Compacte laptop voor werk (Test Engineer)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-04-2022
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga mijn laptop zowel privé als zakelijk gebruiken. Ik ben Test Consultant/Engineer van beroep, dus ik moet er wel testautomatiseringssoftware (o.a. Tricentis Tosca) op kunnen draaien en software zoals Virtual Machine, Visual Studio en Eclipse. Privé gaat het om e-mailen/surfen/streamen; niks spannends.

Op dit moment heb ik een MacBook Air (Early 2015) 13" / 1,6 GHz i5 / 8 GB DDR3 / 256 GB PCIe-flashopslag. Ik wil overstappen op Windows omdat ik programma's zoals Tosca niet op mijn MacBook kan installeren en ik het zonde vind om steeds via Virtual Machine te moeten werken of om via Boot Camp Windows te installeren. Een Windows machine is (in mijn ogen, correct me if I'm wrong) handiger in mijn werkveld.

Wat is je budget?
Ik wil eerst beginnen op max. 850 euro. Eens kijken of het mogelijk is om voor die prijs een degelijke laptop te kopen. Heb zelf al wat research gedaan en ben van mening dat dit mogelijk is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik werk in de detachering en zal mijn laptop dagelijks meenemen van huis naar werk en andersom. De ene keer met het OV, de andere keer auto, dus een lichte laptop is een must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur voor een bepaald merk. Ik heb nu sinds 2011 met Apple gewerkt; eerst met een MacBook Pro en daarna een Air. Zelf ben ik niet zo thuis in de Windows machines, maar zolang het een goede laptop is die meerdere jaren meegaat ben ik tevreden.

Ik had voor mezelf nog een lijstje gemaakt met specs (must have/nice to have):

Need to have:
  • Windows
  • Liefst 13-14 inch, maar 15 inch ook prima (zolang de laptop niet te zwaar wordt)
  • Minimaal 8 GB RAM + 256 GB SSD
  • Minimaal Intel Core i5 of i7 of soortgelijk
  • Minimaal Full HD resolutie
  • HDMI aansluiting
  • Minimaal 1 USB 2.0 aansluiting, rest mag USB-C (3.0/3.1) zijn
  • Minimaal 8 uur accuduur
Nice to have:
  • Mat scherm
  • Vingerafdrukscanner
  • Verlicht toetsenbord
  • Ethernet aansluiting
  • Card reader
Eigen research
Zelf had ik ook al een beetje zitten zoeken en kwam ik op drie modellen uit:
Acer Swift 3 SF314-54-54LB / nadeel: 1,8 kg (best zwaar)
Asus VivoBook S S410UA-EB093T / deze kwam als beste uit de Laptop Best Buy Guide December Thin&light tot 1000 euro.
Asus Zenbook UX430UA-GV265T / nadeel: micro HDMI + hier lees ik veel klachten over coil whine en restspanning wanneer de laptop aan de oplader hangt (i.v.m. ongeaarde oplader).

Tot slot
Ik snap dat je voor 850 euro + consumentenlaptop (i.p.v. zakelijk) geen wonderen kan verwachten, maar ik ben benieuwd of jullie nog aanbevelingen of tips hebben bij deze aankoop.

Beste antwoord (via overwatch op 12-01-2019 10:06)

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-05 23:45
Enkele laptops die ik gevonden heb a.d.h.v. jouw "need to have":

HP Pavilion 14-ce0113nd
Acer Swift 3 SF314-54-56LJ
Deze zijn hetzelfde, alleen is de ene met een goude kleur en de andere met een grijze kleur:
Asus VivoBook S14 S430UA-EB066T
Asus VivoBook S14 S430UA-EB065T
En dan de laatste, misschien wel een glazen scherm en net buiten het budget, maar het lijkt mij wel de meest interessante:
HP Pavilion x360 14-cd0260nd
Deze heeft namelijk een touch screen en het scherm kan 360° gedraaid worden. Ook heeft deze nog een dedicated grafische kaart. Alhoewel ik niet denk dat de dedicated grafische kaart echt belangrijk is voor jouw, tenzij jouw VM programma hiervan gebruik kan maken. En de touchscreen en 360° draaien, dat is persoonlijke smaak.

Veel van mijn gekozen laptops hebben 128GB SSD en nog 1TB HDD, dit was niet mijn bedoeling, maar die zijn de "filter" gepasseerd. Waarom ik wel denk dat dit interessant kan zijn, is omdat je zegt dat je werkt met VMs. Als je deze op je laptop moet installeren samen met nog andere programma's zoals Visual Studio (dat al zeker niet weinig is (+-50GB) en Eclipse, dan denk ik dat 256gb erg klein is... En niet alleen hiervoor, maar voor iedereen, want na het installeren van windows, office en enkele andere programma's zal hier nog maar een 190 à 200 van overblijven, als het zelfs niet nog minder is. Opslag kan men normaal wel makkelijk uitbreiden, maar vaak kan dit ook aanzien worden als het schaden van de garantie, wat ik persoonlijk belachelijk vind. Ook is dit niet bij alle laptops even makkelijk.

Wat betreft de batterij... daar ben ik niet zo goed in. Ik heb geen idee of deze laptops de volledige 8 uur meegaan. Wat ik wel weet, is dat dit zeker niet (en "nooit") zal lukken wanneer je virtuele machines en/of zware programma's moet draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door MattiVM op 10-01-2019 18:09 . Reden: Laptop vergeten + extra info (laatste laptop) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentjebe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:13
Ik zou gaan voor een tweedehands dell 7480 / 7490. Erg degelijke laptops, en ze worden op tweakers voldoende aangeboden in vraag & aanbod. Je krijgt prima specs op 14 inch en 1,4 kg met al je 'need to' en 'nice to' haves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
joentjebe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:31:
Ik zou gaan voor een tweedehands dell 7480 / 7490. Erg degelijke laptops, en ze worden op tweakers voldoende aangeboden in vraag & aanbod. Je krijgt prima specs op 14 inch en 1,4 kg met al je 'need to' en 'nice to' haves.
Bedankt voor de tip! :) Heb eens zitten kijken op de website van Dell en de Inspiron 13 / 15 7000 zien er ook heel goed uit en vallen binnen mijn budget. Volgens mij komen die qua specs redelijk overeen met de 7480 en 7490.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MattiVM

HP Pavilion 14-ce0113nd
Deze zijn hetzelfde, alleen is de ene met een goude kleur en de andere met een grijze kleur:
En dan de laatste, misschien wel een glazen scherm en net buiten het budget, maar het lijkt mij wel de meest interessante:
Deze heeft namelijk een touch screen en het scherm kan 360° gedraaid worden. Ook heeft deze nog een dedicated grafische kaart. Alhoewel ik niet denk dat de dedicated grafische kaart echt belangrijk is voor jouw, tenzij jouw VM programma hiervan gebruik kan maken. En de touchscreen en 360° draaien, dat is persoonlijke smaak.

Veel van mijn gekozen laptops hebben 128GB SSD en nog 1TB HDD, dit was niet mijn bedoeling, maar die zijn de "filter" gepasseerd. Waarom ik wel denk dat dit interessant kan zijn, is omdat je zegt dat je werkt met VMs. Als je deze op je laptop moet installeren samen met nog andere programma's zoals Visual Studio (dat al zeker niet weinig is (+-50GB) en Eclipse, dan denk ik dat 256gb erg klein is... En niet alleen hiervoor, maar voor iedereen, want na het installeren van windows, office en enkele andere programma's zal hier nog maar een 190 à 200 van overblijven, als het zelfs niet nog minder is. Opslag kan men normaal wel makkelijk uitbreiden, maar vaak kan dit ook aanzien worden als het schaden van de garantie, wat ik persoonlijk belachelijk vind. Ook is dit niet bij alle laptops even makkelijk.

Wat betreft de batterij... daar ben ik niet zo goed in. Ik heb geen idee of deze laptops de volledige 8 uur meegaan. Wat ik wel weet, is dat dit zeker niet (en "nooit") zal lukken wanneer je virtuele machines en/of zware programma's moet draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door MattiVM op 10-01-2019 18:09 . Reden: Laptop vergeten + extra info (laatste laptop) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Maar als je al een laptop hebt, waarom installeer je dan niet gewoon Windows? Dat is echt niet anders dan een andere laptop met Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je nog speciale eisen mbt service/garantie? Is het een probleem om twee a drie weken zonder laptop te zitten?

Ik zou zelf altijd een (tweedehands) zakelijke laptop aanraden puur vanwege de stevigheid van deze modellen. Die zijn echt bedoeld om dag in dag uit meegenomen te worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
johnkeates schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:05:
Maar als je al een laptop hebt, waarom installeer je dan niet gewoon Windows? Dat is echt niet anders dan een andere laptop met Windows...
Ze kan inderdaad gewoon Windows installeren op haar MacBook Air. Of een dual boot doen, maar aangezien ze maar 256GB heeft en VMs, VisualStudio, Eclipse, etc nodig heeft is dat misschien wat weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
MattiVM schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Ze kan inderdaad gewoon Windows installeren op haar MacBook Air. Of een dual boot doen, maar aangezien ze maar 256GB heeft en VMs, VisualStudio, Eclipse, etc nodig heeft is dat misschien wat weinig.
Dus gewoon macOS verwijderen, Windows installeren. Problem solved?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
johnkeates schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Dus gewoon macOS verwijderen, Windows installeren. Problem solved?
Ja dat zou kunnen, maar dan koop ik liever een andere laptop met meer geheugen. Windows draaien op een MacBook heeft voor mij in ieder geval niet de voorkeur. Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
Tsurany schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:08:
Heb je nog speciale eisen mbt service/garantie? Is het een probleem om twee a drie weken zonder laptop te zitten?
Nee, geen speciale eisen. In beide gevallen heb ik bij mijn beide MacBooks een extra jaar garantie gekocht (AppleCare) en daar bij de Pro ook mooi gebruik van kunnen maken (moederbord kostenloos laten vervangen aan het einde van de drie jaar plus nieuwe accu tegen een mooi prijsje). Twee jaar is de standaard garantie, mij is altijd geleerd dat hoe meer garantie een fabrikant afgeeft hoe meer vertrouwen ze hebben in het product. Dat werkte vroeger zo, maar tegenwoordig krijg je bijna nergens meer dan 2 jaar garantie op laptops.
Tsurany schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:08:
Ik zou zelf altijd een (tweedehands) zakelijke laptop aanraden puur vanwege de stevigheid van deze modellen. Die zijn echt bedoeld om dag in dag uit meegenomen te worden.
Ja daar heb ik ook naar gekeken, alleen dan niet tweedehands. Zat te kijken naar een Dell Inspiron 13 7000, die valt binnen mijn budget. Hij stond op de zakelijke website van Dell, geen idee of dat automatisch betekent dat het ook een zakelijke laptop is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwatch
MattiVM schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:01:

HP Pavilion 14-ce0113nd
Super bedankt voor deze lijst! De VivoBooks in deze lijst hebben (ondanks het matte scherm) niet echt mijn voorkeur door het design. Doordat het scherm doorloopt (lijkt het?) alsof ze laptop op een soort gekantelde verhoging staat. Geen idee of dat ook zo is maar het lijkt me niet echt prettig werken.
Ik had de combinatie SSD + HDD gezien bij mijn eigen "onderzoek". Heb er toen niet zo over nagedacht maar wat je zegt klopt wel. Ik denk vaak zelf dat 256 GB genoeg is (heb nu nog 111 GB op mijn MacBook Air over) maar meer geheugen kan nooit kwaad. Zou zonde zijn als ik na een half jaar weer op zoek kan gaan naar een andere laptop. Goeie tip! Bedankt
True. Gelukkig zit ik niet heel vaak in meetings en is er vaak zat een stopcontact te vinden om even op te laden. Zag tijdens mijn eigen zoektocht soms alleen laptops met 6 uur accuduur met alleen surfen/e-mailen etc. Dan haak ik al gelijk af, want dan gaat het i.c.m. die zware programma's al helemaal niet lang duren voor de laptop aan de accu moet.

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

manonkovacs schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:29:
[...]

Nee, geen speciale eisen. In beide gevallen heb ik bij mijn beide MacBooks een extra jaar garantie gekocht (AppleCare) en daar bij de Pro ook mooi gebruik van kunnen maken (moederbord kostenloos laten vervangen aan het einde van de drie jaar plus nieuwe accu tegen een mooi prijsje). Twee jaar is de standaard garantie, mij is altijd geleerd dat hoe meer garantie een fabrikant afgeeft hoe meer vertrouwen ze hebben in het product. Dat werkte vroeger zo, maar tegenwoordig krijg je bijna nergens meer dan 2 jaar garantie op laptops.
Dus het is geen probleem als je laptop een paar weken weg is voor reparatie en je geen vervangende laptop krijgt?
Ja daar heb ik ook naar gekeken, alleen dan niet tweedehands. Zat te kijken naar een Dell Inspiron 13 7000, die valt binnen mijn budget. Hij stond op de zakelijke website van Dell, geen idee of dat automatisch betekent dat het ook een zakelijke laptop is ;)
Je zou ook naar de Vostro Notebooks 5481 kunnen kijken. Zelfde specs maar volgens mij net wat steviger.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
Tsurany schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:38:
[...]

Dus het is geen probleem als je laptop een paar weken weg is voor reparatie en je geen vervangende laptop krijgt?
Zou vervelend zijn, maar kan bij hoge nood een laptop van werk lenen.
Tsurany schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:38:
[...]

Je zou ook naar de Vostro Notebooks 5481 kunnen kijken. Zelfde specs maar volgens mij net wat steviger.
Bedankt! Bedenk me net dat de Inspiron die binnen mijn budget valt natuurlijk ook "maar" een 256 GB SSD heeft, meer geheugen is wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
manonkovacs schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:36:
[...]

Super bedankt voor deze lijst! De VivoBooks in deze lijst hebben (ondanks het matte scherm) niet echt mijn voorkeur door het design. Doordat het scherm doorloopt (lijkt het?) alsof ze laptop op een soort gekantelde verhoging staat. Geen idee of dat ook zo is maar het lijkt me niet echt prettig werken.

[...]

Ik had de combinatie SSD + HDD gezien bij mijn eigen "onderzoek". Heb er toen niet zo over nagedacht maar wat je zegt klopt wel. Ik denk vaak zelf dat 256 GB genoeg is (heb nu nog 111 GB op mijn MacBook Air over) maar meer geheugen kan nooit kwaad. Zou zonde zijn als ik na een half jaar weer op zoek kan gaan naar een andere laptop. Goeie tip! Bedankt

[...]

True. Gelukkig zit ik niet heel vaak in meetings en is er vaak zat een stopcontact te vinden om even op te laden. Zag tijdens mijn eigen zoektocht soms alleen laptops met 6 uur accuduur met alleen surfen/e-mailen etc. Dan haak ik al gelijk af, want dan gaat het i.c.m. die zware programma's al helemaal niet lang duren voor de laptop aan de accu moet.

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie! :)
toon volledige bericht
Blijkbaar zou het wel prettig werken zijn als de laptop een beetje schuin staat, omdat een gewoon toetsenbord ook een beetje schuin staat. Het zou comfortabeler zijn. Maar dit heb ik me ook maar laten vertellen, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ook zou het kunnen helpen voor een betere koeling, omdat er op die manier meer lucht bij kan. Als je goed kijkt hebben veel moderne laptops (2018-2019) een beetje een verhoog. Gewoonweg omdat ze altijd maar laptops dunner willen maken, maar ook veel krachtiger...

Als ik van jouw hoor dat je nu 256GB hebt en nog 111GB over hebt, is 256GB misschien toch voldoende voor jouw. Ik ben zelf nog student Toegepaste Informatica en ik heb programma's geïnstalleerd zoals Visual Studio 2017, Visual Studio Code, Eclipse, Intellij, Android Studio, Atom, Brackets, notepad++, Oracle Virtual Box, het volledige Office pakket, Photoshop, Illustrator, paint.net, ... Ik zou voor school zeker niet toekomen met 256GB, maar dat kan voor jouw anders zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
MattiVM schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:17:
[...]

Blijkbaar zou het wel prettig werken zijn als de laptop een beetje schuin staat, omdat een gewoon toetsenbord ook een beetje schuin staat. Het zou comfortabeler zijn. Maar dit heb ik me ook maar laten vertellen, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ook zou het kunnen helpen voor een betere koeling, omdat er op die manier meer lucht bij kan. Als je goed kijkt hebben veel moderne laptops (2018-2019) een beetje een verhoog. Gewoonweg omdat ze altijd maar laptops dunner willen maken, maar ook veel krachtiger...
Hmm makes sense. Waarschijnlijk ga ik mijn laptop toch vaak (70-80% van de tijd) aan een docking station hangen en zal ik gebruik maken van een ander toetsenbord. Dus de vraag is hoeveel "last" ik er überhaupt van zal hebben.
MattiVM schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:17:
Als ik van jouw hoor dat je nu 256GB hebt en nog 111GB over hebt, is 256GB misschien toch voldoende voor jouw. Ik ben zelf nog student Toegepaste Informatica en ik heb programma's geïnstalleerd zoals Visual Studio 2017, Visual Studio Code, Eclipse, Intellij, Android Studio, Atom, Brackets, notepad++, Oracle Virtual Box, het volledige Office pakket, Photoshop, Illustrator, paint.net, ... Ik zou voor school zeker niet toekomen met 256GB, maar dat kan voor jouw anders zijn natuurlijk.
Meer ruimte kan natuurlijk nooit kwaad. Maar ik vraag me af: wat is "beter"? Een grotere SSD (512 GB) of een kleinere SSD (256 GB) en een 1 TB HDD? Want je installeert de programma's op de SSD toch? En dan blijft de HDD over voor storage van foto's/video's/etc. Heb er zelf geen verstand van, maar las dit ergens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
manonkovacs schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:22:
Meer ruimte kan natuurlijk nooit kwaad. Maar ik vraag me af: wat is "beter"? Een grotere SSD (512 GB) of een kleinere SSD (256 GB) en een 1 TB HDD? Want je installeert de programma's op de SSD toch? En dan blijft de HDD over voor storage van foto's/video's/etc. Heb er zelf geen verstand van, maar las dit ergens ;).
Ik heb zo goed als elk programma op mijn hdd staan, behalve office, visual studio 2017 en enkele andere programma's die ik veel gebruik. Je kan dit normaal altijd kiezen, soms zit de optie wel een beetje verborgen. Als je een programma installeert krijg je een venstertje te zien waar je vaak op 'next', 'doorgaan' of 'ok' moet klikken. Vaak is er dan ook de mogelijkheid om te zeggen op welke schijf je het programma wilt installeren. Standaard is het wel altijd de C schijf. Het is wel even wennen en je moet zelf zorgen voor structuur, bv. een folder "Programmas" op de D schijf waarnaar je dan elke installatie verwijst.

Enkel een SSD heeft natuurlijk wel het voordeel dat het stiller zal zijn. Een HDD is dan weer niet stil en kan sommige mensen storen. Een HDD is ook iets zwaarder...
Allemaal eigen voorkeur en dingen om te overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
manonkovacs schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:22:
Hmm makes sense. Waarschijnlijk ga ik mijn laptop toch vaak (70-80% van de tijd) aan een docking station hangen en zal ik gebruik maken van een ander toetsenbord. Dus de vraag is hoeveel "last" ik er überhaupt van zal hebben.
Is dit dan een docking station via usb-c of ... ?
Ik heb namelijk niet echt gekeken naar of de laptops usb-c hebben of niet. Ik wist namelijk niet dat dit nodig kon zijn voor bv. een docking station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
MattiVM schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:47:
[...]

Is dit dan een docking station via usb-c of ... ?
Ik heb namelijk niet echt gekeken naar of de laptops usb-c hebben of niet. Ik wist namelijk niet dat dit nodig kon zijn voor bv. een docking station.
Dit kan per klant verschillen. Op dit moment is het USB (type A), soms is het HDMI, andere keren mogelijk een USB-C. Op de HP Pavilion 14-ce0113nd die in jouw post stond zitten ze volgens mij allemaal.
Pagina: 1