Onderslagbalk geroest in jaren 20 huis. Aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Wij hebben afgelopen jaar een huis uit de jaren 20 gekocht en bij de bouwtechnische keuring kwam onder meer naar voren dat de onderslagbalk van ons huis is geroest. Dit zou moeten worden ontroest en roestwerend behandeld. Mijn aannemer geeft nu aan dat dit helemaal niet nodig is en dat zo'n stalen H-balk makkelijk 200 jaar mee zou gaan. Dit zou enkel in de bouwtechnische keuring staan, omdat die gasten altijd wel wat moeten opmerken.

Is dit inderdaad iets waar je je niet druk om hoeft te maken, of is het hier toch beter om te doen om zo te voorkomen dat het doorroest (althans dat roestproces in ieder geval te vertragen)? Op internet kon ik er niet heel veel over vinden, anders dan dat het roesten wel doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:00
Ik heb je post drie keer gelezen en ben geen spoortje roest tegengekomen. Niets om je druk over te maken. :+

Verder ben ik niet heel erg goed in het beoordelen van constructiewerk op afstand dus concrete adviezen laat ik aan het helderziende deel van deze community over. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die onderslagbalk ligt er al 100 jaar en heeft kennelijk roestvorming, wat weerhoudt je om nu eindelijk na al die tijd eens die balk schoon te maken en lekker in de menie te zetten zodat deze zorgeloos weer een 100 jaar of meer door kan ? (Die aannemer bestaat echt niet meer als je na 100 jaar of eerder gaat klagen als die er naast zat) Als je de tent ooit wilt verkopen is dit een prima punt om waarde toe te voegen als je kunt aantonen dat deze balk recent is vervangen of onderhouden tov niets doen.

Roest is nietszeggend zolang je de kwaliteit van het staal, de resterende densiteit in micron en draagkracht niet weet. Roest is op zich niet spannend en inderdaad kan dit tientallen tot honderden jaren duren voordat er een kritieke waarde wordt bereikt dat de constructie niet meer voldoet maar die waarde weten we niet en als die bereikt wordt, is het al te laat.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt me verstandig om de roest verder te onderzoeken. Dit zijn geen dingen die je kunt verzekeren, en als zo'n balk het begeeft zit je met een behoorlijke schadepost. Mocht blijken dat afwachten een mogelijkheid is maar wil je het niet zelf aanpakken, kan het lonen om een volgende recessie af te wachten omdat aannemers momenteel niet bepaald om werk staan te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
@Gebanned Haha :) Probleem is natuurlijk dat ik er twee mensen laat kijken en ze dan met tegenstrijdig verhaal komt.

@Breezers (en @GlowMouse )Zelf ga ik het sowieso niet doen. Daar ben ik niet alleen te onhandig voor, maar heb ik ook geen tijd voor. Maar verder terechte opmerking en het klinkt dus als een niet al te ingrijpende klus die ik prima kan laten uitvoeren. Denk dus dat ik er toch maar op ga aandringen dat hij het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-07 22:18
Kan je er makkelijk bij? Dan gewoon doen. Een blik hammerite kost paar tientjes en kan over de roest heen en reageert die chemisch naar iets stabiels. Dus beetje t meest losse er af en met dikke blokkwast even verven en je slaapt een paar decennia toch lekkerder.

Ik heb n huis gehad waar een ijzeren strip de muren bij elkaat hield onder t dak. Dat zat niet vast meer en roestte en toen zijn de muren iewat gaan wijken en het dak wat naar binnen gezakt. Vorige eigenaren hebben toen n flinke extra dakbalk geplaatst. Er bleef een scheurtje in de muur waar mijn bouwkundige keurder heel moeilijk over deed. Mijn fundering of de dakkapel waren misschien wel helemaal niet goed. Bij n fotovergelijking en met een andere deskundihe bleek t wel degelijk nu stabiel en vertroude ik er ook echt op.
Kortom, vorige eigenaars wel aardig kosten aan gehad en met scheurtjes en dingen werd ook ik weer als volgende eigenaar bang gemaakt. Dan is voorkomen beter dan oplossen
Pagina: 1