Vraag

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
Ruim twee jaar geleden heb ik een Lenovo tab 3 (7 inch) tablet gekocht. Deze wordt voornamelijk door de kids gebruikt. Echter begint de tablet wat kuren te vertonen met opladen en formaat is toch net iets te klein. Tijd voor een nieuwe dus.

Wat is je budget?
Niet echt een harde grens maar rond €500,00 is wel de max.

Waar ik heel erg over twijfel is schermgrootte. Nu is de tablet 7 inch en dat is eigenlijk te klein. Maar een 10 inch tablet vind ik weer aan de grote kant. Een tussenmaat zou de oplossing zijn, maar daar zijn er niet veel van.

De tablet zal voornamelijk voor school, spelletjes en wat films kijken zijn. Echt werken heb ik laptop voor. De tablet wordt het meeste gebruikt voor de kids.

Op mijn schortlist staan nu eigenlijk 2 tablets:

- Huawei mediapad m5 8.4
- iPad 2018 128gb wi-fi

Het voordeel van de Huawei is dat deze een handzamer formaat heeft dan de iPad. Echter scaling van apps is dan wel weer een probleem bij deze tablet.

Nu twijfel ik ook heel erg over een iPad. Ik heb nog nooit iets van Apple gehad. Zal dus wel even wennen zijn om over te stappen van Android. Al zal dat wel snel wennen denk ik.

Alleen het formaat is wel een puntje. Zeker met die kleine handjes is dit wel iets om over na te denken. Maar denk ook dat dit wellicht gewenning is en met een goede case veel problemen te voorkomen zijn.

Ik twijfel dus heel erg wat de beste oplossing is. Mogelijkheid is ook nog even wachten tot wellicht de iPad mini 5 uitkomt.

Alle reacties

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
Mijn kinderen hebben allebei een ipad. Ik ben genezen van die Android tablets (al heb ik liever een Android telefoon dan een iphone (ik heb ze allebei, de iphone zakelijk)). Die dingen krijgen 1 of 2 jaar ondersteuning en dat is het klaar. Apple heeft echt prima ondersteuning voor de ipads en werken veel stabieler in mijn ogen.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 11:28

WCA

jongetje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:36:
Mijn kinderen hebben allebei een ipad. Ik ben genezen van die Android tablets (al heb ik liever een Android telefoon dan een iphone (ik heb ze allebei, de iphone zakelijk)). Die dingen krijgen 1 of 2 jaar ondersteuning en dat is het klaar. Apple heeft echt prima ondersteuning voor de ipads en werken veel stabieler in mijn ogen.
Sterker nog, je koopt nu een tablet, en er staat bij aankoop al een verouderde Android versie op...

Share and Enjoy!

• Gondrez
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 17:46
Ik zou voor die mediapad gaan, uitstekend geluid, smalle randen aan de zijkant, meer gratis apps, snellere fingerprintscanner en quickcharge. En 8.4 inch inplaats van 9.7 inch dus compacter.

• Highfive95
@jongetje@GreNade
Dit is wel iets waar ik over nagedacht heb. Updates bij Android tablets is over het algemeen bedroevend slecht.

Echter belooft Huawei in ieder geval wel 3 jaar security updates en minimaal 1 OS upgrade. Dus zou toch 3 jaar vooruit moeten kunnen.

@Gondrez
De mediapad is voor wat betreft formaat beter voor mijn wensen. Alleen scaling is soms een probleem. Weet niet of dat een dealbreaker is maar toch.

Wellicht is wachten op iPad Mini 5 ook een optie. Mag toch verwachten dat deze voorjaar nog gelanceerd wordt.

Heb nu ook naar iPad mini 4 gekeken maar dat is toch al een oud beestje. Kwa formaat wel goed.

• Gondrez
Highfive95 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:48:
@jongetje@GreNade
Dit is wel iets waar ik over nagedacht heb. Updates bij Android tablets is over het algemeen bedroevend slecht.

Echter belooft Huawei in ieder geval wel 3 jaar security updates en minimaal 1 OS upgrade. Dus zou toch 3 jaar vooruit moeten kunnen.

@Gondrez
De mediapad is voor wat betreft formaat beter voor mijn wensen. Alleen scaling is soms een probleem. Weet niet of dat een dealbreaker is maar toch.

Wellicht is wachten op iPad Mini 5 ook een optie. Mag toch verwachten dat deze voorjaar nog gelanceerd wordt.

Heb nu ook naar iPad mini 4 gekeken maar dat is toch al een oud beestje. Kwa formaat wel goed.
Als er een nieuwe iPad mini komt zal het pas in september/oktober zijn. Maar ik vrees dat ze niet met een nieuwe mini komen want de laatste dateert al van 2015.

[ Voor 5% gewijzigd door Gondrez op 09-01-2019 13:50 ]

• WCA

WCA

Die beloftes zou ik niet te serieus nemen. Tenminste, mijn ervaringen met Huawei is dat ze wellicht 3 jaar security updates beloven, maar niet beloven dat die ook tijdig komen. Die updates worden maandelijks gemaakt, maar ik heb al eens meegemaakt dat ik een update voor maart pas in september kreeg.

De OS upgrade is nog een loze belofte, dan krijg je een update naar Android 9 tegen de tijd dat 10 allang uit is :/

Voor een telefoon heb ik liever Android, voor een tablet eigenlijk ook. Maar het updatebeleid schrikt mij zodanig af, en het app aanbod voor Android tablets is ook relatief beperkt.

[ Voor 18% gewijzigd door WCA op 09-01-2019 13:51 ]

Share and Enjoy!

• Gondrez
GreNade schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:50:
Die beloftes zou ik niet te serieus nemen. Tenminste, mijn ervaringen met Huawei is dat ze wellicht 3 jaar security updates beloven, maar niet beloven dat die ook tijdig komen. Die updates worden maandelijks gemaakt, maar ik heb al eens meegemaakt dat ik een update voor maart pas in september kreeg.

De OS upgrade is nog een loze belofte, dan krijg je een update naar Android 9 tegen de tijd dat 10 allang uit is :/

Voor een telefoon heb ik liever Android, voor een tablet eigenlijk ook. Maar het updatebeleid schrikt mij zodanig af, en het app aanbod voor Android tablets is ook relatief beperkt.
Oneplus zou met een tablet moeten komen, geweldig update beleid en uitstekende service. Oxygen OS is ook mijn favoriete software van Android.

• Highfive95
Gondrez schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:49:
[...]
Als er een nieuwe iPad mini komt zal het pas in september/oktober zijn. Maar ik vrees dat ze niet met een nieuwe mini komen want de laatste dateert al van 2015.
Het lijkt dat de nieuwe mini er toch echt aan zit te komen. Zeker gezien de recente nieuwe foto's. Maar dan is het nog maar afwachten.

Ik twijfel ook nog heel erg over het formaat. iPad is 9.7 inch en Mediapad is 8.4. Echter formaat weet ik niet of dat snel went.

Als ik kijk naar telefoons went het formaat ook heel snel. Weet dus niet of een 10 inch te groot is voor de kids. Blijft een lastige keuze.

Palthe

Highfive95 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:57:
[...]

Het lijkt dat de nieuwe mini er toch echt aan zit te komen. Zeker gezien de recente nieuwe foto's. Maar dan is het nog maar afwachten.

Ik twijfel ook nog heel erg over het formaat. iPad is 9.7 inch en Mediapad is 8.4. Echter formaat weet ik niet of dat snel went.

Als ik kijk naar telefoons went het formaat ook heel snel. Weet dus niet of een 10 inch te groot is voor de kids. Blijft een lastige keuze.
Ik zelf heb nu de 12.9" iPad 2018 Pro en mijn vrouw de 9.7" iPad 2018. Voor telefoons zweer ik bij Android, voor tablets zweer ik bij IOS. Ik kwam zelf van een 10.5" iPad Pro en was na welgeteld 1 dag weer gewend aan de grotere iPad. Mijn vrouw kwam van een Sony Tablet Z3 Compact 8" en was 1 minuut gewend aan de grotere iPad.

Ik vind een iPad heerlijk werken, simpele interface, super snel en updates tot het echt niet meer kan op de hardware. Mijn vrouw gebruikte de Sony 1x per week of zo, nu ze een iPad heeft elke dag meerdere uren (kan ook een nadeel zijn natuurlijk :P).

Kortom, formaat ben je zo aan gewend. De iPad 2018 slikt alles wat je er tegen aan gooit, enige nadelen er aan:
- Proprietary oplader (oftewel, Lightning), en dus geen USB(-C).
- Geen gelamineerd scherm.
- Eventueel het eco systeem, inderdaad minder gratis apps. Daarentegen vind ik de kwaliteit van tablet apps
in de Appstore groter dan die in de Playstore.

Min advies is dus iPad 2018, krijg je geen spijt van.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:57
Apple heeft het betere eco systeem voor tablets met dedicated apps, ook heb je langer updates. Enige nadeel is dat Apple je opsluit binnen hun keuzes, maar met wat jij schrijft mag het geen probleem zijn.

• Highfive95
Eco systeem zal even wennen zijn. Maar verwacht daar geen problemen. Kids hebben op school ook iPads dus die zijn jet wel gewend.

Hoe zit het eigenlijk met ouderlijk toezicht op een iPad? Op huidige tablet gebruik ik hier een aparte app voor.

• WCA

WCA

Highfive95 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:20:
Eco systeem zal even wennen zijn. Maar verwacht daar geen problemen. Kids hebben op school ook iPads dus die zijn jet wel gewend.

Hoe zit het eigenlijk met ouderlijk toezicht op een iPad? Op huidige tablet gebruik ik hier een aparte app voor.
Volgens mij zit dat gewoon ingebouwd. Je kan sites, apps, schermtijd etc. blokkeren/beperken dacht ik.

Share and Enjoy!

• Gondrez
Highfive95 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:20:

Bij de mediapad heb je door je fingerprint te gebruiken de mogelijkheid om te switchen van gewone versie en de kinderversie. Bv je kinderen gebruiken dan hun fingerprint dan openen zij de tablet in de kinderversie en als jij de tablet unlocked de gewone versie.

• swhnld
Apple heeft een hulp artikel online staan over kinderbeveiliging op de iphone/ipad:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201304
Ouderlijk toezicht gebruiken op de iPhone, iPad of iPod touch van uw kind

Met 'Beperkingen voor materiaal en privacy' in Schermtijd kunt u specifieke apps en functies op het apparaat van uw kind blokkeren of beperken. Ook kunt u hiermee de instellingen voor expliciet materiaal, aankopen, downloads en privacy op een iPhone, iPad of iPod touch beperken.

......

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

sinds steve jobs dood is is de kwaliteit van apple producten zo hard achteruitgegaan dat ik geen enkele meer zou aanraden.
buigbaarheid
battery gate
bendgate 2.0
overpricing (silicone hoes van 50€ !)
het is zeer jammer dat er geen nieuwe tablets meer bestaan met pure android goede specs en 3 jaar upgrades en updates. bij smartphones bestaat dat maar bij tablets niet meer.
xiaomi mi pad 4 heeft zeer goede specs( android oreo sd660 64GB opslag)
mediapad m5 heeft GEEN 3.5mm maar wel kirin 960s 64GB opslag android oreo

[ Voor 16% gewijzigd door Ludwig005 op 09-01-2019 15:56 ]

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Tja, het verbaast me zelf dat ik het zeg, maar ik zou ook voor een Apple gaan in jouw situatie. Tablets zijn helaas nooit sterk geweest in de Android-markt.

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Hoe oud zijn de kinderen in kwestie?

Het meeste wat ik hier lees, zijn onzinargumenten. Zoals verouderde android software. Alle android tablets die ik gezien heb, kun je updaten. Soms heb je dat je na een paar jaar niet meer naar de nieuwste versie toe kunt, maar dat is bij Apple niet anders.

Begrijp mij niets verkeerd, als je een ipad mooi vind, koop vooral een ipad. Op zichzelf niets mis mee. Maar met android tablets ook niet, zeker niet als je die in dezelfde prijsklasse koopt als de ipad. Het is geen kwestie van feiten, maar van smaak.

Aangezien je het over software hebt om de kinderen te 'bewaken', ga ik van jongere kinderen uit. In dat geval zou ik het heel anders doen, en beide kinderen een kindetablet van bv. Kurio geven. Die zitten nét iets degelijker in elkaar, komen met een zeer goed beschermende siliconen hoes, en zijn relatief goedkoop. Daarbij staat er al goed werkende software op om je kinderen te bestieren mbt. hun tabletgebruik.

En dan koop je voor jezelf een grotere android tablet naar smaak. Financieel ben je dan net zoveel kwijt als 1 ipad, en heb je, met name voor de kinderen, een veel degelijker apparaat in huis.

Onze slopers sloopten de eerste tablets die ik kocht binnen een week. De kurio's zijn nu 3 jaar oud en werken nog prima.

Sure dan staat er niet de laatste android versie op. En dan?

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

• Highfive95
Kids zijn 7 en 9 dus kunnen wel al beetje verantwoordelijk omgaan met een tablet. Slopen zal niet zo snel het geval zijn.

Ik heb geen persoonlijke voorkeur voor Android of iPad. Heb nooit iets met Apple gehad. Recente telefoons zijn allemaal Android.

Huidige Lenovo heeft welgeteld 2 updates gehad. Draait op Android 6 dus loopt wel enige tijd achter.

Op zich hoeft dat geen nadeel te zijn. Het lijkt er alleen op dat Apple dat iets beter voor elkaar heeft.

• swhnld
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:10:
Het meeste wat ik hier lees, zijn onzinargumenten. Zoals verouderde android software. Alle android tablets die ik gezien heb, kun je updaten. Soms heb je dat je na een paar jaar niet meer naar de nieuwste versie toe kunt, maar dat is bij Apple niet anders.
Even nuanceren, er zijn maandelijks beveiligingsupdates voor Android die beschikbaar komen. Hier het overzicht:
https://source.android.com/security/bulletin/
Kijk je dan bij Samsung hoe die deze updates naar hun Android devices brengt zie je dat ze het niet overal maandelijks doen, en zeker niet voor apparaten ouder dan 3 jaar (2016 zijn de oudste uit):
https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb
Uiteraard kun je een tablet uitzoeken en met custom roms gaan werken om zelf in je updates te kunnen voorzien. Mogelijk zijn er ook Android gebaseerde tablet leveranciers die langer ondersteuning bieden (Xiaomi zou kunnen met hun MIUI).

Kijk je bij Apple dan is met de laatste iOS 12 update ondersteuning voor iPads uit 2013 (mini 2 en de air):
https://www.apple.com/ios/ios-12/ (disclaimer, officieel is er geen gegarandeerde termijn vanuit Apple, praktijk is zeker 5 jaar over de laatste 5 jaar).

Nu is de vraag of een tablet met kinderen 5-6 jaar zal overleven, maar het is wel een verschil in update beleid en afschrijftermijn of je 3 of 5 jaar kunt doen.

Je hoeft inderdaad niet de laatste Android versie te hebben, maar het belangrijkste is dat je wel de laatste beveiligingsupdates hebt, zeker met kinderen die uit onervarenheid eerder ergens in trappen op het internet dan volwassenen die het mogelijk al een keer meegemaakt hebben.

Ik ben heel blij met met Samsung smartfoon (en met zakelijk een iPhone waar ik de SIM kaart van in mijn Samsung heb gestopt raad je al dat ik dat fijner vind dan een iPhone), maar na Asus, Samsung en Apple tablets ervaren te hebben ben ik van mening dat op tablet vlak Apple het toch het beste doet met geoptimaliseerde apps en langer updates. De open vraag is dan of de TS die langere updates en geoptimaliseerde apps nodig heeft en wil.

Didactisch is het denk ik beter voor kinderen om beide systemen te leren kennen en een zekere flexibiliteit te leren over besturingssystemen ipv vast te roesten op maar 1 manier.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 11:15
Een andere optie is nog om eens te kijken naar een Chromebook Tablet.
Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Acer Chromebook Tab 10 D651N-K4H7 Blauw

Aangezien de updates vanuit Google komen, zit je daar echt wel goed mee. Daarnaast draaien er gewoon Android apps op.

Edit: zover ik kan zien is dat ook nog de enige ChromeOS Tablet op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Audiowaste op 09-01-2019 17:05 ]

• Highfive95
@swhnld
Volgens mij zijn er niet zoveel tablets die maandelijks netjes hun security update krijgen. Ook veel telefoons blijven achter.

Heb zelf een Mi A1 en die krijgt ze wel netjes. Los van de problemen die er soms bijkomen 8)7

Apple heeft het wel iets beter voor elkaar dan de Android partijen. Niet dat mijn voorkeur uitgaat naar een iPad hoor. Wil gewoon voors en tegens afwegen.

Voorheen was prijsverschil enorm maar met een iPad 2018 valt dat reuze mee. Dus dat is geen issue meer om geen iPad te kiezen.

Ik kan ook voor een budget tablet gaan maar dan ben ik over 2 jaar weer aan de beurt. Wil nu toch wel 3-4 jaar met een tablet doen.

Het blijft een lastige keuze. Voor iPad en Android tablet is allebei iets te zeggen.

Allebei zijn prima tablets en ik denk dat het toch op persoonlijke voorkeur uit komt.

• Highfive95
De keuze is gemaakt. Toch besloten om voor de Huawei Mediapad m5 8.4 te gaan. oOo

Belangrijkste reden is toch het formaat van de tablet. Net iets handzamer voor het gebruik door de kids.

Nu even afwachten todat hij morgen geleved wordt en dan lekker alles instellen. Bedankt voor jullie input _/-\o_

Verwijderd

jongetje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:30:
[...]

Ach, vroeger keken we ook tv of speelden we op de nintendo/sega/msx/amiga etc. Tegenwoordig spelen ze af en toe op de iPad.

Denk niet dat jij over mij of mijn kinderen kunt oordelen want je kent ons niet....
Ik heb het ook niet per se over jouw kinderen maar over hedendaagse ouders in het algemeen. Ik zie dat zoveel. Bij ons is de tv zelden aan geweest, sowieso overdag nooit. Als jij je kinderen maar aanleert om rustig te zijn d.m.v. ze zo'n scherm onder de ogen te drukken weet ik zeker dat dat op latere leeftijd schade oplevert.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
Voor een tablet, wat mij betreft, is Android geen serieuze concurrent t.o.v. de iPads. Ik zie hier een hoop argumenten voorbij komen, voor en tegen, maar als je kijkt naar bijv. de levensduur dan haal je die iPad er echt makkelijk uit. Ik gebruik hier nog een iPad Air 2 uit 2014 (!) en deze is daadwerkelijk nog bruikbaar en snel.

Koop er desnoods eentje van vorig jaar met een goede hoes erbij, dat scheelt weer iets.

Verwijderd

Electromonkey schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:48:
Voor een tablet, wat mij betreft, is Android geen serieuze concurrent t.o.v. de iPads. Ik zie hier een hoop argumenten voorbij komen, voor en tegen, maar als je kijkt naar bijv. de levensduur dan haal je die iPad er echt makkelijk uit. Ik gebruik hier nog een iPad Air 2 uit 2014 (!) en deze is daadwerkelijk nog bruikbaar en snel.

Koop er desnoods eentje van vorig jaar met een goede hoes erbij, dat scheelt weer iets.
Een iPad 2017 wordt regulier niet meer verkocht, alleen tweedehands. Daarnaast was een iPad 2017 in augustus 2018 net zo duur als dat een iPad 2018 nu is (€309). Bovendien zijn de iPad 2017 en iPad 2018 voor meer dan 90% identitiek aan elkaar, alleen de iPad 2018 heeft een iets snellere processor en Pencil-ondersteuning.

iPads hebben wel een heel belangrijk nadeel en dat is dat sommige apps (zoals Instagram en Wie is de Mol?) alleen gemaakt zijn voor de iPhone. Je kunt deze apps wel downloaden, maar ze worden op telefoonformaat weergegeven en ook alleen in de sta-stand. Je kunt ze wel wat uitvergroten, maar je zit met enorme zwarte balken. Dat lijkt mij ergerlijker dan het opschalen van apps dat Android-tablets doen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Ik zie hier heel veel Tweakers argumenten langs komen die voor de eindgebruiker eigenlijk nauwelijks interessant zijn....

Ik gebruik al een aantal jaren zowel een iPad als een Android tablet naast elkaar. Met beiden ben ik uitermate tevreden, beiden om andere redenen. Ze hebben nou eenmaal een verschillend gebruik.

- Updates zijn nauwelijks interessant. Waarom zou je persé een nieuwere versie van Android willen? Om die 2 nieuwe features? Ik heb hier nog een Asus tablet liggen met Android 6 en die loopt nog als een zonnetje, ondersteund gewoon alle apps nog en boet niets aan bruikbaarheid in.
- Bendgate? Diezelfde asus heeft een mooie buiging vergelijkbaar met waar Apple van beschuldigd wordt. Dat merk je als je hem naast een rechte tablet legt. In gebruikt merk je er weer helemaal niets van.
Dit soort minuscule details zijn interessant voor Tweakers die voor perfectie gaan. Ze zijn absoluut zinloos en non-argumenten voor mensen die zo'n ding gewoon willen gebruiken. De update-strategiën van Android makers zijn gewoon ruim voldoende voor de gemiddelde gebruiker.

Wat wél interessant is is het OS en hoe dat in elkaar steekt.
Ik gebruik een iOS tablet als "consumptie" tablet. Er zijn veel meer interessante spellen voor te krijgen en dus is het ding leuker voor op te bank. Websites kijken, online shoppen, spelletje spelen..
Ik gebruik een Android tablet als "werk" tablet. Professionele software draait gewoon soepeler op Android, mede doordat het allemaal iets minder gesloten is. Excel, Onedrive, Powerpoint draait net wat prettiger en minder frustrerend dan op iOS. Daarnaast merk ik op Android dat zaken als Netflix en app-integratie met audio devices (in feite alle niet-apple hardware) beter geregeld is. Apple heeft de zaakjes met zijn eigen spullen goed op orde maar zodra je iets niet-appeligs wilt gebruiken werkt het minder goed. Dat zie je, onder andere, ook met ondersteuning van externe toetsenborden; dat werkt op Android een heel stuk beter, ook weer een groot voordeel bij gebruik van "creatie" apps.

Al met al zou ik voor TS' use case een iPad aangeraden hebben. In mijn ervaring zijn die beter geschikt voor wat TS wil doen (aan de andere kant heeft mijn nichtje een Android tablet met kids-skin en dat loopt weer veel beter voor jonge kinderen; echt een misser dat Apple zoiets niet gebouwd heeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 13-01-2019 09:07 ]

• WCA

WCA

Croga schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:06:
Ik zie hier heel veel Tweakers argumenten langs komen die voor de eindgebruiker eigenlijk nauwelijks interessant zijn....

Ik gebruik al een aantal jaren zowel een iPad als een Android tablet naast elkaar. Met beiden ben ik uitermate tevreden, beiden om andere redenen. Ze hebben nou eenmaal een verschillend gebruik.

- Updates zijn nauwelijks interessant. Waarom zou je persé een nieuwere versie van Android willen? Om die 2 nieuwe features? Ik heb hier nog een Asus tablet liggen met Android 6 en die loopt nog als een zonnetje, ondersteund gewoon alle apps nog en boet niets aan bruikbaarheid in.
- Bendgate? Diezelfde asus heeft een mooie buiging vergelijkbaar met waar Apple van beschuldigd wordt. Dat merk je als je hem naast een rechte tablet legt. In gebruikt merk je er weer helemaal niets van.
Dit soort minuscule details zijn interessant voor Tweakers die voor perfectie gaan. Ze zijn absoluut zinloos en non-argumenten voor mensen die zo'n ding gewoon willen gebruiken. De update-strategiën van Android makers zijn gewoon ruim voldoende voor de gemiddelde gebruiker.

Wat wél interessant is is het OS en hoe dat in elkaar steekt.
Ik gebruik een iOS tablet als "consumptie" tablet. Er zijn veel meer interessante spellen voor te krijgen en dus is het ding leuker voor op te bank. Websites kijken, online shoppen, spelletje spelen..
Ik gebruik een Android tablet als "werk" tablet. Professionele software draait gewoon soepeler op Android, mede doordat het allemaal iets minder gesloten is. Excel, Onedrive, Powerpoint draait net wat prettiger en minder frustrerend dan op iOS. Daarnaast merk ik op Android dat zaken als Netflix en app-integratie met audio devices (in feite alle niet-apple hardware) beter geregeld is. Apple heeft de zaakjes met zijn eigen spullen goed op orde maar zodra je iets niet-appeligs wilt gebruiken werkt het minder goed. Dat zie je, onder andere, ook met ondersteuning van externe toetsenborden; dat werkt op Android een heel stuk beter, ook weer een groot voordeel bij gebruik van "creatie" apps.

Al met al zou ik voor TS' use case een iPad aangeraden hebben. In mijn ervaring zijn die beter geschikt voor wat TS wil doen (aan de andere kant heeft mijn nichtje een Android tablet met kids-skin en dat loopt weer veel beter voor jonge kinderen; echt een misser dat Apple zoiets niet gebouwd heeft).
Niet alleen nieuwe OS versies, beveiligingsupdates zijn ook dramatisch bij Android tablets. Bendgate is compleet irrelevant hier. Productiviteit ligt maar net aan hoe en welke apps je wil gebruiken, dat gaat echt niet per se beter op android.

Share and Enjoy!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GreNade schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:58:
Niet alleen nieuwe OS versies, beveiligingsupdates zijn ook dramatisch bij Android tablets. Bendgate is compleet irrelevant hier. Productiviteit ligt maar net aan hoe en welke apps je wil gebruiken, dat gaat echt niet per se beter op android.
Beveiligingsupdates zijn inderdaad ook dramatisch onbelangrijk.....
Échte lekken worden op alle apparaten gewoon netjes geupdate. De meeste beveiligingsupdates zijn dusdanig triviaal dat ze, wederom, alleen voor de tweaker interessant zijn en voor de gewone gebruiker volledig irrelevant.

Wat productiviteit betreft gaat het hier niet om n=1. Iedere iPad (pro) gebruiker met wie ik samen werk verbaasd zich keer op keer over hoeveel beter mijn Galaxy Tab werkt in productieve scenarios, zeker als het gaat om Office365 (of willekeurig welke andere niet-Apple software en hardware). Iedere keer dat ik probeer zoiets op mijn iPad te doen (ik ben fervent iPad gebruiker sinds de eerste versie) frustreer ik mij weer hoe slecht het geregeld is in vergelijking met Android. Dit gaat niet over welke apps je gebruikt, dit is een basale tekortkoming van Apple veroorzaakt door hun gesloten OS. De dingen die op Android mogelijk zijn kunnen simpelweg niet op Apple (fatsoenlijk uitwisselen van data tussen apps als belangrijkste voorbeeld. Ja, dat kan op iOS maar het is zo enorm omslachtig dat het onprettig werkt of gewoon door de app-bouwers niet geïmplementeerd wordt)

• WCA

WCA

Croga schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Beveiligingsupdates zijn inderdaad ook dramatisch onbelangrijk.....
Échte lekken worden op alle apparaten gewoon netjes geupdate. De meeste beveiligingsupdates zijn dusdanig triviaal dat ze, wederom, alleen voor de tweaker interessant zijn en voor de gewone gebruiker volledig irrelevant.

Wat productiviteit betreft gaat het hier niet om n=1. Iedere iPad (pro) gebruiker met wie ik samen werk verbaasd zich keer op keer over hoeveel beter mijn Galaxy Tab werkt in productieve scenarios, zeker als het gaat om Office365 (of willekeurig welke andere niet-Apple software en hardware). Iedere keer dat ik probeer zoiets op mijn iPad te doen (ik ben fervent iPad gebruiker sinds de eerste versie) frustreer ik mij weer hoe slecht het geregeld is in vergelijking met Android. Dit gaat niet over welke apps je gebruikt, dit is een basale tekortkoming van Apple veroorzaakt door hun gesloten OS. De dingen die op Android mogelijk zijn kunnen simpelweg niet op Apple (fatsoenlijk uitwisselen van data tussen apps als belangrijkste voorbeeld. Ja, dat kan op iOS maar het is zo enorm omslachtig dat het onprettig werkt of gewoon door de app-bouwers niet geïmplementeerd wordt)
Beveiligingsupdates niet belangrijk? Laat me niet lachen man...

N=3 of 4 is niet veel beter dan n=1. Ik ken zat mensen die wèl harstikke tevreden zijn van hun iPad voor zakelijke productiviteit

Share and Enjoy!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GreNade schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:44:
Wanneer was de laatste keer dat jij hoorde dat er een beveiligingslek op grote schaal misbruikt werd? Een zoektocht op de term "Beveiligingslek" toont helemaal niets in de afgelopen 2 jaar. Waarom zou ik, als gebruiker, me dan ook maar de minste zorgen maken over beveiligingsupdates?
N=3 of 4 is niet veel beter dan n=1. Ik ken zat mensen die wèl harstikke tevreden zijn van hun iPad voor zakelijke productiviteit
Ik heb het dan ook niet over n=3 of 4. Ik heb het over tientallen. En ja, je kunt met een inferieur product hartstikke tevreden zijn. Dat betekend niet dat er geen betere alternatieven zijn. Zolang je niet serieus vergelijkt zul je nooit tot een onderbouwde visie komen. Mijn vergelijkingen en die van de mensen die ik ken zijn gebaseerd op real life gebruik en komen keer op keer tot dezelfde conclusie: Ik wil mijn iPad niet kwijt maar als ik aan het werk ben is de toegevoegde waarde van m'n Galaxy Tab hoger (en zit ik serieus naar een Windows tablet te kijken aangezien dat, in zakelijke creatie omgevingen, nog beter werkt)

• WCA

WCA

Croga schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:54:
[...]

Wanneer was de laatste keer dat jij hoorde dat er een beveiligingslek op grote schaal misbruikt werd? Een zoektocht op de term "Beveiligingslek" toont helemaal niets in de afgelopen 2 jaar. Waarom zou ik, als gebruiker, me dan ook maar de minste zorgen maken over beveiligingsupdates?

[...]

Ik heb het dan ook niet over n=3 of 4. Ik heb het over tientallen. En ja, je kunt met een inferieur product hartstikke tevreden zijn. Dat betekend niet dat er geen betere alternatieven zijn. Zolang je niet serieus vergelijkt zul je nooit tot een onderbouwde visie komen. Mijn vergelijkingen en die van de mensen die ik ken zijn gebaseerd op real life gebruik en komen keer op keer tot dezelfde conclusie: Ik wil mijn iPad niet kwijt maar als ik aan het werk ben is de toegevoegde waarde van m'n Galaxy Tab hoger (en zit ik serieus naar een Windows tablet te kijken aangezien dat, in zakelijke creatie omgevingen, nog beter werkt)
Want dat het in het verleden niet gebeurd is, betekent dan direct dat het in de toekomst niet kan gebeuren? Beetje naïef van je...

Tuurlijk zijn er sommige dingen die android beter doet, maar dat betekent niet dat het dan overall een beter product is. Kwestie van persoonlijke voorkeur, dat is alles. Gewoon blijven blaten dat het ene product per definitie voor een bepaalde use case beter is heeft geen enkele zin. Wie weet weegt het moeten gebruiken van bijv. TouchWiz compleet niet op tegen de voordelen die het biedt op het gebied van bestanden uitwisselen tussen apps... Dat kan jij niet voor iemand bepalen...

Share and Enjoy!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoe vaak lees je dat mensen door oudere Androidversies zonder de laatste security-updates in de problemen zijn gekomen?

Mij lijkt die nadruk op dat soort zaken ook wat overdreven. Ik tik dit op een ASUS Zenpad 3S 10 met 128 GB opslag. Prettig werkend ding. Werd geleverd met Android 6 en staat nu 7 op. Zal wellicht nooit een nieuwere versie krijgen maar dat zal voor het overgrote deel nog vele jaren geen echt probleem worden verwacht ik.

Het Apple ecosysteem is niets voor mij. Alleen al de lage icoondichtheid op iPads is iets waar ik mij aan stoor. Die is meen ik hetzelfde als bij de iPhones die een veel kleiner scherm hebben. Met een custom launcher (Nova) kun je de duvel en zijn ouwe moer aan je eigen wensen aanpassen. Ik begrijp dat je dit bij IOS zonder jailbreaken niet kunt aanpassen. Ik vind dat middeleeuws. Ik gebruik nu 7x7 en dat ziet er prima uit. Kan evt. nog hoger maar dit voldoet als je verder nog een slim appje gebruikt om apps in groepen achter een icoontje te zetten. Veel handiger dan het in het OS ingebouwde op elkaar slepen van apps om ze te groeperen. Ik geloof niet dat iOS een vergelijkbaar appje kent en dan moet je oeverloos door schermen swipen. De meeste mensen gebruiken dat op elkaar slepen niet wat ook in iOS zit naar ik begrijp. Velen zullen het bestaan van die mogelijkheid niet eens weten vermoed ik. Ik kan met twee tikjes alle apps openen.

Apple heeft alles veel te veel dichtgetimmerd naar mijn smaak waardoor ik teveel beperkt word in mijn vrijheid van handelen. Dat zint me niet, maar vele miljoenen mensen kunnen daar blijkbaar wel mee leven. Ieder zijn keuze, alhoewel er denk ik wel veel iSpul gebruikers zijn die helemaal niet weten hoe anders het ook kan en denken dat de Apple manier de enige manier is. Dat zijn waarschijnlijk de mensen die iPad zeggen als ze tablets in het algemeen bedoelen. ;)

• WCA

WCA

CaptJackSparrow schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:26:
Hoe vaak lees je dat mensen door oudere Androidversies zonder de laatste security-updates in de problemen zijn gekomen?

Mij lijkt die nadruk op dat soort zaken ook wat overdreven. Ik tik dit op een ASUS Zenpad 3S 10 met 128 GB opslag. Prettig werkend ding. Werd geleverd met Android 6 en staat nu 7 op. Zal wellicht nooit een nieuwere versie krijgen maar dat zal voor het overgrote deel nog vele jaren geen echt probleem worden verwacht ik.

Het Apple ecosysteem is niets voor mij. Alleen al de lage icoondichtheid op iPads is iets waar ik mij aan stoor. Die is meen ik hetzelfde als bij de iPhones die een veel kleiner scherm hebben. Met een custom launcher (Nova) kun je de duvel en zijn ouwe moer aan je eigen wensen aanpassen. Ik begrijp dat je dit bij IOS zonder jailbreaken niet kunt aanpassen. Ik vind dat middeleeuws. Ik gebruik nu 7x7 en dat ziet er prima uit. Kan evt. nog hoger maar dit voldoet als je verder nog een slim appje gebruikt om apps in groepen achter een icoontje te zetten. Veel handiger dan het in het OS ingebouwde op elkaar slepen van apps om ze te groeperen. Ik geloof niet dat iOS een vergelijkbaar appje kent en dan moet je oeverloos door schermen swipen. De meeste mensen gebruiken dat op elkaar slepen niet wat ook in iOS zit naar ik begrijp. Velen zullen het bestaan van die mogelijkheid niet eens weten vermoed ik. Ik kan met twee tikjes alle apps openen.

Apple heeft alles veel te veel dichtgetimmerd naar mijn smaak waardoor ik teveel beperkt word in mijn vrijheid van handelen. Dat zint me niet, maar vele miljoenen mensen kunnen daar blijkbaar wel mee leven. Ieder zijn keuze, alhoewel er denk ik wel veel iSpul gebruikers zijn die helemaal niet weten hoe anders het ook kan en denken dat de Apple manier de enige manier is. Dat zijn waarschijnlijk de mensen die iPad zeggen als ze tablets in het algemeen bedoelen. ;)
Kwestie van perspectief. Als iemand met een lekke Android gehackt wordt, denkt men: oh, die zal wel niet up to date geweest zijn, logisch dat diegene gehackt wordt. (of het moet gaan om een artikel waar de allernieuwste, up-to-date versie van Android gehackt wordt natuurlijk)

Zelfde geldt voor Windows: iemand krijgt een virus, maar dat komt echt niet in het nieuws. (Dat maakt het nog niet oké om zomaar Windows updates uit te zetten toch? :P)

Kom je bij Apple aan. Als daar 1 persoon gehackt wordt, komt dat gelijk groot in het nieuws, want iedereen dacht toch dat iOS dat ondoordringbare fort was? Vervolgens komt er 1 tot enkele dagen later een patch die het oplost voor iedereen, en blijft de schade beperkt.

Geen grote hacks? Wellicht, maar dat betekent niet dat er helemaal niet gehackt wordt, en zeker niet dat je even veilig bent als een apparaat dat wèl up to date is. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ;)

Share and Enjoy!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
GreNade schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Het gaat om het risico en dat verschilt per geval.

Het patchen van vulnerabilities beïnvloedt de kans dat een risico zich voordoet. In zijn algemeenheid valt in de praktijk toch wel vast te stellen dat de kans dat een willekeurige gebruiker te maken krijgt met een succesvolle exploit niet erg groot is voor Android devices, gepatcht of ongepatcht. (Vergelijk dit bv met de security crisis van Windows XP in het verleden.) Theoretisch lek betekent niet direct praktisch geïnfecteerd.

Het daadwerkelijke gebruik beïnvloedt de impact. In dit geval betreft het een mediatablet voor jonge kinderen wat eventuele impact waarschijnlijk marginaal maakt.

Een afweging maak je per user case waarbij je zowel functionele als niet-functionele aspecten beschouwt.

• WCA

WCA

Rukapul schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Het gaat om het risico en dat verschilt per geval.

Het patchen van vulnerabilities beïnvloedt de kans dat een risico zich voordoet. In zijn algemeenheid valt in de praktijk toch wel vast te stellen dat de kans dat een willekeurige gebruiker te maken krijgt met een succesvolle exploit niet erg groot is voor Android devices, gepatcht of ongepatcht. (Vergelijk dit bv met de security crisis van Windows XP in het verleden.) Theoretisch lek betekent niet direct praktisch geïnfecteerd.

Het daadwerkelijke gebruik beïnvloedt de impact. In dit geval betreft het een mediatablet voor jonge kinderen wat eventuele impact waarschijnlijk marginaal maakt.

Een afweging maak je per user case waarbij je zowel functionele als niet-functionele aspecten beschouwt.
Waarom wordt er bij het ene lekke apparaat moord en brand geschreeuwd, en bij het andere niet? Mensen waarschuwen overal "plak je webcam af, hang geen met internet verbonden camera's in je huis, zorg dat je spul altijd geupdate is!"

Maar om een of andere gekke reden, krijgt android altijd een uitzonderingspositie. Mensen vinden het helemaal niet gek om nu nog een tablet met android nummertje stenentijdperk te gebruiken die voor het laatst geupdate is in 2014? Daar zitten ook camera's en microfoons op kan ik je zeggen. Of hebben het potentieel om van allerlei dingen met je netwerk te doen...

Waarom krijgt letterlijk 1 platform deze uitzonderingssituatie? Ik vind het echt heel vreemd.

Share and Enjoy!

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De eerste generatie ipad pro 9.7" moet je voor niet al teveel op de kop kunnen tikken .
Dat ding is snel zat , 4 stereo speakers erop , niet te groot (zoals je zelf aangaf) , uitstekende batterijduur en prachtig scherm .
nieuw 399€+ gratis verzending op amazon voor de 128Gb versie . Tweedehans kan je nog wel goedkoper vinden .

De 2018 gewone ipad heb ik in de winkel eens getest en ik moet zeggen , dat scherm is echt niet zo goed als de ipad pro . Niet enkel het ontbreken van anti reflectiecoating , maar vooral het feit dat ie wat lager in de behuizing ligt vind ik niet fijn werken . Hij heeft ook maar 2 speakers aan 1 kant .

Ik heb net mijn 9.7" ipad pro weg gedaan voor de 10.5" en de 10.5" is idd toch een pak groter en voor mij was dit niet per se nodig . Ik kijk nu youbube filmpjes dikwijls zonder het filmpje full screen te zetten omdat het anders te groot wordt om van zo dichtbij te kijken (mijn mening) .

Airplay functionaliteit werkt imo toch ook net wat beter dan android met chromecast . Plus , geen gehannes met verouderde android versies . 9.7" ipad pro heeft nog steeds laatste OS .

[ Voor 8% gewijzigd door CrimInalA op 13-01-2019 13:51 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GreNade schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:02:
Want dat het in het verleden niet gebeurd is, betekent dan direct dat het in de toekomst niet kan gebeuren? Beetje naïef van je...
Naief is denken dat dingen belangrijk zijn die zichzelf nog nooit als belangrijk bewezen hebben....
Tuurlijk zijn er sommige dingen die android beter doet, maar dat betekent niet dat het dan overall een beter product is. Kwestie van persoonlijke voorkeur, dat is alles. Gewoon blijven blaten dat het ene product per definitie voor een bepaalde use case beter is heeft geen enkele zin. Wie weet weegt het moeten gebruiken van bijv. TouchWiz compleet niet op tegen de voordelen die het biedt op het gebied van bestanden uitwisselen tussen apps... Dat kan jij niet voor iemand bepalen...
Klopt. Ik kon ook niet met Touchwiz overweg dus heb ik de Microsoft launcher geínstalleerd. Iets wat op iOS geen optie is. Ofwel: Thanks for making my point......

• WCA

WCA

Croga schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Naief is denken dat dingen belangrijk zijn die zichzelf nog nooit als belangrijk bewezen hebben....

[...]

Klopt. Ik kon ook niet met Touchwiz overweg dus heb ik de Microsoft launcher geínstalleerd. Iets wat op iOS geen optie is. Ofwel: Thanks for making my point......
Dus omdat er tot nu toe nog niets gebeurd is maakt dat het veilig? Dat is als zeggen dat roken niet ongezond is, want je opa die rookte is 90 geworden...

Touchwiz is meer dan alleen een launcher... Daarnaast was het gewoon een voorbeeldje.

Share and Enjoy!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GreNade schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:09:
Dus omdat er tot nu toe nog niets gebeurd is maakt dat het veilig? Dat is als zeggen dat roken niet ongezond is, want je opa die rookte is 90 geworden...
Nee, het is als zeggen dat roken niet ongezond is omdat nog nooit iemand er gezondheidsklachten van gekregen heeft......

Je vergelijking gaat mis omdat het geen n=1 is. Er is nog nooit misbruik gemaakt van een lek in een mobiel OS. Dat betekend niet dat het nooit zal gaan gebeuren, het betekend wel dat de kans dat het gaat gebeuren heel erg klein is en de kans dat de impact indrukwekkend is nog veel kleiner.

[ Voor 27% gewijzigd door Croga op 13-01-2019 21:35 ]

• Highfive95
Toch grappig dat een android/ipad topic tot een wellus/nietus discussie leidt.

Ik heb de Mediapad M5 8.4 inmiddels in gebruik en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. Formaat is perfect en scherm ziet er erg goed uit. Voelt ook degelijk aan. Alleen even andere launcher erop gezet en verder draait hij als een zonnetje. Zeer tevreden.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
GreNade schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:41:
[...]
Maar om een of andere gekke reden, krijgt android altijd een uitzonderingspositie. Mensen vinden het helemaal niet gek om nu nog een tablet met android nummertje stenentijdperk te gebruiken die voor het laatst geupdate is in 2014?
Ben het met je eens, vandaar mijn post ook over dat ik een ipad aanraadt, zeker aangezien die in prijs. Mijn vrouw heeft nog een ipad 2 en daar werkt nog best veel op (Dat ding is 8 jaar geleden geintroduceerd en 7 jaar oud!). Ik heb ook een Android tablet van Samsung liggen die nieuwer is maar zo goed als geen updates heeft gekregen. Dat is los van de securitypatches ook vervelend omdat nieuwere apps/games niet op oude versies draaien....

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
2 posts verwijderd.. voor advies (of kritiek) bij opvoeding kan je terecht op een ander forum

Strava

Pagina: 1