Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
in ons nog te bouwen (projectmatig) nieuwbouwhuis kunnen we Niko home control laten inbouwen. Zij zijn aangesloten bij het project en zorgen ervoor dat het geheel geinstalleerd is en werkt als het huis opgeleverd wordt.
prijs basispakket: 3139,- waarbij alle plafondlichtpunten te bedienen zijn via de telefoon (worden ook een aantal programma's geprogrammeerd). verder wordt er in de hal een bewegingssensor geplaatst met alarmfunctie, welke zorgt dat alle verlichting ingeschakeld wordt als de bewoners afwezig zijn. ook wordt er dan een sms gestuurd. verder nog; aanwezigheidsimulatie, paniek knop, schakel alles in 1x uit knop, bediening op afstand van de stopcontacten (linker van de dubbele wcd's) in de woonkamer. we zouden nog 349,- extra betalen voor de uitbouw.
daarnaast zijn er nog veel extra opties, zoals bediening van rolluiken (999,-), 4 plafondpunten dimmen (885,-), automatische verlichting dmv sensor in toilet en garage (439,-), deurbel met video (1339,-) , etc.

Best wat geld waarbij ik mijzelf afvraag of het dit waard is. Kan heel veel van dit ook niet met bv alleen philips Hue? waardoor het geheel veel goedkoper wordt? (bediening wcd's, rolluiken en deurbel met video kan volgens mij ook met een, hetzij aparte bediening, goedkoper geheel).

Wat is de visie van de experts hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:59
Vergis je niet in de kosten voor Philips Hue. Daarbij vervanging van verlichting wanneer deze stuk gaat etc.
Ben zelf bezig met gedeelte Hue (RGBW ledstrips vooral omdat ik geen Zwave besturing met een afstandsbediening kan vinden) en de rest met Zwave spullen zoals een Fibaro dimmer v2 a 50 euro p/s.
Als ik het hele huis heb gedaan kom je waarschijnlijk ook op zulke prijzen uit en moet je alles zelf doen. Daarnaast is het de vraag of je achter een schakelaar een module wil hebben of achter zowel de schakelaar als de verlichting zelf.
Voordeel is wel dat je het zelf allemaal kunt kiezen en koppelen.
Een rolluik bediening met fibaro bijvoorbeeld en dan de rest van het schakelmateriaal zal wel wat lager uit komen dan 999 euro, maar je moet zelf natuurlijk alles wel inbouwen en regelen.
Als je tijd hebt, zou ik me er eens in verdiepen en kijken of je het zelf wilt doen. Wellicht is het wel goedkoper te doen. (even kijkend naar de extra opties die best prijzig zijn. Maar, je moet wel zorgen dat bij de bouw van het huis een aantal dingen dan van te voren geregeld zijn zodat je niet hoeft te klooien als het huis gebouwd is. Denk dan aan extra aansluitingen voor netwerk en voeding voor bijvoorbeeld rookmelders/CO2 melders enzovoorts.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 09-01-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Hier in dezelfde fase voor een nieuwbouwhuis, maar heb alles afgeketst van aannemer/elektra boer wat er werd aangedragen.

Was mij veel te veel 'vendor lock-in' en de prijzen waren ook erg overdreven (zat al snel op 15000,-).

Heb daarom (schrik niet) voor 6500,- loze leidingen laten aanleggen door het hele huis heen en ga zelf (of met professionele hulp) een KNX systeem aanleggen. Toekomstbestendig en protocol ipv merk gebaseerd. Mocht er iets stuk gaan en de originele component/maker niet meer bestaan, dan wijk ik uit naar een ander die het meest erop lijkt.

offtopic:
Ik heb een horror Niko verhaal gehoord van een appartementen complex op de kop van Zuid (R'dam). In hoeverre dit waar is en wat er exact aan de hand was, kan ik me niet meer herinneren (iets met sensoren die kapot gingen, originele versie niet meer beschikbaar, V2 wel, maar dan moest de aansturing ook maar geupgrade worden), maar ik zou wel extra googlen naar ervaringen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
bedankt voor de antwoorden tot zover. Fibaro is een systeem dat qua communicatie tussen zender en ontvanger draadloos werkt?
KNX werkt op eenzelfde manier begrijp ik, ook met modules die in de meterkast aan de stroomgroepen gekoppeld dienen te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
Klopt mijn aanname dat alle dingen die je wilt bedienen via niko home control met 1 (of eigenlijk 2) draden rechtstreeks met de meterkast verbonden moeten worden? Dat bv de stroom niet via een centraaldoos mag lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-05 22:47
@koendio Dat klopt.
Niko Home Control (NHC) werkt voor de bedieningspunten met een 'bus'. Dit is een tweedraads-26V laagspanning kabel met vrije topologie langs al je bedien locaties. hierover gaan alle digitale 'telegrammen'.

Overigens kan je ook draadloze bedienpunten aansluiten.Deze zien er exact hetzelfde uit, echter werken met zigbee protocol naar een extra NHC-unit in de meterkast.

Mijn mening voor een NHC of KNX of whatever: Als je er voor kiest, ga dan 'all the way'.
Maak er geen laffe tussenvorm van met deels een gemodificeerd centraaldozen systeem en een Bus systeem in een ander deel van je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
aandegrift schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:41:
@koendio Dat klopt.
Niko Home Control (NHC) werkt voor de bedieningspunten met een 'bus'. Dit is een tweedraads-26V laagspanning kabel met vrije topologie langs al je bedien locaties. hierover gaan alle digitale 'telegrammen'.

Overigens kan je ook draadloze bedienpunten aansluiten.Deze zien er exact hetzelfde uit, echter werken met zigbee protocol naar een extra NHC-unit in de meterkast.

Mijn mening voor een NHC of KNX of whatever: Als je er voor kiest, ga dan 'all the way'.
Maak er geen laffe tussenvorm van met deels een gemodificeerd centraaldozen systeem en een Bus systeem in een ander deel van je project.
Thanks.
Wij hebben volgende week een afspraak met de e-installateur vh (nieuwbouw)huis. Hoop dan te horen wat er (voor 3000,-) qua basis geinstalleerd wordt en of we dit zelf makkelijk kunnen uitbreiden (wat tzt wel de bedoeling gaat zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-05 22:47
Mocht je nog meer vragen hebben over NHC: shoot!
ik ben wel bevooroordeeld met een al 7 jaar perfect werkende NHC installatie**.
Heb zelf de installatie en de programmering verricht. Erg leuk!

**ik wilde graag Domotica in mijn nieuwbouw, maar als er bezoek is bij mij dan moet men ook 'gewoon' het licht kunnen bedienen op de WC. ;)
Beide eisen zijn naar volle tevredenheid gerealiseerd.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 5% gewijzigd door aandegrift op 27-03-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
aandegrift schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:54:
Mocht je nog meer vragen hebben over NHC: shoot!
ik ben wel bevooroordeeld met een al 7 jaar perfect werkende NHC installatie**.

**ik wilde graag Domotica in mijn nieuwbouw, maar als er bezoek is bij mij dan moet men ook 'gewoon' het licht kunnen bedienen op de WC. ;)
Beide eisen zijn naar volle tevredenheid gerealiseerd.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
gelijk maar even misbruik maken van het aanbod. Als ik een bewegingssensor in een ruimte wil creeeren/installeren (waar origineel een niko schakelaar komt), wat heb ik dan nodig? Is dan alleen een sensor voldoende (zoietsl https://www.elektrototaal...TPaV7nNIGDexoC80EQAvD_BwE)
of moet er ook een andere printplaat achter (zoiets; https://www.elektrototaal...l-bewegingsmelder-4170728)?
wij kunnen voor 110,- ex btw een bewegingsmelden laten installeren, maar vraag mij af of dit een reeel bedrag is (of dat ik het voor de helft zelf kan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
@koendio Het plaatsen zal niet zo'n probleem zijn, maar er zal wat geprogrammeerd / ingesteld moeten worden. Of je dat zelf kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 15:10
Is hun systeem nu al veranderd dat er authenticatie is? Vorige zomer kon iedereen die op het wifi netwerk zat ,waar ook het Niko systeem op zat, gewoon alles bedienen met de app.
Vond dat wel echt belachelijk slecht voor de kostprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
DjAntoon schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:27:
@koendio Het plaatsen zal niet zo'n probleem zijn, maar er zal wat geprogrammeerd / ingesteld moeten worden. Of je dat zelf kunt?
volgens mij zou dat wel moeten gaan. (en anders ga ik mijzelf erin verdiepen, wil later waarschijnlijk ook wel meer gaan uitbreiden). Ik ben nu benieuwd wat nodig is om een lamp die door een niko schakelaar bedient wordt, te laten bedienen door een bewegingsmelder. Hiervoor zit ik nog onvoldoende in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
aandegrift schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:54:

Blijkbaar moet het wel kunnen, ik had verwacht dat het wat verder dicht getimmerd zat voor de gebruiker. (Ooit nog mee aan het originele systeem ontwikkelt wat betreft hardware)
Pagina: 1