Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows crack (?) 10 verwijderen en officiële installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SvenK
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-08 16:46
Beste forum leden,

Ik heb via marktplaats een (tweedehandse) game computer gekocht. Hierop is Windows 10 Pro geïnstalleerd, echter ben ik er vrij zeker van dat dit geen officiële versie is. Ik wil het liefst zo snel mogelijk de officiële Windows 10 home installeren en dus deze, zeer waarschijnlijk onofficiële Windows 10 Pro compleet verwijderen.

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zou graag willen dat alle bestanden, inclusief deze Windows versie, compleet van mijn SSD worden verwijderd. Vooral omdat ik geen zin heb in virussen etc.

Ik heb zelf niet enorm veel verstand van computers. Ik zie wel dat ik nog de optie heb om ''opnieuw te beginnen met een schone installatie van Windows'', echter lijkt mij dat dit niet de juiste optie is omdat ik dan alsnog dezelfde bestanden en dus de onofficiële Windows versie behoud.

De beste, makkelijkste en veiligste manier tot nu toe lijkt mij het maken van een installatiemedia en de officiële Windows 10 op een USB te zetten. Om vervolgens via de USB Windows 10 te downloaden en te activeren. Echter vraag ik mij af of dit zal werken als ik deze Windows versie nog heb. Als ik de USB in de PC doe, hoor ik dan automatisch het menu te krijgen van de installatie daarvan? Of gaat dat niet werken?
Ik heb gelezen dat je dan ook de optie krijgt om je SSD compleet leeg te maken, dan ben je dus ook af van alle oude programma's, lijkt mij?

Of zou ik eerst op een andere manier Windows 10 en alle andere bestanden compleet van mijn SSD moeten verwijderen, zodat ik daarna de USB in mijn PC kan doen en de installatie kan starten.

Excuses voor alle vragen, maar ik wil er zeker van zijn dat ik niet het verkeerde doe. Vooral omdat ik er dus niet al te veel verstand van heb. (Oh, en voor de duidelijkheid: In principe mag alles op mijn SSD verwijderd worden, ik heb bijvoorbeeld geen foto's of andere bestanden die ik wil bewaren. Alleen games die ik later weer kan herinstalleren.)

SvenK wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:52 (6%)

Beste antwoord (via SvenK op 11-01-2019 22:50)

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02:41
SvenK schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:49:
De beste, makkelijkste en veiligste manier tot nu toe lijkt mij het maken van een installatiemedia en de officiële Windows 10 op een USB te zetten. Om vervolgens via de USB Windows 10 te downloaden en te activeren. Echter vraag ik mij af of dit zal werken als ik deze Windows versie nog heb.
Klinkt als een uitstekend plan.
Als ik de USB in de PC doe, hoor ik dan automatisch het menu te krijgen van de installatie daarvan? Of gaat dat niet werken?
Dat ligt eraan. Soms zul je even op de juiste knop moeten drukken tijdens het starten om een menu met bootopties te krijgen. Vanuit het BIOS/UEFI kun je ook altijd een disk selecteren.

Wel voor de UEFI-bootoptie kiezen als je de keuze hebt.
Ik heb gelezen dat je dan ook de optie krijgt om je SSD compleet leeg te maken, dan ben je dus ook af van alle oude programma's, lijkt mij?
Niet expliciet (geloof ik). Maar je kunt wel álle partities verwijderen en dan een nieuwe installatie doen - dat doet ook wat je wilt.

Zie ook dit artikel van Microsoft, beide opties zijn prima: Windows Setup: Installing using the MBR or GPT partition style (onder "Reformatting the drive using a different partition style").

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02:41
SvenK schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:49:
De beste, makkelijkste en veiligste manier tot nu toe lijkt mij het maken van een installatiemedia en de officiële Windows 10 op een USB te zetten. Om vervolgens via de USB Windows 10 te downloaden en te activeren. Echter vraag ik mij af of dit zal werken als ik deze Windows versie nog heb.
Als ik de USB in de PC doe, hoor ik dan automatisch het menu te krijgen van de installatie daarvan? Of gaat dat niet werken?
Dat ligt eraan. Soms zul je even op de juiste knop moeten drukken tijdens het starten om een menu met bootopties te krijgen. Vanuit het BIOS/UEFI kun je ook altijd een disk selecteren.

Niet expliciet (geloof ik). Maar je kunt wel álle partities verwijderen en dan een nieuwe installatie doen - dat doet ook wat je wilt.

Zie ook dit artikel van Microsoft, beide opties zijn prima: Windows Setup: Installing using the MBR or GPT partition style (onder "Reformatting the drive using a different partition style").

• SvenK
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-08 16:46
Thralas schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:04:
[...]

[...]

[...]

Hartstikke bedankt voor je reactie. Toch wel fijn om te weten dat je het op de juiste manier doet. Inmiddels heb ik Windows 10 via de USB geïnstalleerd en dit ging soepeler dan ik dacht, ik ben erg tevreden.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True