Mijn huidige systeem is alweer 7 jaar oud.
Ik koop altijd spellen die wat ouder zijn en dus zijn afgeprijsd. Maar ik begin nu tegen de grenzen van dit systeem aan te lopen. Tijd voor vervanging.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het spelen van games is het belangrijkste. De PC wordt verder enkel gebruikt voor de 'dagelijkse dingen', als surfen, youtube kijken etc.
Ik speel nooit de allernieuwste games, maar wacht op een prijsverlaging. De bedoeling van het nieuwe systeem is dat ik de komende jaren games wil kunnen spelen op minimaal de normale settings.
Multiplayers speel ik zelden. Ik speel games als The Witcher (#3 wacht ik nog even mee als de nieuwe setup er is
), civilization, football manager. Divers dus in type spel en de eisen die het spel stelt aan de pc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de €1000,- uit komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, 5.1 geluidset en headset neem ik mee naar nieuw systeem. Evt. ook de optische drive. Twijfelpunt is het beeldscherm, zie boven, de IIyama.
Met 75Hz zou dit de bottleneck van het systeem zijn bij veel spellen. De gehele setup lijkt dan zonde van het geld. Of zie ik dat fout en voldoet dit scherm op zich nog prima?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een meer mainstream setup. High end is niet nodig, want veel te duur voor mij.
Wel wil ik bluetooth op de pc hebben (Voor mijn nog aan te schaffen Smart fietstrainer, i.c.m. met Zwift). Ik heb nog gezocht naar een moederbord met bluetooth, maar dat gaf behoorlijke meerprijzen. Een dongle lijkt me dan goedkoper.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau wil ik zo laag mogelijk houden. Mijn huidige PC zoemt naar mijn smaak wat te hard. Stroomverbruik ook zo laag mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee, ik houd het bij de standaard instellingen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de BBG van januari als basis gebruikt. Alleen kwam ik met windows erbij wel een stuk boven mijn budget. Ik heb de videokaart aangepast. De voeding heb ik ook een andere voor genomen, die wat beter beschikbaar is en ook modulair.
Na lang en uitvoerig zoeken en vergelijken vandaag ben ik tot de volgende lijst gekomen:
Het lange uitzoekwerk zit vooral in de vraagtekens die ik nog heb, waarvan ik hoop dat jullie die vraagtekens voor mij weg kunnen nemen.
Naast de vraag over het beeldscherm gaat het over de volgende onderdelen:
Een nog goedkoper alternatief is:
Mijn vraag:
-Is de GTX 1070 Aero de meerprijs waard t.o.v. de RX 580?
Als ik het goed heb begrepen is de Ryzen 5 2600 heel erg goed in multi en goed in single.
Ook heb ik begrepen dat games 1 of hooguit 2 cores gebruiken en dat multi cores vooral goed te gebruiken zijn voor videobewerking, rendering etc.
Zodoende heb ik naar performance van single thread cpu's gekeken en kwam ik uit bij de volgende cpu/moederbord combi:
Mijn vraag:
- Deze intel i3 haalt een behoorlijk hogere rating met single threading, maar is overall aanzienlijk minder dan de ryzen 5 2600. Is dit dan een prima alternatief voor waar ik het systeem voor wil gebruiken, of is dat complete onzin en kan ik het beste bij de Ryzen blijven?
Mijn vraag:
- Is dit een goed alternatief als ik er voor zou kiezen op de optische drive te behouden? Stoffilters en geluidsarm volgens de reviews. Dit vind ik beide belangrijke elementen.
Ik heb nog wel 2 alternatieven.
De ene is het behouden van mijn 'oude' voeding, de Corsair Professional Gold AX650 (zie boven)
Het 2e alternatief is deze:
Dit is een platinum, en zou dus in stroomverbruik nog net iets zuiniger moeten zijn.
Wat geluid betreft zou deze nauwelijks moeten schelen met de Bitfenix Whisper.
Mijn vragen:
-Is mijn oude voeding nog goed bruikbaar?
-Zo niet: Is er wat jullie betreft een duidelijk verschil tussen de Bitfenix en de Corsair SF450? Of zijn ze beide prima voor mijn situatie?
Nou.. een heel verhaal... ik hoop dat ik e.e.a. goed duidelijk hebben kunnen maken en dat jullie de vraagtekens in mijn hoofd weg kunnen halen
Alvast bedankt!
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Club 3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | BitFenix Outlaw Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Iiyama E2473HDS-B1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Microsoft Wired Keyboard 600 Zwart (Qwerty US) | € 14,29 | € 14,29 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Professional Gold AX650 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 143,28 | |
Ik koop altijd spellen die wat ouder zijn en dus zijn afgeprijsd. Maar ik begin nu tegen de grenzen van dit systeem aan te lopen. Tijd voor vervanging.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het spelen van games is het belangrijkste. De PC wordt verder enkel gebruikt voor de 'dagelijkse dingen', als surfen, youtube kijken etc.
Ik speel nooit de allernieuwste games, maar wacht op een prijsverlaging. De bedoeling van het nieuwe systeem is dat ik de komende jaren games wil kunnen spelen op minimaal de normale settings.
Multiplayers speel ik zelden. Ik speel games als The Witcher (#3 wacht ik nog even mee als de nieuwe setup er is
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de €1000,- uit komen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, 5.1 geluidset en headset neem ik mee naar nieuw systeem. Evt. ook de optische drive. Twijfelpunt is het beeldscherm, zie boven, de IIyama.
Met 75Hz zou dit de bottleneck van het systeem zijn bij veel spellen. De gehele setup lijkt dan zonde van het geld. Of zie ik dat fout en voldoet dit scherm op zich nog prima?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een meer mainstream setup. High end is niet nodig, want veel te duur voor mij.
Wel wil ik bluetooth op de pc hebben (Voor mijn nog aan te schaffen Smart fietstrainer, i.c.m. met Zwift). Ik heb nog gezocht naar een moederbord met bluetooth, maar dat gaf behoorlijke meerprijzen. Een dongle lijkt me dan goedkoper.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau wil ik zo laag mogelijk houden. Mijn huidige PC zoemt naar mijn smaak wat te hard. Stroomverbruik ook zo laag mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee, ik houd het bij de standaard instellingen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de BBG van januari als basis gebruikt. Alleen kwam ik met windows erbij wel een stuk boven mijn budget. Ik heb de videokaart aangepast. De voeding heb ik ook een andere voor genomen, die wat beter beschikbaar is en ook modulair.
Na lang en uitvoerig zoeken en vergelijken vandaag ben ik tot de volgende lijst gekomen:
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 161,50 | € 161,50 |
| 1 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC | € 359,- | € 359,- |
| 1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Iiyama E2473HDS-B1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB | € 117,37 | € 117,37 |
| 1 | Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01 | € 103,50 | € 103,50 |
| 1 | BitFenix Whisper BWG450M | € 74,13 | € 74,13 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 67,90 | € 67,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.038,25 | |
Het lange uitzoekwerk zit vooral in de vraagtekens die ik nog heb, waarvan ik hoop dat jullie die vraagtekens voor mij weg kunnen nemen.
Naast de vraag over het beeldscherm gaat het over de volgende onderdelen:
- Videokaart
Een nog goedkoper alternatief is:
| 1 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) | € 253,46 | € 253,46 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 253,46 | |
Mijn vraag:
-Is de GTX 1070 Aero de meerprijs waard t.o.v. de RX 580?
- CPU
Als ik het goed heb begrepen is de Ryzen 5 2600 heel erg goed in multi en goed in single.
Ook heb ik begrepen dat games 1 of hooguit 2 cores gebruiken en dat multi cores vooral goed te gebruiken zijn voor videobewerking, rendering etc.
Zodoende heb ik naar performance van single thread cpu's gekeken en kwam ik uit bij de volgende cpu/moederbord combi:
| 1 | Intel Core i3-7350K Boxed | € 159,- | € 159,- |
| 1 | MSI B250M PRO-VDH | € 61,- | € 61,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 220,- | |
Mijn vraag:
- Deze intel i3 haalt een behoorlijk hogere rating met single threading, maar is overall aanzienlijk minder dan de ryzen 5 2600. Is dit dan een prima alternatief voor waar ik het systeem voor wil gebruiken, of is dat complete onzin en kan ik het beste bij de Ryzen blijven?
- Behuizing
| 1 | be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver | € 84,99 | € 84,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 84,99 | |
Mijn vraag:
- Is dit een goed alternatief als ik er voor zou kiezen op de optische drive te behouden? Stoffilters en geluidsarm volgens de reviews. Dit vind ik beide belangrijke elementen.
- Voeding
Ik heb nog wel 2 alternatieven.
De ene is het behouden van mijn 'oude' voeding, de Corsair Professional Gold AX650 (zie boven)
Het 2e alternatief is deze:
| 1 | Corsair SF450 (2018) | € 96,95 | € 96,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 96,95 | |
Dit is een platinum, en zou dus in stroomverbruik nog net iets zuiniger moeten zijn.
Wat geluid betreft zou deze nauwelijks moeten schelen met de Bitfenix Whisper.
Mijn vragen:
-Is mijn oude voeding nog goed bruikbaar?
-Zo niet: Is er wat jullie betreft een duidelijk verschil tussen de Bitfenix en de Corsair SF450? Of zijn ze beide prima voor mijn situatie?
Nou.. een heel verhaal... ik hoop dat ik e.e.a. goed duidelijk hebben kunnen maken en dat jullie de vraagtekens in mijn hoofd weg kunnen halen
Alvast bedankt!