Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17-10 15:10
Beste Tweakers,

Ik heb 2 TV's in huis, eentje in de woonkamer en eentje in de slaapkamer. De slaapkamer heeft vaak last van blokkerig beeld, de woonkamer heel af en toe. Ik denk dat een betere versterker kan helpen.
De huidige versterker is erg oud.

Woonkamer.
De Coax aansluiting loopt vanuit de meterkast (in de gang) de grond in (niet de kruipruimte in). Vervolgens gaat de kabel hemelsbreed zo'n 5 meter verderop naar een aansluitpunt in de muur. Of deze kabel ook nog ergens omhoog/omlaag door de muur gaat is mij niet duidelijk.
Vanuit het eerste aansluitpunt zit een 2de kabel die 2 meter omhoog naar het plafond gaat (dit is geen "gewone splitter", maar een "uitgang" die op het WCD zit), vervolgens 5 meter naar de overkant en dan weer 2 meter naar beneden naar het tweede aansluitpunt. Vervolgens een 1.5 meter lange Coax kabel naar de HD ontvanger.
Er is getest op beide aansluitingen en de kwaliteit van het signaal is op beide aansluitingen hetzelfde.

Slaapkamer.
De Coax loopt vanuit de meterkast 2.20 meter omhoog naar het plafond. Daarna 2 meter richting de woonkamer en dan recht omhoog waar het in de slaapkamer uit de vloer omhoog komt (40cm). Hier gaat het 1.5 meter omhoog naar de TV die aan de muur hangt.

Meterkast.
Op het aansluitpunt zit een doosje van Essent gedraaid. Vanuit hier loopt een 10cm Coax naar een oude versterker (circa 20 jaar oud). Deze heeft 2 uitgangen, waar de woonkamer en de slaapkamer op zit. In deze meterkast zit ook de Draytek Modem van T-Mobile.

Alle kabels zijn 3 jaar geleden door de vorige bewoner vervangen. Ik weet niet welke kabel dit is geweest, maar ik heb deze persoon leren kennen als een pietje-precies die doorgaans het beste wil zonder veel naar de prijs te kijken.

Het probleem is dat de TV in de slaapkamer matige ontvangst heeft. Bijna alle Nederlandstalige zenders zijn erg blokkerig. Eigenlijk doet alleen Comedy Central het goed. De TV in de woonkamer doet het 90% van de tijd prima, maar sporadisch hebben we hier ook even storing op (blokkerig beeld).

Ik vermoed dat de manier hoe alles nu aangesloten is, niet optimaal is, maar alles open breken om het opnieuw aan te leggen is geen optie.

Dingen die ik vandaag ga proberen te updaten zijn:
- Foto maken van signaalsterkte volgens HD ontvanger
- Foto maken van signaalsterke volgens TV slaapkamer (zit geen HD ontvanger tussen)
- Foto uploaden van voorbeeld blokkerig beeld
- Indien gewenst, een foto van de oude versterker

Wensen:
- Geen blokkerig beeld meer
- Goede HD ontvangst op alle TV's
- Interactieve TV wordt nooit gebruikt, dus is niet noodzakelijk

Geld is wel een beetje een ding. Het zou fijn zijn als het niet te duur is.

Alle reacties

• nAffie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02:25
Ik gebruik al jaren de volgende versterker: pricewatch: Technetix FRA-752N Antenneversterker

Heeft 4 uitgangen, waarvan de eerste voor je kabelmodem is. Op de laatste aansluiting zit een versterking van 7,5 dB die voor grotere kabelafstanden is (tot 20 meter)
Ook ondersteunt deze versterker een retoursignaal dus geschikt voor interactieve tv.

Edit: hier wat goedkoper te verkrijgen dan de shops die in de pricewatch staan: https://www.coaxkabelvers...fDO395LNGgS4aAhXgEALw_wcB

nAffie wijzigde deze reactie 11-01-2019 09:31 (32%)

meh.

• supervinnie40
Bedankt nAffie, aangezien jij deze al een tijdje gebruikt heb je er hopelijk goede ervaringen mee.
De modem in mijn huis zit op glasvezel, dus ik zou die aansluiting niet nodig hebben op de versterker, weet jij of dit invloed heeft op het apparaat? Ik kan daar niet echt iets over vinden op de website.

• Brammos85
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-10 11:55
Kun je boven niet gewoon een Chromecast weghangen? Dan kijk je daar via de Ziggo app en beneden zal de storing ook wel weer voorbij zijn doordat het signaal niet meer over 2 tv's verdeeld hoeft te worden..

• nAffie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02:25
supervinnie40 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:51:
Bedankt nAffie, aangezien jij deze al een tijdje gebruikt heb je er hopelijk goede ervaringen mee.
De modem in mijn huis zit op glasvezel, dus ik zou die aansluiting niet nodig hebben op de versterker, weet jij of dit invloed heeft op het apparaat? Ik kan daar niet echt iets over vinden op de website.
Nee dit heeft geen invloed op de versterker of je tv signaal. Zorg er wel voor dat je de afsluitdopjes op de aansluitingen draait die niet gebruikt worden op de versterker (worden meegeleverd uiteraard).

Ik heb hier inderdaad hele goede ervaringen mee. Ook bij m'n ouders heb ik deze versterker geplaatst aangezien ze ook last hadden van signaalproblemen op hun 2de TV en sindsdien nooit meer issues gehad.

meh.

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Ziggo?
Dan kan je ook bij ziggo de versterker kopen voor 40 euro.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• supervinnie40
Brammos85 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:03:
Kun je boven niet gewoon een Chromecast weghangen? Dan kijk je daar via de Ziggo app en beneden zal de storing ook wel weer voorbij zijn doordat het signaal niet meer over 2 tv's verdeeld hoeft te worden..
Liever niet eigenlijk. Ik gok wel dat het allemaal zal werken, maar ik ben te ouderwets om het besturen van de app fijner te vinden dan een simpele afstandsbediening. Voorkeur gaat toch uit naar een goed werkende Coax kabel.
nAffie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:18:
[...]
Nee dit heeft geen invloed op de versterker of je tv signaal. Zorg er wel voor dat je de afsluitdopjes op de aansluitingen draait die niet gebruikt worden op de versterker (worden meegeleverd uiteraard).

Ik heb hier inderdaad hele goede ervaringen mee. Ook bij m'n ouders heb ik deze versterker geplaatst aangezien ze ook last hadden van signaalproblemen op hun 2de TV en sindsdien nooit meer issues gehad.
Bedankt. Zover ik heb kunnen vinden zijn er meerdere positieve meningen over. Dus dit lijkt een goede kandidaat. Een klein beetje jammer dat ik dan overal een F-connector op moet gaan zetten, maar dat is ook maar enkele minuten werk.
chucky666 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:24:
Ziggo?
Dan kan je ook bij ziggo de versterker kopen voor 40 euro.
Ook dat is wellicht een optie. Enige waar ik een beetje mee zit is dat (ouderwetse) ervaring zegt dat je beter bij techneuten kunt peilen wat het beste is, aangezien die bedrijven vaak een budget oplossing hanteren.

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:22
nAffie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:24:
Ik gebruik al jaren de volgende versterker: pricewatch: Technetix FRA-752N Antenneversterker

Heeft 4 uitgangen, waarvan de eerste voor je kabelmodem is. Op de laatste aansluiting zit een versterking van 7,5 dB die voor grotere kabelafstanden is (tot 20 meter)
Ook ondersteunt deze versterker een retoursignaal dus geschikt voor interactieve tv.
Deze versterker gebruik ik ook al jaren (4 tv's), prima ding voor niet al te veel geld. :)

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Als je op deze afstanden blokjes etc. hebt zal je ergens anders moeten zoeken dan een versterker. Ook zenders die wel en niet werken is al een duidelijke indicator dat er ergens anders iets misgaat. Een versterker heeft pas nut als je teveel apparaten aan wil sluiten voor de sterkte op je AOP en als je te lange kabels gebruikt. Denk er ook aan dat teveel versterken averechts werkt. Meer is zeker niet altijd beter in dit geval.

Richtlijn is dat je minimaal 2 apparaten op een afstand van 15 meter zonder problemen moet kunnen aansluiten met de juiste kabels, etc. Heb je op deze afstand al storingen dan is de kans aanzienlijk dat er iets in je installatie misgaat.

Just Saying...

MediaZoo wijzigde deze reactie 11-01-2019 18:31 (17%)

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• Driek
  • Registratie: maart 2002
Wat voor kabels heb je liggen. 2 tv's moet op zulke afstanden makkelijk zonder versterker kunnen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• supervinnie40
MediaZoo schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:29:
Als je op deze afstanden blokjes etc. hebt zal je ergens anders moeten zoeken dan een versterker. Ook zenders die wel en niet werken is al een duidelijke indicator dat er ergens anders iets misgaat. Een versterker heeft pas nut als je teveel apparaten aan wil sluiten voor de sterkte op je AOP en als je te lange kabels gebruikt. Denk er ook aan dat teveel versterken averechts werkt. Meer is zeker niet altijd beter in dit geval.

Richtlijn is dat je minimaal 2 apparaten op een afstand van 15 meter zonder problemen moet kunnen aansluiten met de juiste kabels, etc. Heb je op deze afstand al storingen dan is de kans aanzienlijk dat er iets in je installatie misgaat.

Just Saying...
Is er een manier hoe ik dit kan testen? De WCD in de muur is allemaal vrij recent vervangen. Ik ga morgen testen hoe het beeld is als ik elke kamer direct op het aansluitpunt zet, zonder versterker ofzoiets ertussen.
Vulcan750 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:14:
[...]

Deze versterker gebruik ik ook al jaren (4 tv's), prima ding voor niet al te veel geld. :)
Nog een stem voor het product dan :).
Driek schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:33:
Wat voor kabels heb je liggen. 2 tv's moet op zulke afstanden makkelijk zonder versterker kunnen.
Dat weet ik niet precies. Ik kan maar een stukje van de kabel zien, en daar is weinig op af te lezen. Voor de rest kan ik er niet bij komen.

- Foto maken van signaalsterkte volgens HD ontvanger

- Foto maken van signaalsterke volgens TV slaapkamer (zit geen HD ontvanger tussen)
Helaas heb ik niet kunnen vinden hoe ik deze info op het scherm kon krijgen....

- Foto uploaden van voorbeeld blokkerig beeld

- Indien gewenst, een foto van de oude versterker

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:56

Illusion

(the art of)

Die versterker ziet er uit als een merkloos import-prul.
De haakse stekker met die plastic-kap is ook absoluut niet meer van deze tijd, en pikt bakken storing op.
Als er op de kabel ook niks staat, ga ik er daarom maar van uit dat dat ook troep is.

Kabels vervangen en een goede passieve splitter lijkt me dan een beter plan dan een nieuwe versterker halen.

Wil je van die plastic stekker het kapje afhalen (wipt zo los) en eens een foto van de binnenkant maken? Misschien dat op basis daarvan nog iets te zeggen is over de kabel.

Illusion wijzigde deze reactie 11-01-2019 21:43 (19%)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• supervinnie40
Die versterker is veeel jaren geleden ooit gekocht in een periode dat tv's nog een hele grote achterkant hadden ;).
Alle kabels zijn 3 jaar geleden door de vorige bewoner vervangen. Ik weet niet welke kabel dit is geweest, maar ik heb deze persoon leren kennen als een pietje-precies die doorgaans het beste wil zonder veel naar de prijs te kijken.
Maar dat is helaas geen garantie.
Ik vermoed dat de manier hoe alles nu aangesloten is, niet optimaal is, maar alles open breken om het opnieuw aan te leggen is geen optie.
Ik zal morgen naar dat plastic kapje kijken. Op zich kan ik die natuurlijk vervangen. Maar dat is niet de kabel die naar de slaapkamer gaat en de storing is daar het ergste.

• supervinnie40

Een stukje van de kabel kunnen vinden

supervinnie40 wijzigde deze reactie 11-01-2019 22:40 (10%)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
tratec versterkertje halen.. dan meteen de stekkers vervangen voor F-connectoren en het zal vast een stuk beter werken

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
1. Die coaxkabels moeten gewoon prima genoeg zijn.
2. Versterker is een prul en waarschijnlijk de reden van de blokken.
3. Signaal lijkt me zelfs wat te sterk met 70%.
4. Plastic pluggen vervangen door metalen pluggen.

5. Succes! 👍

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• MediaZoo
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
Connector vervangen idd en een deugdelijke splitter is voldoende. De kabels zijn prima, de versterker is prul.

Coaxkabel Winkel, snoertjes, splitters, stekkers, versterkers, wandcontactdozen, enz

• supervinnie40
Bedankt, ik had al een bruin vermoeden dat die versterker niet veel goeds deed. Vanmiddag andere stekkers halen en het met een splitter proberen. Mocht dat niet helemaal lekker werken dan kan ik altijd nog die nieuwe versterker bestellen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True