Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114539

Topicstarter
Mijn vraag
...
hallo, ik heb laatst een nieuw bureau gemaakt en ben nu van plan mijn setup ook eens goed aan te pakken. nu wil ik 2 speakers naast mijn beeldscherm zetten aan de uit einden van mijn bureau. nu had ik een mooi setje bookshelf speakers gezien ( whaferdale diamond 220) en heb ik want rond ge googeld en ontdekt dat ik een versterker / amplifier moet hebben.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
ik gebruik verder geen apparte / speciale software. de hardware van mijn computer is als volgt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,90€ 216,90
1Asus PRIME X470-PRO€ 179,-€ 179,-
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 85,50€ 85,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 102,-€ 102,-
1Corsair RM650x (2018)€ 98,90€ 98,90
1Samsung 960 EVO 500GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,20

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ik heb dus wat rond gezocht en ontdekt dat ik een versterker nodig heb. nu had ik deze gezien. ( https://www.allekabels.nl...395AQ0EAQYASABEgJos_D_BwE)

ik vroeg me zelf dus af of dit genoeg is en ook zal werken. zo niet. hebben jullie dan nog andere opties of speakers die jullie mij aanraden? mijn budget ligt rond de 200 euro.
alvast bedankt voor het mee denken!

mvg,
Wessel Holl
...

Beste antwoord (via Anoniem: 1114539 op 10-01-2019 18:36)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat @DukeBox meer op (bijvoorbeeld) zo'n setje doelt: pricewatch: Edifier R2730DB (Zwart) Dat setje komt qua prijs ook nog eens redelijk in de buurt van dat wat je nú op het oog hebt.

Als je wat "plaats" hebt dan zou ik persoonlijk overigens eerder gaan voor een goede AV reciever (eventueel tweedehands) en daar een leuke set speakers bij gaan "sparen" gedurende .....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voeg ook even een linkje naar die speakertjes toe :+

Dat versterkertje waar je naar linkt levert volgens de site 50W per kanaal aan 4 Ohm. Wat voor een Watt's zijn dat (PMPO of RMS)?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 08-01-2019 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:51:
Voeg ook even een linkje naar die speakertjes toe :+

Dat versterkertje waar je naar linkt levert volgens de site 50W per kanaal aan 4 Ohm. Wat voor een Watt's zijn dat (PMPO of RMS)?
https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications , dit is de link voor de speakers, had ik idd bij moeten voegen 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is het niet handiger een paar actieve monitor speakers te nemen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:29:
Is het niet handiger een paar actieve monitor speakers te nemen ?
zo als deze ? https://www.bax-shop.nl/s...3P8A_pEAQYASABEgLycfD_BwE

dit paar heb ik beneden staan maar maken een heel iritant geluid omdat ze contstand opzoek zijn naar een bluethoot signaal. ik dacht dat dit een zelfde soort speaker was als de whaferdales, maar dat kan ik dus fout hebben. ben totaal niet thuis in de audio wereld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bijv. maar zoals je zelf al aangeeft zou ik zonder BT nemen (vind ik hoe dan ook niet thuis horen in monitor speakers). Soms heb je ze ook met USB control, dat kan wel handig zijn omdat je dan ook het volume via je PC kan regelen i.p.v. op de speakers zelf of via een AB.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Audio vanaf je moederbord moet inderdaad versterkt worden.
Bluetooth moet je niet willen want dat is gewoon kwaliteitsverlies.
De Wharfedale speakers die je linkt zijn zeker goed dus allicht een idee om een goede 2e hands receiver te halen? Aansluiten middels de S/Pdif aansluiting en je hebt een super geluid.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat @DukeBox meer op (bijvoorbeeld) zo'n setje doelt: pricewatch: Edifier R2730DB (Zwart) Dat setje komt qua prijs ook nog eens redelijk in de buurt van dat wat je nú op het oog hebt.

Als je wat "plaats" hebt dan zou ik persoonlijk overigens eerder gaan voor een goede AV reciever (eventueel tweedehands) en daar een leuke set speakers bij gaan "sparen" gedurende .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die wharfedales zijn echt goed, dat is tenminste hifi. Ze hebben wel een redelijk zware versterker of receiver nodig.

Edifier of thonet wil je echt niet meer als je wharfedale gewend bent.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:59
De Wharfedale Diamond 220 zijn Hifi speakers, bedoeld om in een kamer opgesteld te worden (op een boekenplank, of op een standaard) en dan vanaf een paar meter afstand er naar te luisteren. Op een desktop geven near field monitors, of vergelijkbaar een beter resultaat dan hifi speakers. Het lijkt erop dat je ruim 300 euro budget hebt, je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld KRK Rokit 6 of Audioengine A2+

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 08-01-2019 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Hifi speakers werken prima op een bureau, hier bowers en wilkins shelves en dat klinkt prima bij een desktop. Near-field is alleen maar verkooppraat.

Krk heeft veel bass en is gewoon herrie. Audioengine is redelijk maar onderhand behoorlijk achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

digifun schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:36:
Hifi speakers werken prima op een bureau, hier bowers en wilkins shelves en dat klinkt prima bij een desktop. Near-field is alleen maar verkooppraat.

Krk heeft veel bass en is gewoon herrie. Audioengine is redelijk maar onderhand behoorlijk achterhaald.
Ik heb hier nog wel een 4-tal "werkeloze" Infinity Primus SAT speakertjes. Die gekke dingen verzorgen echt een serieus lekker geluid, maar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:32
digifun schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:36:

Wat een onzin. Ik verwacht dat die KRK's aanzienlijk beter zullen klinken dan die Whaferdale's met zo'n crappy versterkertje. Near-field is absoluut geen verkooppraat. Waar baseer je dat op? Als je last hebt van teveel bas dan heb je waarschijnlijk last van slechte akoestiek en resonantie. Wij hebben op kantoor de gehele set van de Rokit 5's tot 10-3 (midfield) voor verschillende doeleinden. Near-Field is echt een stuk prettiger bij je PC / Workstation. En goedkope goede hifi speakers bestaan mijn inziens vrijwel niet. KRK is dan een leuke goedkope studiomonitor met flink wat bang-for-buck.

Ik snap ook wel dat KRK echt low-end is in audio-monitor wereld. Maar met kleine budgetten krijg je er heel veel voor.

Daarbij, even ter referentie, ik gebruik zelf dus KRK's en in de woonkamer Sonus Faber's dus heb wel enigzins een idee waar ik over praat. Zeker met betrekking tot de prachtige dynamic-range/stereo-beeld van de hifi set is het ideaal. Maar voor in de woonkamer dus, met een fatsoenlijke versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zie aanvullend ook wat de audiophilliac over de verschillen tussen hifi speakers en desktop speakers zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 08-01-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Die speakers hebben een gevoeligheid van 86dB (per 1 watt op 1 meter) dus ik zie niet in waarom ze een 'zware' versterker nodig hebben. Je moet al ernstig doof zijn om hier langer een half uur comfortabel naar te kunnen luisteren. Buiten dat je buren het na enige tijd ook wel zat worden.

Het 'crappy versterkertje' is gebaseerd op de TDA7492 en dat is een meer dan prima chip om audio te versterken. Sterker nog, deze zit in de meeste actieve studio monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19

Videopac

Rommelt wat aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Voor onder de 100 euro heb je een tweedehands nad of rotel en dat klinkt prima met die wharfedales. Een stuk beter dan een tda7492.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:25:
De Wharfedale Diamond 220 zijn Hifi speakers, bedoeld om in een kamer opgesteld te worden (op een boekenplank, of op een standaard) en dan vanaf een paar meter afstand er naar te luisteren. Op een desktop geven near field monitors, of vergelijkbaar een beter resultaat dan hifi speakers. Het lijkt erop dat je ruim 300 euro budget hebt, je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld KRK Rokit 6 of Audioengine A2+
de krk speakers hebben dus geen externe versterker nodig om het beste geluid er uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Anoniem: 1114539 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:31:
[...]

de krk speakers hebben dus geen externe versterker nodig om het beste geluid er uit te halen?
Dat klopt. Ze zijn kwalitatief wel een stuk minder.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Anoniem: 1114539 Als je nou eens wat meer informatie zou kunnen (én willen) gaan geven. Om een goed geluid te kunnen ervaren middels de spullen welke je nog aan moet gaan schaffen is er meer nodig dan alleen de mening van een ander.

Ik vroeg daarstraks al niet voor niets een keer om de "plaats" welke je eventueel hebt om een goede AV Reciever te kunnen herbergen bijvoorbeeld. Als je de "Ziggo-Dome" van goed geluid wilt kunnen gaan voorzien dan heb je serieus andere spullen nodig dan dat je nodig gaat hebben om een "studenten kot" te gaan voorzien van wat herrie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
https://www.thomann.de/nl/the_tamp_ta50.htm is ook wel een leuk ding.
Bij de kringloopwinkel kan je ook een prima versterker halen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:50:
@Anoniem: 1114539 Als je nou eens wat meer informatie zou kunnen (én willen) gaan geven. Om een goed geluid te kunnen ervaren middels de spullen welke je nog aan moet gaan schaffen is er meer nodig dan alleen de mening van een ander.

Ik vroeg daarstraks al niet voor niets een keer om de "plaats" welke je eventueel hebt om een goede AV Reciever te kunnen herbergen bijvoorbeeld. Als je de "Ziggo-Dome" van goed geluid wilt kunnen gaan voorzien dan heb je serieus andere spullen nodig dan dat je nodig gaat hebben om een "studenten kot" te gaan voorzien van wat herrie :+
ik heb gewoon een simpel bureautje met niet zo heel veel ruimte, op gewoon een zolder kamer dus zon fantastisch geluid heb ik niet nodig. echt ruimte voor een av reciever heb ik niet echt. had voorheen mijn andere speakers langs mijn beeldscherm staan en vond dit er gewoon erg mooi uit zien vandaar dat ik nieuwe wou kopen. nu zagen de whaferdales er ook mooi uit voor een prima prijs. maar zoals u eerder al aan hebt gegeven zit ik er erg dicht op en zijn near field monitors mischien een betere optie. als er maar goed geluid en een redelijke bas uitkomt ben ik al snel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Anoniem: 1114539 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:31:
[...]

Inderdaad, in actieve speakers zoals de KRK's en Audioengines die ik noemde zijn versterkers ingebouwd. Voor een zolderkamer zijn de Audioengines of vergelijkbare desktop speakers bij normaal gebruik, zoals muziek luisteren en filmpjes bekijken, goed; als je ambities hebt als DJ of producer zijn monitoren zoals de KRK's de betere keus.

[ Voor 31% gewijzigd door martyw op 09-01-2019 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

martyw schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:50:
Zie aanvullend ook wat de audiophilliac over de verschillen tussen hifi speakers en desktop speakers zegt.
Interessante bron. Maar hij zegt alleen maar dat er verschillen zijn. Hij legt niet echt uit wat die zouden zijn.

Wat maakt het verschil tussen dichtbij luisteren en veraf luisteren? In beide gevallen moet het directe geluid van goede kwaliteit zijn (vlak frequentieverloop). In beide gevallen is het sterk gewenst dat het niet directe geluid ook van goede kwaliteit is, maar bij een speaker op afstand is dat iets belangrijker (want reflecties bepalen een iets groter deel van de waargenomen geluidskwaliteit).

Voor basweergave maakt het allemaal niet uit. Alleen als je een speaker in een hoek gaat stoppen of bij een muur maakt dat uit. Of je er dan 50cm of 300cm vanaf zit, maakt weer niet uit.

Dus een normale speakers voor dichtbij gebruiken, lijkt me een probleemloze exercitie. Hoewel ik voor op een burau vanwege het gemak en minder spullen ook eerder voor actieve monitoren zou kiezen.

Ik zou zelf oveirgens de JBL LSR305, 306 of 308 aanraden. Dat zijn enorm goede luidsprekers (die het ook in een normale set erg goed doen :))

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 09-01-2019 13:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

martyw schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:05:
[...]

Inderdaad, in actieve speakers zoals de KRK's en Audioengines die ik noemde zijn versterkers ingebouwd. Voor een zolderkamer zijn de Audioengines of vergelijkbare desktop speakers bij normaal gebruik, zoals muziek luisteren en filmpjes bekijken, goed; als je ambities hebt als DJ of producer zijn monitoren zoals de KRK's de betere keus.
KRK en andere actieve monitoren uit die prijsklasse zijn totaal ongeschikt voor DJ's of producers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
martyw schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:25:
Ik heb de Wharfedale Diamond 225 op mijn bureau staan. Ze worden aangestuurd door een Pro-Ject Amp Box & passieve voorversterker & Pro-Ject DAC Box S USB. Het werkt prima.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:19
JvS schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:52:
https://www.bax-shop.nl/s...ve-studiomonitor-per-stuk
[...]

Interessante bron. Maar hij zegt alleen maar dat er verschillen zijn. Hij legt niet echt uit wat die zouden zijn.
Ik zou ook niet echt weten wat er technisch anders zou kunnen zijn om een speaker geschikter te maken voor dichtbij luisteren. Een speaker kan niet zelf bepalen tot hoever zijn geluid reikt. Het enige waar ik van denk dat het uit kan maken is hoe breed de speakers afstralen. Voor een speaker die dichtbij staat is het prettiger als hij wat breder afstraalt omdat je anders een erg kleine sweet spot overhoud voor het luisteren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:50
Persoonlijk zou ik zoiets kopen ipv die Wharfedale's: https://link.marktplaats.nl/m1356079397
Ook het rendement van deze (gelinkte) B&W speakers is een stukje hoger, namelijk 91dB tegenover de 86dB van de Wharfedale. Dit houdt in dat je met minder vermogen dezelfde geluidssterkte kunt halen.

En als versterker zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1359977277 dan heb je genoeg mogelijkheden ;)
Maar er is veel te vinden op dat gebied en met audio is het niet altijd zo dat nieuw beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Studio monitors Vs. Audiophile speakers
YouTube: Studio monitors Vs. Audiophile speakers

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:34

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou actieve speakers kopen in plaats van dat je een versterker erbij gaat zoeken. Zelf heb ik na veel reviews lezen voor de volgende set gekozen: pricewatch: Edifier S880DB
Ben er erg blij mee, kwaliteit is uitstekend en design is ook goed, weer eens wat anders dan de standaard zwarte blokkendozen (alhoewel dat natuurlijk zeer subjectief is).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Deze zijn ook goed en een recente serie.

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Als versterker heeft yamaha in het verleden microsets gehad die goed zijn en nu op marktplaats voor een paar tientjes worden aangeboden of nad heeft kleine versterkers die voor een 100 euro op marktplaats staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bart ® schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:04:
Ik zou actieve speakers kopen in plaats van dat je een versterker erbij gaat zoeken. Zelf heb ik na veel reviews lezen voor de volgende set gekozen: pricewatch: Edifier S880DB
Ben er erg blij mee, kwaliteit is uitstekend en design is ook goed, weer eens wat anders dan de standaard zwarte blokkendozen (alhoewel dat natuurlijk zeer subjectief is).
Deze had ik inderdaad ook voorbij zien komen, alleen zit hier ook een bt functie op. Een setje dat ik nu heb staan heeft dat ook maar geeft een constante ruis omdat die blijft zoeken naar een bt signaal. Is dat bij deze ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:34

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 1114539 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:52:
[...]

Deze had ik inderdaad ook voorbij zien komen, alleen zit hier ook een bt functie op. Een setje dat ik nu heb staan heeft dat ook maar geeft een constante ruis omdat die blijft zoeken naar een bt signaal. Is dat bij deze ook het geval?
Nope, absolute stilte. Ik heb hem via usb aan mijn pc hangen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Ik zie hier KRK's voorbij komen voor iemand die gewoon wat speakers wil.

https://www.bax-shop.nl/h...ve-digitale-monitoren-set

Ik hoor dit setje vaak bij een goeie vriend van me, sta er altijd van te kijken hoe ze klinken (in vergelijking met KRK setje bij me thuis).

Kost weinig, meerdere input mogelijkheden en goed geluid!

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 09:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Even los van het punt dat de vraagstelling (en de daarop volgende antwoorden) een beetje in de categorie "ik heb honger, wat moet ik eten" zijn, toch nog even dit ter overweging:

De genoemde KRK's, en veel andere actieve "monitor" speakers hebben geen (handige) volume-knop. Je volume vanuit bijvoorbeeld windows regelen kan wel, maar mijn ervaring daarmee is wel dat je dan regelmatig met piepende oren achter je PC zit omdat je volume, om welke reden dan ook, weer op 100 staat. Ook is de aansluiting van de mini-jack op je PC naar de jack of XLR aansluiting van zulke speakers vaak niet helemaal hoe je het zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb me geprobeerd in te lezen in wat er nou verschillend zou zijn aan near field en far field luisteren en ben tot de conclusie gekomen dat er niet echt een verklaring is. Het komt niet verder als het "vullen van een ruimte" wat monitors dan niet zouden kunnen (zonder verklaring hoe dat werkt), het juist breed maar ook juist smal moeten afstralen van nearfield monitors (maar net wie je het vraagt :P), het juist extreem vlak zodat het allemaal neutraal is, of juist expres zo niet-vlak dat je goed problemen kunt horen.

Iedereen spreekt elkaar tegen of (zoals altijd in audio) versimpelt of veralgemeniseert dingen die soms half of niet kloppen.

Volgens mij kan je een goede hifi speaker in elk geval prima op een bureau neerzetten (alleen heb je dan een losse versterker, wat irritant is), en een goede nearfield speaker ook uitstekend in een woonkamer gebruiken (hooguit wat lelijk) met een audiotechnisch goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
JvS schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:36:
Ik heb me geprobeerd in te lezen in wat er nou verschillend zou zijn aan near field en far field luisteren en ben tot de conclusie gekomen dat er niet echt een verklaring is. Het komt niet verder als het "vullen van een ruimte" wat monitors dan niet zouden kunnen (zonder verklaring hoe dat werkt), het juist breed maar ook juist smal moeten afstralen van nearfield monitors (maar net wie je het vraagt :P), het juist extreem vlak zodat het allemaal neutraal is, of juist expres zo niet-vlak dat je goed problemen kunt horen.

Iedereen spreekt elkaar tegen of (zoals altijd in audio) versimpelt of veralgemeniseert dingen die soms half of niet kloppen.

Volgens mij kan je een goede hifi speaker in elk geval prima op een bureau neerzetten (alleen heb je dan een losse versterker, wat irritant is), en een goede nearfield speaker ook uitstekend in een woonkamer gebruiken (hooguit wat lelijk) met een audiotechnisch goed resultaat.
Klopt. Ik heb zelf beiden situaties gehad. En zo ingewikkeld is het allemaal niet. Near field monitoren klinken gewoon het beste als je er 1 tot 1,5 meter vanaf zit. De "Sweet Spot" is ontzettend klein. Dus op de juiste manieren positioneren, en je hebt het beste geluid.

Mid-field monitoren, zelfde verhaal, er zijn alleen niet veel mid-field monitoren. Hier wordt de afstand gewoon groter dat je van de speakers af moet zitten. Ofwel, interessant als je met meerdere mensen audio of video wilt previewen voor professionele doeleinden, want de sweet spot wordt door de afstand iets wijder. Mid-field monitoren zijn eigenlijk altijd flinke grote units. Ik heb zelf een setje mid-fields te koop staan hier, bijvoorbeeld: V&A aangeboden: 2x KRK Systems KRK Rokit 10-3 (Zwart)

Daar past qua formaat rustig 4/5 keer een Rokit 6 in.

Monitoren opzich zelf zijn gewoon zo neutraal mogelijk. Mijn ervaring is dat je vaak veel bang-for-buck hebt, zeker i.c.m een PC. En zeker ten opzichte van goedkope hifi.

Het nadeel in die zin is, hoe goedkoper de monitor, hoe minder neutraal het geluid. Als professional wil je dat gewoon niet. KRK staat er inderdaad om bekend een tikje aan de bassige kant te zijn. Maar ik vind dat soort zaken persoonlijk iets minder interessant. Want de ruimte bepaald ook 50% van je geluid, en als je in een resonerende ruimte zit, kun je nog zulke goede speakers hebben, die bassen zullen nooit strak zijn of helder.

Echter, de voorkeur gaat ook bij mij gaat uit naar high-end hifi. Dan moet je wel dieper in de buidel tasten, maar je hebt dan de bredere sweet spot, en de klankkleur die je prettig vind van zowel de versterker als de speakers.

Beetje samenvattend. Ik zou met een bescheiden budget voor KRK's of Yamaha's gaan. Geen gekut met een versterker op je bureau en waarschijnlijk beter geluid. Maar uiteraard, de enige manier om dat te weten, is door te luisteren en te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

De wharfedales met een goede versterker klinken toch een stuk beter dan krk of yamaha. Het is een prima box ook met een grote schare aanhangers. Je kunt ze ook niet onder de goedkope hifi speakers rekenen qua geluid wel qua prijs, die is op dit moment uiterst aantrekkelijk. Daar kun je ook geen miskoop aan doen.

Krk's ben je na een paar jaar echt wel op uitgekeken en de wharfedales ga je wel 20 jaar mee doen qua uiterlijk en geluid. Misschien niet als boxen maar er is altijd wel een plaats voor en ze doen het ook goed als rears in een multi setup.

Het grote voordeel van een losse versterker is natuurlijk ook dat als die kapot gaat, je niet je boxen ook moet weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
digifun schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:14:
De wharfedales met een goede versterker klinken toch een stuk beter dan krk of yamaha. Het is een prima box ook met een grote schare aanhangers. Je kunt ze ook niet onder de goedkope hifi speakers rekenen qua geluid wel qua prijs, die is op dit moment uiterst aantrekkelijk. Daar kun je ook geen miskoop aan doen.

Krk's ben je na een paar jaar echt wel op uitgekeken en de wharfedales ga je wel 20 jaar mee doen qua uiterlijk en geluid. Misschien niet als boxen maar er is altijd wel een plaats voor en ze doen het ook goed als rears in een multi setup.

Het grote voordeel van een losse versterker is natuurlijk ook dat als die kapot gaat, je niet je boxen ook moet weggooien.
'

Wellicht, maar een losse versterker op een bureau lijkt me persoonlijk nogal onhandig en rommelig. Daarbij, ik vind het echt heel erg lastig voor te stellen dat het beter zou klinken, maar who know's. Ik heb het nooit kunnen vergelijken met de speakers naast elkaar.

Mijn ervaring is persoonlijk dat hifi luidsprekers onder de 800,- p/s het gewoon vaak niet waard zijn. Niet dat ik KRK de hemel in prijs, dan liever Dynaudio, maar daarvan weet ik dat het near-field idee zeer prettig is naast je PC, omdat je altijd in de sweet spot zit. Maar goed zelf zou ik dus nooit Hifi speakers gebruiken naast m'n PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Er zijn meer dan voldoende hifi luidsprekers onder de 800 euro die de moeite waard zijn. Goede speakers zijn ook behoorlijk gezakt in prijs omdat de fabrikanten hebben door gekregen dat daar de grote markt is. De kostprijs van speakers bestaat ook uit het grootste gedeelte uit constante kosten dan is het aantrekkelijk om zo veel mogelijk te verkopen.

Duurdere luidsprekers hebben ook niet een beter geluid maar zijn er beter in om grote vertrekken te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

digifun schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:46:
Duurdere luidsprekers hebben ook niet een beter geluid maar zijn er beter in om grote vertrekken te vullen.
Ik ben het met je eens dat er prima speakers van < 800 euro zijn (die zijn er al jaren overigens), maar betere speakers zijn gewoon beter in geluidskwaliteit, beter in constante directiviteit (hoe klinkt de speaker vanaf de zijkant) en daardoor beter en die verschillen zijn overal nuttig en zelfs juist iets groter in kleinere ruimtes (waarin je meer hoort van het indirecte gereflecteerde geluid).

Dat dure speakers een ruimte beter kunnen vullen mag je me uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Het valt behoorlijk tegen dat geluidsverschil bij dure speakers, er is in ieder geval bijna niemand die het hoort. Een vriend van mij heeft een installatie van 10.000 en euro's staan en er is nog niemand behalve hijzelf en zijn audiofiele vriendenkring die verschil hoort. De rest van zijn vriendenkring hoort dus geen verschil en daar zitten zelfs beroepsmuzikanten tussen. Ben zelf ook op zoek naar de b & w 8 serie maar het is nu niet dat ik daarvan engelengeluid ga verwachten. Wel goed geluid natuurlijk.

We zitten hier in aankoopadvies en niet in hifi, dus hier mag kritiek op het audiofiele.

Pagina: 1