Problemen met HDD

Pagina: 1
Acties:

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-12 17:38
Goedenavond,

Ik heb al langere tijd problemen met 1 van mijn HDD's. In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn SSD lag, maar ben er nu achter dat het om de HDD gaat.

Windows 10
Gigabyte B360M H MB
Intel i5 8400
Samsung SSD 850 EVO
Samsung SpinpointF3 HHD x2
8GB 2666mhz mem

Mijn systeem lijkt regelmatig te moeten wachten op mijn HDD. Wanneer ik Windows niet goed heb afgesloten, blijft het scherm hangen bij het bios logo of wanneer Windows geladen wordt. Het laad logo blijft dan oneindig draaien.

Wanneer ik de HDD loskoppel, gaat het opstarten wel verder. Als ik de pc uitzet en de HDD weer koppel, heb ik soms hetzelfde probleem. Op andere momenten start de pc weer normaal op met gekoppelde hdd. Dan draait alles prima en kan ik constant zonder problemen opstarten.

Wanneer ik echter een wijziging aanbreng, blijft het systeem weer hangen in het "logo scherm" of Windows laad scherm. Zo wilde ik de SSD in een bracket plaatsen. Hierna had ik weer dit probleem met de HDD 8)7 . Dan moet ik dus weer de HDD loskoppelen en kan ik weer door.

Ik heb CHDSK /F gedaan op beiden HDD's, maar niets gevonden. Ik heb de HDD ook verwijderd als 2e boot optie. Soms is de HDD wel stil, maar hoor m ook met regelmaat opstarten, afsluitend met een tik.

Ik gebruik de HDD's overigens als backup. Ik kan de schijven allemaal benaderen, ze zijn 0% gefragmenteerd en ze lijken buiten de regelmatige opstart geluiden en boot problemen, binnen Windows prima te functioneren.

Heeft iemand een idee hoe ik de schijf goed kan checken op eventuele fouten/beschadigingen? Ik heb zelf al een online programma laten scannen, maar daar kwam niks uit.

PSN: Mondaatje

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Wat zeggen de smart waardes in apparaatbeheer?

Ik ken jouw setup niet, maar kan het zijn dat je PC draait vanaf de SSD en je de HDD gebruikt voor opslag?

Kan het dan zijn dat de HDD zo weinig gebruikt wordt, dat hij door energiebeheer uitgeschakeld wordt? In dat geval zit je te wachten op de spin-up tijd.

Kijk even in energiebeheer wat je PC doet met de HDD. Uit na zoveel minuten? Zet dat eens op 'altijd aan'.

[ Voor 80% gewijzigd door SuperJoker op 10-01-2019 23:31 ]

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-12 09:22
Download crystaldisk die geeft je de waardes van je HDD.

Lijkt op een stervende HDD

• Monda
SuperJoker schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:30:
Wat zeggen de smart waardes in apparaatbeheer?

Ik ken jouw setup niet, maar kan het zijn dat je PC draait vanaf de SSD en je de HDD gebruikt voor opslag?

Kan het dan zijn dat de HDD zo weinig gebruikt wordt, dat hij door energiebeheer uitgeschakeld wordt? In dat geval zit je te wachten op de spin-up tijd.

Kijk even in energiebeheer wat je PC doet met de HDD. Uit na zoveel minuten? Zet dat eens op 'altijd aan'.
Energie beheer bekeken. Schema staat op hoge prestaties. De HDD zou volgens het schema na 20 minuten worden uitgeschakeld. Maar ik hoor m veel vaker opstarten naar mijn idee.

• Monda
Kingston schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:31:

Oke, zal dat morgen ochtend even doen.
Ben nu voor de zekerheid maar alle foto's en dergelijken, aan t verplaatsen naar de andere HDD.

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Monda schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:47:
Energie beheer bekeken. Schema staat op hoge prestaties. De HDD zou volgens het schema na 20 minuten worden uitgeschakeld. Maar ik hoor m veel vaker opstarten naar mijn idee.
Je hoort hem up en down spinnen? Dat kan stroombeheer zijn, dus zet 'm even op altijd aan. Blijft ie dan up-down spinnen, koop dan zsm een nieuwe schijf.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Monda schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:29:
Zo wilde ik de SSD in een bracket plaatsen. Hierna had ik weer dit probleem met de HDD 8)7 . Dan moet ik dus weer de HDD loskoppelen en kan ik weer door.
Kan dit draadbreuk of een slecht verbindende stekker zijn? Dat zou imho namelijk wel meer van je symptomen verklaren.. (opnieuw aanmeldende hardware)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Als je de hele tabel met SMART waarden hier neerzet, blijkt waarschijnlijk wel wat en of er iets mis is met je harddisk.

• Monda
Renault schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:13:
Als je de hele tabel met SMART waarden hier neerzet, blijkt waarschijnlijk wel wat en of er iets mis is met je harddisk.
Sorry, maar vanuit waar moet ik dit doen?

• Monda
SuperJoker schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:50:
[...]

Je hoort hem up en down spinnen? Dat kan stroombeheer zijn, dus zet 'm even op altijd aan. Blijft ie dan up-down spinnen, koop dan zsm een nieuwe schijf.
Ja dit heb ik reeds gedaan, maar ging net de hdd testen met een programma en hoorde m weer up spinnen.

• Monda
Kingston schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:31:

Gaat het om CristalDiskMark? Ik vermoed van niet want deze geeft enkel de lees en schrijf prestaties weer lijkt t.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-12 20:41

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Monda schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Gaat het om CristalDiskMark? Ik vermoed van niet want deze geeft enkel de lees en schrijf prestaties weer lijkt t.
Nee, CrystalDiskInfo moet je hebben.

En gebruik aub de edit-knop als je meerdere posts achter elkaar doet. :)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Monda
FlipFluitketel schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Nee, CrystalDiskInfo moet je hebben.

En gebruik aub de edit-knop als je meerdere posts achter elkaar doet. :)
Thnx ga even checken. Ja is goed, even uitzoeken hoe ik dan kan quoten.

Ik heb trouwens een paar keer de hdd's moeten loskoppelen toen de pc aan stond. Nu is 1 van de 2 hhd's niet meer zichtbaar. Grote kans dat deze overleden is hierdoor? In de bios ook niet zichtbaar.

Edit: Screenshot van de backup hdd die nog wel zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3WBTt6ZL/Cristal-Disk-Info-png.png

@floorcleaner Ik heb m bij energiebeheer al op nooit uitschakelen staan, maar heb net CristalDiscInfo gestart en dan hoor ik me weer 1 keer tikken. Wanneer ik switch tussen info van SSD en HDD hoor ik m iedere keer dat ik de HDD bekijk een tik. Dus nu niet helemaal upspinnen, maar wel 1 korte tik (normaal volgt deze tik na het upspinnen).

Ik heb de SATA kabels al vervangen. Kan alleen nog de stroomkabels veranderen. maar het is wel een nieuwe voeding, dus verwacht niet dat dit het is.

@floorcleaner Zojuist de stroomkabel + SATA kabel van de hdd die wel zichtbaar is, aangesloten op degene die niet zichtbaar is. Helaas hetzelfde resultaat. In de bios "not installed"...

@FlipFluitketel Wat betekenen die wachtende sectoren? Ik heb de schijf geformatteerd (snel), maar zie t nog steeds. Is deze ook aan t sterven?

[ Voor 48% gewijzigd door Monda op 13-01-2019 17:28 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12 23:20
Bekijk eerst eens goed de hele bekabeling, zowel de SATA als de power cables.
Als er verloopstukjes in de kabels zitten check ook die na.
Zet de stroombesparing in ieder geval op "nooit" , dan moeten ze 100% blijven draaien.

Goed is het niet, maar normaal worden ze van een paar keer losmaken niet "onzichtbaar"...

• Renault
Je SMART waarden zijn goed: geen communicatiefouten (CRC = 0), alleen twee pending sectoren (C5 = 2).
En de harddisk heeft ooit een tikje gehad (BF = 4).
Uit je verhaal lijkt het alsof dit twéé separate externe harddisks zijn: in dat geval heb je twee externe voedingen erbij. Het kan zomaar zijn dat een externe voeding wat minder wordt en dat daar die wachttijden en de 2 pending sectors door worden veroorzaakt.

In jouw geval zou ik het volgende doen:
1. niets doen en kijken wat er gebeurt: welke van de twee harddisks geeft de problemen? Markeer die tijdelijk (sticker).
2. zoek middels verwisselen van de externe voedingen uit of het probleem kleeft aan de voeding of aan de harddisk.
Als het de voeding betreft, zul je die moeten vervangen (of de nog goede voeding gebruiken voor beide harddisks).
3. breng de data op de harddisk met de 2 pending sectors in veiligheid of zorg voor voldoende gecontroleerde backups van je originele data. Geef daarna die harddisk een volledige (lange) format en neem hem weer in gebruik door een nieuwe backup te maken.
4. Check periodiek al je opslagmedia op correcte SMART-waarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 13-01-2019 17:44 ]

• Monda
Renault schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:42:
Je SMART waarden zijn goed: geen communicatiefouten (CRC = 0), alleen twee pending sectoren (C5 = 2).
En de harddisk heeft ooit een tikje gehad (BF = 4).
Uit je verhaal lijkt het alsof dit twéé separate externe harddisks zijn: in dat geval heb je twee externe voedingen erbij. Het kan zomaar zijn dat een externe voeding wat minder wordt en dat daar die wachttijden en de 2 pending sectors door worden veroorzaakt.

In jouw geval zou ik het volgende doen:
1. niets doen en kijken wat er gebeurt: welke van de twee harddisks geeft de problemen? Markeer die tijdelijk (sticker).
2. zoek middels verwisselen van de externe voedingen uit of het probleem kleeft aan de voeding of aan de harddisk.
Als het de voeding betreft, zul je die moeten vervangen (of de nog goede voeding gebruiken voor beide harddisks).
3. breng de data op de harddisk met de 2 pending sectors in veiligheid of zorg voor voldoende gecontroleerde backups van je originele data. Geef daarna die harddisk een volledige (lange) format en neem hem weer in gebruik door een nieuwe backup te maken.
4. Check periodiek al je opslagmedia op correcte SMART-waarden.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het misschien niet helemaal goed uitgelegd, maar het zijn geen externe hdd's. Ze hangen netjes in m'n pc.

De 2e hdd doet helemaal niks meer en wordt ook niet meer herkent in de bios (paar dagen terug nog wel).

Ik heb al gewisseld tussen SATA kabels en aansluitingen. Het MB en de voeding zijn net nieuw overigens.

De 1e hdd heb ik een screenshot van geplaatst en is nog wel functioneel. Alleen hoor ik deze wel steeds 1 keer een tik geluid maken als m benader.

Ik heb nu alle data ervan over gezet op een andere externe hdd.

Ik ga proberen om een lange format te doen. Ook las ik dat je die pending sectors ook zou kunnen oplossen door de pc aan te hebben maar de hdd niet actief te gebruiken voor een halve dag (bijv in de bios laten staan).

• Renault
Dat laatste dacht ik ook, maar dat is niet zo. Bij een volledige ("lange") format wordt elke sector uitgeprobeerd voordat hij wordt goedgekeurd om in gebruik te nemen. Dat moet je dus doen.

• Monda
Renault schreef op maandag 14 januari 2019 @ 00:23:
Dat laatste dacht ik ook, maar dat is niet zo. Bij een volledige ("lange") format wordt elke sector uitgeprobeerd voordat hij wordt goedgekeurd om in gebruik te nemen. Dat moet je dus doen.
Klopt! Inmiddels zijn de wachtende sectoren weg. Nu zit ik alleen nog met die tik iedere keer wanneer ik de schijf benader + de andere hdd die niet (meer) zichtbaar is.

• Renault
Die tik kan een Power- inschakeltik zijn.

Je kunt sowieso het volgende risicoloos uitproberen:
Windows 10 heeft twee instellingen die volgens mij relevant zijn:
- schijf optimaliseren voor schijf snel verwijderen: probeer die eens op "prestaties" te zetten
- schijven uitschakelen wanneer ze niet woren gebruikt (energiebeheer / energiebeheerschema / geavanceerde instellingen): zet die eens zo dat de schijf niet wordt uitgeschakeld.

Die andere schijf, is die als die aangesloten is (desnoods even omwisselen met de aansluitingen van de wel zichtbare schijf) ook niet zichtbaar in de BIOS en in Schijfbeheer (loepje, "computerbeheer", "Schijfbeheer")?

• Monda
Renault schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:12:
- schijven uitschakelen wanneer ze niet woren gebruikt (energiebeheer / energiebeheerschema / geavanceerde instellingen): zet die eens zo dat de schijf niet wordt uitgeschakeld.

Die andere schijf, is die als die aangesloten is (desnoods even omwisselen met de aansluitingen van de wel zichtbare schijf) ook niet zichtbaar in de BIOS en in Schijfbeheer (loepje, "computerbeheer", "Schijfbeheer")?
Dit heb ik beiden al geprobeerd.

De 2e schijf is niet (meer) zichtbaar in de bios of in schijfbeheer. :-(

Edit:

schijf optimaliseren voor schijf snel verwijderen: probeer die eens op "prestaties" te zetten

Waar kan ik dit vinden?

Edit 2: wanneer ik alleen de schijf aansluit die niet zichtbaar is. Blijft windows oneindig laden. Wanneer ik 'm weer loskoppel, wordt windows direct geladen.

[ Voor 18% gewijzigd door Monda op 16-01-2019 10:28 ]

Pagina: 1