Samsung TV LNB-out voor losse sateliet-ontvanger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-03 20:45
Ik heb een vraag, hopelijk kan iemand helpen.
Omdat mijn vrouw Francaise is kijken wij thuis meer Franse TV dan Nederlandse. Dat gebeurt via de sateliet met een canal+ kastje met smartcard die we jaren geleden in Frankrijk hebben gekocht.
Omdat we toch zo'n schote op het dak hebben staan kijken we NL tv via canaal digitaal via dezelfde schotel.
Tot vandaag deed ik dat met een rebox ontvanger, naast die Franse Canal+ box, en dat werkte op 1 manier:
De kabel vanuit de sateliet naar de LNB-in van het ene kastje, LNB out van dat kastje door naar het LNBin van het tweede kastje en beide via hdmi naar een niet zo smart tv.

Nu heb ik sinds vandaag een nieuwe tv, een Samsung 7-serie (UE49NU7170) met "ingebouwde" sateliet-tuner. (via een kastje aan de achterkant waarop je de CI-module kunt plaatsen).
Canaal Digitaal (NL dus) werkt prima maar de tv heeft geen LNB-out dus heb ik de kabel vanuit de muur naar het FR kastje LNB-in, dan LNB-out naar de televisie. Het Franse Canal+ kastje doet het niet zolang de kabel in de tv zit. Dit probleem komt me bekend voor want bij de oude situatie deed hij het ook alleen als het Nederlanse kastje (de Rebox) uit stond. Blijkbaar stuurt het achterste kastje in de chain een signaal over de kabel naar de kop van de schotel en dat verstoort het signaal eerder in de chain. Ik kan echter niet de tv uitzetten om het Franse kastje zijn signaal ongestoord te laten krijgen.

Weet iemand hier een oplossing voor? Kan ik de samsung ergens zo instellen dat als ik hdmi selecteer dat hij dan het signaal naar de sateliet uitzet? Bestaat er misschien een "switch" waarmee ik de verbinding kan ontkoppelen zonder de kabel helemaal los te hoeven schroeven?

Ik hoop dat iemand dit probleem (her)kent en een oplossing weet.

M.vr.gr.
Rudi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je geeft aan dat het dezelfde schotel is, maar is het dan een dubbele kop (lnb)? Of motor. Ik weet niet welke satelliet in de Franstalige zenders voorziet. Maar het zal vast niet van de Astra 1 af komen.

Waarschijnlijk schakelt hij via diseq; Wikipedia: DiSEqC
Er zijn wel kastjes/switches waarmee je dat commando handmatig kan schakelen/injecteren. Maar dan moeten we wel weten hoe het technisch in elkaar steekt. Of misschien kun je DIseq opties vinden in de TV.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 10-01-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-03 20:45
Beste Ferry, nee, het is geen dubbele kop, gewoon 1 kop die de ene keer voor NL gebruikt wordt en de andere keer door FR. Volgens mij is het wel gewoon dezelfde sateliet ook, aangezien ik de schotel niet draai, die is gewoon "static". Ik heb me laten vertellen dat er een vrij hoog voltage signaal over die kabel gaat die de kop horizontaal of verticaal kan zetten, maar dat verschilt per kanaal, niet per land. Ik denk dat je gelijk hebt dat dit Diseqc is, dank je wel hiervoor. Wie weet kan ik hier een switch voor vinden. In de televisie zelf heb ik niets gezien over Diseqc helaas, dat zal wel niet met een menu te regelen zijn.