Router gezocht voor groter bereik en hogere snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-10 18:56
Hallo

Momenteel heb ik thuis internet van Telenet. Al mijn toestellen zijn verbonden op deze modem/router combinatie, ofwel bekabeld ofwel via het Wifi-netwerk. Van wat ik teruggevonden heb in de specificaties, is deze modem/router een 802.11n versie.

Nu ben ik op zoek naar een router om achter deze van Telenet te zetten om de router-functies over te nemen.

Ik zoek een?
  • Wifi: groter bereik en hogere snelheid, automatische bandsteering (welk toestel op 2.4Ghz en welk op 5Ghz)
  • VPN: verkeer op een bepaalde poort over een openVPN versturen
  • Pi-Hole: Raspberry Pi met Pi-Hole op nieuwe router verbinden, aangezien het een Telenet modem/router combinatie is, kan ik de DHCP niet wijzigen of uitzetten (moet deze van de Pi-Hole worden). Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat kan omzeilen.
Wat is je budget?
+/- 150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb helemaal geen voorkeur qua merk. Later moet het wel mogelijk zijn om nog uit te breiden (access points) maar dat lijkt mij standaard.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomovich op 10-01-2019 13:09 . Reden: Toevoeging huidige wifi-versie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-10 18:56
Ik heb er nog eens over nagedacht en me er wat verder in verdiept. Het lijkt mij beter om voor een router te gaan met daarachter switch en access point. Volgens wat ik lees is dit het meest logische en ook meest performante. Daarnaast is het voor mijzelf ook meer future-proof aangezien wij binnenkort zullen bouwen en ik deze hardware dan ook makkelijker kan “hergebruiken”.

Van de Ubiquiti-spullen heb ik veel goeds gelezen, na wat zoeken lijken deze twee opties de beste:
  • Telenet modem/router -> Unifi Security Gateway -> Unifi Switch 8-60W -> Unifi AP AC Lite
  • Telenet modem/router -> Edgerouter Lite-3 -> EdgeSwitch 10X -> Unifi AP AC Lite
Volgens wat ik gelezen heb zijn de USG en ER Lite-3 dezelfde apparaten maar dan met een andere software (geen idee waar het prijsverschil dan zit). Met de Unifi Controller voor de USG bestuur je alle apparaten in de ketting. Ik weet wel niet als dit kan met de “nieuwe” UNMS-software voor de Edge-reeks. Ik dacht dat dit voorheen toestel per toestel was voor de Edge, iemand ervaring?

En kan je met de Edge ook de Unifi AP besturen en instellen?

Daarnaast wil ik dus verkeer op een bepaalde poort via OpenVPN laten verlopen, bijv. OpenVPN die ik dan afneem van TorGuard. Kan dit met beide toestellen? Er staat bij de USG VPN-server, maar dat is niet echt wat ik nodig heb denk ik. Klopt dit?

Wat denken jullie? Of hebben jullie nog andere opties?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag: wil een (simpele) router (inclusief accesspoint) voor in de meterkast. Maar ik wil OOK de mogelijkheid om het bereik ergens anders in huis "op te vangen" en te "versterker". Wat moet ik hier nu precies voor hebben?

't Is voor mijn zwager; Ubiquiti spul is over-de-top in dit geval. Ik overweeg nu om deze aan te raden: https://www.bol.com/nl/p/...29423/?s2a=#product_title

[ Voor 24% gewijzigd door smeerbartje op 30-01-2019 14:27 ]