Relais gebruiken voor led verlichting op scooter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolligschaapie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-06-2021
Dag allen,
Voor mijn scooter heb ik LED dagrijverlichting gekocht omdat ik dat er mooier uit vind zien. Ik was van plan deze aan te sluiten op de kabels van de huidige dagrijverlichting zodat ik ze ook aan en uit kan zetten met de lichtschakelaar alleen kwam ik op internet tegen dat de stroom die daar op gaat wisselspanning is. Nu had ik in gedachten om een relais te gebruiken die getriggered wordt als er spanning vanaf mijn lichtschakelaar komt waardoor ik dan vanaf de accu mijn LED verlichting kan activeren. Is dit mogelijk en zo ja: welk relais is dan aan te raden. Mocht dit niet toepasbaar zijn: wat is dan een andere methode om dit aan te pakken? Ook ivm met de wisselspanning die lager is als de motor stationair draait dan met toeren. Alvast bedankt,

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het lijkt mij dat de verlichting op een scooter gewoon ook op gelijkspanning werkt. Misschien gewoon eerst even meten met een multimeter?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:41
Stroom voor de koplamp en achterlicht komt inderdaad vanaf een lichtspoel (wisselspanning).
Ik heb recent een xenon projector op mijn scooter gezet en liep tegen hetzelfde aan.

Ik heb de kabel vanaf de lichtspoel naar de schakelaar onderbroken en een contact geschakelde + hieraan gezet. Deze stuurt dan op zijn beurt weer de relais aan voor de koplamp in mijn geval.

Het enige minpunt is dat de koplamp nu wel met contact aan, al aan gaat zonder draaiende motor.

Een relais op de lichtspoel werkt niet omdat het het voltage oploopt met het toerental, dus niet constant genoeg om een relais ingeschakeld te houden.

Ik kwam wel op circuitsonline.nl een workaround tegen maar dat vond ik zelf te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 21:52
Je kunt vanaf je accu werken, relais aan laten sturen vanaf je contactslot. Een NO (Normallt Open) relais maakt geen verbinding als er op de stuurpolen geen spanning staat. Een schakelaar zet je dus ook hier tussen. Als je een relais neemt dat geschikt is voor auto's / motoren is ie bestand tegen de trillingen van je scooter.
Kijk voordat je hier aan begint wel of je je accu niet leeg trekt met zo'n lamp! Er zal een reden zijn dat de fabrikant met een spoel en wisselspanning werkt? Heb verder geen ervaring met scooters, wel met motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Matthijs.. schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:29:
Je kunt vanaf je accu werken, relais aan laten sturen vanaf je contactslot. Een NO (Normallt Open) relais maakt geen verbinding als er op de stuurpolen geen spanning staat. Een schakelaar zet je dus ook hier tussen. Als je een relais neemt dat geschikt is voor auto's / motoren is ie bestand tegen de trillingen van je scooter.
Kijk voordat je hier aan begint wel of je je accu niet leeg trekt met zo'n lamp! Er zal een reden zijn dat de fabrikant met een spoel en wisselspanning werkt? Heb verder geen ervaring met scooters, wel met motoren.
De OP wil zijn gloeilamp DRL licht vervangen voor LED variant, daar zal je geen hinder van ondervinden m.b.t. het leegtrekken van de accu.

Maar inderdaad, in mijn geval met de xenon projector zou het mogelijk kunnen zijn dat de accu word leegetrokken. Er word te weinig bijgeladen met alleen stationair draaien om de accu te onderhouden bijvoorbeeld.

Ik rij niet veel langere afstanden en mijn scooter staat sowieso in de garage continue aan de onderhoudslader, dus voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolligschaapie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-06-2021
Bedankt voor de input. Zat ook al te kijken naar het direct aansluiten op het contactslot. Ik las ook op een ander forum dat men nog wel eens de lichtspoel buiten beschouwing laat en de lichtschakelaar direct op de accu aansluit. Ik weet alleen niet hoe veel stroom mijn normale verlichting trekt. Wil voorkomen dat mn accu sneller leeg loopt dan dat ie wordt opgeladen. Is er een manier om achter te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Erg lastig te zeggen zonder het echt te meten.

De verlichting (voor en achterlicht) gebruikt zón 50 watt totaal bij mijn scooter (origineel).
Ik denk dat de dynamo dit bij alleen stationair toerental niet opwekt en mijn theorie is dat de accu dan langzaam leeg raakt.

Waarom zit de lichtspoel er anders tussen denk ik dan?

In de praktijk hangt het er natuurlijk ook erg vanaf hoeveel je stilstaat bij je ritjes, onder het rijden wek je genoeg op.

2-takt scooters laden de accu op zichzelf al heel langzaam bij overigens, met 4 t-takt al wel veel beter.

Maar of het genoeg is weet ik niet en hangt ook weer van het type van de scooter af.....of je dat met een simpel multimetertje kan meten zou ik niet weten.

Misschien dat iemand hier een antwoord daarop heeft, zou in mijn geval ook interessant zijn om te weten :)
Pagina: 1