Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mechanische ventilatie aanpassen naar ventilatie met WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 17:38
Ik heb een huis uit de jaren 90 met die we energiezuiniger aan het maken zijn, nieuwe kunstofkozijnen met triple glas LTV radiotoren met L/W warmtepomp en zonnepanelen. Nu vroeg ik mij af of de mechanische ventilatie die nu aanwezig is om te bouwen is naar ventilatie met WTW. We hebben nu nog roosters in alle ramen maar die komen niet meer terug met de nieuwe kozijnen en de afzuiging zit op de standaard plekken keuken/wc/badkamer.

Heb hier eigenlijk nog niet veel over terug gevonden behalve dat het duur en lastig is aan te passen achteraf. Of dat de ventilatiebox alleen maar word vernieuwt voor een beter en energiezuinigere versie op gelijkstroom.

Zelf zat ik te denk dat het misschien mogelijk is om de huidige kanalen te gebruiken om in te blazen en dan bijvoorbeeld via de gang/trappen gat alles af te zuigen. Anders om zou natuurlijk ook kunnen.

https://bettyskitchen.nl

Beste antwoord (via aegis op 11-01-2019 11:01)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:46

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

aegis schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Zelf zat ik te denk dat het misschien mogelijk is om de huidige kanalen te gebruiken om in te blazen en dan bijvoorbeeld via de gang/trappen gat alles af te zuigen. Anders om zou natuurlijk ook kunnen.
Kijk eens naar een Itho QualityFlow unit, die doet precies dit.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Alle reacties

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:46

Saven

Administrator

Gewoon je ramen elke dag even openzetten

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:46

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

aegis schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Kijk eens naar een Itho QualityFlow unit, die doet precies dit.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• aegis
@Saven dat is nu ook de oplossing maar maar in te winter zorgt dat voor veel kou die weer weer binnenkomt en verwarmt moet worden.

@ThinkPad dat lijkt wel op wat ik zoek, is dat trouwens het enige merk wat z'n oplossing aanbied?

Maakt het uit dat niet op alle kamers een afzuig kanaal zit, de slaapkamers en op zolder waar ook nog 2 kamers zijn.

aegis wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:24 (20%)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:44

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

@aegis kijk eens bij woonwijzerwinkel.nl

Wel beetje "dom" om de ventilatie mogelijkheid weg te halen, bij isoleren hoort ook (verbeterde)ventilatie immers door het isoleren weer je een gedeelte van de "natuurlijke" ventilatie. dit kan je merken door meer condensatie in huis, je zou er wellicht verstandig aan doen om dit te gaan meten (zo kan je er ook actiever op sturen)

Om je mechanische ventilatie om te bouwen naar wtw moet je ook een circulatie in huis kunnen bewerkstelligen. nu zijn er (gelukkig) tussenvormen de eerder genoemde link heeft een scala ervan.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:10
Ik zou denk ik sowieso de 'andersom' optie kiezen. Anders trek je de toilet- en badkamerlucht door het huis de gang en trappen op :)

Je hebt de mogelijkheid om een nieuw buizenstelsel aan te leggen vanaf de ventilatiebox, maar dit beperkt zich tot de trappen en de hal? Dat komt aardig overeen met mijn huis. Zelf heb ik hier ook wel eens aan gedacht maar ik ga het niet ombouwen naar WTW.

Ik twijfel of het voldoende is om op de trappen en in de hal aan te voeren omdat dit hetzelfde vertrek is. Nu heb ik wel kieren onder de deuren waardoor er door de afzuiging in de verschillende ruimten een circulatie op gang zou moeten kunnen komen maar ik kwam tot 4 afzuigventielen tegenover 2 (nieuw te maken) aanvoerventielen. Daarmee kreeg ik ook niet echt een mooie verspreiding door het huis.

Daarnaast denk ik dat de luchtkwaliteit in de slaapkamers slechter wordt als de hal aanvoert en de badkamer en toilet afvoeren. Er is dan geen trek meer vanuit de luchtroosters op de slaapkamers waardoor ik me afvraag of dit wel gezond blijft bij dichte slaapkamerdeuren.

Ik ga dit topic wel even in de gaten houden want eerlijk gezegd heb ik maar weinig verstand van luchtverplaatsing en kwaliteit :)

• aegis
Ik ben ook benieuwd naar hoe de lucht verplaatsing zou zijn bij centraal inblazen omdat de plaats waar de afzuigkanalen nu zitten mogelijk ook niet optimaal is.

Zijn er hier Tweakers die z'n systeem als qualityflow hebben ingebouwd bij renovatie of om een MV systeem te vervangen en hun ervaringen willen delen?

• Berend Hoek
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 10-01 09:05
Beste,

Brink heeft hiervoor ook een oplossing.

Bestaande afzuigkanalen blijven gebruiken, lucht vanuit de WTW centraal inblazen in het trapgat verdelen naar woon- en slaapkamers via het principe Mengen over binnendeuren. Zie de link: https://www.lente-akkoord...s/2018/09/BRITT-pitch.pdf
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True