Smart TV half online maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Sinds een aantal maanden heb ik een Samsung Smart TV in huis. Aangezien ik niet een al te groot fan ben van alles maar online gooien en lekker in de cloud te leven, is mijn smart TV tot op heden nog nooit online geweest.

Eigenlijk snap ik niet goed waarom een TV zelf aan het internet moet hangen, het is simpelweg een scherm voor weergave en thats it. Nu kom ik er wel langzaam achter dat ik bepaalde features wel mis. Met name door het gebruik van Netflix recent merk ik een beperkte behoefte om toch iets online te kunnen.
Als ik nu Netflix wil kijken dan stream ik vanaf telefoon of iPad naar de Chromecast die we in huis hebben en ergens heb ik de indruk dat het niet uit maakt om de ChromeCast te gebruiken of de Smart TV online te gooien.

Is het mogelijk om een Samsung Smart TV alleen online te laten zijn voor bepaalde apps en voor de rest offline houden (firmware, apps die ik niet gebruik, etc). Zijn er bepaalde poorten die specifiek voor Netflix gebruikt worden bijvoorbeeld en dat de rest dan niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zo rechtstreeks op een televisie is die mogelijkheid er niet. Mogelijk kan je iets doen met pi-hole om te zorgen dat er geen dns requests gedaan kunnen worden voor zaken die jou niet aan staan, maar het is geen garantie dat er dan geen verkeer meer naar buiten gaat.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een firewall tussen je tv/netwerk en het internet zetten. Hiermee kan je exact per verkeersstroom aangeven of dit door mag of niet, maar het is wel een beetje extreme oplossing voor een thuisnetwerk en het is best een klus om dit op basis van gokwerk in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
hm. Dat valt tegen zeg. Het is dan een beetje de overweging om voor een 2e chromecast te gaan (heb er nu 1, maar das of op de slaapkamer of beneden dus), of kiezen om de tv online te gooien voor alleen netflix.

Door gebruik van T-Mobile TV kan ik helaas niet de netwerk kabel van de tv ontvanger gebruiken, omdat dit een gesplit signaal is. Dan kun je nog zeggen dat de netwerkkabel erin gaat als je netflix wilt kijken en anders eruit.

Wat als ik alleen een de poorten voor Netflix open zet voor het ipadres van de tv? Kun je in de router alle poorten dichtzetten behalve de geforwarde? Ik heb een TP Link Archer C7 router.

[ Voor 17% gewijzigd door nldls op 12-01-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is me niet helemaal duidelijk welk probleem je precies op probeert te lossen. Privacy zal het niet zijn, aangezien je het over een Chromecast hebt. Firmware updates (of apps-autoupdate) is volgens mij iets dat je in de settings wel uit kan zetten. Aan de andere kant, geeft het dat je tv apps update die je toch niet gebruikt?

Ik verwacht niet dat een standaard TP-link de rol van een firewall kan invullen. Poorten die naar buiten gaan worden in principe gewoon geNAT. Poorten open zetten/forwarden heeft alleen betrekking op verkeer dat vanaf het internet komt waarvoor geen verzoek van binnenuit is. Niet van toepassing op verbindingspogingen naar internet toe vanaf je tv. Overigens zijn er geen specifieke Netflix-poorten: die communicatie zal gewoon over HTTP/HTTPS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:13

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou ook juist wel mijn tv firmware up to date willen houden. Waarom wil je geen firmware updates? Omdat ze wellicht nieuwe privacygevoelige dingen erop zetten? Over het algemeen is een firmware update natuurlijk bedoeld om je tv te verbeteren dmv bugs eruit halen en functies toe te voegen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
Bij mijn Asus router kan ik zelf DNS entries plaatsen/per device zeggen welke DNS server je moet gebruiken (parental control). Als je je eigen DNS server hebt heb je kans dat je daarmee Netflix.comnmaar samsung.com kan remappen naar iets anders.

Verder klinkt half internet als half zwanger zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Batavia op 18-01-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ja de TV kun je offline houden door het wifi netwerk en wachtwoord gewoon niet te koppelen aan de TV.

Chromecast is die niet via HDMI aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:40
nldls schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:15:
Sinds een aantal maanden heb ik een Samsung Smart TV in huis. Aangezien ik niet een al te groot fan ben van alles maar online gooien en lekker in de cloud te leven, is mijn smart TV tot op heden nog nooit online geweest.

Eigenlijk snap ik niet goed waarom een TV zelf aan het internet moet hangen, het is simpelweg een scherm voor weergave en thats it. Nu kom ik er wel langzaam achter dat ik bepaalde features wel mis. Met name door het gebruik van Netflix recent merk ik een beperkte behoefte om toch iets online te kunnen.
Als ik nu Netflix wil kijken dan stream ik vanaf telefoon of iPad naar de Chromecast die we in huis hebben en ergens heb ik de indruk dat het niet uit maakt om de ChromeCast te gebruiken of de Smart TV online te gooien.

Is het mogelijk om een Samsung Smart TV alleen online te laten zijn voor bepaalde apps en voor de rest offline houden (firmware, apps die ik niet gebruik, etc). Zijn er bepaalde poorten die specifiek voor Netflix gebruikt worden bijvoorbeeld en dat de rest dan niet werkt?
jammer dat je een samsung tv hebt
als je een android tv had gehad
had je de andere apps simpelweg kunnen verwijderen of uitschakelen waardoor je dit probleem niet had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Even gemist dat er wat reacties bijgekomen waren.

Tot nu toe had ik nooit de behoefte om de tv aan het internet te hangen. Firmware updates lijkt me niet van belang voor iets wat alleen een weergave scherm is. Tuurlijk als smart tv wil je het up to date houden maar verder niet.

Ik heb inderdaad een chromecast die via de versterker HDMI het beeld naar de tv stuurt waar ik nu Netflix over kijk. Dus privacy is nu al niet gewaarborgd maar dit is of was in ieder geval de beste manier om een oude tv enigszins smart te maken. De oude tv staat nu niet meer in de woonkamer en is vervangen voor een smart tv die tot nu toe altijd offline was.

Overigens heb ik op de site van Netflix wel poorten gevonden die Netflix gebruik voor TCP en Udp, die heb ik geprobeerd voor routing vrij te houden en de overige poorten te blokkeren maar dat werkte niet aangezien internet ook nog beschikbaar was.

Maar ik krijg de indruk dat het of alles of niets is, dus dan is het kiezen of delen.

@peltco ik ben het niet helemaal met je eens. Op mijn werk krijgen ze het goed voor elkaar om alle sites behalve 1 af te schermen en ook met parental Control kun je een deel van het internet knijpen voor gebruikers. Het apparaat is dan wel online maar voor de gebruiker niet. Met poorten beheer zou je ook in staat moeten zijn om alles behalve de betreffende poorten te blokkeren.

@LucyLG klopt wat je zegt, maar dan werkt de Netflix app dus ook niet vanaf de tv.

Overigens moet ik ook nog audio van de tv naar de stereo trekken om het geluid fatsoenlijk over de speakers te krijgen, maar dat is prima te regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door nldls op 19-01-2019 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Mijn tip zou zijn om lekker die Chromecast te gebruiken
De app op de tv navigeert irritant. Zoeken is omslachtig. Ja kan niet tussen accounts wisselen en over een jaar of 3 werkt hij mogelijk toch niet meer en moet je alsnog met de Chromecast verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Haha. Dan moet ik er een tweede chromecast bij halen voor de tv boven. Is ook een optie. Of een hq chromecast beneden en de oude naar boven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik snap nog steeds niet waarom de TV niet aan het internet gehangen kan worden en de chromecast wel. Wat probeer je daarmee precies te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
@nldls de meeste bedrijven hebben wat duurdere apparatuur dat gemaakt is om dit soort dingen te doen. Ook werken bedrijven met bijvoorbeeld fixed ip ranges.(wat het makkelijker maakt om te zeggen dit verkeer wel en dat niet) Natuurlijk is het mogelijk om je eigen iptables configuratie te schrijven dat precies doet wat jij wilt.

Je zou al het verkeer van je tv kunnen loggen en dan toestaan wat je wilt. Filteren op poort is waarschijnlijk erg moeilijk omdat je een goede kans hebt dat zowel de updates als Netflix over port 80/443 loopt. Maar wie weet. Dat kan je ook uit je logging halen

[ Voor 40% gewijzigd door Batavia op 19-01-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
@Sethro chromecast aan het internet wil ik ook niet, maar is niet echt een keuze. Dat die aan het internet hangt is ook onzin eigenlijk, alleen aan de wifi is afdoende want dat ding doet verder toch niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Sethro schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:11:
Ik snap nog steeds niet waarom de TV niet aan het internet gehangen kan worden en de chromecast wel. Wat probeer je daarmee precies te voorkomen?
Als het je om privacy gaat kan een Chromecast veel minder van je gedrag doorsluizen dan je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Alleen naar wie die informatie gaat maakt ook wel een verschil, daarbij zie ik Google als een hele andere partij dan Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Helemaal mee eens Sethro. Is ook zo. Heb jij een goed werkend alternatief voor een Chromecast van circa gelijk budget?

Zou de steamlink hierin iets kunnen betekenen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
nldls schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:26:

@LucyLG klopt wat je zegt, maar dan werkt de Netflix app dus ook niet vanaf de tv.

Overigens moet ik ook nog audio van de tv naar de stereo trekken om het geluid fatsoenlijk over de speakers te krijgen, maar dat is prima te regelen.
Ik begeef me wellicht op glad ijs gezien ik geen IT expert ben maar wel ervaring heb hiermee opgedaan zelf. Indien je streamt met je tablet loopt dat via je chromecast. Dus tablet stuurt via wifi naar chromecast en chromecast is aangesloten met HDMI op de tv? Dan hoeft er ook geen Netflix app op je tv te zitten mijns inziens, begrijp ik dat verkeerd?

Ik heb een wandcontactdoos uit jaar nul waar maar 1 aansluiting op zit. Ziggo stuurde mij een splitter. De splitter deelt het signaal door een deel bekabeld aan te sluiten op het Ziggo modem andere deel van de splitter zit direct een coax op. Het Ziggo modem heb ik ook een vaste internetkabel in gedaan en samen met de coax doorgetrokken naar de woonkamer. Het ziggo modem zendt tevens wifi uit.

Verder ik heb een Ziggo box, en via Ziggo box kan ik ook op Netflix komen, Dat gaat via de coax kabel en niet via het internet, want de ziggo box is alleen de coax op aangesloten.

Tmobile TV heeft ook een modem die je aansluit op de wandcontactdoos. De tv aansluiten wordt aan geraden dit met een internetkabel/ethernetkabel via Tmob modem te doen en die in de Tmobilebox te doen (ik neem aan dat er een TV box is naast het tmob modem). Geen coax bij betrokken neem ik aan. Werkt anders dan Ziggo blijkbaar.

De Tmobile box verbindt je vervolgens neem ik aan met de TV maar lijkt mij een aansluiting via HDMI kabel toch?. Dan is je tv niet op internet aangesloten lijkt me, want de internetkabel zit in de tmobilebox.

De chromecast kan via HDMI ook nog aangesloten worden met de TV. Die chromecast kan jouw netflix op je tablet streamen naar TV eerst via Wifi en dan ontvangt chromecast signaal en die stuurt via HDMI naar de tv. Helemaal internetvrij gaat het niet worden, gezien je verbinding tussen tablet en chromecast.

Ik kan mijn apple ipad en Iphone niet streamen naar mijn Samsung UHD Smart TV. Ik heb daar apple tv voor nodig of chromecast (weet niet eens echt of dat met chromecast zou kunnen). Een lightning/hdmi kabel tussen tablet/TV gaat niet werken, Netflix doet het dan gewoon niet heb ik gelezen, HCDP blokkeert dit. Ik denk in jouw geval ook. Dat zou enige internetvrije alternatief zijn (behalve dat je tablet op internet zit)

Wat wel kan is Laptop streamen naar de TV met een kabel. Netflix doet het dan prima maar de UHD kwaliteit krijg je niet via streamen via de Netflix website. Er treedt kwaliteitsverlies op, beetje zonde van je mooie Samsung.

Kortom denk ik dat een oplossing is om Ziggo te nemen. Dat kan via Ziggo box met coax. Of je kijkt bij Tmob Tv of je netflix in die tmob box kan activeren.

Tsja wat is privacy? Ziggo, Tmobile, Netflix etc registreren toch vanalles.. Die chromecast gaat ook via de servers van google. Je beschermen tegen privacy zou je bij de bron moeten aanpakken, Ip adres, VPN met Netflix werkt wel via VPN maar alleen NordVPN cq betaalde VPN's lijken dit voor elkaar te krijgen.Maar dan ben je er nog steeds niet denk ik.

Lekker complex wordt het...

Je TV aansluiten op de stereo kan je met een optische kabel. Heb ik gedaan want Netflix app op tv gebruikt anders de Samsung speakers, beetje zonde.

Het risico wat jij denk ik wilt beschermen gaat lastig worden. Firmware van je TV is denk ik wel belangrijk. Het is niet zozeer een TV meer namelijk maar een "computer" met een besturingssysteem, Samsungs systeem: Tizen. Die moet ook geüpdatet worden eens in de zoveel tijd vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:29
nldls schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:55:
@Sethro chromecast aan het internet wil ik ook niet, maar is niet echt een keuze. Dat die aan het internet hangt is ook onzin eigenlijk, alleen aan de wifi is afdoende want dat ding doet verder toch niets.
Zonder internet doet een Chromecast helemaal niets. Je hebt het over streamen van Netflix naar de Chromecast maar dat is niet hoe het werkt. Bij een Chromecast is je tablet/telefoon slechts een veredelde afstandsbediening die de Chromecast opdracht geeft om de gewenste informatie van het internet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
@LucyLG tmboile is glasvezel via ethernet inderdaad. In de modem zitten gescheiden kanalen voor internet en tv. Van de modem gaat er ethernet naar de tmobile box. HDMI van de box naar de stereo en van de stereo HDMI naar tv voor beeld.

Al mijn apparaten voor beeld van via de versterker en 1 kabel naar de tv toe.

De tmobile box heeft geen Netflix app. Hier heb ik al naar gekeken maar is er niet. Netflix op tv met optische kabel werkt wel, maar is dus niet wat voor mij de voorkeur heeft. Firmware e van een scherm vind ik echt onzin. Ja het wordt steeds meer een pc, maar dat is door de apps die je gebruikt, niet voor de weergave die je inzet met een dom scherm. Mijn monitoren van de pc update ik ook niet.

@ninjazx9r98 je hebt gelijkmatig het niet zo werkt, maar dat is wat anders dan dat ik zou wensen. Ik snap het verdien model wel, zeker gezien de geringe prijs van de chromecast vs Apple tv of Nvidia shield die er nu ook is. Als het product gratis of goedkoop is, is de data het verdienmodel. Geldt hier dus ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
nldls schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:09:

@ninjazx9r98 je hebt gelijkmatig het niet zo werkt, maar dat is wat anders dan dat ik zou wensen. Ik snap het verdien model wel, zeker gezien de geringe prijs van de chromecast vs Apple tv of Nvidia shield die er nu ook is. Als het product gratis of goedkoop is, is de data het verdienmodel. Geldt hier dus ook voor.
Je bent mij even helemaal kwijt, wat probeer je hier nu te zeggen?
Ik geef aan dat een en ander technisch niet zo werkt als jij het hier beschrijft en dan komt er ineens een verdienmodel uit de lucht gevallen samen met een Apple TV en Nvidia Shield. Welk verdienmodel zou er dan in de data zitten en in hoeverre verschillen de Apple TV en Nvidia Shield volgens jou?
Wij hebben hier een Nvidia Shield en bij gebruik van de Netflix app haalt de Shield zelf de data van het internet en wordt er ook niets gestreamd van een tablet/telefoon.

PS
Er bestaat een app voor de chromecast genaamd LocalCast die lokaal zou kunnen casten, verder geen ervaring mee en er zitten volgens de beschrijving advertenties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Mijn wens zou zijn dat chromecast alleen lokaal zou werken en dat een tablet of telefoon de streamer is i.p.v. een afstandsbediening. Dit is niet het geval geef je aan en daarin ben ik het met je eens.

Ik heb liever niet dat mijn stream data niet via de Google servers zou lopen, net als ik mijn tv niet online wil hebben. Het is echter alles of niets met deze zaken.

Met Apple tv en Nvidia shield gaat de data niet via Google (wel via eigen servers) maar mij gevoel is dat dit minder impact heeft op privacy dan bij Google. De prijs van een chromecast is echter dusdanig voordelig waardoor het apparaatje erg interessant is om te gebruiken.

Als je me niet volgt, snap ik wel. Ik zit hier te balanceren tussen techniek en privacy hop soms heen en weer. En de iPad maakt er wel eens een autocorrect van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Beste is dan gewoon ergens pihole op draaien en dan een Samsung Smart-tv Blocklist gebruiken. Dit kan ook voor de chrome cast en natuurlijk voor de rest van je apparaten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@nldls
Heb je toevallig een bron dat stream data via Google servers loopt bij gebruik van een chromecast?
Voor zover mij bekend haalt de chromecast een stream direct bij de bron en gaat deze niet via google servers naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ik heb nog een Xbox 360 die geen gold heeft maar wel aan de WiFi hangt en daarmee kan tegenwoordig zonder gold ook YouTube en Netflix gebruikt worden. Dit ga ik nu eerst maar eens proberen.

Ik weet niet zeker of het verleer eerst via Google loopt maar kan mij eigenlijk niet goed voorstellen dat het anders zou zijn. In ieder geval wordt er data gedeeld met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
frickY schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:35:
Mijn tip zou zijn om lekker die Chromecast te gebruiken
De app op de tv navigeert irritant. Zoeken is omslachtig. Ja kan niet tussen accounts wisselen en over een jaar of 3 werkt hij mogelijk toch niet meer en moet je alsnog met de Chromecast verder.
Nu op de frontpage
nieuws: 'Fabrikanten willen ondersteuning van apps op smart-tv niet garanderen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Ik heb inmiddels de Xbox 360 getest en dat werkt perfect. Voor mij nu de oplossing. Als de 360 overlijdt dan zie ik wel weer verder.
Pagina: 1