Vraag

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:58
Ik zoek een?
Android smartphone voor mijn vader. De man is gepensioneerd en niet bepaald van het technisch zelf dingen ontdekken. Niet te ingewikkeld maken dus. Qua afmetingen zeker niet te groot. 5 inch lijkt me wel de max. 6 inch te groot. Qua merken liever de bekendere merken dan de obscure Chinese.

Wat is je budget?
Onder 200 euro wil ik zeker blijven, aangezien alleen standaard dingen ermee gedaan gaan worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hij gebruikt gewoon de standaard applicaties (whatsapp, camera, nieuwsapps, etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
- Samsung Galaxy J3 (zelf altijd goede ervaringen gehad met Samsung, maar ik ken niemand met een "J-model");
- Samsung Galaxy J5 ( Iets duurder dan de J3 en ietsjes groter)
- Nokia 3.1 ( Vergelijkbare prijs als de Galaxy J modellen. Geen idee of dit een fatsoenlijk toestel is.)
- Nokia 5.1, (Zie 3.1)

Welke vragen heb je hier nog over?
Iemand anders toevallig ervaringen met goedkope smartphones voor zijn ouders? .

Alle reacties

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 11:55
Ik heb voor mijn vader een Nokia 1 gekocht. Mijn vader heeft nog nooit een smartphone gehad of een computer gebruikt. Door het overlijden van mijn moeder wordt hij nu gedwongen. Mijn vader is echter 'pas' 55. Het enige wat hij wel eens deed was op aanwijzing van mijn moeder een bericht typen op haar iPhone.

De Nokia 1 is voor hem prima, hij gebruikt Whatsapp, e-mail en internetbankieren het meest. Voor hem was het formaat prioriteit nummer 1, hij vond eigenlijk alles te groot (vandaar dat hij ook niet de iPhone van mijn moeder wilde overnemen). Persoonlijk vind ik deze telefoon een beetje traag maarja ik ben verwend. Mijn vader valt het niet op dat zijn Nokia trager is dan de iPhone van mijn moeder.

Er zit Android One op dus weinig poespas, dat werkt voor mijn vader prettig. Hoe minder apps hoe minder hij kan verknallen. De telefoon zelf is hufterproof, hij heeft hem al een paar keer laten vallen, nog niks van te zien.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voordeel op de Nokia's is dat je Android One hebt, een redelijk no-nonsense schil over het toestel
Samsung heeft zijn eigen Touchwiz, je vindt het prettig, of juist niet ... verschilt gewoon per persoon.

De Nokia 2 kost rond de 100€, 8GB opslag, maar met een SDkaartje uit te breiden ( android laat je gewoon kiezen waar de foto's terecht komen )
Met standaard gebruik is het nog steeds krap ( ik zou minimaal 32GB willen als bodem ) maar voor een lichtgewicht gebruiker met 10 apps is het te doen

Volgens de Pricewatch is de Nokia 6 de meest bekeken in die prijsklasse
pricewatch: Nokia 6 (2018) 4GB ram, 64GB opslag Blauw

Ga je kijken vanaf 16GB is de keus veel ruimer ;)
categorie: Smartphones

Kijk je over alle smartphones tot 200€ is het de Xiaomi, met 4GB - 64GB opslag
categorie: Smartphones

[ Voor 50% gewijzigd door FreshMaker op 09-01-2019 22:00 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:57
Mijn schoonouders hebben beide een Samsung J6 telefoon, dingen werken gewoon prima voor hun.

[ Voor 0% gewijzigd door swhnld op 10-01-2019 16:47 . Reden: typo ]

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:33
In plaats van de J3 of J5 zou je naar de J6 kunnen kijken. Is niet veel duurder en heeft 32gb opslag in plaats van 16gb. Daarnaast heeft elke Samsung een eenvoudige stand, worden alle knoppen een stuk groter en de bediening veel eenvoudiger.

Zelf goede ervaringen met de eenvoudige stand, heeft mijn Oma op 80 jarige leeftijd een smart phone leren gebruiken O-)

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb mijn moeder een moto 4 :? (of 5) gegeven .. mijn dochter heeft dezelfde (en is dus helpdesk)

Let er wel op of je (schoon)vader graag foto's neemt, hoesjes redelijk gangbaar is soms ook wel erg prettig ..
stop er een SD kaart in (telefoon valt en je kan teminste de foto's recoveren) en stel een gmail account in die alles syncroniseert en iets wat eventueel de foto's upload .. (laad het toestel ook op voordat je het geeft, (alleen sim even vervangen na het kado is vervangen bv) Eventueel alvast "location sharing" aanzetten (find my phone) en zet een paar contacten gelijk op (in de cloud) zodat dat default goed staat.
En een oplaadkabel voor in de auto (bij jou thuis en op reis)

De clue is dat jij minimaal effort doet bij diefstal,verlies, leer hem hoe hij een foto via whatsapp verstuurt .. en bv het verschil tussen een groepsapp (jij + wederhelft) en direct naar jou.
En laat het los, zijn leeftijds genoten zullen hem toch wel op weg helpen .. en zet hij er troep op --> factory reset en de contacten worden terug geplaatst ..

Tja vanalles

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

nokia 6.1
Pagina: 1