Dakkapel of toch een stap verder? Vergunning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik zit al een paar jaar na te denken over een dakkapel. Dat zou dan (denk ik) op de 1e verdieping "moeten", de situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/16a4ruu.jpg

Ik denk dat ik er niet aan ontkom dat ik tussen de 2 buren moet plaatsen, hetzij aansluitend (koud ertegenaan), hetzij met een centimeter of 30 ertussen..

Ik vraag me echter af of ik hem ook een verdieping hoger mag plaatsen, dus op zolder? Wat zijn de regels daaromtrent? Want dan hebben de buren hem op verdieping 1 terwijl ik hem op verdieping 2 heb.. Geen idee of dat zomaar mag.
/edit
Bovenstaande heb ik denk ik zelf al gevonden, dat mag niet vergunningsvrij in ieder geval omdat je dan meer dan 1 meter boven de dakvoet zit.

Wat ik overigens nog liever zou doen (in plaats van een dakkapel) is een gevelverhoging, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/apivma.jpg
(links)..

Weet iemand of dit zomaar mag, tussen dakkappelen in? Of is dat bij voorbaat kansloos?

Nog liever zou ik het dan zo doen (en dan ga ik nog een stap verder inderdaad):

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/v4z1h1.jpg
(eigenlijk niet helemaal vergelijkbaar, omdat de kapellen van de buren hier ook op verdieping 2 zitten.)

Maar ik denk dat dat helemaal een kansloze missie is?

Is hier iets zinnigs over te roepen of kom je daar eigenlijk alleen achter door een vergunningsaanvraag te doen?

Of het allemaal estetisch verantwoord is weet ik niet. Ik denk dat daar de vergunning ook vanaf zal hangen? Overigens is dit allemaal aan de achterkant, dus niet zichtbaar vanaf de openbare weg. (aan de andere kant staan ook huizen)

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2019 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Iedere aangegeven optie is vergunningplichtig.
Ik zou je meest ideale optie bij de gemeente voorleggen, om te kijken waar ze medewerking aan willen verlenen.

Aanvulling : je kan in het bestemmingsplan kijken wat de bouwregels zijn met betrekking tot goothoogte van de woning, dan weet je al een beetje wat je kan verwachten

[ Voor 34% gewijzigd door Hsb-3 op 08-01-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 23:02
Deze al gecheckt?
https://www.rijksoverheid...-nodig-is-voor-ver-bouwen

Voor de uitvoering zit er nog wel een (groot) verschil tussen een vergunning aanvragen en toegewezen krijgen.
Het zal in ieder geval helpen als er in je buurt al dergelijke verbouwingen zijn gedaan, in min of meer vergelijkbare situaties uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dakkapel moet typisch 50cm vanaf de erfgrens blijven, dichterbij kan wel maar dan zijn er aanvullende eisen aan de brandveiligheid. En vergunningsplichtig. In enkele gevallen is vergunningsvrij echter wel mogelijk.

De linkerdakkapel lijkt er echter strak op te staan en dus voldoet dat mogelijk al aan deze eisen. Het mooiste is dan er strak tegenaan en dat zorgt ook voor de grootste binnenruimte.

De dakkapelvergunning is vrij makkelijk te verkrijgen zolang je aan de eisen voldoet en enigszins soortgelijk is aan dat wat er al staat.

Zon gevelverhoging is en een ander verhaal. Ik zou namelijk rekenen op flink wat bezwaar vanuit de buurt (volledig terecht imho want afschuwelijk tenzij het hele blok meedoet). En dat kan dus een lang traject gaan worden met onzekere uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
achterkant van het huis zo te zien ik hoefde daar geen vergunning voor aan te vragen pak weg 10 jaar geleden

maar goed kan per gemeente verschillen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:32
Houdt ook rekening met dat je misschien in de toekomst zonnepanelen kwijt wilt kunnen op je dak.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
Ik zou eerst voor je 2e optie gaan. Om daarna beide te maken. Bezwaarschrift zou ik me niet te druk over maken. Met 2 kappellen naast je zou waarschijnlijk elk bezwaar ongegrond zijn. Dakkapel kan per gemeente verschillen of vergunning vrij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 21:49

Toppertje

www.davideografie.nl

Hier staat wel een mooi overzicht: linkje
Wij hebben hem ook meer dan een meter vanaf de dakgoot aan de achterzijde laten plaatsen zonder vergunning. Zoals gezegd kan het ook per gemeente verschillen. Wij hebben ook eens geïnformeerd bij de buren wat hun ervaringen waren omdat we van diverse dakkapel leveranciers compleet uiteenlopende adviezen kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe zijn die dakkapelen van je buren geplaatst? Het mag inderdaad vergunningsvrij, maar dan moet men verplicht 50 cm bij de erfscheiding wegblijven. Het ziet er naar uit dat dit niet het geval is. Jij moet nu misschien naar een duurdere oplossing toe, terwijl je buren misschien iets illegaals gedaan hebben. Ik zou dat ook zeker even navragen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Alles zal met een aanvraag omgevingsvergunning moeten plaats vinden.
In het bestemmingsplan kan je vooraf al wel zelf checken of het is toegestaan (als het is toegestaan, betekend het echter niet dat de omgevingsvergunning ook wordt afgegeven!).

De gevelverhoging (zonder dakkapel op de zolder) kan ook met alleen dakkapel. Dat hebben wij op de zolder gedaan (stuur maar een pm als je meer info wilt).
Houdt er wel rekening mee, dat als je voor de gevelverhoging én dakkapel combi gaat, dit best een constructieve uitdaging kan gaan worden. Je gaat namelijk een deel van je verdiepingsvloer verlengen! Ook zit je tussen twee bestaande dakkapellen in, wat het nog eens lastig maakt.

Wat ik mij wel afvraag, hebben jouw buren de dakkapellen vanuit de bouw gedaan of zelf laten plaatsen?
Ze lijken mij namelijk op / tegen jouw woning aan te zitten. Normaliter zou hier (uit m'n hoofd) 40 tot 50 cm ruimte tussen moeten zitten TENZIJ jij (of de vorige bewoner) goedkeuring heeft gegeven.
Als jij nu hier tussen in wilt gaan bouwen, loop je het risico dat je een deel van hun dakkapel gaat aanpassen (de wangen zal e wellicht weg willen halen, zodat jij binnen ook iets meer ruimte krijgt). Vraag is hoe de bestaande dakkapellen zijn opgebouwd en of je zomaar de wangen kan weghalen bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Sethro schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:34:
Dakkapel moet typisch 50cm vanaf de erfgrens blijven, dichterbij kan wel maar dan zijn er aanvullende eisen aan de brandveiligheid. En vergunningsplichtig. In enkele gevallen is vergunningsvrij echter wel mogelijk.

De linkerdakkapel lijkt er echter strak op te staan en dus voldoet dat mogelijk al aan deze eisen. Het mooiste is dan er strak tegenaan en dat zorgt ook voor de grootste binnenruimte.

De dakkapelvergunning is vrij makkelijk te verkrijgen zolang je aan de eisen voldoet en enigszins soortgelijk is aan dat wat er al staat.

Zon gevelverhoging is en een ander verhaal. Ik zou namelijk rekenen op flink wat bezwaar vanuit de buurt (volledig terecht imho want afschuwelijk tenzij het hele blok meedoet). En dat kan dus een lang traject gaan worden met onzekere uitkomst.
Dakkappelen links en rechts staan zeker geen 50cm uit de grens, zitten er allebei strak op. Deze lopen ook compleet door bij alle buren, ik ben de enige uit het gehele blok die geen kapel heeft. Komt omdat de vorige eigenaar niet mee wilde doen toentertijd (de kapellen zijn vanuit de nieuwbouw).

De ruimte die je echter terugkrijgt met zo'n kapel vind ik eigenlijk tegenvallen. Ja, je krijgt wat meer ruimte in de lucht, maar qua vierkante meters ga je er eigenlijk nauwelijks op vooruit (vind ik)... Dat is met zo'n gevelverhoging/optrekken heel anders! Maar ik snap je punt, het kan er natuurlijk raar uitzien...
Question Mark schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:13:
Hoe zijn die dakkapelen van je buren geplaatst? Het mag inderdaad vergunningsvrij, maar dan moet men verplicht 50 cm bij de erfscheiding wegblijven. Het ziet er naar uit dat dit niet het geval is. Jij moet nu misschien naar een duurdere oplossing toe, terwijl je buren misschien iets illegaals gedaan hebben. Ik zou dat ook zeker even navragen.
Buurvrouw zegt dat de "vergunning er nog steeds opzit". Hoe ik dat moet interpreteren? Geen idee. Deze kapellen zitten er (zoals ik schreef) vanuit de nieuwbouw (1991).

@BastaRhymez

Vanuit de nieuwbouw dus. Ik heb je een PM gestuurd!!

Zie nu ook zoiets als dit:
https://www.ruiterdakkape..._balkon_eindresultaat.jpg

Maar dat is natuurlijk wel vergunningsplichtig.. Maar doet wel veel meer met je binnenruimte natuurlijk. Zou dan wel 50cm uit de grens moeten blijven waarschijnlijk, da's dan weer jammer, scheelt zo meer dan 1 meter aan binnenruimte :(

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 11-01-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16

Qwerty-273

Meukposter

FreakNL schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:34:
Dakkappelen links en rechts staan zeker geen 50cm uit de grens, zitten er allebei strak op. Deze lopen ook compleet door bij alle buren, ik ben de enige uit het gehele blok die geen kapel heeft. Komt omdat de vorige eigenaar niet mee wilde doen toentertijd (de kapellen zijn vanuit de nieuwbouw).

Dat is met zo'n gevelverhoging/optrekken heel anders! Maar ik snap je punt, het kan er natuurlijk raar uitzien...
Als de hele rij al een doorgetrokken kappel heeft, behalve jouw huis, dan ziet het er toch al sowieso gek uit? :+ En daar heeft de buurt sinds 1991 geen probleem mee (kan je ook aandragen als argument bij de gevelverhoging :P).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/6nvznq.jpg

Dit is aan de overkant, vergelijkbare situatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
FreakNL schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:39:
Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]

ze mogen het sowieso niet weigeren een vergunning als ik de situatie bekijk als je al een vergunning nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
FreakNL schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:39:
Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Daar heeft iemand van de achterburen toch verder dan zijn muur geverfd :P (2de huis van links heeft op zijn verdieping een beige verf gekozen, maar aan de linkerkant is het wit van de buurman iets verder)
En de buurman ernaast is dan weer zeer opvallend met het rode.

Op zich win je met een dakkapel geen extra m2, maar wel ruimte in de hoogte van de zijmuren (als je geen 50cm van de buren moet blijven). Dit kan de zorgen dat je een grotere kast kan plaatsen, en meerdere kleinere kasten kan verwijderen. Win je toch ook m2.

In mijn gemeente is het in het centrum tegenwoordig verboden om van die grote verdiepingbrede dakkapellen te plaatsen. De immo-boeren maakten zo van een zolderverdieping een extra verdieping om te verhuren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1