Badkamer (bij)verwarmen in de winter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:56
Ik kon niet direct een topic vinden waar dit expliciet in besproken werd, dus vandaar dit losse topic.

Wij hebben een twee-onder-een-kap woning met gemiddelde isolatie. Op de gehele benedenverdieping hebben we vloerverwarming en op de eerste verdieping een radiator in de badkamer en een in een slaapkamer. Allemaal waterzijdig ingeregeld.

Nu is de badkamer gewoonweg koud. Dit heeft als reden dat de CV gewoonweg te weinig aan slaat om de badkamer warm te krijgen, omdat de benedenverdieping goed op temperatuur blijft.

Helaas ben ik niet zo slim geweest om elektrische vloerverwarming aan te brengen toen we een jaar geleden de badkamer gerenoveerd hebben. Nu ben ik dus op zoek naar een alternatief.

Eisen:

- We hebben zonnepanelen en zou het liefst elektrisch bijverwarmen.
- Ik wil deze tijdsgestuurd kunnen regelen en het liefst meerdere perioden per dag.
- Ik heb erg weinig ruimte, dus het zou mooi zijn om een compacte unit of wel de bestaande designradiator te gebruiken.

Wat heb ik zelf al gevonden:

- Paneelverwarming, bijvoorbeeld van Mill welke ingebouwde thermostaat heeft. Deze zou ik kunnen koppelen aan een tijdschakelaar en/of Z-wave. Nadeel is dat deze relatief veel ruimte in beslag nemen, aangezien ze alleen horizontaal geplaatst kunnen worden.
- Infraroodverwarming. Zelfde als de Mill, alleen dan duurder en vaak iets meer stroomverbruik. Voordeel is wel dat ik deze tegen het plafond kan schroeven.
- Elektrische verwarmingsunit welke ik in de bestaande radiator kan plaatsen. Je sluit hiermee wel je radiator af van je systeem, waardoor ik bang ben dat deze de warmte niet voldoende kwijt kan.

Iemand die goede ervaringen heeft met een van de systemen? Aanraders? Do's en don'ts?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Electrische radiator (mits er een stopcontact/stroompunt in de buurt is?)
Anders zou ik denk ik kijken naar die IR panelen voor aan het plafond en laten tijdschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Elektrische handdoekradiator wordt in nieuwbouw gebruikt hiervoor. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik weet niet of het mogelijk is om een normale radiator achteraf nog te vullen met uh... glycol? en geschikt te maken voor elektrisch.
Je zou ook de hele radiator kunnen vervangen door een elektrische, al dan niet met een blowerunit erop, schijnt de boel wat sneller warmer te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:33:
Ik weet niet of het mogelijk is om een normale radiator achteraf nog te vullen met uh... glycol? en geschikt te maken voor elektrisch.
Je zou ook de hele radiator kunnen vervangen door een elektrische, al dan niet met een blowerunit erop, schijnt de boel wat sneller warmer te krijgen.
Je kan ze gewoon met water gevuld laten en ombouwen met zoiets. Alleen betekent wel dat ik mijn radiator van het systeem afkoppel en daar heb ik mijn twijfels over ivm warmte afdracht cv systeem en twee 'dead ends'.
Señor Sjon schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:33:
Elektrische handdoekradiator wordt in nieuwbouw gebruikt hiervoor. :)
Dit is leuk om je handdoek te drogen, maar krijg je hier in korte tijd je badkamer mee warm?

@ThinkPad Ik heb ze gezien tot 900Watt met een max. temp van 70grC. Hier stook je wel je badkamer mee warm, tenminste mijne wel.

[ Voor 19% gewijzigd door virtualJac op 09-01-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
@KeRsTmAnNeKe Deze bestaan wel, zoek eens op 'radiator verwarmingselement'.
Gaan volgens mij maar tot 600W, dus is meer voor een handdoekradiator (die uit zichzelf al een laag vermogen hebben). Een beetje kamerradiator (type 22, dus met twee platen en op beide convectorriben) zit op het dubbele of meer.

@virtualJac Ik volg deze even. Heb de radiator in de badkamer afgekoppeld omdat ons meubel anders niet zou passen. Mijn plan was om een IR-paneel op te hangen (heb overschot van zonnepanelen dus bij mij ook voorkeur voor elektrisch). Maar tot nu toe eigenlijk nog niet koud gehad. Eens kijken hoe het de komende tijd gaat, als het een paar dagen vriest. We hebben overigens wel een badmat op de vloer liggen, dat scheelt ook al erg qua gevoel. Met je blote voeten op koude tegels is niet fijn :D
virtualJac schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:38:
[...]
@ThinkPad Ik heb ze gezien tot 900Watt met een max. temp van 70grC. Hier stook je wel je badkamer mee warm, tenminste mijne wel.
Ben wel benieuwd naar het verbruik van zoiets. Al valt dat wel uit te rekenen denk ik. De massa van de radiator valt op te zoeken + waterinhoud. Daarmee kun je wel ongeveer berekenen wat er aan kilojoules in moet om de radiator XX graden te krijgen. Dat kun je dan wel weer omrekenen naar kWh. Maar mijn voorkeur zou toch een straler (IR dan wel zo'n terrasheater idee) zijn, dat geeft sneller warmte en hoeft minder lang aan te staan om het behaaglijk te hebben/krijgen vermoed ik.

Handdoeken drogen hier overigens ook prima zonder warmtebron, de ventilatie in de badkamer is blijkbaar afdoende om het vlot te laten drogen.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
[...]

Je kan ze gewoon met water gevuld laten en ombouwen met zoiets. Alleen betekent wel dat ik mijn radiator van het systeem afkoppel en daar heb ik mijn twijfels over ivm warmte afdracht cv systeem en twee 'dead ends'.

[...]

Dit is leuk om je handdoek te drogen, maar krijg je hier in korte tijd je badkamer mee warm?

Die worden gebruikt om de norm van 22 graden binnen een uur te halen, iets wat een LTV systeem vaak niet lukt in een badkamer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
ThinkPadd schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:39:
Gaan volgens mij maar tot 600W, dus is meer voor een handdoekradiator (die uit zichzelf al een laag vermogen hebben). Een beetje kamerradiator (type 22, dus met twee platen en op beide convectorriben) zit op het dubbele of meer.

@virtualJac Ik volg deze even. Heb de radiator in de badkamer afgekoppeld omdat ons meubel anders niet zou passen. Mijn plan was om een IR-paneel op te hangen (heb overschot van zonnepanelen dus bij mij ook voorkeur voor elektrisch). Maar tot nu toe eigenlijk nog niet koud gehad. Eens kijken hoe het de komende tijd gaat, als het een paar dagen vriest. We hebben overigens wel een badmat op de vloer liggen, dat scheelt ook al erg qua gevoel. Met je blote voeten op koude tegels is niet fijn :D

[...]

Ben wel benieuwd naar het verbruik van zoiets. Al valt dat wel uit te rekenen denk ik. De massa van de radiator valt op te zoeken + waterinhoud. Daarmee kun je wel ongeveer berekenen wat er aan kilojoules in moet om de radiator XX graden te krijgen. Dat kun je dan wel weer omrekenen naar kWh. Maar mijn voorkeur zou toch een straler (IR dan wel zo'n terrasheater idee) zijn, dat geeft sneller warmte en hoeft minder lang aan te staan om het behaaglijk te hebben/krijgen vermoed ik.

Handdoeken drogen hier overigens ook prima zonder warmtebron, de ventilatie in de badkamer is blijkbaar afdoende om het vlot te laten drogen.
toon volledige bericht
Ik vind het persoonlijk ook niet echt koud, maar mijn vrouw die sterft volgens haarzelf een langzame dood in de badkamer :X De handdoeken drogen ook prima inderdaad.

Ik neig momenteel ook meer naar een IR bijverwarmer, omdat je dan inderdaad in korte tijd de boel kan bijverwarmen en je niet de 'hoofdverwarming' verliest. Al vind ik zo'n elektrisch verwarmingselement wel erg interessant.

Ik vraag me alleen af of zo'n IR paneel aan het plafond de warmte ook onderin de badkamer krijgt. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringsdeskundigen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:47
Wat je eens zou kunnen proberen is zoiets: https://www.shopndrop.nl/...er-ventilator-kachel.html
Is een 450W "fohn", weet je gelijk of het vermogen afdoende is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-06 08:15

Theo

moederbord

Waarom kun je niet zo'n elektrisch element in je huidige verwarming plaatsen én deze niet afkoppelen van de CV? Dan is de verwarming altijd warm door het element. En omdat de CV pomp uitstaat blijft deze warmte ook enkel in de radiator zitten. Gaat de CV(pomp) aan dan komt vers warm water de radiator is. Stel je het elektrisch element in op een max watertemperatuur die lager ligt dan het CV water (bijv 40 graden terwijl je CV water 50 graden is) dan gaat het elec element ook automatisch uit wanneer de CV warmte aanlevert.

Een kleine warmtebron is veelal voldoende voor een kleine ruimte. (het is immers geen woonkamer) Stel je hebt veel inbouwspots in je badkamer dan kun je ook overwegen deze voor halogeen te vervangen. 4 x 50 watt aan halogeen kan met een aantal uren je badkamer ook best een paar graden opwarmen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
ThinkPadd schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:39:
Gaan volgens mij maar tot 600W, dus is meer voor een handdoekradiator (die uit zichzelf al een laag vermogen hebben). Een beetje kamerradiator (type 22, dus met twee platen en op beide convectorriben) zit op het dubbele of meer.drogen.
Ging me er meer om of het nog kan om een radiator die nu aan de CV hangt los te koppelen en daarna los te vullen. Ik weet ook dat bv Vasco hun elektrische radiatoren met glycol vult, maar of dit puur is of gemengd durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Dit is leuk om je handdoek te drogen
Daar zijn ze niet voor.
, maar krijg je hier in korte tijd je badkamer mee warm?
Daar zijn ze voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Theo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:36:
Waarom kun je niet zo'n elektrisch element in je huidige verwarming plaatsen én deze niet afkoppelen van de CV? Dan is de verwarming altijd warm door het element. En omdat de CV pomp uitstaat blijft deze warmte ook enkel in de radiator zitten. Gaat de CV(pomp) aan dan komt vers warm water de radiator is. Stel je het elektrisch element in op een max watertemperatuur die lager ligt dan het CV water (bijv 40 graden terwijl je CV water 50 graden is) dan gaat het elec element ook automatisch uit wanneer de CV warmte aanlevert.

Een kleine warmtebron is veelal voldoende voor een kleine ruimte. (het is immers geen woonkamer) Stel je hebt veel inbouwspots in je badkamer dan kun je ook overwegen deze voor halogeen te vervangen. 4 x 50 watt aan halogeen kan met een aantal uren je badkamer ook best een paar graden opwarmen.
Dit is ook nog een optie om te onderzoeken. Zou ik alleen moeten kijken hoe vaak en hoe lang mijn pomp blijft nadraaien. En of hij dit ook doet als hij de boiler verwarmd (heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11
Er zijn ook IR panelen met een spiegel erin, daar heb je meestal het stopcontact dichtbij in de buurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

virtualJac schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:26:

- Elektrische verwarmingsunit welke ik in de bestaande radiator kan plaatsen. Je sluit hiermee wel je radiator af van je systeem, waardoor ik bang ben dat deze de warmte niet voldoende kwijt kan.
Deze kun je prima plaatsen en ook nog de CV aansluiting houden hoor!
Je kunt dan heel moelijk gaan rekenen met pompen die aanstaan etc, je kunt ook de verwarmingsunit op een timer zetten en een uurtje rondom je douchemoment aanzetten. klaar!

Zo zit het bij ons (vakantiehuis) al jaren, werkt perfect.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:24
Wij hebben in ons nieuwbouwhuis (oplevering okt 2018) ook een elek. handdoekenradiator. Deze levert voldoende warmte om binnen 10 min de badkamer goed op temperatuur te krijgen hoor. Nu hebben wij hem nooit aanstaan, omdat we in de badkamer vloerverwarming hebben (uiteraard heb ik wel een keer getest, of de radiator de badkamer snel warm krijgt). Maar ik kan je zo'n handdoekenradiator zeker aanbevelen!

[ Voor 13% gewijzigd door StefanG85 op 09-01-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 16:02
virtualJac schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:22:
[...]

...

Ik vraag me alleen af of zo'n IR paneel aan het plafond de warmte ook onderin de badkamer krijgt. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringsdeskundigen hier.
In mijn praktijkruimte (sportmassage) heb ik een IR warmtepaneel verwerkt in het systeem plafond. Dit draait nu 2 maanden en bevalt zo goed dat ik in mijn nieuwe huis IR folie ga verwerken in het plafond.

Voor zover ik het begrijp is het stralingswarmte. Deze verwarmt niet zozeer de ruimte maar meer de oppervlakte waar het op straalt. In mijn situatie is dit de persoon op de behandeltafel. Deze ervaart een aangename warmte. Wanneer de straling op een oppervlakte komt verwarmt deze het oppervlakte, deze verwarmt dan weer de ruimte.

Voor de badkamer, het zal sneller aangenaam warm voelen dan dat de ruimte ook daadwerkelijk warm is. Ik vergelijk het met wintersport op een berg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Trebbors

Failure is no option!

virtualJac schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Dit is ook nog een optie om te onderzoeken. Zou ik alleen moeten kijken hoe vaak en hoe lang mijn pomp blijft nadraaien. En of hij dit ook doet als hij de boiler verwarmd (heeft).
Welke oplossing heb je gekozen? De benedenverdieping loopt op de L/L warmtepomp, de bovenverdieping wil ik enkel de badkamer droog kunnen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Heb nog niets gekozen helaas. Ik neig naar een infrarood paneel, maar moet me weer eens inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
virtualJac schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:46:
Heb nog niets gekozen helaas. Ik neig naar een infrarood paneel, maar moet me weer eens inlezen.
Deze oplossing hebben wij ook gekozen bij het opknappen van de badkamer. Om dezelfde reden: een radiator is leuk maar staat toch nooit aan wanneer het moet.

Het moet nog winter worden, dus echt goed kan ik je nog niet vertellen hoe het werkt.

Wat ik wel van iemand heb gehoord: de combinatie met (al dan niet electrische) vloerverwarming is fijn - en die combinatie hebben we dan ook gemaakt. Het lastige met alleen IR-panelen aan het plafond is namelijk dat de vloertegels extra koud aanvoelen als het bij je hoofd wel lekker warm is.

Electrische vloerverwarming wil je met een programmeerbare klokthermostaat - of minimaal een thermostaat waarop je een constante basistemperatuur kunt instellen. Het IR-paneel hebben wij zonder thermostaat gedaan, gewoon knop met lichtje (zo een) zodat je weet wanneer het paneel aan staat.

Idee is dus dat de vloerverwarming zorgt dat het niet steenkoud is, maar vanwege het in ons geval kleine vloeroppervlak zal dit niet volstaan als het echt koud is. Daarbij dus zo nodig het IR-paneel dat je kunt aanzetten zodra je de douche in stapt. Deze straalt tegen dat je onder de douche vandaan komt dan wel lekker (na ~10 minuten).

Dit werkt als je een paneel kiest met niet te veel vermogen - als je het graag in een uur van koud naar 25 graden wilt kunnen stoken dan werkt dit niet.

Btw. panelen zijn in het algemeen IP-44, dus niet recht boven je douche/bad monteren (alleen in zone 2 in principe, 60 cm van douche/bad verwijderd). Ze bestaan vast ook in hogere IP-klassen want heel moeilijk is dat niet.
Pagina: 1