Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Omvormer aanhouden tbv. uitlezen via domoticz

Pagina: 1
Acties:

• SuperJoker
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-01 11:15
Wij hebben (via huurbaas) recent zonnepanelen gekregen via Sungevity. Deze hebben panelen geplaatst, een omvormer, een slimme meter (voor de panelen, dus een extra meter) en een stopcontact annex schakeldoos om e.e.a. via de groep van de wasmachine te laten lopen.

Dit werkt naar behoren.

Ik heb zelf een Domoticz setup draaien met zigbee (zigbee2mqqt), zwave en 433Mhz via een RFLink transceiver, dit op een Raspberri Pi 3+.

De omvormer is een Solis mini 1500 4G. Deze heeft een RS485 poort waarop hij via modbus communiceert.

Dus heb ik aan de omvormer, via een RS485 pi hat een Raspberry Pi Zero W aangesloten. Hiermee poll ik de gegevens uit de omvormer, via MQTT stuur ik deze naar domoticz.

Dit werkt allemaal naar behoren. Ik krijg netjes logs binnen, DC volt, DC Ampere, AC Watt, Vandaag gegenereerd, totaal gegenereerd, deze maand gegenereerd.

Echter.. deze omvormers gaan uit als er niet voldoende zon binnenkomt. Op zichzelf is dit best logisch gedrag, waarom de omvormer stroom laten verbruiken, als ie niets nuttigs doet.

Toch zou ik dit graag veranderen. De electronica in de omvormer verbruikt niet veel, en ik heb liever dat hij gewoon aanblijft. Dit om meerdere redenen. Hoofdreden is het geschakel op het punt dat hij nét niet voldoende binnenkrijgt. Deze omvormer schakelt met relais, en op het kantelpunt kan het soms een geklik van jewelste zijn. Reden twee is de uitlezing en dan met name van de cumulatieve standen. Het liefst zou ik vlak voor middennacht éénmalig de 'vandaag gegenereerd' waarde uitlezen.

Ik zou de omvormer dus altijd aan willen houden, of hem 'on demand' aan willen kunnen zetten om uit te lezen.

De meest eenvoudige oplossing die ik hiervoor kan bedenken, is een kleine 12v voeding erop aansluiten, zodanig dat hij altijd _een_ spanning heeft. Die voeding kan achter diodes gezet worden, zodanig dat hij niet het voltage van de panelen voor z'n kiezen krijgt. Veel hoeft het niet te zijn, daar de omvormer zichzelf wel voedt uit de normale 230V, hij gebruikt de input van de panelen alleen om te bepalen of ie aan of uit moet.

De vraag is echter: kunnen zonnepanelen het hebben als je er een spanning op zet?

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True