Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.ddv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 10:30
Omdat mijn vorige wifi-adapter niet geschikt was voor Win10 heb ik afgelopen week een nieuwe aangeschaft. Ik ging er vanuit dat het installeren een kwestie zou zijn van drivers installeren en gaan... maar het lijkt allemaal nog niet goed te werken. Ik heb wél wifi, maar mijn download-snelheid is om te huilen. Met speedtest.net haal ik snelheden onder de 1Mbps down, terwijl de upload 16-20 Mbps haalt. Dit is op 2.4 GHz, maar op 5GHz is de situatie niet veel beter.

Wanneer ik vanaf dezelfde locatie test met mijn laptop Dell Latitude (2.4 GHz) is de snelheid wél beter (14 Mbps down, 8 MBps up). Overigens staan beide systemen op zolder en staat de router beneden in de meterkast.

Hoe kan ik de snelheid van mijn verbinding weer op normaal niveau krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
* Windows 10 (versie 1803, build 17134.472) 64-bits
* TP-Link Archer AC600 T2UH ver. 2
* Connectbox van Ziggo (Arris TG2492LG-ZG)
* Internet van Ziggo (100Mbit)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Nieuwste versie van de drivers (Archer T2UH(EU/US)_V2_180522_Wins) installeren vanaf de site van TP-Link: https://www.tp-link.com/us/download/Archer-T2UH.html#Driver
* Chatten met support van TP Link. Geen succes, ze deden net of dit probleem bij hen niet bekend was, terwijl even Googlen op T2UH, Windows 10 en slow enorm veel resultaten geeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Martin.ddv op 09-01-2019 11:31 . Reden: ontbrekende informatie toegevoegd ]

Beste antwoord (via Martin.ddv op 09-01-2019 15:52)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk kun je de boel iets verbeteren met driver(tweak)s, maar zo te horen is de situatie gewoon verre van optimaal:

- de Arris TG2492LG is een modemrouter met prima WiFi AP, vergelijkbaar met een TP-Link Archer C7 of Netgear R7000.
- desondanks is het niet te verwachten in een gemiddelde Nederlandse woning dat je met een enkele AP beneden (in de meterkast?) ook op zolder goede dekking hebt.
- de dekking op zolder is sowieso marginaal.
- het verschil tussen up- en download geeft aan dat deze NIC vrij slechte ontvangstgevoeligheid heeft. Het verschil tussen 1Mbps en 20Mbps is overigens niet groot, beide zitten op de rand van WiFi-dekking.

Dus: minder optimale NIC gecombineerd met sowieso beroerde dekking. Ik zou eerlijk gezegd op dat laatste focussen, want met zo weinig signaal ga je ook met een goede NIC geen spectaculaire verbetering zien (lees: misschien haal je de 16-20Mbps, maar niet).

Wat te doen:
- goedkoop en simpel: hang die USB NIC aan een USB verlengsnoer en speel een beetje met locatie en orientatie. Vaak kun je daar al flink wat winnen, al moet je wederom niets meer dan die 16Mbps verwachten.
- als je een UTP-kabel naar boven hebt lopen, overweeg een simpele AP om daaraan te hangen.
- geen UTP? Kijk of je die eenvoudig kan realiseren, kijk dan naar AP.
- geen UTP en geen eenvoudige manier om te realiseren? Kijk naar alternatieven (MoCA als je coax hebt, anders PLC).

Je kunt ook naar een betere WiFi NIC kijken. Ik zou anno 2019 sowieso aanraden om minimaal 2x2 MIMO te nemen. USB is sowieso minder optimaal, je laptop heeft geheid mogelijkheid om intern een (mPCIe/M.2) NIC te plaatsen, de interne antennes in een laptop zijn vrijwel altijd beter dan op een USB stick, en drivermatig is het meestal ook eenvoudiger. Maar wederom, zelfs de beste NIC op een locatie zonder dekking blijft behelpen. Als je flink geld gaat uitgeven, doe dan wat aan de dekking, niet aan een dure NIC tegen een slechte situatie aangooien.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chatten met support van TP Link
En? Wat kwam daaruit?

Sowieso heb je hier een ultiem low-end (1x1 SISO) apparaat te pakken met een brakke el-cheapo (Mediatek) chipset erin. Je mag geen hoge verwachtingen ervan hebben.

1Mbps down klinkt desondanks vrij laag, zeker als je up 16-20Mbps haalt. Maar om hier echt iets zinnigs over te roepen moeten we de situatie begrijpen:
- waar verbindt de T2UH mee? (indien modemrouter van Ziggo: welke exact?) Graag merk+modelnr geven van apparaat.
- gaat de verbinding over 2.4GHz of 5GHz?
- wat haal je op een ander apparaat (bijv smartphone) op dezelfde plek waar je deze performance meet met je laptop? En welk ander apparaat exact?
- met welke speedtest test je exact?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.ddv
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zie dat ik inderdaad niet helemaal volledig was. Ik heb inmiddels mijn startpost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giwe94
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:11
Ik heb zelf soortgelijke problemen gehad met de Archer T4U. Bij mij was het probleem opgelost met het installeren van onofficiële drivers. Misschien dat deze drivers ook voor de T2UH werken? Ik kan namelijk zo geen onofficiële drivers voor de T2UH vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.ddv
@Giwe94 Zojuist heb ik even getest met de Mediatek-drivers uit deze thread van het forum van TP-Link. Ik kreeg wel kort even normale waarden in beeld tijdens de installatie. Echter toen ik naderhand wilde gaan testen, leek Windows de oude drivers van TP-Link zelf weer vrolijk teruggezet te hebben. In apparaatbeheer staat gewoon weer TP-LINK Wireless USB Adapter. Deze weer verwijderd en opnieuw opgestart, maar wat ik ook doe: die drivers van TP-Link komen steeds weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Heb je de instellingen van die driver zelf al eens nagekeken?

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.ddv
Waar moet ik specifiek op letten dan? Er staan nogal wat velden in natuurlijk. Wat me in elk geval opvalt is dat datum van stuurprogramma 15-7-2016 (versie 5.1.28.0), terwijl de drivers op de site suggereren van 22-05-2018 te zijn. Daardoor krijg ik de indruk dat stiekem nog steeds de oude drivers (die van de installatie cd-rom) actief zijn. Of de drivers op TP-Link site zijn toch iets minder minder recent dan de bestandsnaam Archer T2UH(EU/US)_V2_180522_Wins doet vermoeden.

En voor de volledigheid: het probleem speelde direct na de installatie al, ik heb dus geen instellingen aangepast die deze traagheid zouden kunnen veroorzaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Martin.ddv op 09-01-2019 13:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk kun je de boel iets verbeteren met driver(tweak)s, maar zo te horen is de situatie gewoon verre van optimaal:

- de Arris TG2492LG is een modemrouter met prima WiFi AP, vergelijkbaar met een TP-Link Archer C7 of Netgear R7000.
- desondanks is het niet te verwachten in een gemiddelde Nederlandse woning dat je met een enkele AP beneden (in de meterkast?) ook op zolder goede dekking hebt.
- de dekking op zolder is sowieso marginaal.
- het verschil tussen up- en download geeft aan dat deze NIC vrij slechte ontvangstgevoeligheid heeft. Het verschil tussen 1Mbps en 20Mbps is overigens niet groot, beide zitten op de rand van WiFi-dekking.

Dus: minder optimale NIC gecombineerd met sowieso beroerde dekking. Ik zou eerlijk gezegd op dat laatste focussen, want met zo weinig signaal ga je ook met een goede NIC geen spectaculaire verbetering zien (lees: misschien haal je de 16-20Mbps, maar niet).

Wat te doen:
- goedkoop en simpel: hang die USB NIC aan een USB verlengsnoer en speel een beetje met locatie en orientatie. Vaak kun je daar al flink wat winnen, al moet je wederom niets meer dan die 16Mbps verwachten.
- als je een UTP-kabel naar boven hebt lopen, overweeg een simpele AP om daaraan te hangen.
- geen UTP? Kijk of je die eenvoudig kan realiseren, kijk dan naar AP.
- geen UTP en geen eenvoudige manier om te realiseren? Kijk naar alternatieven (MoCA als je coax hebt, anders PLC).

Je kunt ook naar een betere WiFi NIC kijken. Ik zou anno 2019 sowieso aanraden om minimaal 2x2 MIMO te nemen. USB is sowieso minder optimaal, je laptop heeft geheid mogelijkheid om intern een (mPCIe/M.2) NIC te plaatsen, de interne antennes in een laptop zijn vrijwel altijd beter dan op een USB stick, en drivermatig is het meestal ook eenvoudiger. Maar wederom, zelfs de beste NIC op een locatie zonder dekking blijft behelpen. Als je flink geld gaat uitgeven, doe dan wat aan de dekking, niet aan een dure NIC tegen een slechte situatie aangooien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.ddv
Bedankt voor het meedenken! Ik heb zojuist een TP-Link TL-WR841N die ik nog had liggen aangesloten aan de UTP die ergens anders op zolder uit de muur kwam. Nu krijg ik ineens wel acceptabele resultaten: 53,6 Mbps down en 19,9 Mpbs up. Nu kan ik tenminste even vooruit totdat ik de kabel helemaal doorgetrokken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk, dat is een behoorlijk verouderde 2.4GHz-only router/AP, maar goede dekking met een verouderd apparaat is nog altijd stukken beter dan waardeloze dekking vanuit een goed apparaat :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1