[Philips Hue] Motion sensor - van 30%, naar 100%, naar 30%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartuss1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-07-2020
Hallo allemaal,

Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van dit forum, en er eigenlijk altijd tóch uit ben gekomen, zal ik nu toch echt mijn eerste vraag moeten stellen. Hopelijk kunnen de Hue gebruikers mij helpen :).

Vandaag heb ik 2 Hue Motion sensors besteld (.. vanochtend besteld, vanavond in huis, credits naar Bol.com!).
Sensor 1 op de oprit, sensor 2 bij de achterdeur.

Situatie: ik wil 3 lampen gedimd laten branden, ca. 30%.
De Hue sensor is zodanig in te stellen dat 'ie bij beweging, naar 100% gaat. Dikke prima, tot zover.
De vervolgactie van Hue zijn 2 opties:

(1) 1,2,5,10 minuten laten branden, daarna UIT.
(2) Niets doen.

Nu zou ik het graag zodanig willen zien dat ze daarna weer in de oorspronkelijke situatie terug springen, dus bijv. 30%, ipv. dat ze 100% blijven branden, of 0%.

Wie kan mij hierbij helpen? De search kwam ik niet verder..
Bedankt en groeten.

Edit: Nu vraag ik mijzelf af of ik antwoord ga geven op mijn eigen vraag.
De lampen zijn Ikea Tradvik-dingen. Heeft dit ermee te maken qua inschakelgedrag?

[ Voor 8% gewijzigd door Bartuss1 op 09-01-2019 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Bartuss1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:20:
Hallo allemaal,

Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van dit forum, en er eigenlijk altijd tóch uit ben gekomen, zal ik nu toch echt mijn eerste vraag moeten stellen. Hopelijk kunnen de Hue gebruikers mij helpen :).

Vandaag heb ik 2 Hue Motion sensors besteld (.. vanochtend besteld, vanavond in huis, credits naar Bol.com!).
Sensor 1 op de oprit, sensor 2 bij de achterdeur.

Situatie: ik wil 3 lampen gedimd laten branden, ca. 30%.
De Hue sensor is zodanig in te stellen dat 'ie bij beweging, naar 100% gaat. Dikke prima, tot zover.

(2) Niets doen.

Nu zou ik het graag zodanig willen zien dat ze daarna weer in de oorspronkelijke situatie terug springen, dus bijv. 30%, ipv. dat ze 100% blijven branden, of 0%.

Wie kan mij hierbij helpen? De search kwam ik niet verder..
Bedankt en groeten.

Edit: Nu vraag ik mijzelf af of ik antwoord ga geven op mijn eigen vraag.
De lampen zijn Ikea Tradvik-dingen. Heeft dit ermee te maken qua inschakelgedrag?
ik weet niet of het met je ikea lampen kan, alhoewel ik niet inzie waarom niet....

In de standaard app kan het niet, maar met Hue Labs heb je 'no motion, no fuss'
https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/no-motion-no-fuss
When no motion is detected for your chosen time, this Formula will turn your lights back to their previous state (instead of turning the lights off or do nothing). When triggering the sensor, it turns on your chosen scene, just like you are used to. Perfect for large open spaces to avoid dark spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 19:40
een controller gebruiken. Bijvoorbeeld Homey van Athom.
Of een ander soort gelijk systeem zoals home assistant of domoticz

dan kan je gelijk je hele huis automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muuske1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-01-2022
Hoi Bartuss1,

ik heb precies dezelfde wens met de verlichting bij oprit en terras. Heb je inmiddels een oplossing hiervoor gevonden? De functie 'terugkeren naar vorige status' schakelt de lampen toch uit in plaats dat ze weer naar 30% gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-05 17:03
Met Hue essentials (app) kan dat wel.
Met deze app kan je veel meer opties toevoegen aan je hue accessoires sowieso een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bartuss1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 00:20:

(2) Niets doen.
Daar hoort ook nog optie 3 te staan: terugkeren naar de vorige status. Die heb jij niet begrijp ik?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-05 08:19
Ik heb exact dezelfde problemen.

Ik dacht dat de sensor slim genoeg was hiervoor, maar wellicht is het net zo'n stomme sensor als in goedkope lampjes van de gamma?

Nu dacht ik dit te overrulen met een stukje automatisering in de Hue app.

Dus x aantal minuten na zonsondergang en x aantal minuten voor zonsopgang de lampen op stand nachtlampje.

En bij de sensor instellen dat ze bij beweging naar helder moeten gaan voor 2 minuten.

Ook dit lijkt totaal niet te werken. Maar nu gaat het fout bij de automatisering. Als ik daarin zit gaan de lampen idd naar nachtlampje, maar zodra ik eruit ga gaan de lampen weer naar gedimd.

De bewegings sensor stuurt de lampen wel naar helder aan.

De tijd is wel vreemd. insteling van 1 minuut gaat na 25 seconden al weer terug naar vorige stand. En 2 minuten doet dit al na 1 minuut 25 seconden.

Verder is het eigenlijk vreemd dat ik zo'n sensor heb maar toch acties moet instellen voor overdag. Met een tijdstip erbij.

Ik wil gewoon dat bij een bepaalde Lux de lampen aan gaan en bij een bepaalde lux weer uit. Afhankelijk van het seizoen zal dit toch veranderen. Ook wil ik zelf in kunnen stellen hoeveel de gedimde toestand moet zijn en hoeveel de helder stand moet zijn.

Dat lijkt met die sensor niet te kunnen. En in het stukje automatisering enkel in te stellen met een X aantal minuten voor of na zonsondergang.

Maar ik kan het ook totaal fout hebben. Tot nu toe is alles instellen nog erg onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-05 08:19
Dat terug naar vorige status is ook zo onduidelijk. Want wat was dan de vorige status? Nergens kun je toch instellen wat de begin status moet zijn? Enkel wat er moet gebeuren als er beweging is gedetecteerd.
Pagina: 1