Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mali112
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-03 15:35
Trage (pre?) bios boot

Oftewel, wanneer de aan knop wordt ingedrukt, duurt het ongeveer 14 seconden voordat hij de BIOS pagina laat zien (het merk van je mobo bijv.) en dan loopt hij wel vlot naar mijn OS.

Zal beginnen met mijn vermoedens die jullie al op weg zullen helpen.
Mijn MOBO laat zien aangetoond met een led waar hij op aan het 'checken' is, het blijkt dat die het langst brandt ~10 seconden op VGA, daarvoor ~2 seconden bij de CPU.
VGA is dus de videokaart, alleen snap ik niet waarom hij er zo lang over moet nadenken.

Het is een compleet nieuwe build dat bestaat uit:
MOBO: MSI X470 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
CPU Cooler: Cryorig H7
GPU: MSI RTX 2070 Z
RAM: 2x 8GB Crucial Ballistix Tactical Tracer RGB BLT8G4D30BET4K
Opslag: Samsung Evo 970 1TB
Voeding:Corsair RM550X
Overig: 2x 140m case fans

Geprobeerd (zonder effect):
- RAM verplaatst naar andere slots, huidig en aanbevolen A2 + B2
- Al het rand apparatuur eraf gehaald behalve de stroom + videokabel
- BIOS Update Version 7B79v15
Release Date 2018-11-19
- Alle overige hardware drivers up to date
- Fans ontkoppeld

Fast boot omzeilt toch het controleren op de hardware? Deze optie kan ik namelijk echt niet vinden in de bios menu.

Ik ben ten einde raad, hebben jullie verder nog advies of enig idee waar het aan kan liggen?
_/-\o_
x Mali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Fast boot zou de oplossing moeten zijn, staat vaak bij boot options waar je ook je HDD/SSD kiest. Verder lijkt er weinig aan de hand.. je kan de bootcodes volgen op de 2 digit LCD van je mobo, dan weet je precies wat de boot aan het doen is. Met ryzen kan ik mij voorstellen dat een gedeelte van die tijd in geheugencheck gaat zitten, maar (tot aanstaande ryzen) geen ervaring met je platform.

Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Ik heb kort een Ryzen bordje van MSI gehad ( ja ja )
Die had ook een wat langzamere boot.
Zolang hij nergens blijft hangen, is er niks aan de hand.

Vaak bij meer cores doet de boot er langer over. Zo doen mijn 2066 borden er langer over om te booten dan de 1151 borden. Is ff raar als je van de eene naar de andere wisselt maar is niks om je zorgen over te maken.