Elektriciteitsverbruik tijdens bouw woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 14:39
Beste mede tweakers,

Zoals de titel eigenlijk al beschrijft gaat het om het elektriciteitsverbruik van de bouw van onze aanstaande woning. We delen samen met onze buren een bouwaansluiting en delen dus de kosten.

Nu blijkt dat er sinds de start van de bouw tot het voltooien van de fundering ongeveer 700 kWh is verbruikt. Ik zelf vind dit erg veel, gezien ze zover ik weet voor de fundering niet veel meer nodig zijn dan een betonmolen.

Ik heb het internet al afgespeurd naar het gemiddeld gebruik tijdens de bouw, maar kan er niet veel over vinden. Ook heb ik de aannemer om duidelijkheid gevraagd. Vanuit laatst genoemde partij werd er gezegd dat er wellicht een kachel in een bouwkeet aan heeft gestaan. Maar zelfs dan lijkt het erg veel.

Nu ben ik benieuwd wat onze rechten zijn in zo een situatie? Zijn er mensen met vergelijkbare situaties en mensen die wat meer thuis zijn in dit onderwerp?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Ga je hier echt druk om maken? Ja, 700kWh is meer dan tientjeswerk, maar wat verwacht je?

Als er een flinke bouwlamp(en) van een paar honderd W en/of kachel aan staat dan gaat het hard. Of is die 700kWh in een paar dagen weggestookt?

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2019 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daar is natuurlijk geen zinnig woord over te zeggen zonder te weten wat er precies voor werkzaamheden zijn gedaan, met wat voor gereedschap / bouwkeet / verlichting etc. en over wat voor tijdspanne we het precies hebben.

Ik kan behalve die betonmolen nog wel wat zaken bedenken:
- bouwradio
- verlichting
- bouwkeet met verwarming+verlichting+koffiezetapparaat+koelkast
- trilnaald voor het beton
- drainage pomp???
- zaagmachine(s) voor de bekisting van de fundering
...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

1 kWh kost pak 'm beet 20 cent. Het gaat dus om een goeie € 140,-
Over wat voor tijdsbestek praten we? En over welke werkzaamheden?

Edit: wat @Orion84 hierboven dus zegt...

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie_ op 09-01-2019 16:35 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Zeg dat het 25ct/kW kost. Dan heb je het over 175 euro, en gedeeld door 2 is dat zeg 90 euro.

Ik sluit mij bij Rukapul aan. Als je je daar druk over maakt, had je wellicht beter niet een eigen huis kunnen bouwen, wegens gebrek aan budget.

Tenzij er een reden is waarom je denkt dat de andere partij fors meer stroom heeft verbruikt.

Een beetje betonmolen trekt overigens aardig stroom. Of 700kW veel of weinig is durf ik niet te zeggen.

//edit: in het vervolg niet dingen googlen. Nu staat hetzelfde antwoord er al 3 keer. Excuses:)

[ Voor 9% gewijzigd door SuperJoker op 09-01-2019 16:37 ]

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
Waarom maak je je eigenlijk druk over die kosten? Zitten die niet gewoon in de prijs van het te bouwen huis in?
Tijdens de bouw van ons huis heb ik nooit geen rekening gezien van bouwstroom, wij hadden een vaste prijs in de AO staan waarvoor het huis gebouwd werd :?

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Sja even los van of het veel of weinig is, en de onbenulligheid van de kosten... wat kun je doen?

Als eerste kun je eens kijken of er niet met de aansluiting gerommeld is of dat er iemand loopt af te tappen.

Als dat niet het geval is, kun je (althans, bij een normale aansluiting maar ik neem aan dat dit bij een bouwaansluiting ook moet kunnen) de netbeheerder vragen je meter te ijken. Als dan blijkt dat deze niet deugt, krijg je het teveel betaalde bedrag terug. Deugt de meter wel, dan mag je zelf het ijken betalen... kans is dus groot dat je hier alleen maar meer kosten aan maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:43
Je hebt een bouwplaats, niet alleen een fundering. Wat heb je afgesproken met de aannemer over stroomverbruik tijdens de bouw? Overigens zijn deze kosten klein bier in een bouwproject.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

De vraag over welke tijdspanne we het hebben, is ook interessant. Als het 2 dagen was, dan is het wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpar
Aan de reacties te lezen valt het allemaal wel te verklaren als ik het goed begrijp. Het gaat mij niet om het geld in dit geval, maar het leek mij gewoon erg veel qua verbruik.

Het tijdsbestek zal ongeveer 10 - 15 werkdagen hebben beslagen. Dus als ik het goed uit reken is dat ongeveer 5 a 6 kilowattuur bij een werkdag van 8 uur, uitgaande van 15 werkdagen.

De reden dat ik mijn vraag heb gepost is eigenlijk omdat de aannemer zich een beetje dom voordoet over het verbruik en zogenaamd niet veel kan vertellen over de oorzaak.

Ik ben voorlopig wel geholpen. Dank voor jullie reacties allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpar
urk_forever schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:41:
Waarom maak je je eigenlijk druk over die kosten? Zitten die niet gewoon in de prijs van het te bouwen huis in?
Tijdens de bouw van ons huis heb ik nooit geen rekening gezien van bouwstroom, wij hadden een vaste prijs in de AO staan waarvoor het huis gebouwd werd :?
Helaas zitten die kosten er bij ons niet in. Wellicht dat jullie een iets groter project hadden? In ons geval gaat het om twee woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

5-6 kw/h; ik denk dat je daar niets van kunt zeggen. Een betonmolen zal ergens tussen de 600 tot 1200 Watt verbruiken. Als die 6 uur aanstaat, ben je er dus al.

Die aannemer zal ongetwijfeld zijn keet lekker warm gestookt hebben met een keramische kachel. Want natuurlijk gaan ze niet zuinig met stroom om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:02
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Mpar schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:13:
Aan de reacties te lezen valt het allemaal wel te verklaren als ik het goed begrijp. Het gaat mij niet om het geld in dit geval, maar het leek mij gewoon erg veel qua verbruik.

Het tijdsbestek zal ongeveer 10 - 15 werkdagen hebben beslagen. Dus als ik het goed uit reken is dat ongeveer 5 a 6 kilowattuur bij een werkdag van 8 uur, uitgaande van 15 werkdagen.

De reden dat ik mijn vraag heb gepost is eigenlijk omdat de aannemer zich een beetje dom voordoet over het verbruik en zogenaamd niet veel kan vertellen over de oorzaak.

Ik ben voorlopig wel geholpen. Dank voor jullie reacties allemaal _/-\o_
Nu we de tijdspanne weten (10-15 dagen) vind ik 700kWh eigenlijk ook wel erg veel. En er wordt hier wel gewezen naar een betonmolen, maar wie stort er anno 2019 nog een complete fundering met een betonmolen? Normaliter komt er gewoon een mixer voor rijden en wordt de fundering met een lange slang volgeblaft.

Jarenlang voor een aannemer gewerkt, maar ik kan zo eigenlijk ook niet verzinnen wat er in deze fase zoveel stroom zou moeten verbruiken...
Deleon78 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:24:
Verwarming in de keet?
Wij zitten op ong 2000 euro bouwstroom tot en met oplevering.
Lastig vergelijk met andere woning, ander proces, ander jaargetijde. Maar reserveer genoeg geld.
Dat is vaak wel een grootverbruiker, ik weet niet wat er voor keet staat maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er in 2 schakelunits 4 wandkachels hingen van 2kW, je hoeft er dus niet gek van staan op te kijken dat ze gewoon de hele dag (of misschien zelfs wel 24/7) die keet aan het stoken zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Harrie_ op 09-01-2019 17:27 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:43
Heb je om 7.00 weleens buiten gekeken? In de winter gaat ook veel meer in verlichting e.d. zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met die cijfers kom je inderdaad op een gemiddeld continueverbruik van 700kWh / (15*8h) = ~6kW. Dat klinkt fors, maar zonder zicht op wat er allemaal voor verbruikers hebben aangestaan is het lastig te verklaren.
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:24:
5-6 kw/h; ik denk dat je daar niets van kunt zeggen. Een betonmolen zal ergens tussen de 600 tot 1200 Watt verbruiken. Als die 6 uur aanstaat, ben je er dus al.
Heuh? Hoe lang de apparatuur aan staat beïnvloed het continue verbruik van dat apparaat niet hè.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

Orion84 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:28:

Heuh? Hoe lang de apparatuur aan staat beïnvloed het continue verbruik van dat apparaat niet hè.
Als jij een apparaat wat 1000Watt opneemt, 6 uur aan laat staan, heb je 6kwh verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Als jij een apparaat wat 1000Watt opneemt, 6 uur aan laat staan, heb je 6kwh verbruikt.
Ja maar waar haal jij die 6kWh vandaan? Er is 700kWh verbruikt, daarvoor moet dat 1kW apparaat dus 700u aan staan. Je haalt de 6kW gemiddeld continue verbruik die volgt uit het totaal verbruik en de gewerkte uren door elkaar met kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

Het is wat onhandig opgeschreven. Daar haalde ik die waarde dus vandaan.

Ik heb er niet logisch bij nagedacht. Nu ik het herlees, begrijp ik dat hij bedoelt 5~6 kWh per uur. Ik had zelf ook kunnen bedenken dat 700/10 nooit 6 is :P

[ Voor 28% gewijzigd door SuperJoker op 09-01-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, daar had hij inderdaad kilowatt moeten schrijven en niet kilowattuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:57
2 straalkacheltjes 10 uur per dag waarschijnlijk. De rest is peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:19
Bouwen kost veel stroom . De keet slurpt inderdaad flink vaak 1 of 2 kachels van 1 a 2 kw per stuk afhankelijk van de grote van de keet. Ook verlichting gaat hard en mocht er een pomp gebruikt zijn voor het bemalen van de bouwput dan giert de meter letterlijk in het rond. Daarbovenop nog het normale gereedschap dat weliswaar kwa zwaarte in het niet valt bij bovenstaande maar veel kleine beetjes loopt hard op.
Draait de bouwkraan ook wel eens op stroom ? Dat zij ook lekkere jongens 🤔

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
Mpar schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:15:
[...]

Helaas zitten die kosten er bij ons niet in. Wellicht dat jullie een iets groter project hadden? In ons geval gaat het om twee woningen.
Bij ons waren het 8 2-onder-een-kap woningen die tegelijk gebouwd werden. Dan heeft de aannemer dat zeker in de prijs verrekend :?

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Het tijdsbestek zal ongeveer 10 - 15 werkdagen hebben beslagen.
Tja werkdagen, maar hoeveel echte dagen? Als men bijvoorbeeld in de keet een kachel / cheap ass koelkast etc. etc. niet uitschakelt dan telt je verbruik over alle dagen natuurlijk dat er iets aangesloten is geweest.
- en een zijstraat, rijdt de chef of toekomstige buurman in een EV en dacht deze het goedkoop op te kunnen laden ? :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1