Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[excel] horizontaal juiste waarde zoeken

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 15:13
Door een online formulier is een excel worksheet gemaakt, waarin leerlingen middels een vinkte hun schoenmaat konden aangeven. Echter worden in deze sheet nu alle schoenmaten aangegeven, met daaronder ja of nee.

kolom A: naam leerling
Kolom B: schoenmaat 40
Kolom C: schoenmaat 41 etc.

Als de schoenmaat aangevinkt is, staat er in die kolom ‘ja’. Zo niet, dan staat er ‘nee’

Is er een mogelijkheid om simpel de ingevoerde schoenmaat achter de naam aan te geven? Ik heb nu 400 namen van leerlingen en het kost veel moeite om in een nieuw tabblad per leerling handmatig de schoenmaat (waar dus ‘ja’ staat) er achter te zetten.
Is er een formule die dit automatisch voor mij kan doen? Zou een hoop tijd schelen. De ingevulde schoenmaat wordt dus middels ‘ja’ aangegeven in kolom B-L, per leerling. Dus in de rijen alle leerlingen en in de kolommen de diverse mogelijke schoenmaten (B-L)

• GRDavies75
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22-03 15:19
Als ik het goed heb begrepen heb je dus een werkblad met
Naam - Maat B - Maat C - Maat D - .... - Maat L

Waar de input van de leerlingen staat en een van de maat-kolommen staat een Ja en de rest Nee?
Bijv:
Piet - Nee - Nee - Ja - Nee - .... - Nee

En je wilt op een ander blad dan zien:
Naam - Maat
Piet - Maat D

Vul in B2:
=VERSCHUIVING(Ingevuld!$A$1;0;VERGELIJKEN("Ja";VERSCHUIVING(Ingevuld!$A$1;VERGELIJKEN(A2;$A$2:$A$5;0);1;1;11);0))

Het werkblad met de ingevulde waarde heet bij mij 'Ingevuld', daarnaast was mijn namenbereik van A2:A5, verander in de laatste Vergelijking het celnummer A5 naar de daadwerkelijke laatste cel van je namenrij.
Daarna kan je de formule helemaal naar beneden doortrekken.

Misschien handig om te begrijpen wat de formule precies doet:
Toon de header (bijv "Maat 41,5") waar er gezocht moet worden in de Rij waar de Naam van het zoekveld overeenkomt én de positie een Ja toont (of misschien beter gezegd, de eerste Ja, wordt tegengekomen)

GRDavies75 wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:18 (15%)
Reden: Extra verduidelijking

• dix-neuf
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online
Als in Blad1 in kolom A de namen beginnen in A2 en de schoenmaten staan in B1:G1, laat in Blad2 de namen dan eveneens beginnen in A2. Typ dan in Blad2 in B2 (en kopieer naar beneden in kolom B):

code:
1
=index(Blad1!B$1:G$1;vergelijken("Ja";Blad1!B2:G2;0))

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 15:13
dank, het is me gelukt! dit scheelt een hoop tijd zeg :)

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True