Domein en webhosting bij aparte partijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-07 22:59
Ik heb een domeinnaam bij een aparte partij geregistreerd omdat het aanzienlijk goedkoper was dan de partij waar ik de hosting heb. Nu wil ik het domein koppelen aan de webhoster.

Nou heb ik begrepen dat je twee dingen kan doen.
1) Je kan bij de domeinbeheerder de A records etc. dusdanig instellen dat alles naar je webhoster verwijst.
of
2) Bij de domeinbeheerder de nameservers instellen van de webhoster.

De eerste optie lijkt mij vrij logisch en vergt wat werk. Je vult de IP-adressen in waarop je (sub)domeinen gehost worden. En dan nog allerlei mailinstellingen zoals MX-records, DMARC, SPF, etc, etc.

De tweede optie lijkt me inderdaad makkelijker, maar kan je zomaar wel de nameservers van de webhoster instellen bij de domeinbeheerder? Hoe werkt het dan? Of moet ik ook e.e.a. instellen (in DirectAdmin) bij de webhoster om e.e.a. werkend te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt domain registratie en domain hosting, zoals je zelf al aangeeft kan je dat bij verschillende partijen doen. Zolang de NS records bij de registerer maar verwijzen naar jouw DNS server.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 17:41
Als de hosting partij gebruik maakt van Directadmin, en ook de Nameservers van Directadmin zou de makkelijkste manier zijn om de Nameservers te wijzigen, dit ook omdat dan de DMARC/SPF etc automatisch goed wordt ingesteld.

Eventueel even een e-mailtje naar de hostende partij sturen om te vragen welke nameservers je dan moet invullen ( Primary and Secondary )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachi
@DukeBox Ik begeep je antwoord eerst niet, maar met het antwoord van _trickster_ snap ik het.
@_trickster_ Helder. Het werkt inderdaad.

Nu even aan de hostende partij vragen waarom ik wel mail kan ontvangen, maar geen mailtjes meer kan versturen.
De mailtjes worden gelijk gebounced door de MTA van de webhoster.

SMTP error from remote mail server after MAIL FROM:<info@mijndomein.nl> SIZE=1866:
550 Invalid sender <info@mijndomein.nl>

Laat maar. Het probleem heeft net uit zichzelf verholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tachi op 11-01-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 17:41
Weet je zeker dat je via de goede SMTP server verstuurd ? en kijk ook even of je SPF records goed staan.
Dat is de meest logische verklaring voor deze foutmelding zonder meer informatie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachi
Ik verstuurde het via de webmailomgeving van de webhoster. Ik heb daar niet zo veel invloed op. Maar hoe dan ook het probleem is uit zichzelf verholpen.

Mijn SPF-record was/is: "v=spf1 a mx ip4:xxx.xxx.xxx.xxx a:spf.spamexperts.xxx.nl ~all"
ip4 is de shared hosting server waar o.a. DirectAdmin, de website en volgens de MX-records ook de mailserver zou moeten draaien. Strikt genomen begrijp ik niet waarom ip4:xxx.xxx.xxx.xxx tussen zou moeten staan. Het wordt volgens mij al afgedekt door de aanwezigheid van a en mx aan het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Tachi schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:01:
Ik verstuurde het via de webmailomgeving van de webhoster. Ik heb daar niet zo veel invloed op. Maar hoe dan ook het probleem is uit zichzelf verholpen.

Mijn SPF-record was/is: "v=spf1 a mx ip4:xxx.xxx.xxx.xxx a:spf.spamexperts.xxx.nl ~all"
ip4 is de shared hosting server waar o.a. DirectAdmin, de website en volgens de MX-records ook de mailserver zou moeten draaien. Strikt genomen begrijp ik niet waarom ip4:xxx.xxx.xxx.xxx tussen zou moeten staan. Het wordt volgens mij al afgedekt door de aanwezigheid van a en mx aan het begin.
Definitie SPF record
De werking van SPF

Een SPF-record is uit een aantal onderdelen opgebouwd.

"v=spf1 a mx a:mail.domein.nl ip4:123.123.255.255 include:domein.com ~all"

We leggen kort uit wat elk onderdeel inhoudt:

v=spf1
Doormiddel van deze definitie aan het begin van de dns record, wordt duidelijk gemaakt dat het een SPF-record betreft.
A
Dit geeft aan dat de e-mail verzonden mag worden van alle A-records binnen dit domein.
MX
Door middel van MX wordt aangegeven dat er mail mag worden verzonden vanaf de servers welke ingesteld zijn als ontvangende server.
a:domein.nl
Dit geeft aan dat de e-mail verzonden mag worden namens de server welke actief is achter het a-record van domein.nl.
Ip4:123.123.255.255
Dit geeft aan dat de e-mail verzonden mag worden namens de server welke actief is achter het ip adres 123.123.255.255.
include:domein.com
Doormiddel van een include kun je aangeven welke andere IP-adressen of domeinen er ook mogen mailen namens jouw domeinnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tachi schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:26:
Ik heb een domeinnaam bij een aparte partij geregistreerd omdat het aanzienlijk goedkoper was dan de partij waar ik de hosting heb. Nu wil ik het domein koppelen aan de webhoster.

Nou heb ik begrepen dat je twee dingen kan doen.
1) Je kan bij de domeinbeheerder de A records etc. dusdanig instellen dat alles naar je webhoster verwijst.
of
2) Bij de domeinbeheerder de nameservers instellen van de webhoster.

De eerste optie lijkt mij vrij logisch en vergt wat werk. Je vult de IP-adressen in waarop je (sub)domeinen gehost worden. En dan nog allerlei mailinstellingen zoals MX-records, DMARC, SPF, etc, etc.

De tweede optie lijkt me inderdaad makkelijker, maar kan je zomaar wel de nameservers van de webhoster instellen bij de domeinbeheerder? Hoe werkt het dan? Of moet ik ook e.e.a. instellen (in DirectAdmin) bij de webhoster om e.e.a. werkend te krijgen?
Ik zou bij de partij waarbij je, je domein hebt ondergebracht de nameservers instellen die getoond worden in DirectAdmin. Het voordeel is dat je dan ook gebruik kunt maken van Wildcard HTTPS (d.m.v. Let's Encrypt). Binnen DirectAdmin kan dit alles n.l. automatisch worden gerealiseerd (indien je webhost dit aanbied) waarbij dan echter wel directe toegang tot DNS noodzakelijk is.

Tevens is het voordeel dat je bij bijvoorbeeld het aanmaken van een nieuw subdomain, weer eventuele nieuwe records moet toevoegen aan de DNS Server. Dit doet DirectAdmin n.l. meteen voor je.

Of te wel; Optie 2 biedt je de minste kopzorgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachi
@Verwijderd Optie 2 is inderdaad makkelijk en werkt inmiddels ruim een week zonder problemen.

@TomsDiner Wat ik met je informatie moet zonder enige vorm van toelichting is mij geheel onduidelijk. Wat wil je mij duidelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Tachi schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:16:
@Verwijderd Optie 2 is inderdaad makkelijk en werkt inmiddels ruim een week zonder problemen.

@TomsDiner Wat ik met je informatie moet zonder enige vorm van toelichting is mij geheel onduidelijk. Wat wil je mij duidelijk maken?
Strikt genomen begrijp ik niet waarom ip4:xxx.xxx.xxx.xxx tussen zou moeten staan. Het wordt volgens mij al afgedekt door de aanwezigheid van a en mx aan het begin.
De link gaat over de sender policy. Met deze regel (met de ip4:xxx.xxx.xxx.xxx) geef je aan dat www.mijndomein.nl mag mailen via dat IP adres. De ontvanger kan zo ip uit het record met het ip uit het mailtje vergelijken, en weet dan of er gespoofd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachi
@TomsDiner Inderdaad, maar als het ip-adres bij ip4 al in je A records van je DNS voorkomt dan is ip4:xxx.xxx.xxx.xxx toch overbodig?
In mijn geval denk ik dat mx ook overbodig is, want mijn MX-record verwijst enkel naar mail.mijndomein.nl en ook dat heeft hetzelfde ip-adres als ip4.
Zover ik uit jouw informatie en van openspf.org heb begrepen zou in mijn situatie het volgende voldoende moeten zijn:
"v=spf1 a a:spf.spamexperts.xxx.nl ~all" of beter
"v=spf1 a a:spf.spamexperts.xxx.nl -all"

Edit:
Mijn vermoedens klopten. De spf-records kunnen heel kort zijn volgens onderstaande bron.
http://www.openspf.org/FAQ/Common_mistakes

[ Voor 13% gewijzigd door Tachi op 30-01-2019 09:36 ]

Pagina: 1