Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dellmorte
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 00:42
Beste tweakers,

Ik kom er niet helemaal uit.

Als ik een test voor een overclock draai krijg ik geen enkel probleem.

Nu krijg ik onder 100% load van de processor wel te maken met een throttle.

Overclock loopt op alle cores op 5100mhz en de throttle brengt hem dan naar 4600/4800mhz.

Het aparte is dat de temperatuur niet dusdanig hoog is en er nog genoeg ruimte is voor de fans om met meer rpm te draaien.

Mis ik iets?

Hier de afbeeldingen van idle en 100% load.

100% load

Idle

En hier mijn systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 558,50€ 558,50
1Asus ROG Strix Z390-E Gaming€ 251,99€ 251,99
1EVGA GTX 1080 Ti SC2 Hybrid€ 865,-€ 865,-
1WD Black (2010, SATA-600), 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 99,90€ 99,90
1Corsair Crystal 570X RGB Zwart€ 169,-€ 169,-
1Noctua NA-SEC1 4-Pin Extension Cable (set van 3)€ 5,25€ 5,25
1NZXT Kraken X42 (zonder AM4 support)€ 148,24€ 148,24
4Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 IP67 PWM, 140mm€ 28,60€ 114,40
1Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 IP67 PWM, 120mm€ 28,60€ 28,60
1G.Skill Trident Z RGB F4-3000C15D-16GTZR€ 146,-€ 146,-
1Corsair HX1000i€ 165,95€ 165,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 174,90€ 174,90
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.733,72

Alvast bedankt.

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-01 14:12
powerlimit of avx offset en ik zet me geld in op de powerlimit want die staat nog op 100% denk ik? :p

• Dellmorte
maks11223344 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:17:
powerlimit of avx offset en ik zet me geld in op de powerlimit want die staat nog op 100% denk ik? :p
dit heb ik wel gedaan
"
Use the Windows key + R keyboard shortcut to open the Run command.
Type gpedit.msc and click OK to open the Local Group Policy Editor.
Browse the following path:

Computer Configuration > Administrative Templates > System > Power Throttling Settings

Double-click the Turn off Power Throttling policy.

"

maar ik blijf er last van hebben.

• Dellmorte
hier een foto van intel extreme tuning. Misschien dat je hier ziet wat er fout gaat @maks11223344

Dellmorte wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:22 (17%)

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 08:18
Welke (bios) instellingen gebruik je ?
Helaas kan ik met de aangegeven info vrij weinig.

Je kunt bv wat screenshots van de bios instellingen maken.

2500 W Seasonic power!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 04:04
Wat zegt andere software over de temperatuur? Ik heb persoonlijk geen hoge pet op van Coretemp. Heb het wel eens geprobeerd, op 4 van de 5 pc's was de temperatuur verkeerd.

HWmonitor, of MSI Afterburner hebben me nog nooit verkeerde temperaturen gegeven. (dat Intel programma moet ook prima zijn)

De screenshot van de Intel utility, had je toen net een benchmark gedaan oid? (zo te zien niet) Daar is hij al 46C.

WEBGAMING wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:49 (44%)

• Kanarie
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

Dagen van gras, dagen van stro

Je XTU screenshot laat zien dat de power limit nog op 95W staat (Turbo Boost Power Max). Een overgeclockte 9900k heeft daar niet genoeg aan en zal dus terugklokken om binnen de limiet te blijven. De limiet kun je in UEFI omhoog zetten. Tijdelijk via XTU kan ook, dan kun je eerst even testen of je koeling een hogere power limit aan kan.

Rechtsonderin beeld bij XTU kun je de meeste vormen van throttling zien. Naast de power limit throttling die je nu ervaart zou ik ook opletten of je geen "Motherboard VR temp" throttling krijgt na 30 minuten stress test bijvoorbeeld.

Kanarie wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:39 (33%)

The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10:08

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zou in je bios idd die power limits op de max zetten.
Ik heb in mijn asus bios het volgende:

CPU Current Capability: 170% (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 127 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)

Kijk eens of je die settings kunt vinden.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Dellmorte
WEBGAMING schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:44:
Wat zegt andere software over de temperatuur? Ik heb persoonlijk geen hoge pet op van Coretemp. Heb het wel eens geprobeerd, op 4 van de 5 pc's was de temperatuur verkeerd.

HWmonitor, of MSI Afterburner hebben me nog nooit verkeerde temperaturen gegeven. (dat Intel programma moet ook prima zijn)

De screenshot van de Intel utility, had je toen net een benchmark gedaan oid? (zo te zien niet) Daar is hij al 46C.
Klopt verschillende programma's is de temperatuur goed. Bij de screenshots had ik net lopen stress testen en vandaar wat hoog nog. Benchmark had ik later nog gedaan en was ook goed.

• Dellmorte
Ik heb wel het voltage al verhoogd.

Ik zal wel even screenshot maken @5erveD en zoals @Deathchant zegt even zijn instellingen overnemen. Had gister bij het intel programma die powerlimits wel even max gezet maar bleef met een throttle.

Vervolgens draai ik een stresstest en kijk ik even wat die doet.

Mocht het dan nog plaats vinden zal ik even de benodigde screenshots posten.

• 5erveD
Je kunt lukraak instellingen overnemen maar het is beter eerst te kijken wat je al hebt ingevoerd.

Daarom vraag ik je de screenshots te maken.

Want er zijn veel meer power instellingen dan de 4 die hier boven worden aangekaart.

En nu kun je er eigenlijk weinig van zeggen.

2500 W Seasonic power!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
En wat ook van belang is,is de VRM setup van de Asus wel afdoende voor de 9900k op 5,1ghz

Heb je wel voldoende airflow ook over de vrm's van het moederbord?
Door die AIO koelers hebben de vrm's simpelweg ook minder airflow over die VRM's

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

freaky35 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:17:
Door die AIO koelers hebben de vrm's simpelweg ook minder airflow over die VRM's
Hoe zorgen de huidige towerkoelers met fans die naar de achterkant van de PC blazen voor meer airflow op de VRM's? Als je een koeler hebt die "naar onder" toe blaast, dan geef ik je gelijk.

Met AIO's heb je in ieder geval geen hoge toren "in de weg" zitten van goeie casefan airflow, en als het goed is zouden de bovenste 2 front intake casefans voldoende lucht richting de VRM's moeten blazen. Dat ROG Z390 E-gaming moederbord heeft gewoon adequate VRM koeling. Lijkt mij sterk dat de VRM's het probleem veroorzaken.

• freaky35
  • Nu online
De fans zitten bij die van mijn luchtkoeler bv erg laag en blazen daardoor ook over de vrm's heen.Dat heb je niet bij een AIO.

Maar ik zoek het trouwens ook meer in het voedingsgedeelte zelf,is deze afdoende bij dit bord voor die 9900k op die snelheid.

freaky35 wijzigde deze reactie 11-01-2019 17:54 (33%)

• Dellmorte
5erveD schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:14:
Je kunt lukraak instellingen overnemen maar het is beter eerst te kijken wat je al hebt ingevoerd.

Daarom vraag ik je de screenshots te maken.

Want er zijn veel meer power instellingen dan de 4 die hier boven worden aangekaart.

En nu kun je er eigenlijk weinig van zeggen.
hier de foto's van de bios.

https://imgur.com/Gyrooat

https://imgur.com/qbp7Foe

https://imgur.com/iK3errP

https://imgur.com/KrAhup2

https://imgur.com/eBvNJ5A

• Dellmorte
freaky35 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:19:
De fans zitten bij die van mijn luchtkoeler bv erg laag en blazen daardoor ook over de vrm's heen.Dat heb je niet bij een AIO.

Maar ik zoek het trouwens ook meer in het voedingsgedeelte zelf,is deze afdoende bij dit bord voor die 9900k op die snelheid.
1000W moet toch wel voldoende zijn?

• freaky35
  • Nu online
Ik bedoel niet de systeem voeding,,maar het voedingsgeelte op het moederbord welke de CPU van stroom voorziet

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sow 5.1GHZ op slechts 1.30V, dat gaat je gewoon echt niet lukken of je moet een der8auer CPU binning hebben. Wat heb je daarbij voor Load Line Calibration? Bij mij is 1.35V met een LLC van level 5 uiteindelijk onder load 1.225V en volgens mij heeft je i9 9900K zeker 1.28/1.29V nodig onder load.
Die adaptive mode zou ik eens uitzetten.

• Dellmorte
Deathchant schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:09:
Sow 5.1GHZ op slechts 1.30V, dat gaat je gewoon echt niet lukken of je moet een der8auer CPU binning hebben. Wat heb je daarbij voor Load Line Calibration? Bij mij is 1.35V met een LLC van level 5 uiteindelijk onder load 1.225V en volgens mij heeft je i9 9900K zeker 1.28/1.29V nodig onder load.
Die adaptive mode zou ik eens uitzetten.
met jullie info de beperkingen verwijderd en blijf nu op de 5100mhz met 1.35v. wel nog in adaptive omdat ik het niet constant op dit voltage wilt hebben. moet nog een lange test doen maar blijft met 100% load vooralsnog rond de 1200rmp in de case en op de cpu op 70 graden hangen. ook even bekeken met realtemp.

Krijg volgende week een nieuwe cpu kooler en ga dan de airflow aanpassen omdat de koeling voor de cpu vrij groot is. Ben benieuwd wat ik dan voor temperaturen krijg.

btw LLC stond op 6.

dit word hem

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Ryujin 360€ 261,-€ 261,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,-

• 5erveD
Je weet dat asus de mogelijkheid heeft om een screenshot te maken van de bios ;-)

Goed, om te beginnen.

Svid op disable.

Ik zou ook snel van het offset vcore geheel afstappen. Dus vcore instellen op de voltage wat hij nodig heeft voor de 5.1
Dan Eist/C states instellen.
Hierdoor zakt het voltage als je de cpu minder belast.

Adaptive voltage kan gevaarlijk zijn bij de zwaardere stress testen zoals prime en nog een paar. De vcore kan behoorlijk omhoog schieten.

Voor de rest mis ik veel info om te kijken hoe de power instellingen zijn.
Je geeft wel aan dat het gelukt is om stabiel te draaien voor nu.

Zo kan ik niet zien wat de digi+ vrm sectie doet, internal cpu power management en Tweakers Paradise.

2500 W Seasonic power!

• freaky35
  • Nu online
Dellmorte schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 02:45:
[...]

met jullie info de beperkingen verwijderd en blijf nu op de 5100mhz met 1.35v. wel nog in adaptive omdat ik het niet constant op dit voltage wilt hebben. moet nog een lange test doen maar blijft met 100% load vooralsnog rond de 1200rmp in de case en op de cpu op 70 graden hangen. ook even bekeken met realtemp.

Krijg volgende week een nieuwe cpu kooler en ga dan de airflow aanpassen omdat de koeling voor de cpu vrij groot is. Ben benieuwd wat ik dan voor temperaturen krijg.

btw LLC stond op 6.

dit word hem

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Ryujin 360€ 261,-€ 261,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,-
Welke stresstest gebruik je?
Als je gaat stressen is 70c zelfs nog aan de lage kant namelijk..

En waarom die asus koeler,deze is wel extreem duur voor wat het bied ten opzichte van andere AIO koelers die hetzelfde bieden.

Verder inderdaad GEEN adaptive voltage gebruiken,dat maakt de boel ook instabiel bij testen en het voltage zal te hoog op gaan lopen

freaky35 wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:00 (6%)

• Dellmorte
Nou ik heb iedergeval na 6 uur stres testen met intel extreme tuning een stabiele overclock. Wel met adaptive voltage, maar dat zou ik nog even weghalen. moest wel naar 5ghz en dit gedaan op 1,35v adaptive dus.

@freaky35 had er zelf met verzendkosten nog 300euro voor betaald ook via ebay omdat die overal is uitverkocht. Ben nogal gek van asus rog en vervang de fans toch altijd. Vind die aled display wel erg mooi. Hier zitten als de noctua industrie fans op die ik in mijn gehele kast gebruik.

@5erveD ik zal nog even de afbeeldingen van de bios uploaden die je vraagt. heb geen usb liggen en zonder dat maakt die geen screenshots 8)7

Dellmorte wijzigde deze reactie 12-01-2019 12:59 (4%)

• freaky35
  • Nu online
Dellmorte schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:58:
Nou ik heb iedergeval na 6 uur stres testen met intel extreme tuning een stabiele overclock. Wel met adaptive voltage, maar dat zou ik nog even weghalen. moest wel naar 5ghz en dit gedaan op 1,35v adaptive dus.

[Afbeelding]

@freaky35 had er zelf met verzendkosten nog 300euro voor betaald ook via ebay omdat die overal is uitverkocht. Ben nogal gek van asus rog en vervang de fans toch altijd. Vind die aled display wel erg mooi. Hier zitten als de noctua industrie fans op die ik in mijn gehele kast gebruik.

@5erveD ik zal nog even de afbeeldingen van de bios uploaden die je vraagt. heb geen usb liggen en zonder dat maakt die geen screenshots 8)7
Die test is niet zwaar genoeg van Intel, probeer bv ook eens Prime95,Realbench,Intel burn test

• Dellmorte
5erveD schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:46:
Je weet dat asus de mogelijkheid heeft om een screenshot te maken van de bios ;-)

Goed, om te beginnen.

Svid op disable.

Ik zou ook snel van het offset vcore geheel afstappen. Dus vcore instellen op de voltage wat hij nodig heeft voor de 5.1
Dan Eist/C states instellen.
Hierdoor zakt het voltage als je de cpu minder belast.

Adaptive voltage kan gevaarlijk zijn bij de zwaardere stress testen zoals prime en nog een paar. De vcore kan behoorlijk omhoog schieten.

Voor de rest mis ik veel info om te kijken hoe de power instellingen zijn.
Je geeft wel aan dat het gelukt is om stabiel te draaien voor nu.

Zo kan ik niet zien wat de digi+ vrm sectie doet, internal cpu power management en Tweakers Paradise.
nou ik heb volgens mij nu alles zo ingesteld als je hebt gezegd. Let alleen niet op de 5.2 ghz want doel is de 5.0 maar wil nu even testen of dit met jou instellingen nu wel lukt op de 5.2.

had toch nog een oude hdd gevonden voor de screens :D

@freaky35 zal ook weer even prime 95 testen

Dellmorte wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:12 (19%)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je ziet dus dat je voltage uiteindelijk naar 1.279V zakt met LLC=6 bij 1.35V bios.
Voor 5.1GHZ heb je meer voltage nodig, laat staan 5.2Ghz...laat die 5.2 nou maar even zitten, want dit is echt behoorlijk hoog. Als je dát stabiel krijgt, dan heb je wel een goeie 9900K.

Je zit nu op 79 graden...Ik zou persoonlijk niet al te ver over de 80 heen willen. 85c hou ik zelf altijd aan als absolute max. Dus 5.1GHz moet kunnen, maar dan denk ik dat je je voltage met een LLC=6 al richting de 1.37 of 1.38V moet gaan zetten om dat stabiel te krijgen.

Ik zou mezelf ook afvragen wat voor jou de toegevoegde waarde is om per se die 5.1GHZ of 5.2GHZ te halen. 5.0GHz stabiel is met <80c is een zeer prima resultaat.

• Dellmorte
Deathchant schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:07:
Je ziet dus dat je voltage uiteindelijk naar 1.279V zakt met LLC=6 bij 1.35V bios.
Voor 5.1GHZ heb je meer voltage nodig, laat staan 5.2Ghz...laat die 5.2 nou maar even zitten, want dit is echt behoorlijk hoog. Als je dát stabiel krijgt, dan heb je wel een goeie 9900K.

Je zit nu op 79 graden...Ik zou persoonlijk niet al te ver over de 80 heen willen. 85c hou ik zelf altijd aan als absolute max. Dus 5.1GHz moet kunnen, maar dan denk ik dat je je voltage met een LLC=6 al richting de 1.37 of 1.38V moet gaan zetten om dat stabiel te krijgen.

Ik zou mezelf ook afvragen wat voor jou de toegevoegde waarde is om per se die 5.1GHZ of 5.2GHZ te halen. 5.0GHz stabiel is met <80c is een zeer prima resultaat.
ik zal de focus wel even laten op 5.0ghz dan ja.

Die lcc zal ik even nakijken met de huisdige settings want met die 1.297v stond die nog niet op manual 1.35

Dellmorte wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:19 (8%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• 5erveD
Dellmorte schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:02:
[...]

nou ik heb volgens mij nu alles zo ingesteld als je hebt gezegd. Let alleen niet op de 5.2 ghz want doel is de 5.0 maar wil nu even testen of dit met jou instellingen nu wel lukt op de 5.2.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

had toch nog een oude hdd gevonden voor de screens :D

@freaky35 zal ook weer even prime 95 testen
Top!

Begin eerst maar eens op 5 GHz op het laagste voltage mogelijk op de bench van je keuze.
Ik geef alleen aan wat ik zelf instel en verander. Dus als er iets niet bij staat is dit meestal auto.
Snap je iets niet, vraag!

*Gebruik op eigen risico*
Maar dat spreekt voor zich ;-)

Stel 1,25 vcore in. ( Dit kan naar gelang de kwaliteit van je cpu meer of minder zijn. )
Xmp heb je al. Dat is prima.
cpu svid support op disabled
cpu/cache current limit 255.5
Bclk aware uit
Vcore op manual
Je kunt VCCIO en SA manueel instellen van 1.0 tot 1.15 net wat je zelf wilt. Dit is om het geheugen te stabiliseren bij hogere frequenties maar je draait maar 3000 MHz dus 1.0/1.1 zal waarschijnlijk genoeg zijn.
As je hier niet mee wil klooien want je zult de sweet spot moeten vinden kan je het op auto laten.
Het scheelt wel warmte als je ze lager instelt. Zelf weten wat je prefereert. ;)
LLC van auto af en op L5 of L6. Ik neem zelf vaak L5. Soms als ik met ln2 aan de gang ben zet ik hem op L8
Cpu current capability max. Dat zal 170% zijn vermoed ik
Cpu power duty control op extreme
Cpu power phase control op power phase reponse. Hierdoor komt er een submenu onder vrij.
Hier vul je ultra fast in
Long duration package power limit 4095
Package power time window 127 ( hoeft niet, mag wel )
short duration package power limit 4095
Je kunt nog dramm vtt voltage op de helft van je dram voltage zetten maar dit is voornamelijk met snelheden van 4000, 4133 en hoger van belang voor stabiliteit in ultra strakke timings. niet echt iets voor 24/7 gebruik.

Er zijn nog veel meer instellingen die je kunt veranderen maar die zijn meer voor de die hard LN2 overclockers en kunnen bij ambiente koeling schade aan je bord of cpu toebrengen. Dus die laat ik achterwege.

XTU en dan de bench is niets anders dan gewoon Prime95 versie 27.7 en dan 20 keer hetzelfde riedeltje.

Je ziet ook een prediction staan in de bios rechts onderin. Er staat cooler 181 points.
Dit is meestal wel redelijk en je kunt dit wel een beetje aannemen. Er zit hier nog wel wat rek in maar daar zul je mee moeten spelen.

Wat het voornaamste probleem met de 9900k is, is de hitte. 8 cores met HT produceren gewoon veel warmte. Veel koelers kunnen die niet dispenseren. Hier ben je dus aan gebonden tot je naar de meer exotische vormen van koeling gaat. Chiller of Phase Change en Ln2.

Tot slot ik denk dat je best 5.1GHz kunt draaien maar tegen een hogere vcore. Je zult je moeten afvragen of dat je waard is al die hitte die door je componenten gaat.

2500 W Seasonic power!

• Dellmorte
5erveD schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:17:
[...]

Top!

Begin eerst maar eens op 5 GHz op het laagste voltage mogelijk op de bench van je keuze.
Ik geef alleen aan wat ik zelf instel en verander. Dus als er iets niet bij staat is dit meestal auto.
Snap je iets niet, vraag!

*Gebruik op eigen risico*
Maar dat spreekt voor zich ;-)

Stel 1,25 vcore in. ( Dit kan naar gelang de kwaliteit van je cpu meer of minder zijn. )
Xmp heb je al. Dat is prima.
cpu svid support op disabled
cpu/cache current limit 255.5
Bclk aware uit
Vcore op manual
Je kunt VCCIO en SA manueel instellen van 1.0 tot 1.15 net wat je zelf wilt. Dit is om het geheugen te stabiliseren bij hogere frequenties maar je draait maar 3000 MHz dus 1.0/1.1 zal waarschijnlijk genoeg zijn.
As je hier niet mee wil klooien want je zult de sweet spot moeten vinden kan je het op auto laten.
Het scheelt wel warmte als je ze lager instelt. Zelf weten wat je prefereert. ;)
LLC van auto af en op L5 of L6. Ik neem zelf vaak L5. Soms als ik met ln2 aan de gang ben zet ik hem op L8
Cpu current capability max. Dat zal 170% zijn vermoed ik
Cpu power duty control op extreme
Cpu power phase control op power phase reponse. Hierdoor komt er een submenu onder vrij.
Hier vul je ultra fast in
Long duration package power limit 4095
Package power time window 127 ( hoeft niet, mag wel )
short duration package power limit 4095
Je kunt nog dramm vtt voltage op de helft van je dram voltage zetten maar dit is voornamelijk met snelheden van 4000, 4133 en hoger van belang voor stabiliteit in ultra strakke timings. niet echt iets voor 24/7 gebruik.

Er zijn nog veel meer instellingen die je kunt veranderen maar die zijn meer voor de die hard LN2 overclockers en kunnen bij ambiente koeling schade aan je bord of cpu toebrengen. Dus die laat ik achterwege.

XTU en dan de bench is niets anders dan gewoon Prime95 versie 27.7 en dan 20 keer hetzelfde riedeltje.

Je ziet ook een prediction staan in de bios rechts onderin. Er staat cooler 181 points.
Dit is meestal wel redelijk en je kunt dit wel een beetje aannemen. Er zit hier nog wel wat rek in maar daar zul je mee moeten spelen.

Wat het voornaamste probleem met de 9900k is, is de hitte. 8 cores met HT produceren gewoon veel warmte. Veel koelers kunnen die niet dispenseren. Hier ben je dus aan gebonden tot je naar de meer exotische vormen van koeling gaat. Chiller of Phase Change en Ln2.

Tot slot ik denk dat je best 5.1GHz kunt draaien maar tegen een hogere vcore. Je zult je moeten afvragen of dat je waard is al die hitte die door je componenten gaat.
heel erg bedankt. ik ga hier mee aan de slag. als ik volgende week de nieuwe cpu cooler binnen heb zal ik een lange stres test gaan draaien om te zien waar ik dan op uit kom. zal deze resultaten dan posten

• 5erveD
Dellmorte schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:43:
[...]

heel erg bedankt. ik ga hier mee aan de slag. als ik volgende week de nieuwe cpu cooler binnen heb zal ik een lange stres test gaan draaien om te zien waar ik dan op uit kom. zal deze resultaten dan posten
Graag gedaan.
Zie de resultaten graag tegemoet!
Rammelen met die cpu.

2500 W Seasonic power!

• Dellmorte
ben nu bezig @5erveD . prime95 loopt nu al 1,5 uur en geen crash. met vorige koeler had ik na een uur wel een crash. zal (als die dit afgeeft) een log file posten morgen. en nieuwe screen van mijn bios koeler score. wel leuk om even te zien wat die aangeeft qua verschil in koeling.

• Dellmorte
hier is het dan @5erveD

geen throttle gehad en dit is met mijn silent profile. Ben dus zeer tevreden gezien je toch nooit zoeits zwaars gaat draaien om de 90 graden aan te tikken.

Het nu de 360 radiator aan te voorkant van mijn pc met push functie door de radiator heen. hij trekt dus direct lucht van buiten aan een duwt dit door de radiator naar binnen.

GPU zit achter een pushed door de fan naar buiten.

en omdat er wenig directe koude lucht naar binnen komt heb ik de bovenste 2x 140mm fans naar binnen gedraaid om direct koude lucht van buiten naar binnen te pushen.

GPU onderkent ook geen negatief resultaat met deze setup.

[Fri Jan 18 00:09:03 2019]
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
Self-test 512K passed!
[Fri Jan 18 00:24:08 2019]
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
Self-test 12K passed!
[Fri Jan 18 00:40:41 2019]
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
Self-test 576K passed!
[Fri Jan 18 00:55:57 2019]
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
Self-test 18K passed!
[Fri Jan 18 01:12:07 2019]
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
Self-test 672K passed!
[Fri Jan 18 01:27:36 2019]
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
Self-test 21K passed!
[Fri Jan 18 01:43:23 2019]
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
Self-test 768K passed!
[Fri Jan 18 01:58:24 2019]
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
Self-test 25K passed!
[Fri Jan 18 02:14:01 2019]
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
Self-test 864K passed!
[Fri Jan 18 02:19:57 2019]
Self-test 864K passed!
[Fri Jan 18 02:29:41 2019]
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
Self-test 32K passed!
[Fri Jan 18 02:35:40 2019]
Self-test 32K passed!
[Fri Jan 18 02:46:08 2019]
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
Self-test 960K passed!
[Fri Jan 18 02:52:24 2019]
Self-test 960K passed!
[Fri Jan 18 03:01:09 2019]
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
[Fri Jan 18 03:06:15 2019]
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
Self-test 36K passed!
[Fri Jan 18 03:16:20 2019]
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
[Fri Jan 18 03:21:39 2019]
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
Self-test 1120K passed!
[Fri Jan 18 03:27:28 2019]
Self-test 1120K passed!
Self-test 48K passed!
[Fri Jan 18 03:32:59 2019]
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
[Fri Jan 18 03:39:16 2019]
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
Self-test 48K passed!
[Fri Jan 18 03:48:25 2019]
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
[Fri Jan 18 03:56:48 2019]
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
Self-test 1200K passed!
[Fri Jan 18 04:04:21 2019]
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
[Fri Jan 18 04:09:25 2019]
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
Self-test 60K passed!
[Fri Jan 18 04:15:03 2019]
Self-test 60K passed!
[Fri Jan 18 04:20:05 2019]
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
[Fri Jan 18 04:25:28 2019]
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
Self-test 1344K passed!
[Fri Jan 18 04:36:07 2019]
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
[Fri Jan 18 04:43:04 2019]
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
Self-test 72K passed!
[Fri Jan 18 04:51:27 2019]
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
[Fri Jan 18 04:58:05 2019]
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
Self-test 1536K passed!
[Fri Jan 18 05:03:55 2019]
Self-test 1536K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
[Fri Jan 18 05:09:13 2019]
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
[Fri Jan 18 05:14:48 2019]
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
Self-test 84K passed!
[Fri Jan 18 05:21:32 2019]
Self-test 84K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
[Fri Jan 18 05:26:49 2019]
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
[Fri Jan 18 05:32:23 2019]
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
Self-test 1728K passed!
[Fri Jan 18 05:38:07 2019]
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
[Fri Jan 18 05:43:16 2019]
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
[Fri Jan 18 05:49:03 2019]
Self-test 100K passed!
Self-test 100K passed!
Self-test 1920K passed!
[Fri Jan 18 05:54:50 2019]
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
[Fri Jan 18 06:00:12 2019]
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 1920K passed!
[Fri Jan 18 06:08:48 2019]
Self-test 120K passed!
Self-test 1920K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
[Fri Jan 18 06:15:05 2019]
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
[Fri Jan 18 06:20:20 2019]
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 120K passed!
Self-test 2240K passed!
[Fri Jan 18 06:25:59 2019]
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
[Fri Jan 18 06:31:26 2019]
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
[Fri Jan 18 06:37:11 2019]
Self-test 2240K passed!
Self-test 2240K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
[Fri Jan 18 06:43:33 2019]
Self-test 2240K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
[Fri Jan 18 06:49:03 2019]
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 140K passed!
[Fri Jan 18 06:57:11 2019]
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 140K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
[Fri Jan 18 07:02:15 2019]
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
[Fri Jan 18 07:07:46 2019]
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 160K passed!
[Fri Jan 18 07:12:55 2019]
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 2400K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
[Fri Jan 18 07:18:03 2019]
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
[Fri Jan 18 07:23:27 2019]
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 2688K passed!
[Fri Jan 18 07:29:40 2019]
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 160K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
[Fri Jan 18 07:37:25 2019]
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 2688K passed!
[Fri Jan 18 07:43:28 2019]
Self-test 192K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
[Fri Jan 18 07:48:59 2019]
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 2688K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
[Fri Jan 18 07:55:25 2019]
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 192K passed!
Self-test 2880K passed!
[Fri Jan 18 08:01:14 2019]
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 192K passed!
[Fri Jan 18 08:06:17 2019]
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
[Fri Jan 18 08:15:29 2019]
Self-test 2880K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
[Fri Jan 18 08:20:59 2019]
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 2880K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
[Fri Jan 18 08:26:17 2019]
Self-test 224K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 224K passed!
[Fri Jan 18 08:32:30 2019]
Self-test 224K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 224K passed!
Self-test 3200K passed!
[Fri Jan 18 08:38:02 2019]
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 3200K passed!
[Fri Jan 18 08:47:41 2019]
Self-test 3200K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 3200K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 256K passed!
[Fri Jan 18 08:53:02 2019]
Self-test 256K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 256K passed!
Self-test 3200K passed!

• 5erveD
Als ik je een tip mag geven vwb het maken van een screenshot dan is de volgende shot een goed voorbeeld met de informatie duidelijk weergegeven:

Persoonlijk vind ik de temps hoog in idle.
Je geeft aan dat dit een silent profiel is. Nu weet ik niet hoe stil dit is maar ik zou zelf iets hogere decibel prefereren boven idle temps van 55° tot 60° C.

Ook zou ik een andere temp monitor programma gebruiken, Real Temp GT is prima voor 2, 4 en 6 cores maar als je naar 8 gaat geeft het een vertekend beeld. Je ziet nu ook dat de temps meer afwijken van elkaar. Wat je normaal ziet bij sky en kabylake voor het delidden.

An sich is 1.314 redelijk en zou ik niet veel hoger pushen omdat het te warm wordt voor je koeling en het zeer waarschijnlijk geen meerwaarde geeft. Tenzij je een andere betere chip tot je beschikking hebt.

Volgende stap, het geheugen ;)

2500 W Seasonic power!

• Dellmorte
@5erveD

Ik zal nog even doen wat je zegt qua programma's.

Idle daar klopt ook niet omdat ik direct na afbreken een nieuwe test starten.

Zoals je hier ziet is de pc echt idle

Dellmorte wijzigde deze reactie 18-01-2019 13:43 (12%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True