Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan netwerk camerastream aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Op het bedrijf hier bij ons gaat men een nieuw IPcamera systeem installeren.
Nu vroeg ik me af hoe we kunnen zien/berekenen of ons netwerk/glasvezels dit kunnen trekken, aangezien het over tussen de 15 en 20 cameras gaat, waarvan de beelden 24/7 gedurende 30 dagen zal opgeslagen worden.
Tevens zullen de beelden steeds vanop een 2 tal plaatsen constant te bekijken zijn, en zal sporadisch een 3de en 4de stream kunnen gedaan worden.

Ik had deze site al gevonden waar een (goede ?) calculator staat : http://www.stardot.com/bandwidth-and-storage-calculator afhankelijk hoe je het daar ingeeft, zitten we aan minimum 900 Mbps tot makkelijk 1,5Gbps.
Onze glasvezels zijn 1 Gbit verbindingen multimode, dus, als ik het goed begrijp, gaan die cameras heel dat boeltje toetrekken, of zie ik dat verkeerd ?

Iemand die me daar meer juiste info over kan geven hoe ik die dingen moet interpreteren.

-| Hit it i would ! |-

Alle reacties

Verwijderd

Ligt er natuurlijk aan welke kwaliteit de camera filmt en dit doorstuurt.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Falcon10 je verstrekt te weinig informatie

Op 12x4 scherm met compressie x = de verwachte bandbreedte Y x 15 = totaal aantal mbps
Dus we kunnen nu te weinig zeggen

Overgens de leverancier zou je hier best mee kunnen helpen

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 11-01-2019 08:41 ]

Tja vanalles

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Falcon10 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:32:
zitten we aan minimum 900 Mbps tot makkelijk 1,5Gbps.
Dat lijkt me rijkelijk hoog; 20 camera's die gezamenlijk 15 (!!!) UHD-discs per seconde aan bandbreedte nodig hebben?

Zoals gezegd wordt: trek de exacte specificaties van 1 camera na, vul dat in in je calculator en dan komt er vast een acceptabeler waarde uit. Als ik dat ding invulde; 20 camera's, 720p HD, H264, 10 fps, kom ik op ongeveer 40 Mbps uit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11 12:57
Een of twee IP camera's zal niet direct een probleem zijn om de stream over het breedbandige LAN kantoornetwerk te laten lopen maar 15 tot 20 camera's over een kantoor netwerk laten lopen lijkt mij nooit verstandig. Niet alleen door de hoeveelheid bandbreedte welke 24/7 door de camera's wordt ingepikt maar ook de bedrijfszekerheid en daarmee vloeiende beelden. Wat met IP altijd al een dingetje kan zijn.

Normaal gesproken lopen professioneel aangelegde netwerken voor camera's altijd buiten het LAN netwerk voor het kantoor. Dus een eigen geisoleerd LAN netwerk van camera's naar de DVR of NAS.
Tegenwoordig zijn goede IP camera's al snel 4MP of meer per stuk en hoe hoger de resolutie des te meer bandbreedte de camera's in totaal nodig hebben.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Die schatting van bandbreedte verbruik is veel te hoog, wij halen in supermarkten met 40 camera's nog niet eens zoveel bandbreedte. Dan zit je op ongeveer een max van 140 Mbps afhankelijk van de instellingen van de camera en hoe je opneemt natuurlijk. Continue opname zal een hoger verbruik opleveren dan met motion detectie.
Dus om het een en andere uit te kunnen rekenen is het handig om te weten welk merk/type camera en de eventuele settings die je wil gaan gebruiken, dan pas kun je gaan uitrekenen hoeveel bandbreedte je kwijt bent.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Theo74 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:47:
Tegenwoordig zijn goede IP camera's al snel 4MP of meer per stuk en hoe hoger de resolutie des te meer bandbreedte de camera's in totaal nodig hebben.
:? Geen idee maar 4MP of meer, zijn dus camera's met een hogere resolutie dan 2560x1440p. Dan nog, door de codec-compressie en het aantal fps, hoeft dat "amper" impact te hebben op een netwerk.

Voorbeeld; een "goede" illegale TV-rip op 1080p komt vaak niet boven de 4Mbps uit. En daar zit aanzienlijk meer detail in dan elke security-cam die je op Opsporing Verzocht ziet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Deel zal PTZ cameras zijn, deel fixed.
Eigenschappen van de cameras zijn 3 of 4 MP sensor, full HD 1080p opname, 25/30 fps.
Ook kunnen ze zowel MJPEG als H264 aan.
Opname zal zoals gezegd 24/7 zijn aangezien er eigenlijk constant beweging is op de locaties.

Reden dat ik de vraag stel is omdat we momenteel nog in de studiefase zijn, en is inderdaad "makkelijk" om het aan de verschillende aanbiedende partijen te vragen, maar de 1 zegt daar zus, de ander zo ( hier ook, maar hier is niemand betrokken partij ;) ).
En aangezien het project enkel de installatie van de cameras en bijhorende systemen omvat, moeten we wel op voorhand weten of we zelf nieuwe netwerkinfrastructuur moeten voorzien, dedicated voor de cameras, en de bijhorende bekabeling, die natuurlijk een meerkost betekend, die afhankelijk de grootorde wel serieus rekening mee moet gehouden worden ivm budgetering ;)

Maar ik lees in elk geval al dat je best heel die datastream op een eigen netwerk jaagt, losstaand van de gewone bureautica systemen.

-| Hit it i would ! |-

• Theo74
Als je voor een geisoleerd cameranetwerk kiest kun je ook besluiten om deze niet met het internet te koppelen. Hierdoor heb je geen 'meekijkfunctie' via een andere PC, tablet, of smartphone en zijn push-meldingen ook onmogelijk maar je hebt wel iets meer zekerheid dat ongenodigden niet op je cameranetwerk in kunnen breken.
Bepaalde merken camera's zouden zelfs een reputatie hebben dat er back-door software in verborgen zit waardoor de fabrikant maar ook slimme kwaadwillenden in het hart van je camerabeveiliging zouden kunnen komen.

• xtravital
Falcon10 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:18:
Eigenschappen van de cameras zijn 3 of 4 MP sensor, full HD 1080p opname, 25/30 fps.
Opname zal zoals gezegd 24/7 zijn aangezien er eigenlijk constant beweging is op de locaties.

Reden dat ik de vraag stel is omdat we momenteel nog in de studiefase zijn, en is inderdaad "makkelijk" om het aan de verschillende aanbiedende partijen te vragen, maar de 1 zegt daar zus, de ander zo ( hier ook, maar hier is niemand betrokken partij ;) ).
En aangezien het project enkel de installatie van de cameras en bijhorende systemen omvat, moeten we wel op voorhand weten of we zelf nieuwe netwerkinfrastructuur moeten voorzien, dedicated voor de cameras, en de bijhorende bekabeling, die natuurlijk een meerkost betekend, die afhankelijk de grootorde wel serieus rekening mee moet gehouden worden ivm budgetering ;)

Maar ik lees in elk geval al dat je best heel die datastream op een eigen netwerk jaagt, losstaand van de gewone bureautica systemen.
Even een vraag waarom zo'n hoge framerate? Rijdt er veel verkeer langs de camera's? anders is 15FPS echt wel genoeg voor normale situaties.
Ik zou inderdaad ook gewoon een eigen vlan gebruiken voor de camera's om het verkeerd gescheiden te houden.

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Falcon10 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:18:

Tegenwoordig hebben de meeste cams ook H265 en Zipstream achtige technieken.
Met zipstream wordt er een foto gemaakt van het beeld en er wordt alleen opgenomen wat er in beeld komt, scheelt enorm in data.

Glas is een beetje overkill, 20 cams op 1080p 20fps over een Gb netwerk met H264/265 is geen probleem.
Ik zou me meer zorgen maken dat je genoeg opslag capaciteit hebt met 30dagen

• Theo74
Denk bij de hoeveelheid camera's ook aan de DVR/recorder. Deze is meestal geschikt voor 4/8/16 camera's. Wil je 20 camera's dan wordt het een aanzielijk duurdere recorder, of je moet onhandig gaan splitsen naar 2 recorders.

In de recordersoftware kun je instellen dat er alleen opnames worden bewaard waarop beweging plaats vind. Dit scheelt naast de compressietechniek ook aanzienlijk op de opnamecapaciteit c.q. tijdsduur van bewaren. Een beetje recordersoftware heeft ook een instelbare bewegginsgevoeligheid zodat niet elk vallend blaadje op beeld wordt gezet en waarbij je ook zones in elk beeld uit kunt sluiten m.b.t. tot beweging. Dit soort camerabeveiliging heeft vaak ook nog als optie dat je zones of lijnen softwarematig in het beeld kunt tekenen. Loopt iemand buiten deze zone of over de lijn dan begint de opname en/of wordt een pushmelding verstuurd, eventueel met de optie om geljktijdig een alarm, lamp, etc. aan te sturen.
Nog een stapje verder is dat goede recordersoftware en camera's ook passages kunnen tellen, hoe vaak iemand een lijn passerd, of een zone betreed. Eventueel te koppelen aan kentekensoftware waarop een reactie te programmeren is. Maar goed, misschien sla ik nu door...

Opnames in 15fps kan op zich prima zijn voor reguliere beveiliging, maar als jullie met 15-20 camera's willen gaan werken gok ik op een redelijk hoog belang van goede beelden op zo veel mogelijk locaties en dan misschien ook in een hogere framerate. Dan is 30fps misschien een beter alternatief.
Tegenwoordig wordt 60fps ook meer en meer normaal, maar dit wordt pas belangrijk als geen enkele beweging in de opname mag missen, of wanneer kentekens zonder bewegingsonscherpte nodig zijn.
Binnen de professionele opsporing/surveillance kan bijvoorbeeld een messteek in een halve seconde zijn gebeurd en die wil men nooit kunnen missen, laat staan dat beelden haperen door een (te hoog) belast IP netwerk. In deze wereld werd en wordt daarom bewust niet voor IP maar soms nog steeds voor de HD-SDI standaard gekozen.

• xtravital
60fps really... 30fps max is zat voor alles wat je wil zien, je hebt zeker ook een compleet Datacenter voor je opslag nodig dan of niet.
Zelfs bij High Security opbjecten wordt niet meer dan 30fps gebruikt omdat het gewoon niet nodig en killing voor je storage is.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is maar net hoe je het in wilt zetten en waar je je DVR gaat plaatsen. Persoonlijk zou ik kiezen voor decentraal geplaatste DVR's voor je opnames en je opnames ook bewegings gevoelig gebruiken. Dit wil zeggen dat je bij geen beweging 5 FPS low res op slaat en bij beweging 25 fps full res. Maar kijk ook naar de digitale non-ip camera's zijn goedkoper en als je je IP-DVR decentraal plaatst prima oplossing.
Voor je live beelden gebruik je meestal multipicture welke op de DVR wordt samengesteld waardoor bandbreedte ook beperkt is.
Kortom genoeg opties en mogelijkheden als je meer wil weten mag je ook een PM sturen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1