabel gaat het prima werken (of niet als de kabel tr crappy is). vertraging gaat het probleem iig niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
vso schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:07:
[...]
& @MaChOmIdGeT

[...]

imho de betere oplossing ;)
:')
Eerst complete onzin posten (10 meter kabels zorgen voor merkbare muis vertraging :+) en dan nog lekker volwassen over plaspillen beginnen...
Kom nou maar door met enige onderbouwing dat 10 meter kabel merkbare vertraging oplevert of geef gewoon toe dat wat jij de TS daar aanbiedt alleen maar onzin is.

Jouw plan: ipv een paar kabeltjes kopen (kleine prijs) er maar gelijk een NUC tegenaan smijten, lekker makkelijk 'oplossen' :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
[...]

Dit echt een belachelijke opmerking... Technisch gezien heb je gelijk dat het signaal langer onderweg is. door een koperen kabel is dit echter nagenoeg de lichtsnelheid. Aangezien het signaal 2 keer door een extra kabel moet vertaalt zich ongeveer 0,000.000.06 seconden. Dit terwijl een gemiddelde monitor al snel op 0.01-0,02 seconden zit. Even de lag van de buis en de PC zelf daargelaten. Puur vergeleken met je monitor kost dat je 0.0004%. In de praktijk zal het voor het volledige traject eerder 0.0001 zijn.

Een beetje onwerkelijke getallen, dus misschien zit ik er wel paar decimalen naast hoor, maar als jij je druk maakt over de lichtsnelheid kan je maar beter zo dicht mogelijk bij je scherm gaan zitten. :/

Voor de topic starter: Hoewel een paar ms extra vertraging prima te doen zou ik persoonlijk voor een hardwarematige oplossing kiezen.

Met een goede HDMI kabel kan je prima 10m overbruggen. Anders zijn er nog zogenaamde hybridekabels en simpele extenders. Mits je een redelijke kabel koopt kost dit je geen beeldkwaliteit.

USB is wat lastiger. Hier zul je een extender voor moeten kopen. Er is hiervoor genoeg op de markt voor dit soort kleine afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SuperKris schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:36:
[...]
Dit echt een belachelijke opmerking... Technisch gezien heb je gelijk dat het signaal langer onderweg is. door een koperen kabel is dit echter nagenoeg de lichtsnelheid. Aangezien het signaal 2 keer door een extra kabel moet vertaalt zich ongeveer 0,000.000.06 seconden.
Theoretisch heb je gelijk, maar in de praktijk niet.

Met name de omzetters die HDMI laten lopen via een flink eind UTP kabel, zijn blijkbaar soms zo traag dat je er niet eens fatsoenlijk op kunt muizen. Maar er bestaan ook lange kabels die juist beter zijn dan je verwacht. Lon Seidman heeft er pas nog eentje getest:

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
aawe mwan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:50:
[...]

Met name de omzetters die HDMI laten lopen via een flink eind UTP kabel, zijn blijkbaar soms zo traag dat je er niet eens fatsoenlijk op kunt muizen. Maar er bestaan ook lange kabels die juist beter zijn dan je verwacht. Lon Seidman heeft er pas nog eentje getest:

[YouTube: 98 Foot / 30m HDMI Cable with Integrated Fiber Optics ! ATZEBE HDMI Active Optical Cable Review]
In de praktijk heeft hij toch nogsteeds gelijk? :?
In jouw voorbeeld heeft de vertraging 0,0 met kabellengte te maken maar alles met de converter.
Dus zolang je het signaal door een gewone HDMI kabel weet te duwen maakt de lengte niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
aawe mwan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:50:
[...]

[YouTube: 98 Foot / 30m HDMI Cable with Integrated Fiber Optics ! ATZEBE HDMI Active Optical Cable Review]
Als je een normale kabel gebruikt is er zoals reeds uitgelegd geen vertraging. Als je het daar niet mee eens bent mag je onderbouwing toevoegen.

De "omzetters" die via bijvoorbeeld een UTP kabel werken kunnen uiteraard een bepaalde traagheid hebben afhankelijk van hoe ze ontworpen zijn. Er zijn ook zat oplossingen die dat niet hebben. Die hybride kabel die je post en ik zelf ook al aanhaalde kan daar een voorbeeld van zijn. Kan. Want er zullen ook hybride kabels zijn die dat wel hebben.

Hoe dan ook. Normale resoluties krijg je met gemak door een normale koperen HDMI2.0 kabel van 10m mits deze van een beetje redelijke kwaliteit is.
Pagina: 1