surround sound naar aux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1166116

Topicstarter
Goedenmiddag,
Ik ben nieuw op tweakers, maar vaak als ik vragen heb over technische zaken kom ik uit op tweakers en kan ik door oude topics uitstekend worden geholpen.
Dit keer kon ik geen oud topic vinden, dus vandaar dit topic.
Ik heb voor een paar tientjes een oude surround sound set op de kop getikt.
Deze komt met de volgende aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://i150.photobucket.com/albums/s109/flemming_album/IMG_20190110_131927070.jpg

Nou zou ik deze aansluiting graag willen veranderen naar een reguliere aux kabel, zodat ik hem zou kunnen gebruiken voor mijn laptop. Ik ben al bij de mediamarkt en de cool blue geweest, de medewerkers van beide zaken zeiden dat het wel moest kunnen maar dat ze het niet op voorraad hadden. Online kan ik niet echt een tussenstuk vinden.
Iemand die mij hiermee kan helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

dragonhaertt

@_'.'

Je kan natuurlijk niet uit je laptop zomaar 5.1 halen uit een standaard aux uitgang. Als dat niet uitmaake dan kan je gewoon een 3-way aux splitter kopen. Dit is niks anders dan een doorverbinding tussen alle drie de connectors.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1490/5112/products/04202458_00_448dd483-c946-417f-9ad8-819f11b3e9f6_grande.jpg?v=1478052898

Voor een paar euro wel te kopen. Zowel in NL als goedkaup uit China.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke surround set heb je? En heeft dat ding niet gewoon een AUX ingang ook (voor stereo dan)?
WIl je surround, dan heb je een geluidskaart nodig die een aansluiting heeft voor die 3 analoge connectors. Die bestaan wel, ok via USB, maar die kosten denk ik wel meer dan die 3 tientjes die je voor de speakerset betaalde ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik heb een creative inspire 5.1 5300 setje gekocht, een maat van mij heeft deze aangesloten op zijn vaste computer en is er erg tevreden mee, vandaar dat ik deze ook aanschafte.
Hij heeft geen andere uitgang dan deze tulp aux kabel?
Ik kwam deze converter tegen op een chineese site, dit lijkt me een uitkomst te bieden.
Of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://i150.photobucket.com/albums/s109/flemming_album/adapter_1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:32

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 1166116 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:04:
Hij heeft geen andere uitgang dan deze tulp aux kabel?
De stekkertjes op de foto in de TS zijn 3,5 mm mini-jack. Tulp zijn de rode en witte stekker op bovenstaande zijn RCA dan wel tulp. Tevens zal een speaker set een ingang hebben en de bron (in dit geval de laptop) een uitgang.
Ik kwam deze converter tegen op een chineese site, dit lijkt me een uitkomst te bieden.
Of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]
Die adapter doet hetzelfde als hierboven (dragonhaertt in "surround sound naar aux?") al aangehaald: 2.0 stereo over alle andere kabels en daarmee speakers gooien. Je zal uit één enkele analoge 3,5mm jack nooit surround krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 10-01-2019 15:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 17:27

Mikayu

.srt

Let er ook op dat met zulke verloopkabels de center speaker hetzelfde kanaal gaat weergeven als rechts, en links gaat naar de subwoofer. Dit komt het stereobeeld niet ten goede.

Je kan ook gewoon alleen de 2 front speakers aansluiten en de andere 3 weglaten.

Een andere oplossing is een USB geluidskaart met de nodige analoge outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:19:
[...]

De stekkertjes op de foto in de TS zijn 3,5 mm mini-jack. Tulp zijn de rode en witte stekker op bovenstaande zijn RCA dan wel tulp. Tevens zal een speaker set een ingang hebben en de bron (in dit geval de laptop) een uitgang.

[...]

Die adapter doet hetzelfde als hierboven (dragonhaertt in "surround sound naar aux?") al aangehaald: 2.0 stereo over alle andere kabels en daarmee speakers gooien. Je zal uit één enkele analoge 3,5mm jack nooit surround krijgen.
Bedankt voor de reacties allemaal.
Als ik zo'n 3 naar 1 aux splitter koop krijg ik dan wel gewoon geluid uit al mijn speakers?

Een andere vraag die ik nu heb is deze set aansluiten op mijn philips tv, deze heeft een zogenoemde surround optie met drie gaatjes op de achterkant. De kleuren zijn echter anders. (Zwart, Rood en Wit).
Zou ik deze kabel daarop kunnen aansluiten (dat ik de groene 3.5mm jack in de wit poort stop? of werkt dit niet zo? Het past wel, maar ik krijg het op de tv nog niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 17:27

Mikayu

.srt

Anoniem: 1166116 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Bedankt voor de reacties allemaal.
Als ik zo'n 3 naar 1 aux splitter koop krijg ik dan wel gewoon geluid uit al mijn speakers?
Ja
Een andere vraag die ik nu heb is deze set aansluiten op mijn philips tv, deze heeft een zogenoemde surround optie met drie gaatjes op de achterkant. De kleuren zijn echter anders. (Zwart, Rood en Wit).
Zou ik deze kabel daarop kunnen aansluiten (dat ik de groene 3.5mm jack in de wit poort stop? of werkt dit niet zo? Het past wel, maar ik krijg het op de tv nog niet aan de praat.
Zonder merk en model nummer kunnen we niet ruiken om welke in of uitgang het gaat :P
Lees ook eerst de handleiding even door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja sorry dat is dom van mij. Het is een philips 32pfl3506h/12 tv.
Ik had het al even geprobeerd maar ik krijg nog geen geluid uit de speakers.
Er zit een 7-1 grundig afstandsbediening bij, waarmee ik in het menu geen enter of ok knop heb kunnen ontdekken. ik kan dus wel door instellingen scrollen maar niks aanklikken.
Niet zo handig, vooral omdat hij wel een home-cinema optie in het menu heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 01:44

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Voor op de laptop zou dit een optie kunnen zijn. Dan heb je in ieder geval alle speakers aangesloten zoals de bedoeling is: https://nl.aliexpress.com...al-fiber/32815806499.html

(of deze als je bij creative wilt blijven en het geld er voor over hebt: https://en.creative.com/p...ter-x-fi-surround-5-1-pro)

[ Voor 23% gewijzigd door DominoNL op 10-01-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:37
Ook je TV ondersteund geen 5.1 (analoog) uit, je kan met een verloopkabel (3.5mm -> Tulp/Cinch) maximaal stereo geluid krijgen.

Je moet gewoon stereo geluid krijgen uit je laptop als je alleen de groene stekker in de uitgang stopt.
Als je echt 5.1 wilt dan moet je zoals hier boven ook al aangegeven wordt een USB geluidskaart kopen met 3 analoge uitgangen.

Met een kabel splitter zal je wel geluid krijgen uit alle luidsprekers maar niet optimaal, hetzelfde geluid wordt dan afgespeeld over alle 6 de luidsprekers en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 01:44

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Equazor_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:42:
Ook je TV ondersteund geen 5.1 (analoog) uit, je kan met een verloopkabel (3.5mm -> cinch) maximaal stereo geluid krijgen.

Je moet gewoon stereo geluid krijgen uit je laptop als je alleen de groene stekker in de uitgang stopt.
Als je echt 5.1 wilt dan moet je zoals hier boven ook al aangegeven wordt een USB geluidskaart kopen met 3 analoge uitgangen.

Met een kabel splitter zal je wel geluid krijgen uit alle luidsprekers maar niet optimaal, het zelfde geluid wordt dan afgespeeld over alle 5 de speakers, en dat wil je niet.
Dat is niet helemaal waar, je front en back speakers kun je prima beide als stereo aansluiten. Het gaat alleen fout bij je sub/cent kanaal. Je sub krijgt links, je center krijgt rechts (of andersom) en dan slaat het nergens meer op.

Overigens wil je deze speakers hoogstwaarschijnlijk niet aanhoren zonder dat de sub ook aangestuurd wordt, maar dat is aan de TS om te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Als je laptop ook een digitale uitgang heeft zou je zoiets kunnen gebruiken, dit is zeker geschikt voor je tv:
https://nl.aliexpress.com.../3199044_32834649752.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze speakerset is puur bedoeld om op een 5,1 geluidskaart aan te sluiten. De rest wordt totaal gerommel in de marge (omdat je niet de juiste signalen naar de sub en naar de centerspeaker krijgt).

@bernardV voor zover ik het zie, kan dat ding geen onderscheid tussen small en big speakers maken en heeft het geen bass-management (zodat de lage tonen van alle 5 de kanalen ook naar de sub gaan, zoals deze set nodig heeft). Als deze speakerset dat niet ingebouwd heeft, is die (op zich slimme oplossing) helaas ook geen oplossing voor deze set.

De rest is allemaal gerommel in de marge. Koop een USB geluidskaart met 5.1 uitgangen die je kan instellen. Het is al een paar keer gezegd, dit is de enige manier die goed gaat werken. Kost 2 tot 4 tientjes en dan weet je iig dat het werkt zoals het hoort.

Verder gaan splitters op zich wel werken. Maar ik vraag me af or het goed gaat klinken. Geluid zal er wel uit komen.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 10-01-2019 17:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom bedankt allemaal voor de reacties.
Met google ernaast leer ik een hoop vandaag.
Ik heb even gegoogeld op die geluidskaarten en ik zie dat je deze in je laptop moet inbouwen.
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar ik wou met mijn huisgenoten de mogelijkheid hebben om het op ieders laptop aan te sluiten, afhankelijk van wie thuis is.
Zijn er ook externe geluidskaarten voor dit beschikbaar?

Die link die bernardV stuurt van aliexpres ziet er veelbelovend uit, wel moet ik erbij zeggen dat ik niet zeker ben of mijn laptop een digitale uitgang heeft (iemand een link hoe dat eruit ziet?) omdat ik dit niet echt kan vinden als ik google.
Ikzelf heb een acer aspire e15 e5-552-t90f

Wederom alvast bedankt voor de reacties, ik was even teleurgesteld denkende dat ik een miskoop had gedaan, maar er lijken nu toch nog opties te zijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1166116 op 10-01-2019 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 1166116 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:49:
Ik heb even gegoogeld op die geluidskaarten en ik zie dat je deze in je laptop moet inbouwen.
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar ik wou met mijn huisgenoten de mogelijkheid hebben om het op ieders laptop aan te sluiten, afhankelijk van wie thuis is.

Zijn er ook externe geluidskaarten voor dit beschikbaar?
Ja, die dingen heten USB geluidskaarten. In de pricewatch kan je erop filteren en er is al eens keer een exemplaar gelinkt.
Die link die bernardV stuurt van aliexpres ziet er veelbelovend uit, wel moet ik erbij zeggen dat ik niet zeker ben of mijn laptop een digitale uitgang heeft (iemand een link hoe dat eruit ziet?) omdat ik dit niet echt kan vinden als ik google.
Ikzelf heb een acer aspire e15 e5-552-t90f
Dat ding werkt misschien. Die USB geluidkaart werkt zeker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:22:
Deze speakerset is puur bedoeld om op een 5,1 geluidskaart aan te sluiten. De rest wordt totaal gerommel in de marge (omdat je niet de juiste signalen naar de sub en naar de centerspeaker krijgt).

@bernardV voor zover ik het zie, kan dat ding geen onderscheid tussen small en big speakers maken en heeft het geen bass-management (zodat de lage tonen van alle 5 de kanalen ook naar de sub gaan, zoals deze set nodig heeft). Als deze speakerset dat niet ingebouwd heeft, is die (op zich slimme oplossing) helaas ook geen oplossing voor deze set.

De rest is allemaal gerommel in de marge. Koop een USB geluidskaart met 5.1 uitgangen die je kan instellen. Het is al een paar keer gezegd, dit is de enige manier die goed gaat werken. Kost 2 tot 4 tientjes en dan weet je iig dat het werkt zoals het hoort.

Verder gaan splitters op zich wel werken. Maar ik vraag me af or het goed gaat klinken. Geluid zal er wel uit komen.
Dag JvS,
ik had nog een vraagje, mijn subwoofer heeft op de achterkant wel een bass draaiknopje waarmee je de bass kunt instellen. Is datwat je bedoeld met bass management of niet?
Pagina: 1