Vraag

• RaydenPVT
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 18:23
Ik zeg van tevoren al dat ik 1000 euro te besteden heb.
Ik wil VR er op kunnen spelen met 60 fps.

Ik ben een grote fan van instant on computers, dus ik wou een 500GB / 1TB Samsung Evo 970 halen.
Een ict vriend van mij zij dat windows 10 de snelheid van de nieuwe m.2 nog niet aan kan en dat dus windows mijn instant on ervaring bottle neckt, ik wou hier duidelijkheid over vragen en of iemand hier meer over weet. Helpen andere componenten ook bij het opstarten van je pc of het opstarten van apps? Ik was ook nog van plan 2 Evo SSD's in mijn systeem te gooien (vandaar dat bijde moederborden 2x M.2 hebben) en dit in een Raid ding te gooien zodat ik extreme snelheden krijg maar helpt dit uberhaupt over gewoon 1 SSD?

Op het moment zit ik na te denken over een systeem met de volgende componenten
CPU I5 8400 / Ryzen 5 3600
Moederbord MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon AC / MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
GPU Radeon RX Navi 3070 (als deze niet teveel stroom vreet)
RAM G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
SSD Samsung 970 Evo 500GB / 1TB

Als je denkt iets te kunnen verbeteren in mijn systeem wat mij helpt met mijn doel zeg het gerust!

Beste antwoord (via RaydenPVT op 11-01-2019 09:58)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Theoretisch gezien kun je de snelheid van je SSD verdubbelen door er twee in Raid-0 te plaatsen (of alleen de leessnelheid bij Raid-1). In de praktijk moet je dan ook naar andere bottlenecks kijken zoals je bus en nadenken over het risico dat een kapotte SSD bij Raid-0 de data op de andere SSD ook waardeloos maakt.

Zeker als je ziet hoeveel IOPS een moderne snelle SSD aan kunnen moet je je afvragen of jouw scenario die snelheid wel nodig heeft. RAID is origineel uitgevonden niet voor dataprotectie of snelheid, maar uptime. Ik heb er vroeger ook mee gespeeld in privésystemen maar vind het de kosten nu niet meer waard.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Theoretisch gezien kun je de snelheid van je SSD verdubbelen door er twee in Raid-0 te plaatsen (of alleen de leessnelheid bij Raid-1). In de praktijk moet je dan ook naar andere bottlenecks kijken zoals je bus en nadenken over het risico dat een kapotte SSD bij Raid-0 de data op de andere SSD ook waardeloos maakt.

Zeker als je ziet hoeveel IOPS een moderne snelle SSD aan kunnen moet je je afvragen of jouw scenario die snelheid wel nodig heeft. RAID is origineel uitgevonden niet voor dataprotectie of snelheid, maar uptime. Ik heb er vroeger ook mee gespeeld in privésystemen maar vind het de kosten nu niet meer waard.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:05

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ja je zou ze in RAID kunnen gooien; maar dat zou ik absoluut niet doen, desnoods eerder 1 SSD voor boot/OS/Office oid en een aparte voor je games, voor een beetje normaal gebruik merk je het verschil tussen nvme en sata niet eens, laat staan als je voor nvme raid gaat ipv nvme normaal. Of dat met Windows te maken heeft weet ik niet, maar 't levert veel te weinig op voor de performance vooruitgang

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Sapphire 5700X

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

RaydenPVT schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:40:
Ik zeg van tevoren al dat ik 1000 euro te besteden heb.
Ik wil VR er op kunnen spelen met 60 fps.

Ik ben een grote fan van instant on computers, dus ik wou een 500GB / 1TB Samsung Evo 970 halen.
Een ict vriend van mij zij dat windows 10 de snelheid van de nieuwe m.2 nog niet aan kan en dat dus windows mijn instant on ervaring bottle neckt, ik wou hier duidelijkheid over vragen en of iemand hier meer over weet. Helpen andere componenten ook bij het opstarten van je pc of het opstarten van apps? Ik was ook nog van plan 2 Evo SSD's in mijn systeem te gooien (vandaar dat bijde moederborden 2x M.2 hebben) en dit in een Raid ding te gooien zodat ik extreme snelheden krijg maar helpt dit uberhaupt over gewoon 1 SSD?

Op het moment zit ik na te denken over een systeem met de volgende componenten
CPU I5 8400 / Ryzen 5 3600
Moederbord MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon AC / MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
GPU Radeon RX Navi 3070 (als deze niet teveel stroom vreet)
RAM G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
SSD Samsung 970 Evo 500GB / 1TB

Als je denkt iets te kunnen verbeteren in mijn systeem wat mij helpt met mijn doel zeg het gerust!
waar denk je die "bottleneck" te gaan merken ?
Het verschil in bootsnelheden tussen een normale sata ssd en een nvme is al amper te merken. Ik zou me daar echt niet druk over maken. zeker op een budget van 1000E en de huidige prijzen voor GPU's en CPU's

Die navi gpu is op dit moment trouwens nog niet meer dan een gerucht, zonder bekende release date,specs of prijs...

[Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 10-01-2019 13:40]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• RaydenPVT
Maar op welke snelheid begin ik wel te merken dat hij langzamer op start?
Of is een U.2 beter op een of andere manier?

heuveltje, ik zag het ook dat hij niet uit kwam op ces dag 2 dus ik denk dat ik dan maar voor een rx 580 ga

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

RaydenPVT schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:04:
Maar op welke snelheid begin ik wel te merken dat hij langzamer op start?
Of is een U.2 beter op een of andere manier?

heuveltje, ik zag het ook dat hij niet uit kwam op ces dag 2 dus ik denk dat ik dan maar voor een rx 580 ga
Je bent dit echt aan het overdenken !.
Er is geen hard nr waarop je kunt afgaan, het is zowieso allemaal secondenwerk.

Als boottijden echt belangrijk voor je zijn, Pak 1 970 evo. gebruik die als bootdrive, en je bent klaar. :)
Sneller word het amper. en die paar tientjes voor een net wat langzamere sata maken dan op dit bedrag ook niet veel uit..

Als je echt snel wilt opstarten, zet je pc niet uit maar in sleep mode. En dan start ie binnen 30seconden op..

Zelf 0 ervaring met VR, maar is een rx580 genoeg voor 60 fps daarmee ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• RaydenPVT
heuveltje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:37:
[...]

Je bent dit echt aan het overdenken !.
Er is geen hard nr waarop je kunt afgaan, het is zowieso allemaal secondenwerk.

Als boottijden echt belangrijk voor je zijn, Pak 1 970 evo. gebruik die als bootdrive, en je bent klaar. :)
Sneller word het amper. en die paar tientjes voor een net wat langzamere sata maken dan op dit bedrag ook niet veel uit..

Als je echt snel wilt opstarten, zet je pc niet uit maar in sleep mode. En dan start ie binnen 30seconden op..

Zelf 0 ervaring met VR, maar is een rx580 genoeg voor 60 fps daarmee ?
Ik doe gewoon 1 500gb ssd in mijn systeem en nee een rx 580 is volgens mij niet genoeg voor alle vr games 60fps maar ik speel met name tales of escape en vrchat en volgens mij kan een 1060 6g of een rx 580 8g dat wel aan. Bedankt voor de hulp allemaal! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee