Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAUPSL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-08 16:41
Beste tweakers,

Sinds enige tijd ben ik me aan het oriënteren op 'beter geluid in de woonkamer'. Ik vind dat dat het geluid op dit moment wat te bedompen is en ik mis de helderheid en details in bijvoorbeeld films.

Nu ben ik me al een tijdje aan het afvragen of dit ligt aan mijn receiver of aan de luidsprekers.

Huidige systeem
Op dit moment heb ik een Onkyo TX-SR607. Een 7.2 speaker die ik gebruik met een 5.1 opstelling.

https://tweakers.net/pric...607-zilver/specificaties/

De speakers zijn van Boston Acoustics en het betreft de MCS 100 5.1 surround set.

http://www.bostonacoustic...onAcoustics_US)&SubCatId=

Ik zoek een?
Ik zoek eigenlijk beter geluid en ik vraag me dus af of ik beter een nieuwe reciever óf nieuwe speakers kan kopen.

Wat is je budget?
Het budget dat ik uit wil geven is zo'n €800 dus ik moet echt een keuze maken tussen de twee.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik de set voor het kijken van films, met als het even kan DTS, of Prologic geluid. Ook luisteren we veel muziek (dit is waar mijn JBL Charge 3 zelfs beter klinkt dan het systeem)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al enig onderzoek gedaan en binnen het budget is wat betreft de receiver mijn oog gevallen op de volgende apparaten

https://tweakers.net/pric...585-zilver/specificaties/

https://tweakers.net/pric...str-dn1080/specificaties/

Wat betreft de speakers lijken mij deze wel interessant:

https://tweakers.net/pric...i-zensor-vokal-(wit).html

https://tweakers.net/pric...-1-(zwart)/specificaties/

pricewatch: Dali SUB C-8 D (Wit)

of een set van Teufel, namelijk de

https://tweakers.net/pric...l-(zilver)/specificaties/

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vraag is wat ik het beste kan upgraden. Zijn mijn gevonden recievers een upgrade voor mijn huidige? Of kan ik beter mijn geld uitgeven aan nieuwe speakers.

Ik hoop dat jullie mijn kunnen adviseren. Wanneer ik niet compleet genoeg ben, vraag me gerust!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:24
Zoals je het beschrijft (bedompt geluid, weinig helderheid en details) dan ligt het zeer waarschijnlijk aan je speakers. Je receiver lijkt mij prima. Er is nog een mogelijkheid dat de inrichting van je kamer ook invloed op het geluid heeft (je zou wat meubels kunnen verschuiven, gordijnen open doen, etc... om te testen). Maar ik verwacht dat het je speakers zijn die je moet verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAUPSL
Dank je voor je snelle reactie.

Ik woon in een huis met hele hoge plafonds, 3 meter 30. De woonkamer is verbonden met de eetkamer met daartussen schuifdeuren die eigenlijk altijd open staan.

Maar ik zal even het e.e.a. gaan testen!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:24
Hoge plafonds kan het verklaren. De speakers zijn vrij light, en geluid waaiert alle kanten uit (en wordt weerkaatst, hopelijk in de richting van de luisteraar). Bij hoge plafonds kun je daardoor kracht en details verliezen, maar krachtigere speakers met meer cones moet dat kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:58
Hoewel Teufel leuke speakers maakt, lijkt de set die jij had geselecteerd me te licht voor de hoge ruimte. De Dali set lijkt me veel meer passen bij je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAUPSL
Oh oke, goed dat je het zegt. Ik ben best wel een leek op dit gebied, dus excuseer mijn misschien domme vraag, maar moet ik dan kijken naar het vermogen of de frequentie van de speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Vermogen.
Iets exacter: het vermogen dat de speakerset over het gehele frequentiespectrum kan leveren.

Lage tonen (bv van een subwoofer) verspreiden zich door de hele ruimte zonder dat ze van een specifieke plek lijken te komen. Bij een grote / hoge ruimte moet je subwoofer krachtig genoeg zijn, dus genoeg vermogen (Watt) hebben.

Hoge tonen gaan meer rechtdoor, die vullen niet een hele ruimte met geluid. Die tonen verspreiden zich pas door de ruimte als ze reflecteren tegen muren en andere harde oppervlakken. Materiaal van muren, vloer en plafond, en de stofferibg (meubels / gordijnen) hebben veel invloed op het geluid. Geluid met gordijnen open (weerkaatsing door glas) kan totaal anders zijn dan met gordijnen dicht (dempen door stof). Experimenteer daar ook eens mee.

De middentonen zitten qua gedrag tussen hoog en laag in.

Bij een sub/sat systeem heb je een subwoofer die geluid vanaf 20-30 Hz weer kan geven, met een maximale frequentie tot net boven de 100 Hz. De satelliet speakers moeten dan geluid vanaf ongeveer 100 Hz weer kunnen geven, tot ongeveer 20.000 Hz. Er zit een overlap in de frequentie ranges, zodat er geen "gat" in het geluid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAUPSL
Ah oke! Wat een duidelijke uitleg :-) Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

VAUPSL schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:32:
Oh oke, goed dat je het zegt. Ik ben best wel een leek op dit gebied, dus excuseer mijn misschien domme vraag, maar moet ik dan kijken naar het vermogen of de frequentie van de speaker?
Aangezien je vind dat je JBL charge al beter klinkt, is er niet echt iets waar je naar moet kijken. die is zowel niet groter, heeft niet meer vermogen als geen groter frequentiebereik. Je vind gewoon de kwaliteit van je speaker niet goed genoeg. Je kiest dan niet een nieuwe op basis van kwantiteit specificaties.

Laten we voorop stellen dat je inderdaad moet kijken naar de luidsprekers. De versterker gaat geen verschil maken. Dat is het belangrijkste

De adviezen van "meerdere conussen vullen een ruimte beter" niet echt ergens op gebaseerd. Ook kijken naar vermogen is niet zo nuttig. Want zowel 40 als 200 watt is meer dan voldoende om een ruimte van 50m2 van 3m50 hoog goed te "vullen" met geluid. Dit zijn onzinspecs om op te kiezen. Frequentiebereik ook. De manier waarop die specs HCDNAgegeven worden maken ze irrelevant om mee te kiezen. Het is leuk om te zeggen "ik heb 100 watt speakers", maar het zegt niets over de kwaliteit. En ook niets over of het geschikt is voor een grote kamer.

Wat wel zo is, is dat een grotere luidspreker gemiddeld genomen makkelijker wat dieper laag weergeeft. Die hele kleine speakers (die teufels zijn eigenlijk waarschinnlijk ook gewoon kleine speakertjes) hebben daar wat moeite mee. Maar dat is geen vaste stelregel. Er zijn ook kleine speakers die het heel goed doen.

Het enige nuttige advies is: Luisteren. Kijk niet naar specs, maar luister gewoon of je het goed vind klinken.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 11-01-2019 11:32 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
VAUPSL schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:32:
...maar moet ik dan kijken naar het vermogen of de frequentie van de speaker?
Hierboven werd het ook al gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen: naar speakers moet je vooral luisteren!

Specificaties zijn ondergeschikt aan hoe jij het vindt klinken. Wat jij mooi vindt klinken is goed (ook al vind ik het waardeloos klinken).

Als je gaat luisteren, neem dan enkele cd's mee voor de muziek, en wat bd's of dvd's voor het filmgeluid. Neem bekend materiaal mee, zodat je weet hoe het klinkt / zou moeten klinken, en liefst ook zo divers mogelijk. Je wilt bijvoorbeeld niet dat je speakers alleen met Schlagers goed klinken, en dat een stukje gitaarmuziek voor geen meter klinkt.

Er is veel goed spul verkrijgbaar: Teufel, Dali, Kef, Klipsch (subs), ..., en er is voldoende keus voor een 5.1 set onder de 1000 euro.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAUPSL
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik weet wat me staat te doen.... luisteren, luisteren, luisteren :-)

Fijn weekend allemaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VAUPSL
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en gekozen voor een set van Dali (Dali 5 Zensor, Dal Zensor Vokal Pico en Zensor Pico).

DE BA heb ik inmiddels te koop staan bij Vraag en Aanbod.

Bedankt allemaal voor de adviezen!

[ Voor 3% gewijzigd door VAUPSL op 14-01-2019 08:05 ]

Pagina: 1