Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SMB issues op een Windows Server 2012 R2 machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 21:56
De omgeving ziet er als volgt uit:

VMWare ESXi 6.5 server (Dell R730)
Lokale datastores voor productieschijven
Externe NFS share naar een synology NAS voor de archive schijf

Op de VMWare ESXi 6.5 draait een Windows Server 2012 R2 server die als fileserver is ingezet. Deze fileserver heeft schijven in de lokale datastore en een schijf in de datastore die op de Synology middels NFS is gekoppeld aan de VMware server.

Gisteravond ontstond er plots een grote vertraging naar de NFS datastore met als gevolg dat alle SMB shares niet te bereiken zijn. Via Resource Monitor heb ik gekeken wat de latency naar de disken is, en inderdaad de Archief schijf staat een hoge latency. Het achterliggende probleem zat hem in de Synology NAS die het net even te druk had. Nu wil ik graag dit soort situaties voorkomen, hoe kan het zo zijn dat 1 trage schijf invloed heeft op alle andere SMB shares (in snellere datastores)?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dus je mount in VMWare via NFS de schijf van je NAS en sluist die weer door naar de windows server?

Ik zou de schijf rechtstreeks in windows mounten. Dat kan door of windows van NFS te voorzien of op de NAS SMB (> 1) aan te zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 21:56
Ja klopt de response time (ms) lopen soms op tot 900ms. De performance issues zijn gestart sinds zondag. Vandaag maar eens de DSM opnieuw geïnstalleerd maar dat mag helaas ook weinig helpen. Ik vermoed een trage schijf in me Synology of een gefaalde schijf. Heb zelf al even wat S.M.A.R.T. testen uitgevoerd maar daar lijkt niks uit te komen.

Nog even verder gekeken op de NAS zie ik de volgende error logs:
nfsd:18964 blocked for more than 120 seconds

[ Voor 23% gewijzigd door zonderbloem op 10-01-2019 16:46 ]