1dayfly levert laptop niet - welke opties heb ik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:43
Op 13 November heb ik via 1DayFly een laptop gekocht, een Lenovo Thinkpad T430S refurbished met 240GB SDD, 8GB RAM en Intel Core i5. Normaal €699, nu voor €280.

Na wat zoekwerk op internet leek me dit een mooie deal. Uiteraard is de normaalprijs wat aan de hoge kant en hebben we hier met een refurbished te maken, maar gezien het gebodene leek het me geen verkeerde koop.

Om een lang verhaal kort te maken is er sindsdien regelmatig mailverkeer geweest met in eerste instantie excuses voor vertraging van levering door 1DF, van mijn kant verzoeken om updates met weer reacties van hun zijde, ter compensatie van het ongemak een paar euro in het account. Al met al valt er niks te zeggen over de communicatie, behalve wellicht dat het iets frequenter zou mogen zijn.

Nu echter is mijn geld teruggestort met de reden dat ze niet kunnen leveren. Op mijn vraag waarom niet en of de laptops uberhaupt ooit in hun bezit zijn geweest, kreeg ik als reactie dat ze niks in bezit hebben en dat dat hun businessmodel is. De leverancier kan niet leveren en daarmee is de koop ongedaan gemaakt.

Nu vraag ik me af of dat zomaar kan? Er is via een officieel kanaal mij een aanbod gedaan, deze heb ik betaald en vervolgens wordt er niet geleverd. Is er dan niet zoiets als leveringsplicht? Desnoods kopen ze hetzelfde product maar ergens anders in en sturen ze deze naar mij op waarbij zij hun verlies nemen. Dat is althans gevoelsmatig logisch. Maar hoe zit het in de praktijk? Kan elke willekeurige webshop een aanbieding doen en deze later terugtrekken om willekeurige redenen? Ik kan namelijk niet zien of het niet leveren door de leverancier inderdaad het onderliggende probleem is. Misschien is er wel een discussie over winstmarge waar ze niet uitkomen of hebben ze mij een aanbieding gedaan die uberhaupt nooit bestaan heeft.

Het is niet mijn bedoeling om hier een shame en blame topic van te maken, maar ik deel graag mijn ervaring en ik zou van jullie graag vernemen of hier nog consumentenrechten op van toepassing zijn.

Kort gezegd wilde ik een laptop met redelijke specs kopen voor mijn zoontje voor max €300 voor zijn huiswerk, mail enz. en nu moet ik maar zien dat ik iets gelijkwaardigs kan vinden voor dat geld. Ik voel me behoorlijk benadeeld door de gang van zaken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is de prijs voor het product niet overdreven laag en zou het dus een prijsfout kunnen zijn?
Ik vind het verschil tussen nieuw en refurbished eigenlijk best groot namelijk.

Zo ja, dan heb je nog maar een paar opties; ontbinden (krijg je dus je geld terug), iets anders voor dat product laten leveren of bijbetalen.

Het bedrijf heeft nu al het geld terug gestort en lijkt dus opeens te ontbinden. Zover ik weet mag een bedrijf dat nooit eenzijdig doen, maar uit coulance zou ik dat wel accepteren. Ook voor het gemak en lekker even verder kijken, het komt op mij ook niet echt koosjer over, hoe dit bedrijf te werk gaat.

En op de vraag of er leveringsplicht is na aangaan van een overeenkomst; bij een aankoop is dat niet zo, een winkel hoeft namelijk niet onder de kostprijs te leveren. Kan een winkel dat niet, dan kan de winkel alleen in overeenstemming met jou als klant de koop ontbinden, volgens mij mag dat nooit eenzijdig.

En zoals altijd met dit soort situaties; "if it sounds too good to be true, it probably is.".

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 09-01-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15
De prijs klopt wel. €699 was halverwege 2016 de prijs voor een nieuwe T430S. Dan is €280 voor een refurbished model eind 2018 zeker niet opvallend goedkoop. 1DayFly zal zich niet kunnen beroepen op een prijsfout en doet dat ook niet.

1DayFly geeft aan niet te kunnen leveren omdat het product niet leverbaar is. Dan moet je inderdaad gaan kijken of dat echt zo is. Claimen dat een iPhone X niet leverbaar is is onzin. Als groothandel A die een weekje niet kan leveren, dan heeft groothandel B hem wel. In zo'n geval kun je de winkel alsnog verplichten te leveren, zelfs al maken ze daar wat verlies op.

Maar ik ben bang dat het aanbod van refurbished T430S laptops verbazingwekkend klein is. 1DayFly zal makkelijk kunnen beargumenteren dat dit specifieke product inderdaad niet leverbaar is en dus dat ontbinding de enige optie is.

Je hebt geen recht op een alternatief product zoals een 'nieuwe' T430S (die ook niet leverbaar is, het is een oud model) of een soortgelijke laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 09-01-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

De verkoper moet leveren wat hij beloofd heeft, of iets gelijkwaardigs. Als hij dat na aandringen door koper nalaat, mag de KOPER ontbinden.

Echter, wil de koper toch geleverd krijgen, mag de verkoper niet ontbinden. Hij heeft een leveringsplicht. De grond waarop de verkoper mag ontbinden is als blijkt dat er overduidelijk een fout gemaakt is in de prijsstelling, als ie bv. ipv 280 euro per ongeluk 28 euro op z'n site gezet had, ofzo.

Jij kunt nu een zogeheten 'dekkingskoop' uitvoeren:
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling7_Artikel37

Dat helpt verder weinig, het garandeert alleen dat je je item alsnog krijgt tegen die prijs. Want zou je elders meer moet betalen, moet de oorspronkelijke verkoper het verschil bijpassen.

Al met al sta je in je recht, maar zie het maar eens te halen. Ik zou blij zijn dat ik mn geld terug had, en gaan omzien naar een andere aanbieding. En nooit meer iets bij deze verkoper kopen.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik heb vorig jaar exact het zelfde meegemaakt met ibood. Eerst een paar weken aan het lijntje gehouden, vervolgens werd er bot eenzijdig geannuleerd. Ik baalde niet eens zo van het feit dat er werd geannuleerd alswel hoe men het deed. Uiteindelijk werd ik zo telefonisch zo lomp afgeserveerd dat ik mijn rechtsbijstand heb ingeschakeld. Ondanks de meerderemalen uitgeproken stelling van ibood dat ik geen poot had om op te staan zijn ze uiteindelijk met hangede pootjes over de brug gekomen.

Samengevat, hoeveel energie ben je bereid er in te stoppen. Als ik mijn uren ga tellen was het absoluut niet de moeite waard. Voor mijn rechtsvaardigingsgevoel was het wel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dank voor de input tot nu toe. Ik heb wellicht kans van slagen als ik er iets mee wil, de vraag is alleen of het me alle moeite waard is. Die overweging zal ik moeten maken.

Zoals aangegeven in mijn OP zijn ze gedurende het proces wel netjes gebleven en hebben ze me op de hoogte gehouden, alleen niet heel erg in detail.

Zo was het mij niet duidelijk dat deze site geen voorraad houdt. Uiteraard snap ik dat ze geen stellingrekken vol hebben, maar ik ging er van uit dat het hun core business was om zaken ergens goedkoop in te kopen en daarna weer te verkopen. Als je iets bij hen bestelt, zit er 9 van de 10x ook 1dayfly tape omheen om de doos dicht te houden. Dat komt op mij over alsof het vanuit hun eigen kantoor verzonden wordt.

Hierom ben ik er altijd van uit gegaan dat een product pas op de site stond als het daadwerkelijk ingeslagen was. Dat blijkt nu niet het geval te zijn, waarmee ze eigenlijk zeggen dat ze vraag en aanbod bij elkaar brengen maar er verder geen enkele verantwoordelijkheid voor dragen.

Omdat ik die kleine van me al ruim een maand aan het lijntje houd (5dec, kerstmis), denk ik dat het er op uit zal draaien dat ik iets soortgelijks probeer te vinden en die maar koop. Anders bestaat de kans dat het weer een hele tijd gaat duren. Maar om nou te zeggen dat ik het rechtvaardig vind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 15:49
Groupdeal heeft dezelfde laptop voor dezelfde prijs:
https://www.groupdeal.nl/...thinkpad-t430s-14709.html
Je kan het nog een keer proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:49
Anoniem: 1002969 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:34:
Dit is een lastige... 1dayfly, (en ibood ed) zijn hierin heel erg open en transparant.. je weet van tevoren dat ze geen voorraad hebben en niet meer dan een doorgeefluik zijn. Daar is de prijs dan over het algemeen ook naar.

Je kan dit voorleggen aan de rechter, in de basis heb je wettelijk misschien gelijk. Maar de rechter kan goed oordelen dat dit een consequentie is van het relatief goedkoop productplaatsing.. en zeker omdat ze hierin in de voorwaarde/faq heel duidelijk in zijn. Bovendien heb je als klant geen schade.. voor zovwr ik weet zijn hierover nooit uitspraken geweest, maar ik kan me voorstellen dat een rechter anders oordeelt als het over Coolblue gaat dan over een dealsite.
Anoniem: 1002969 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:34:
Dit is een lastige... 1dayfly, (en ibood ed) zijn hierin heel erg open en transparant.. je weet van tevoren dat ze geen voorraad hebben en niet meer dan een doorgeefluik zijn. Daar is de prijs dan over het algemeen ook naar.

Je kan dit voorleggen aan de rechter, in de basis heb je wettelijk misschien gelijk. Maar de rechter kan goed oordelen dat dit een consequentie is van het relatief goedkoop productplaatsing.. en zeker omdat ze hierin in de voorwaarde/faq heel duidelijk in zijn. Bovendien heb je als klant geen schade.. voor zovwr ik weet zijn hierover nooit uitspraken geweest, maar ik kan me voorstellen dat een rechter anders oordeelt als het over Coolblue gaat dan over een dealsite.
Goedkope productplaatsing of niet, als er een overeenkomst is dien je die na te komen, mits het natuurlijk niet om een prijs/product fout gaat.
Je hebt dan ook nog zoiets als overmacht, maar daar blijft het dan wel zo'n beetje bij.

Het lijkt mij heel duidelijk; de verkoper moet gewoon het product of vergelijkbaar leveren.
Wat een rechter vind en oordeelt gaat hij/zij zelf over maar ik acht de kans erg groot dat TS in het gelijk wordt gesteld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-
-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

*knip* Deze oplossing is hierboven ook al gemeld. Deze hoeft niet herhaald te worden.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 09-01-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 20:50
Ik vind vooral de prijssuggestie zeer kwalijk! Alsof deze laptop nog voor 700 euro wordt verkocht. Hier op Tweakers vind je hetzelfde tweedehands model voor minder dan 200 euro! Ik zou zeggen: bespaar jezelf 95 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zoals dat artikel vermeldt, moet je bij een dekkingskoop redelijk tewerk gaan. Ik heb in de literatuur wel eens langs zien komen dat de dekkingskoop niet meer dan 30% duurder mag zijn, omdat het anders onredelijk wordt. Daarnaast is er ook een praktisch probleem bij een dekkingskoop: waar kun je deze refurbished laptop kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:28
GlowMouse schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:06:
[...]

Zoals dat artikel vermeldt, moet je bij een dekkingskoop redelijk tewerk gaan. Ik heb in de literatuur wel eens langs zien komen dat de dekkingskoop niet meer dan 30% duurder mag zijn, omdat het anders onredelijk wordt. Daarnaast is er ook een praktisch probleem bij een dekkingskoop: waar kun je deze refurbished laptop kopen?
Nou ja gister dus op groupdeal zoals hier boven stond. Zelfde prijs, zelfde laptop.
Inmiddels wel uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:27

Saven

Administrator

coelho schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:39:
Desnoods kopen ze hetzelfde product maar ergens anders in en sturen ze deze naar mij op waarbij zij hun verlies nemen. Dat is althans gevoelsmatig logisch.
Oh ja? Zou jij dat logisch vinden ja als jij een webwinkel had? Los van het feit dat het product dan helemaal niet meer leverbaar is en ze dus het product helemaal nergens vandaan kunnen toveren. Of vindt je dat alleen logisch als het in jouw voordeel is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:38
Saven schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:13:
[...]

Oh ja? Zou jij dat logisch vinden ja als jij een webwinkel had? Los van het feit dat het product dan helemaal niet meer leverbaar is en ze dus het product helemaal nergens vandaan kunnen toveren. Of vindt je dat alleen logisch als het in jouw voordeel is :*)
Dat is zoals hier boven genoemd nog niet zo simpel beantwoord.
De manier waarop 1dayfly zijn producten aanbied brengt als winkel ook risico's met zich mee.
Je altijd maar verschuilen achter...we hebben zelf geen voorraad en dit is overmacht is wel heel makkelijk. Je kiest als winkel zijnde ook zelf voor deze bedrijfsvorm, maar ik durf niet te zeggen hoe een rechter hierin zal oordelen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Saven schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:13:
[...]

De webwinkel biedt iets te koop aan wat ze blijkbaar niet in bezit heeft, terwijl ze doet voorkomen het wel in bezit te hebben. De hoogte van de prijs is dusdanig dat ik als koper geen argwaan hoef te hebben. Dan mag ik er als koper toch van uit gaan dat als ik het geld betaal dat ik het product geleverd krijg? Erg makkelijk om een eventuele bescherming volledig bij de webwinkel neer te leggen ipv bij mij als consument.

Zij gaan toch de fout in door iets aan te bieden wat ze blijkbaar helemaal niet hadden? Lijkt mij een gevalletje ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Op=op uitverkocht, wat wil je daar aan doen ?
Het betreft specifieke acties, en niet een normaal 'nieuw' product. dit risico loop je als consument bij dit soort sites. misschien maak je oa hier kans https://www.amazon.com/le...novo%20t430%20refurbished

categorie: Laptops

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 10-01-2019 12:19 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Hackus schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:16:
Op=op uitverkocht, wat wil je daar aan doen ?
Het betreft specifieke acties, en niet een normaal 'nieuw' product. dit risico loop je als consument bij dit soort sites. misschien maak je oa hier kans https://www.amazon.com/le...novo%20t430%20refurbished

categorie: Laptops
We hebben het hier niet over uitverkocht. Uiteraard kan een dagaanbieding uitverkocht raken gedurende de dag, alle begrip. Dat gebeurt bij deze site ook wel eens. Dan gaat die dagaanbieding op grijs.

Het punt is dat ik deze wel kon kopen, netjes geld overgemaakt heb en dat er vervolgens niet geleverd is en ik twee maanden later mijn geld terug heb gekregen omdat ze niet konden leveren. Dat is toch echt een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik ga er ook niet mee verder omdat het te veel energie kost, maar helaas blijven dit soort praktijken dan mogelijk.

Het kan toch niet zo moeilijk zijn. Als webshop reserveer ik X producten bij een leverancier, dan kan ik er ook maar X verkopen. Bovendien neem ik aan dat de webshop een sluitend contract heeft met de leverancier dat hij er ook daadwerkelijk X kan leveren. Je zet tenslotte geen producten in je webshop waarover je geen overeenkomst hebt met een leverancier, of wel soms....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Helaas, helaas.. het is geen oplichting in zwaarste vorm, onderdeel van een ibood/1dayfly en consorten, je weet hoe dit spelletje normaal gespeeld gaat worden. Het is geen mysterybox waar waarde/prijs twijfelachtig is, of biedingsites waar je bergen geld kwijt bent voor helemaal niets, buiten een ervaring rijker, wat tijd kwijt, ben je verder weinig benadeeld.

Je geld krijg je netjes terug, wordt niets achtergehouden, wordt niets gestolen, gewoon een no-deal en klaar. Mag je er een principekwestie van maken, is nu al de moeite niet meer waard. Benadeeld voelen is wat overdreven, zoals gezegd zijn deze laptops wel elders rond dezelfde prijs te koop, maar ook tweedehandsmarkt zal best wat hebben voor zulke prijzen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
coelho schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:20:
Het kan toch niet zo moeilijk zijn. Als webshop reserveer ik X producten bij een leverancier, dan kan ik er ook maar X verkopen. Bovendien neem ik aan dat de webshop een sluitend contract heeft met de leverancier dat hij er ook daadwerkelijk X kan leveren. Je zet tenslotte geen producten in je webshop waarover je geen overeenkomst hebt met een leverancier, of wel soms....?
Het zit andersom, als leverancier kan je contact opnemen met 1DF/Ibood enz om een partij via die jongens kwijt te raken.
Als het artikel interessant genoeg is voor ze en je kan genoeg aantallen leveren voor een prijs die ze zelf interessant vinden dan kan je die op die sites kwijt, de kosten als leverancier/opbrengst voor die partijen zijn een % van de opbrengst per artikel.

Kan dus zijn dat iemand een partij van 200 refurbished laptops aangeboden heeft aan 1DF, maar uiteindelijk niet dat aantal heeft kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:14:
[...]

Het zit andersom, als leverancier kan je contact opnemen met 1DF/Ibood enz om een partij via die jongens kwijt te raken.
Als het artikel interessant genoeg is voor ze en je kan genoeg aantallen leveren voor een prijs die ze zelf interessant vinden dan kan je die op die sites kwijt, de kosten als leverancier/opbrengst voor die partijen zijn een % van de opbrengst per artikel.

Kan dus zijn dat iemand een partij van 200 refurbished laptops aangeboden heeft aan 1DF, maar uiteindelijk niet dat aantal heeft kunnen leveren.
Kortom, ze zijn een overbodige tussenpartij die geld vangt maar nergens verantwoordelijkheid wil nemen terwijl de consument de koop met hun aangaat?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15
Overbodig zou ik niet zeggen. Zij hebben de infrastructuur om alle losse leveringen af te handelen, waar hun leverancier waarschijnlijk gewoon van een partij af wil.

Zo'n leverancier gaat geen betaalsystemen opzetten, alle laptops los verpakken en verzenden (doet 1DF volgens mij zelf, getuigen de tape op de dozen), garantie afhandelen en alle vragen van omatjes beantwoorden.

Ik vermoed dat 1DF eerst de verkoop doet om vervolgens met de leverancier een dag af te spreken waarop de pallets met laptops bij 1DF geleverd worden. 1DF verzend ze waarschijnlijk dezelfde dag nog zodat ze de volgende dag weer ruimte hebben voor de volgende batch. Dat zal ook zijn waarom er vaak wat dagen tussen aankoop en verzending zitten, nu ik erover nadenk.

In dit geval zullen ze wel een overeenkomst met de leverancier gemaakt hebben, de actie online hebben gegooid om er vervolgens achter te komen dat de leverancier het toch laat afweten omdat een andere partij meer heeft geboden.
Pagina: 1